سپند فخری زاده

شهید دکتر محسن فخری‌زاده را به حق می‌توان یکی از برجسته‌ترین سربازان گمنام امام زمان (عج) در حوزه دفاعی و هسته‌ای دانست که کارنامه‌اش مملو از دستاوردهای بزرگ و کم نظیر برای کشور است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شهادت دکتر محسن فخری زاده یکی از دانشمندان برجسته کشور در عرصه هسته ای و دفاعی، واکنش ها و بازتاب زیادی در داخل و خارج از کشور داشته که البته عمده آن، معطوف به چگونگی ترور و شهادت ایشان و دلایل گمنامی این سرباز گرانقدر امام زمان (عج) بود. هرچند علل موفقیت این ترور پس از بارها ناکامی دشمنان و مزدوران، در جای خود نیازمند بررسی است و اهمیت فراوانی دارد، اما به نظر می رسد لازم است در کنار این موضوعات، نگاهی هرچند گذرا به خدمات برجسته و ناشناخته آن شهید بزرگوار و دانشمند برجسته کشورمان، داشت.

طبیعتا به علت جایگاه و نوع فعالیت شهید فخری زاده، بسیاری از مصادیق و دستاوردهایی که در چند دهه فعالیت مدیریتی و علمی، موجبات به نتیجه رسیدن آنها را فراهم کرده، قابل بیان و تشریح نباشد اما می توان برخی از آنها را به طور خلاصه اشاره کرد. آنطور که فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس و از دوستان با سابقه شهید بیان می دارد،  دکتر فخری زاده لیسانس خود را در گرایش هسته ای اخذ کرده و سپس فوق لیسانس خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذرانده و به عنوان مدیر بخش علمی تحقیقاتی مشغول به کار شده بود. در عین حال، علاوه بر فعالیت های تحقیقاتی، در دوران دفاع مقدس نیز جزو رزمندگان غرب و جنوب کشور بوده و در عملیات های مهمی چون رمضان شرکت داشته است.

ادامه تحصیل دکتر فخری زاده نیز به در حوزه هسته ای بوده و در این مقطع، وی در زمینه آشکارسازی تابش هسته ای و کشف کیهانی به تحقیق پرداخته بود که می تواند قدرت رکتورهای هسته ای را اندازه گیری و کشف کند.

از جمله اقدامات مهم ایشان در بخش هسته ای، طراحی و پیاده سازی "پدافند هسته ای" بود. به طور مرسوم بخش های هسته ای و نیروهای مسلح هر کشوری دارای این بخش هستند که بتوانند برابر احتمالی حملات شیمیایی و هسته ‌ای کشورهای دیگر، اقدامات موثر و سریع پدافندی انجام دهند که با توجه به دشمنی برخی دارندگان سلاح هسته ای با کشورمان، این موضوع برای ایران اهمیت ویژه تری داشت. اما این کار نیازمند زیرساخت‌ ها و طراحی های علمی جدی و عمیق بود که شهید فخری زاده در این زمینه گام ‌های بلندی برداشت و زیرساخت ‌های پدافند هسته ‌ای کشور را به نحو احسن ایجاد کرد.

اما پس از سالها همکاری با سازمان انرژی اتمی و به سرانجام رساندن تحقیقات و طرح های مختلف، دکتر فخری زاده طرحی ویژه و موثر را در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر عهده گرفته بود که علت انتخاب آن شهید را می توان در قدرت بالای مدیریتی و اعتماد ویژه نظام، علاقه وافر و تخصص در طرح های نوین و تحقیقات علمی جدید و همچنین توانمندی کم نظیر در همکاری با جوانان دانشگاهی و کارشناسان با انگیزه و متخصص صنعت دفاعی خلاصه کرد. اینچنین بود که نهال تازه برآمده ای به نام بخش نوآوری و تحقیقات دفاعی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با نقشه راه و برنامه ریزی شهید فخری زاده، تبدیل به نهادی موثر، پویا و با خروجی های برجسته به نام سازمان پژوهش و نوآوری ‌های دفاعی موسوم به "سپند" شد.

به طور خلاصه، می توان مهمترین وظایف و خروجی های سازمان سپند را، انجام تحقیقات در حوزه علوم و فناوری دفاعی آینده، انواع اکتشاف فناوری ها در حوزه های نظامی و ایجاد و توسعه فناوری های مقابله با تهدیدات نوین و نوظهور در حوزه های خاص معرفی کرد که نتایج و دستاوردهای آن منجر به تولید محصولات یا فناوری های خاصی شده که در تامین امنیت کشور و افزایش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه و مهمی ایفا کرده و می کند.

از دل همین وظایف و سرفصل ها بود که دهها شرکت دانش بنیان و گروه های شکل گرفته در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، در رشته ها و مصادیق متنوع جذب و دعوت به همکاری با سپند شدند و در دهه 90، انبوهی از کارگروه ها و میزهای تخصصی در این سازمان و مجموعه های مرتبط با آن، برای تحقق ایده های جوانان و متخصصان دانشگاهی کشور شکل گرفت و تقویت شد به گونه ای که از  ۴۸ دانشگاه و سه هزار شرکت دانش بنیانی که با وزارت دفاع همکاری می کنند، بخش عمده ای از آن طرف مشورت و همکاری سازمان پژوهش و نوآوری ‌های دفاعی به ریاست دکتر فخری زاده بودند به گونه ای که می توان او را فرمانده و رییس اولین DARPA  جهان اسلام معرفی کرد.

حتی تعداد قابل توجهی از متخصصان و افراد تحصیل کرده در دانشگاه های مختلف کشور که می بایست بر حسب قانون، به خدمت سربازی اعزام شوند، با استفاده از تسهیلات قانونی این سازمان و ارائه طرح ها و ایده های دفاعی و فناورانه خود، از کسری خدمت طولانی و همکاری علمی با این مجموعه به جای حضور در مراکز نظامی بهره مند شدند. تنوع کارگروه ها و حوزه هایی که شهید فخری زاده برای ارتقاء توان دفاعی و رفع نیازهای کشور، در سپند طراحی کرده بود آنقدر فراوان و جامع بود که از علوم اجتماعی تا مهندسی مکانیک، هوافضا، مهندسی مواد، برق و رایانه و همچنین پلیمر و بیوتکنولوژی را در بر می گرفت. شاید یکی از مشهورترین طرح های شهید فخری زاده که بخشی از نتایج آن آشکار و بسیاری از این طرح، همچنان ناشناخته است، ساخت لیزرهای خاص پدافندی است که می تواند انواع مهاجمان در هوا از جمله پهپادهای دشمن را هدف قرار دهد؛ دستاوردی که تنها معدودی از کشورهای برجسته دنیا به آن دست یافته اند.

شهید فخری زاده و ریشه یابی، شناسایی و درمان کرونا

یکی از موضوعات مهمی که در خبرهای روزهای اخیر، پیرامون دکتر فخری زاده بیان شد نقش ویژه آن شهید در کمک به کاهش اثرات شیوع ویروس کرونا در کشورمان بود. علاوه بر این سوال که ایشان در چه بخش هایی از مقابله با ویروس کرونا نقش داشته اند، شاید این سوال پیش آید که ارتباط کرونا با مجموعه ای که شهید فخری زاده مدیریت می کردند، چیست؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت ایشان و مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، به عنوان یکی از اولین سازمانها در زمینه پاندمی کووید 19 به یاری نظام سلامت کشور شتافت و با تولید اولین کیت ایرانی تشخیص کرونا که از نظر کیفی و فناوری در سطح استانداردهای روز دنیا قرار دارد، نام ایران را در زمره معدود تولیدکنندگان این کیت پیشرفته ثبت کرد.

علاوه بر آن، تلاش شبانه روزی شهید فخری‌ زاده برای ساخت واکسن کرونا نیز بی ‌سرانجام نماند و با تلاش او و همکارانش، این پروژه هم‌ اکنون به مرحله آزمایشات انسانی رسیده است. حتی بعد از تولید این کیت که نیازهای کشورمان را مرتفع کرد، امروز این محصول ارزشمند در سبد کالاهای صادراتی کشورمان نیز قرار دارد و دستاورد آن شهید، موجبات کسب درآمد ارزی و کمک به بیماران سایر کشورها با نام و برند ایران را فراهم کرده است.

اما در کنار آن و در پاسخ به سوال دوم، اهمیت شناسایی ویژگی های ویروس کرونا و سایر ویروس های مهاجم به کشور در ازمایشگاه های تخصصی بود که در این راستا، سازمان سپند اقدام به ساخت نخستین نمونه های "آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی" در کشور با مشارکت سازمان پدافند غیرعامل کرد. باید توجه داشت، تا سال گذشته و ورود دو نهاد مهم وابسته به نیروهای مسلح کشورمان، یکی از ضعف‌ های مهم کشور در عرصه علمی و با وجود سابقه و قدمت یک صد ساله تولید واکسن در ایران، فقدان آزمایشگاه‌ های سطح ۳ ایمنی زیستی بود چراکه این نوع آزمایشگاه‌ ها، با توجه به کاربردهای مختلف، ارزشی بسیار مهم و حیاتی دارند. بر این اساس، نخستین نمونه این آزمایشگاه سال گذشته به انستیتوپاستور ایران تحویل داده شد و دومین آزمایشگاه نیز برای موسسه سرم سازی رازی ساخته شده تا سرعت عمل و اشراف متخصصان ویروس شناسی و پزشکی کشورمان در مطالعه و تحقیق روی موضوعات علمی، افزایش محسوسی داشته باشد.  هردو آزمایشگاه‌ نیز توسط مسئولان وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته و تاییدیه رسمی دریافت کرده اند.

این آزمایشگاه ها در شناسایی پاتو ژن ‌های ناشناس، کمک بزرگی به محققان کشورمان داشته و در شرایطی که کشور با بیماری هایی مواجه شود که علت آن مشخص نیست، تحقیق و پژوهش روی این عامل بیماری ‌زا نیازمند چنین آزمایشگاه هایی است چراکه برای انجام چنین آزمایشاتی، ظرفیت‌ و زیرساخت های مناسبی لازم است تا کارکنان و متخصصان حین تحقیقات، دچار آلودگی و ابتلا به بیماری نشوند.

همچنین در پروسه تولید واکسن به ویژه هنگامی که با ویروس مواجهیم، چون ویروس‌ های در این پروسه زنده هستند، باید از آزمایشگاه‌هایی بهره برد که احتمال آلودگی و بیماری پرسنل وجود نداشته باشد. سومین ویژگی مهم این آزمایشگاه ها نیز مربوط به کار در شرایطی است که عامل زیستی شناسایی شده ولی در دسته ‌بندی عوامل، جزو موارد با خطر بالا تلقی می‌ شود، از همین رو در هنگام کار با آنها باید از تجهیزات آزمایشگاه‌ های سطح ۳ استفاده شود. مجموعه این موارد و کمبودهای این حوزه، سازمان سپند را برآن داشت تا با ساخت چنین آزمایشگاه هایی چه به صورت سیار و چه به صورت ثابت، این نقطه ضعف مهم کشور را پوشش دهد در حالی که تا دو سال پیش از چنین توانایی در کشور برخوردار نبودیم و بسیاری از نهادهای علمی جهان، دستیابی کشورمان با این فناوری و امکانات بدون کمک خارجی را با دیده شک و تردید بررسی می کردند چراکه فناوری این آزمایشگاه‌ ها، جزو موارد تحریمی است و از همین رو امکان دسترسی به این امکانات از سوی کشورهای صاحب این فناوری به ایران داده نمی ‌شد که مدیریت و توان علمی دکتر فخری زاده، این سد بزرگ را شکست.

دانشمندی گمنام و فیلسوفی بی ادعا

در کنار همه ویژگی های مدیریتی و علمی دکتر فخری زاده که موجب شده بود سازمان های جاسوسی و اطلاعاتی همچون موساد به دنبال شهادت و حذف ایشان باشند، او از طبعی لطیف و روحیه ای سرشار از قریحه شعر و علاقمندی به فلسفه بهره می برد که هر زمان فراغتی حاصل می شد، بی ادعا و خالصانه به جلسات و محافل شعر و ادب و نشست علاقمندان به فلسفه و هنر می شتافت. دکتر فخری زاده علی رغم جدیت و حساسیت ویژه به امور نظامی و فناوری های دفاعی، در حوزه فلسفه و ادبیات فارسی نیز حاذق بود و حافظ شناسی او زبانزد بسیاری از نزدیکان و افراد برجسته در حوزه ادبیات بوده و هست.

همان چیزی که او را اشبه الناس به شهید چمران و سردار بزرگ حاج حسن طهرانی مقدم می کرد؛ فرمانده و دانشمندی گمنام و بزرگ اما با روحی سرشار از ذوق و قریحه معنوی و عرفانی. شاید روزی مجموعه ای از دست نوشته های ایشان برای مخاطبان عمومی و مردم منتشر شود تا بدانند چگونه معتقد بود "به خدا رسیدن نه با فلسفه امکان پذیر است نه با فیزیک. بلکه با فیزیک، جلوه های زیبای حضرت حق را می یابم، لذت می برم و انشاءالله بر ایمانم افزوده می شود"

البته همانطور که دشمنان متوجه شدند پس از شهادت حاج حسن طهرانی مقدم، شاگردان و یاران متخصص و متعهدش، قدرت موشکی و دفاعی کشورمان را دهها برابر افزایش داده و شگفتی های فراوانی را در حدود یک دهه اخیر به نمایش گذاشته اند، قطعا شهادت دکتر محسن فخری زاده نیز در ادامه راه پر افتخار او، خللی ایجاد نخواهد کرد؛ ان‌شاء الله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    106 4
    سلام خدا بر شهيدان.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      54 3
      در هر کشور دیگری که دانشمندان یک حوزه خاص ترور بشن، جوانانش وحشت میکنن و سعی میکنن طرف اون رشته نرن، اما در ایران کاملا برعکسه، چون در فرهنگ ما شهادت بالاترین افتخاریه که یک انسان میتونه بهش دست پیدا کنه، در نتیجه بسیاری از دانشجویان که حتی از قبل قصدی نداشتن، برای خدمت به اسلام و نزدیک شدن به این فیض عظیم و عاقبت به خیری قطعی، به فیزیک هسته ای تغییر رشته میدن و اینجوری موجی از دانشمندان جدید از برکت خون شهیدان ایجاد خواهد شد. این نکته ایه که باعث میشه محاسبات دشمنان ملت ایران همیشه برعکس از آب دربیاد.
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      47 2
      باید انتقام سخت بگیریم و هزینه ترور را برای دشمن بالا ببریم تا دیگر جرئت این گونه حرکات مذبوحانه را نداشته باشند.
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      26 2
      تاكي بايد زمين از نجاست هايي از قبيل صهيون ها متنجس شود عزيزان خداوند فرموده هركجاي زمين نماز بخوني حكم مسجد را داره ويكي از احكام مسجد اينكه ازاله نجاست واجب فوري است زمين نجس شده تا كي ايرانيان مسلمان ميخوان اين حكم واجب ازاله نجاست را به تاخيير بيندازند
    • SE ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      46 4
      انتقام انتقام. لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین،
    • محمد IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      33 3
      برای من سئواله چرا صهیونیست جمعه رو برای ترور شهیدعزیز وهمچنین حاج قاسم انتخاب میکنه؟ گویا خبر داره که در یکی از این جمعه ها اتفاق ویژی ای ، خواهد افتاد!
    • سلام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      27 2
      دولت با ارسال سیگنالهای مخفیانه به آمریکا در حال بازی و معامله انتقام_مذاکره با خون شهید است. لذا تا قبل از راه اندازی حکمیت خسارتبار دیگر توسط اشعریهای زمان باید سریعا کار را تمام کنید. مالک الان پشت خیمه معاویه است. یاعلی مدد
    • سعید IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      7 53
      دوست عزیزی که شصت خط نوشتی انتقام...همون شهید دنبال آزادی و آبادانی برای کشورش بود...انقدر بر طبل انتقام نکوبید...در دلها نفوذ کنید. شاید فرصتی نباشد تا از مردم دلجویی کنید...یا علی
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      18 3
      #انتقام_
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      14 3
      #انتقام با تدبیر و به موقع
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      3 4
      سلام و رحمت بیکران الهی بر فخر الشهداء دانشمندان جهان اسلام الهی به حق 14 معصوم (ع) آمران و عاملان شهادتشان خون بجگر شوند که چنین داغی رو دلمان گذاشتند
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      3 1
      ربیعی امروز پالس رفاقت به رژیم صهیونیستی و امریکا فرستاد
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    43 3
    روحش شاد باد انشاالله.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    نمیدونم چرا بی اختیار یاد یه سکانس از فیلم مرد مطیع قانون افتادم که توی اون قاضی پرونده دقیقا با همین روش ترور دکتر فخری زاده کشته میشه!!! اونجا هم ماشین بصورت کنترل از راه دور متوقف میشه بعد یه اسلحه با کالیبر بالا بصورت کنترل از راه دور ماشینو میبنده به رگبار توصیه میکنم حتما ببینید
  • محمد علی IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    34 1
    بهتون افتخار میکنیم و امیدواریم لایق باشیم و راهتونو ادامه بدیم..
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    46 0
    لعنت خدا بر هرچی خائن وطن فروش و نفوذی است، که کاری نمی کنند مگر منجر به ضربه زدن به ایران و مردمش بشود.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    خدا رحمت کنه
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    36 1
    حیف هزاران حیف
  • FR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    20 1
    روحشان شاد نام پرافتخارشان در تاریخ ماندگار ست و از افتخارات ایران انقلابی
  • iran IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    17 0
    افسوس و افسوس ! جای تاسف که چنین گوهر ارزشمندی را چقدر آسان از دست دادیم! روحش شاد یادش گرامی و راهشان پر رهرو ... شهیدان و بزرگان میهنم ایران .. قطعا" با ترور دانشمندان و نخبگان و اساتید برجسته علمی ایران نمی‌توانند قطار پیشرفت ایران را متوقف و از حرکت بیاندازند .. فدایی دارد این خاک کهن ایران زمین منتظر انتقام و پاسخ کوبنده ایران باشید .. بیاری حق ..
  • DE ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    23 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • دیده بان IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    13 0
    یکی از نکات مهم در رابطه با سطح دانش همه شهدای هسته ای که دشمنان ازعلم ودانش آنان واهمه داشته وبرای حذف فیزیکی آنان متحمل سختی ها ومشقتها وهزینه های فراوان و ریسک بالا وپرخطر عملیات ترور شدند، این است که شهیدان : فخری زاده_ علی محمدی_احمدی روشن_شهریاری_رضایی نژاد و دکترعباسی که پس ازترور به شهادت نرسید،همه وهمه،صفرتاصد علوم ودانش وتخصص خود را درجمهوری اسلامی ایران آموخته وهیچ کدام تحصیلات خارج ازکشور نداشته و از محضر اساتید ایرانی کسب علم داشته اند !!! الحمدلله رب العالمین.
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    18 1
    مردی بزرگ را از ما گرفتند
  • خلیج پارس iran IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    15 0
    روحشان شاد یادشان گرامی ... راهشان پر رهرو باد بزرگان میهن بقول فرمایش فردوسی بزرگ : هر آنکو شود کشته ز ایران سپاه بهشت برینش بوود جایگاه ...
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    17 0
    ای کاش وصد ای کاش ک انتقام بگیرندتا این کشورهادیگر این غلطا نکنن چقدر نخبه و چقدر انسان خوبواز دست بدهیم
  • FR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    18 0
    واقعا جای بسی تعجب هستش که برای یک حکومتی که همیشه از طرف تروریستها تهدید میشه و دانشمندان اون مملکت رو ترور میکنند چقدر هزینه داره که برای این اشخاص بهترین ماشین ضد گلوله دنیا رو فراهم کنه!!!؟ بطوری که حفاظت از این اشخاص نخبه براستی از هر شخصیتی مهمتر هستش حتی از هر وزیر و وکیل و نماینده و حتی رئیس جمهور اون مملکت چرا که این افراد تکرار نشدنی هستند... واقعا باید افسوس خورد
  • DE ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    11 0
    ای لعنت بر برجام و آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل. آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سازمان کاملا شیطانی هست. همین امروز شیطان های کافر رو از ایران اخراج کنید. تا اینقدر راحت خون نخبه های علمی ملت رو نریزند.
  • SE ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    12 0
    انتقام انتقام. لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین، لبیک یا حسین،
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      0 5
      انتقام یعنی حذف کردن ولی عشق یعنی زایش مجدد
    • رضا IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 0
      انتقام. لبیک یا حسین علیه السلام.
  • FR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    3 14
    مدرک دکترای ایشون برای کدوم دانشگاهه؟
  • AU ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    9 3
    اما راهکار: 1- تاسیس سازمان فضایی مستقل 2- انتقال مسوولیت تحقیق و توسعه زبان برنامه نویسی فارسی و سامانه عامل به وزارت دفاع بجای وزارت ارتباطات 3- اجبار وزارت ارتباطات به اجرای شبکه ملی ارتباطات پرسرعت داخلی با کیفیت و سرعت بالا مانند آنچه کره جنوبی و استرالیا و دیگر کشورها ساخته اند 4- تاسیس یک تامین کننده خدمات اینترنت خاص که بصورت اختصاصی و امن اینترنت دانشگاهها، مدارس، و مراکز تحقیقات و فناوری را تامین کند
  • SG ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 25
    گیرم که موشک شما ز هر موشکی سر است / اما چه سود حاصل خون مردم بی یاور است
    • شیطان بزرگ IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      1 3
      با کی بودی؟
    • عبدالله IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      0 10
      احسنت به04:00 خوب گفتی.!!!
    • ایرانی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      13 0
      مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      12 0
      موشکهای وطنی اگر نبود ،الان یک کشور تجزیه شده بودیم که داعش داشت ... رو به حراج میگذاشت و اواره این کشور وان کشور بودیم.موشک ایرانی=یاور ایرانیان.
    • عبدالله IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      8 0
      موشک حق مسلم ماست.!
    • عبدالله IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      5 0
      اشتباهی احسنت گفتم.!
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 0
      باید بین این دو یکی رو انتخاب کنی ۱- حفظ عزت، آبرو و ناموس ولی با کمی سختی و احتمالا گرسنگی و شکم خالی برای مدتی. ۲- دادن عزت، آبرو و ناموس ولی احتمالا در آسایش نسبی و شکم پر.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      3 0
      شنیده ام که طعنه به موشک ما زدی (ای تف به شرفت بی سروپا)/البانی نشینی و دم از ما زده ای(ای تف به شرفت بی سروپا)/خواهم که بگویم به تو این مصرع را ای تف به شرف تف به شرفت تف به شرفت تف به شرفت بی سروپا
    • احسان IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 0
      شنیده ام که طعنه به موشک ما زدی (ای تف به شرفت بی سروپا)/البانی نشینی و دم از ما زده ای(ای تف به شرفت بی سروپا)/خواهم که بگویم به تو این مصرع را ای تف به شرف تف به شرفت تف به شرفت تف به شرفت بی سروپا
    • هادی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      0 0
      پیام ٠۴:٠٠منظور؟!
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    8 0
    این مقالات زندگی شهید فخری زاده رو که میخونم به شدت متاثر میشم. گوهری رو از دست دادیم که میتونستیم بسیار ازشون بیاموزیم از همه نظر علم، اخلاق و رفتار. انتقادی هم دارم. اینکه وزارت علوم تیشه به ریشه خلاقیت اساتید و دانشجویان زده. با آیین نامه بی کیفیت ارتقا و تمرکز کورکورانه روی کمیت مقالات. پروژه محوری کم از مقاله نویسی نیست و چه بسا مقالات حاوی داده های آماری بی اعتبار باشن. حتی میخوام بگم مثلا مقالات آی اس آی فلان محقق غربی معروف هم مستثنا ازین آفت نیستند. اگه میخواین راه شهید بزرگوار دنبال بشه نباید از پروژه محوری غافل بود. در سیستم ارزشیابی ها برای ارتقا تجدید نظر کنین. تالیف کتاب و ارائه پروژه رو جدی بگیریم.
  • US ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    8 0
    بهترین محک برای اینکه مشخص شود که آیا دولت جدید آمریکا واقعا قصد بازگشت به برجام و ادامه مذاکرات را دارد یا خیر اینست که در برابر انتقام کوبنده ایران از بانی و آمر ترور یعنی اسرائیل سکوت و بی طرفی پیشه کند. بعد از انتقام مشخص می شود که آیا دولت جدید آمریکا واقعا قصد بازگشت به برجام و برداشتن تحریمها علیه ما را دارد یا خیر؟
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    9 0
    وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ و با آنها جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس، و اگر (از فتنه) دست کشیدند (با آنها عدالت کنید که) تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست.
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    5 0
    داغ ما را بیشتر کردید
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    4 1
    وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ و با آنها جهاد کنید تا فتنه و فساد از روی زمین برطرف شود و دین خدا حاکم باشد و بس، و اگر (از فتنه) دست کشیدند (با آنها عدالت کنید که) تجاوز جز بر ستمکاران روا نیست. #انتقام لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ یقیناً سرسخت ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت #انتقام الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا كسانى كه ايمان آورده‌اند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و كسانى كه كافر شده‌اند در راه طاغوت مى‌جنگند. پس با دوستان و ياران شيطان بجنگيد (و بيم نداشته باشيد) زيرا حيله‌ى شيطان ضعيف است. #انتقام وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ و اگر پیمان هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویی گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را [نسبت به پیمان هایشان] هیچ تعهدی نیست، باشد که [از طعنه زدن و پیمان شکنی] بازایستند. #انتقام
  • US ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    13 1
    برای انتقام سخت اولیه، اخراج بازرسان جاسوسی آژانس هسته ای، خروج بدون معطلی از پروتکل الحاقی، غنی سازی 20 درصد و راه اندازی راکتور اب سنگین اراک باید در روزهای آتی انجام شود. بی شک کوتاهی در این امور متاسفانه می بایست شاهد اتفاقات تلخ سریالی دیگر توسط اسرائیل و امریکا در این روزهای پایانی انتقال قدرت در امریکا خواهیم بود.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    5 0
    تا مسأله نفوذ در کشور ما حل نشود چیزی درست نخواهد شد اصلاح طلبان ابر نفوذی هایی هستند که امروز مدیریت کلان کشور در دست آنهاست و تمام مولفه های قدرت ملی ما را صفر کرده اند و به جد تمام پروژه های استعماری را در ایران مو به مو اجرا و پیاده میکنند
  • سعید IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 2
    مشرق تا کی میخوای غیر قابل انتشار بزنی؟ سانسور تا کی؟
    • هادی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 1
      درود بر مشرق وبصیرتش.
    • رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 1
      تاهروقت لازم باشد.!
    • ایرانی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      2 1
      تا شیطان بزرگ هم نظر میده
  • یاس IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    2 0
    چقدر گمنام بود خدایی باید اسراییلو بکوبیم
  • سینا IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    باید هوشمندانه عمل کنیم تا دولت غربگدایان دراین کشور ختم به خیر شود چرا که در تاریخ اسلام مسلمانان همیشه از درون آسیب دیدند پس باید انتقام هم هوشمندانه باشد
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    موشکهای وطنی اگر نبود ،الان یک کشور تجزیه شده بودیم که داعش داشت ... رو به حراج میگذاشت و اواره این کشور وان کشور بودیم.موشک ایرانی=یاور ایرانیان./// دقیقا
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    آیا وقت آن نرسیده یک بار برای همیشه طومار این جنایتکاران را پیچید تا حساب دستشان بیاید
  • شهید گمنام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    سلام ودرود خدا بر سردار رشید اسلام حاج محسن فخری زاده. انتقام خون مظلومانه شما را می گیریم.!
  • آرین بلندزاده IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر تاچه حد است مقام ادمیت،دنیای دون ظرفیت روح بلند تورانداشت فخر ایران زمین،بهشت گوارای وجودت
  • علی خدایی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    ما متاسفانه از عزیزان گران بهای سرمایه های کشورمان تنواستها ایم به خوبی حفاظت دفاع کنیم در برابر دشمنان که میخواهند برای به عقب افتادن صنعت فناوری که عزیزانمان تلاش میکنند تا کشورمان ملت مان رو به جلو پیشرفت کنند دشمنان میخواهند مانع بشوند اما کور خوانده اند خدا را شکر میلویمن ها از دانش اموزان فخر زاده ها و دیگر شهیدانامن را داریم و خواهیم داشت به لطف اذن خداوند مهربان که ان شاله بیش تر از اینها هم به صنعت مان ادامه و اراده بیشتر خواهیم نشاند تا خون پاک شهیدانمان را با موفقعیت های مون سر افراز تر بکنیم
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
  • سید فروزان CH ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    ایشان را گرفتند از مملکت ، راهشان ادامه دارد ، باید ادامه دهندگان راه ایشان را حفاظت کامل کرد تا اصلاح طلبان و دشمن نتوانند مجددا ضربه بزنند
  • arad SE ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    0 0
    تا به دشمن ها درسی داده نشه به کارها ادمه میدن و این پیام بدی هست به دشمن داده شده!
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    خدا حافظ شهید راه علم ای مرد عمل شهید فخری زاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس