کد خبر 1151816
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
بورس نمایه

این روزها شاهد تقاضا در کلیت بورس هستیم ولی عرضه‌ آنچنان که باید پاسخگوی تقاضای موجود نیست. از این رو بار دیگر تجربه تلخ حبابی شدن قیمت‌ها و تکرار ابرنوسان سال‌جاری، سهامداران را تهدید می کند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس تهران برای سومین هفته متوالی با رشد شاخص همراه شد و ضمن افزایش ۶/ ۷ درصدی، تغییر فاز داد. در حالی شاهد رشد شتابان تقاضا در کلیت بازار سهام هستیم که به‌نظر می‌رسد عرضه‌ آنچنان که باید پاسخگوی تقاضای موجود نیست. از این رو بار دیگر تجربه تلخ حبابی شدن قیمت‌ها و تکرار ابرنوسان دو ثلث نخست سال‌جاری، سهامداران را تهدید می‌کند. به‌ویژه آنکه به‌دلیل عدم ایفای نقش نرخ بهره در اقتصاد، احتمال شکل‌گیری مجدد تقاضای سفته‌بازانه در بازارها وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی ۷ کارشناس از وضعیت امروز بورس

بازار سهام در هفته گذشته شاهد شتاب‌گیری عطش تقاضا و روند صعودی بود، به نحوی که با رشد ۶/ ۷ درصدی شاخص کل در مقیاس هفتگی، میزان جهش دماسنج بورس از کف آبان ماه به بیش از ۲۱ درصد رسید. به این ترتیب، با ورود بازار سهام به فاز صعودی مطابق تعاریف مرسوم بین‌المللی (افزایش ۲۰ درصدی از کف اخیر)، نشانه‌های اشتیاق فزاینده در سمت تقاضا به ویژه در نیمه نخست هفته گذشته قابل رصد بود. در بین عوامل بنیادی اما تنها عامل مساعد در کوتاه‌مدت عبارت از رشد جهانی قیمت کالاها به ویژه در بخش فلزی، معدنی و پتروشیمی است که عمدتا ناشی از خوش‌بینی امکان مهار ویروس کرونا در ۶ ماه آتی است.

با توجه به تجربه تلخ اخیر در زمینه پتانسیل فاصله گرفتن سریع قیمت‌ها از ارزش‌های ذاتی و تبعات ناگوار بعدی آن در زمینه اصلاح نرخ سهام، انتظار می‌رود متناسب با پتانسیل تقاضا، پاسخگویی متناسب در سمت عرضه در دستور کار قرار گیرد تا به ویژه با عرضه‌های اولیه جدید، هم از منابع موجود در راستای تجهیز سرمایه برای توسعه اقتصادی استفاده شود و هم مانع از شکل‌گیری حباب قیمتی و مشکلات بعدی آن شود.

تداوم جولان پول داغ در اقتصاد

بازگشت ناگهانی بورس از روند منفی و ورود آن به فضای رونق شتابان در چند هفته گذشته بار دیگر ابهام درخصوص علت نوسان شدید بازارها در فضای کنونی اقتصاد کشور را پررنگ کرده است؛ التهاباتی که منوط به بازارهای دارایی نیست و در هفته‌های اخیر در فضای نرخ‌گذاری کالاهای مصرفی و اساسی نیز به چشم می‌خورد. واقعیت این است که در یک سال گذشته، شتاب افزایش قیمت دارایی‌ها و کالاها، تناسبی با نرخ رشد نقدینگی نداشته بلکه در مقیاس چند برابری رشد یافته است.

یک توضیح اقتصادی برای این رویداد می‌تواند از منظر افزایش سرعت گردش پول باشد به این معنا که به رغم رشد محدودتر نقدینگی، به دلیل عدم ایفای نقش نرخ بهره در اقتصاد، یک نوع تقاضای سفته‌بازانه شکل گرفته که به‌طور وسیع بازارهای مختلف را هدف قرار داده و عملا با داغ شدن پول، سرعت گردش هر واحد نقدینگی را بیشتر کرده است. نشانه این روند در فاصله گرفتن نرخ رشد پول (بیش از ۸۰ درصد) از کل نقدینگی (۳۷درصد) قابل‌رصد است به نحوی که با کاهش جذابیت سپرده‌گذاری مدت‌دار (شبه پول)، افزایش موجودی نقد در دسترس و حساب‌های جاری افراد سرعت گرفته است.

این مسیر به نوبه خود پتانسیل تبدیل به یک چرخه خود تقویت شونده را دارد؛ به این معنا که با داغ شدن پول، تورم بالاتر می‌رود و بازارها در التهاب بیشتری فرو می‌روند و همین نتیجه به نوبه خود، انگیزه سپرده‌گذاری را کاهش و سرعت گردش پول و نرخ رشد پول را بازهم افزایش می‌دهد. در چنین فضایی عجیب نیست که بازارهای ریسک‌پذیر همچون بورس، با نوسانات شدید ناشی از ورود و خروج پول داغ همراه باشند و تا زمان ایجاد چشم‌انداز پایدار برای تورم یا جذاب شدن سود بانکی، کماکان در معرض فراز و فرودهای پردامنه نظیر آنچه در سال ۹۹ تجربه کرده‌اند، قرار گیرند.

چرخ کند تامین مالی از بازار

در هفته گذشته، پس از حدود دو ماه وقفه، عرضه اولیه سهام یک شرکت کوچک در فرابورس در دستور کار قرار گرفت که به دلیل حجم عرضه به هر کد خریدار تنها ۷ سهم تعلق گرفت. ورود شرکت‌های بزرگ‌تر به بازار در حالی با سرعت پایین صورت می‌پذیرد که صف بنگاه‌های پذیرش‌شده و متقاضی پذیرش از هر زمان دیگر طولانی‌تر شده است. لیست بلند بالایی از شرکت‌های خصوصی و غیرخصوصی در صنایع مختلف در حالی پشت در بازار سرمایه قرار گرفته‌اند که نبود گزینه‌های جدید و جذاب سرمایه‌گذاری، موجب تمرکز نقدینگی بر سهام موجود و متورم شدن قیمت‌ها به ویژه در صنایع کوچک‌تر و پرریسک‌تر با هدف کسب بازدهی کوتاه‌مدت می‌شود.

در تحولی دیگر، در روزهای اخیر، سازمان بورس دستورالعمل اجرایی افزایش سرمایه از محل صرف سهام را ابلاغ کرده است. بر این اساس شرکت‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا به جای ارزش‌های اسمی، با نرخ نزدیک به بازار به تامین مالی بپردازند که روشی روزآمد و مدرن در بازارهای مالی دنیا به منظور دسترسی به سرمایه جهت توسعه و رشد است. در کنار این امکان، افزایش سرمایه از محل حق تقدم سهام نیز یک روش سنتی برای جذب منابع نقدینگی و تجهیز آن در قالب سرمایه برای شرکت‌هاست که به رغم رونق فزاینده اخیر در بورس، هیچ تفاوت معناداری بین حجم تامین مالی از روش مزبور در سال جاری با ادوار گذشته به چشم نمی‌خورد.

به این ترتیب می‌توان گفت تا به اینجای کار، رونق بورس بیش از آنکه در خدمت توسعه سرمایه‌گذاری و تامین مالی صنایع قرار گرفته باشد به رشد قیمت سهام در بازار ثانویه و افزایش حجم داد و ستدها محدود مانده است؛ وضعیتی که با توجه به نیاز مبرم کشور به سرمایه‌گذاری، نیازمند عطف نظر سیاست‌گذاران و هیات مدیره شرکت‌ها به منظور استفاده مولد از فرصت فعلی است.

سیگنال اولیه بودجه ۱۴۰۰ به بازارها

در حالی که هنوز بودجه سال آینده راهی طولانی برای تصویب و نهایی شدن پیش رو دارد، گمانه‌زنی اولیه از ارقام مهم‌ترین سند مالی کشور دلالت‌های مهمی برای بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بورس دارند. مورد اول به احتمال حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی و جبران آن از روش‌های دیگر بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد پس از بیش از دو سال مواجهه با انتقادهای نظری و اشکالات پرشمار عملی، اجرای این سیاست که با هدف اولیه مهار تورم برقرار شده بود از صحنه کنار می‌رود.

پیامد مهم این رویکرد عبارت از امکان انعطاف بیشتر در زمینه نرخ فروش کالاهای مشمول یارانه (نظیر دارو، غذایی و...) است که در صورت تحقق، خبر مثبتی برای صنایع مرتبط در بازار سرمایه به شمار می‌رود. مورد دیگر به احتمال پیش‌بینی فروش ۳/ ۲ میلیون بشکه نفت خام در سال آینده با نرخ ۴۰ دلار در هر بشکه مربوط است که معنایی دوگانه دارد. از یک سو این پیش‌بینی می‌تواند به معنای لحاظ کردن یک گشایش قابل ملاحظه در زمینه صادرات نفت باشد و از سوی دیگر می‌تواند پیگیری طرح‌های مربوط به پیش‌فروش نفت در داخل را تقویت کند. در هر دو صورت، پیام مهم این پیش‌بینی برای بازارها عبارت از عزم دولت برای تامین بودجه از محل غیرتورمی چه از محل فروش نفت صادراتی و چه از محل استقراض (پیش‌فروش) خواهد بود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    15 4
    مزخرف وشتی
  • مهدی FI ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    28 4
    فک کنم دلال دلار خودرو ومسکنه از بورس هم هیچی نمیدونه این چه صعودی بوده که کسی متوجه نشده خخخخخخ حباب
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    24 2
    چرا سیگنال منفی میدید، به خدا مردم بیچاره شدن
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      هیچ جای دنیا در بورس حقوقی و محدودیت نوسان نداریم. معلوم است که در این بازار حقیقی بیچاره نمیتواند جلو ارگان و بنیاد و تعاون و نهاد کاری کند. دست آنها را از اقتصاد ایران قطع کنید، اقتصاد رونق می گیرد
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    14 2
    شما جدیدا دلار و سکه نخریدین؟؟ شتران شپنا خگستر ساخت کیسون و.... تمام اینا با ۴۰ ۵۰ درصد زیر قیمت مرداد و شهریور در حال معامله هستن و اگه یه نگاه به تابلو بندازید می بینید عرضه بسیار زیاد هم هست
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 1
    هنوز برای این حرفها خیلی زود که اظها نظر بشه فعلا تردیدها در صعودی بودن بورس در طول هفته سه روز صعود ودو روز منفی ابدار
  • جواد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 1
    این حرفا نزنن فقط امروز دو میلیارد برگ سهام ایران خودرو و یک میلیارد تجارت معامله شد همه هنوز دز ضررن
  • US ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    3 3
    ما هنوز تو ضرر سنگینیم حباب حباب حباب؟!
  • مهدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 1
    چرا فشارش به شما میاد
  • حسن IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    7 2
    چرا حرف الکی می‌زنید دلال دلاری شما
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    در روزهای کرونایی شاخص کل افزایش شدید یافت باید الان مواظب بود
  • شیراز IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    پیشببینی بورس مثل قبل نیست.. شانسی شده هروقت هیجانی عرضه کنندمنفی میشه هروقت تقاضازبادباشه مثبته.. باتوجه به اینکه هیچکس خبرازحرکت بعدی حقیقیهانداره پیشبینی درباره حقیقی نتیجه نمیده شایدفقط بشه تصمیم حقوقی هارا روده ببست درصدبازارربط داد.. الان حقیقیهابیشترسهم دارند. همش بروزمعالمه ربط داره وسخته مثل قبل بگیم فرداچَطوره
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 2
    تحلیلی از یک دلال سکه و دلار
    • ناشناس IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      کل گفتی داداش.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 1
    همان زمانی که دولت فخیمه، سهم های زیان ده و حبابی اش را با دستکاری قیمتی و صف های ساختگی و ... به سهامداران تازه وارد می انداخت، فعالان بازار سرمایه فریاد میزدند: با عملکرد این فاسدان مقابله کنید وگرنه عاقبت بدی در انتظار بورس خواهد بود که مقابله ای نشد. حالا پس از سقوط بسیاری از سهم ها و بدبخت شدن بسیاری از سهامداران و چند برابر شدن قیمت تمامی کالا ها، ارز و سکه؛ دم از حبابی شدن بورس میزنید؟؟؟ شما مراقب باشید دوباره دولت با هزار جور کثافت کاری، سهم های زیان ده رو به مردم نندازه، بازار بورس خودش رو اصلاح میکنه. این سیستم خودتنظیمی داره مثل بازار ارز و سکه ولنگار نیست.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    4 1
    دولت بی کفایت دست از سر بورس بردار
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 1
    من که تا نزدیک به 40 درصد ضرر کردم و الان هم بعد از یک ماه بازار مثبت، هنوز 12 درصد توی ضررم. پس هنوز بورس به مردم بدهکاره. ولی باید حقوقی های بد سابقه رو مدیریت کرد که دوباره فاجعه مرداد ماه پیش نیاد
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    الان شاخص کدوم صعود کرده که باید دوباره دولت ابر نوسان بگیره تا اخر سال هم صعودی باشه شاید که ضرر سهامداران سر به سر بشه این کارشناس نما ها اول صبر کنن تا بورس صعودی بشه بعد نظر منفی بدن
    • کارگزاری مضررر IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 1
      دوباره شاخص بعدریزش ۷۰ درصد بسیاری از سهام ، رشد محدودی کردی بعضی از به اصلاح کارشناسان و سایتهای مفت گو شروع به اعلام هشدار کردن، بابا تورخدا ول کننیین حداقل سربه سر بشیم !ما که هنوز ۵۰ درصد مون مونده سربه سر شیم !!!
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 1
    76 درصد تو ضرر بودم هنوز 20 درصدش جبران نشده باز بحث حباب حباب شروع شد چند ماه پیش همین کارو کردید تا زندگیمون به تاراج رفت نمیشه اصلا اظهار فضل نفرمائید مجبورت کردند این متن و برای کدام سهامدار نوشتی تمام سهامداران حققی که همه به فنا رفتند
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 2
    شر نگو چه ابر نوسان کجابوده.بورس پنجاه درصد ریزش داره
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    آقا میشه کسی نظر نده بورس راه خودشو میره دخالت نکتید دولت و مردم و همه قوا متوجه هستند کشور سالم زمانی اتفاق میافته که بورس آن کشور رونق پیدا کنه به امید خدا رونق خواهد داشت همه کاسبان تحریم و دلالها بدانند کسب سوو ار دلار و کالاهای مصرفی مردم مثل ماشین و ملک و سکه و ..... درست نبوده و عاقبت خوبی ندارد فقط سرمایه گذاری از طریق بورس حلال و برکت دارد والسلام
  • جواد محمدی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    سهم ۱۴۰۰ تومنی شده ۴۰۰ تومن حباب کجا بود حرف مفت میزنید هنوز ۵۰،۶۰ درصد توی ضرر هستن اکثرا بجز یه عده مثل خود همین ها که این ها رو میگن
  • جواد محمدی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    سهم ۷۰۰۰ تومنی شده ۲۷۰۰ تومن حبابش کجا بود این ۷ نفر موقع ریزش کجا بودند مردم رو بدبخت کردید ب قران
  • غیبعلی علیزاده IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    سهامداران حداقل ۶۰ درصد از دارایی های خود در بازار سرمایه را با دستکاری بازار توشط شرکتهای دولتی و خصولتی از دست داده آمد بعنوان مثال شتران ۷۰ درصد افت قیمت داشته است حال درعرض یک ماه ۱۰درصد از این ضرر را جبران کرده ، صدای برخی کارشناس نما ها در اومده که بورس رشد شارپی می‌کند اگر دوماه بازار بعد از این بورس صعودی باشد برخی از نمادهای بورسی شاید بتوانند جبران مافات کنند نه همه ی نمادها تازه اگر مخالفان آسایش ملت بگذارند
  • رضا IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    شما نگران و دالو اپس حباب مسکن و چیز های دیگر باش همه نگران حباب بورسند باز اومدن حباب گویان و اخلا گران بازار تو ن خراب شده دیگه قدیمی شده و حنا تو رنگ نداره بفرمایید بزارید باد بیاد
  • رضا IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    3 0
    تموم دارایی مو گذاشتم تو بورس هنوزم حدود 40 درصد تو ضرره
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    الکی ایستادید نظر میدهی برید بر بازار سکه وطلا نگاه کنید ببینید چقدر رشد کرده اند ولی بورس به بهانه مختلف حدود چهار ماه در ریزش است به جز کدما
  • N IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    تورو خدا به این کارنشناسها بگید دیگه نظر ندید اینا دوست دارن مردم رو بترسانن وبورس دوباره ریزش کنن این اگر کارشناس بودن باید بدانن بورس ۷۰ درصد ریزش کرده تا سال آینده هم ضرر سهامدران جبران نمیشه دیگه دست بردارید از سر بورس برید دنبال دلار وسکه تون لطفا نظر ندید خواهشا
  • مجتبب IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    5 0
    نزولی میشه هزار حرف و شعار که فلان شد و حمایت نیست .صعودی میشه میگن داره حباب میشه خخخخ مسائل رو بسپار به کارشناسش ته دل مردم رو خال نکنید.صعود و نزول ذات بازاره .بجا این کارا برید دنبال آموزش تا تزریق ترس به سهامداران
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    ابر حباب شما دلال ها هستین که سیر مونی ندارید
  • علیرضا IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    حال که یه کم داره رشد می‌کنه میگن این رشد بورس خطرناک شده
  • کاظم IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    توی تحریم سرمایه گذاری توی بورس در کوتاه مدت ضرر وقتی وضع خوب می شود که بتوانیم نفت بفروش مردم بورس با خرید فروش دلار خونه وماشین اشتباه کردند که امروز خونه می خریند یک سال بعد به 10 برابر قیمت می فروختند ولی بورس نه در ایران و نه در دنیا شاید ا0سال صبر کنید تا به سود برسید دولت از مردم تشکر می کند اگر این سرمایه های گذاری مردم توی بورس نبود دولت ازکجا می توانست هم حقوق کارکنان این شرکت را بدهد و هماین شرکت پول ساز که موقتا زیان ده شدن را حفظ کند دولت با پرداخت یارنه و کمک هزینه معیشیتی از مردم تشکر دولت طبق معمول بودجه با ذلار محاسبه مند واقعا جوک تلخی است
  • مهدی دهقان IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    حقوقی ها توی این مقطع با تبلیغات تخریب کننده دنبال ترساندن سهامداران هستند تا بتوانند سهامشان را مفت از دستشان بیرون بیاورند
  • امیر IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    شما کی هستی که اظهار نظر می کنی ؟اصلا حباب می دونی چیه چرا شما با نظرات عجیبتون می خواین چوب لای اقتصاد مملکت بذارید بجای این کارها کمی راجع به مسکن و خودرو ودلار صحبت کنید که قیمتهای فضایی دارن من نمی دونم بعضیا چشونه تا می بینن بورس داره رونق پیدا می کنه سریع موضعهای عجیب می گیرن البته احتمال هم داره که شما وامثال شما نوسانگیر باشید که از بازار جا موندین !الان ما توی بورس سهمی مثل حکشتی داریم که گفته می شه حدودسی هزارتومان ارزش هر برگ سهمش است ولی با قیمت سه هزار تومان معامله می شه یعنی قیمتش باید 10برابربشه تازه شاید به ارزش ذاتیش برسه پس خواهشا تا می بینی اقتصاد کشور وبورس داره رونق پیدا می کنه نمی گم تبلیغ کن همه مردم بیان تو بورس بلکه چشماتو ببند وسکوت کن .
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    شماها توبازارهای موازی بابورس مثل ..سکه.دلار ..مسکن..سودهای کلان بردید ..تورم... گرانی ..بیکاری...دلالی...دزدی...درست کردید...حالا که رهبر عزیز...مجلس مردی دست شما رو از گلوی مردم برداشتن ودارن نقدینگی رو سمت تولید وشگوفایی ایران عزیز میبرن ...شماها ویه مشت بدخواه ...باتحریک مردم وترساندن مردم به ریزش و....مانع تراشی میکنید بورس حباب است؟؟!!!؟؟؟سکه ..طلا..مسکن...که شما درست کردین نیست چرا از اینا نامی به میان نمیارین؟؟؟ما تا اخر هستیم واعتماد کامل به حرف رهبر فرزانه...ونمایندگان مجلس داریم که بحق حمایت کردن وجهت نقدینگی روسمت بورس وحمایت از تولید ملی بردن
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    این کارشناسا مشخص که پولاشون جای دیگس و میخان ترس بندازن خدا لعنتشون کنه..اصلا اگه دوهفته کارشناسی نکنن همه چی خوب میشه نکن اقا نکن بسه
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    باید با بورس مثل مسکن وخودرو عمل کرد سکوت کامل خبری اما خیزش بلند....رهایش کنند درست میشه
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    تحلیل نابخردانه ای بود شما حداقل اول به نمودار سهم ها نگاهی بنداز بعد... الان اکثر سهام به کف چاله عمیق زدن و با وجود شروع روند صعود واقعا مناسب سرمایه گذاری هستن... احتمالا ایشان از تحلیل ها اواسط مرداد کپی کردن... و اصلا اطلاعی از بازار سهام ندارن و دلال دلاره... دلار دیگه به ثبات قیمت رسیده حتی اگر تو ضرری بفروش و بیا در بورس با هدف کمک به رونق تولید کشورت سرمایه گذاری کن
  • مریم محمودی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    چه حبابی من هنوز ۵۵درصد توضررم اول تاقیمت قبل اصلاح برید بعد حرف از حباب بزنید مردم پولشونو از سرراه نیاوردن
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    این تحلیل دلالان مسکن و خودرو می باشد که ترس از کاهش قیمت بازارهای موازی آنها را واداشته سیگنال منفی بفرستند، بازار سهام تاکنون رشدی نداشته ، بیش از یک میلیون شاخص کل ظرف چند ماه بصورت هدفمند سقوط کرده ، اونوقت این قلم بدست نگران کاهش بازار مسکن و خودروست ، باید گفت فلانی خودتی ...
  • US ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    شستا ۶۲۰۰الان ۲۸۰۰هست کحای بورس حبابه من هنوز ۴۰درصد توضررهستم حتی شاخص ۲۱۰۰هم حباب نیست شاخص وقتی شد۵میلیون انوقت حبابه
  • z IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    چه تحلیلی ما هنوز با این که میانگین زدیم تو ضرریم بماند که وقتی میریم بازار دود از سرمون بلند میشه و ارزش پولمون کامل از دست رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس