کد خبر 1148855
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
کارشناس داوری: از کار تیمی داوران ذوب‌آهن-پیکان خوشحال شدم/ ارتباط رادیویی تا 40درصد اشتباهات را کاهش می‌دهد

کارشناس داوری فوتبال ایران گفت: از حرکت تیم داوری خیلی خوشحال شدم چون در این هفته‌ها و همچنین فصل گذشته، ذوب‌آهن از داوری ضربه دیده بود و این کارباعث اجرای عدالت شد.

به گزارش مشرق، حیدر سلیمانی در خصوص پنالتی بحث‌برانگیز پیکان در بازی با ذوب‌آهن که توسط داور این مسابقه برگردانده شد، اظهار داشت: سید رضا مهدوی قبلا هم چنین سابقه‌ای داشته که پنالتی را برگرداند. تا زمانی که فاز و جریان بازی عوض نشود، داور می‌تواند تصمیمش را عوض کند و این حق طبیعی اوست. بازی شروع نشده بود. مهدوی احساس کرد در اعلام پنالتی اشتباه کرده  که صددرصد هم اشتباه بود. بعد از آن کار خوبی بود که تصمیمش را اصلاح کرد.

سلیمانی در مورد کمکِ داور چهارم به داور وسط در این صحنه عنوان کرد:‌ اینکه داور صحنه‌ای را نتواند از نزدیک ببیند و داور چهارم به او اطلاع بدهد ناشی از عدم تمرکز و یک ایراد است اما اینکه تصمیمش را عوض کرد کار خوبی بود. اینک در ورزشگاه‌ها چیزی نداریم که داوران بتوانند صحنه را بازبینی کنند. این اتفاق تنها به کمک داور چهارم رخ داد و عدالت برقرار شد. البته ما در فوتبال کشورمان و در سال‌های قبل‌تر هم همچنین مواردی داشته‌ایم. به شخصه از این حرکت تیم داوری خیلی خوشحال شدم چون در این هفته‌ها و همچنین فصل گذشته، ذوب‌آهن از داوری ضربه دیده بود و این کار باعث اجرای عدالت شد.

کارشناس داوری تصریح کرد: داوران پیش از مسابقه در رختکن جلسه‌ای برگزار و وظایف‌شان را تقسیم می‌کنند. خواهشم این است که این کار تیمی را در تمام ابعاد زمین گسترش بدهند و این طور نباشد که به عنوان مثال کمک داور فقط به وظایفی که به او سپرده شده عمل کند و توجهی به قسمت‌های دیگر زمین نداشته باشد. ممکن است داور اتفاقی را به خوبی نبیند و کمک‌ها باید او را یاری کنند. معمولا هم داوران چهارم این کار را می‌کنند و به همین خاطر گفته می‌شود که بهتر است داوران چهارم افرادی باشند که تجربه و اراده لازم را در لیگ برتر دارند. من کار داور چهارم را تحسین می‌کنم.

بیشتر بخوانید:

سلیمانی با اشاره به لزوم دخالت کمک‌ها در اداره بازی گفت: کمک‌ها باید دخالت کنند تا عدالت برقرار شود نه اینکه کار داور را خراب کنند. زمانیکه من کمک داور بودم به من می‌گفتند حق دخالت در جریانات محوطه جریمه را ندارید اما حالا دیگر این طور نیست و در همه جا کمک‌ها باید نقش خودشان را ایفا و به داور وسط کمک کنند. ما در چند بازی فصل جدید لیگ برتر کار خوب تیمی را دیدیم و به شخصه این کار را تمجید می‌کنم. به کمیته داوران هم توصیه می‌کنم از داورانی که شجاعت دارند، به عنوان داور چهارم استفاده کنند.

وی در خصوص اینکه تیم داوری مسابقه ذوب‌آهن و پیکان از سیستم رادیویی استفاده کردند و با توجه به نبود امکانات روز داروی در ایران آیا اینکار به کم شدن اشتباهات داوری کمک می‌کند، اظهار داشت: یکی از ایرادات تماس رادیویی این است که وقتی کمک‌ها می‌خواهند با داور وسط صحبت کنند تمرکزشان را از دست می‌دهند. به یاد دارم که علیرضا فغانی مدام با کمک‌هایش صحبت می‌کرد و به نوعی گپ می‌زد تا کمک‌ها در حال و هوای بازی و کمک به داور وسط باشند.

سلیمانی ادامه داد: کمک‌ها نباید در جریان بازی فاصله بگیرند و بعد از اینکه اتفاقی افتاد آن را اعلام کنند. داوران اگر مدام با هم در ارتباط باشند همین سیستم بی‌سیم هم می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. در بازی گل‌گهر و فولاد، محسن فروزان هنگام زدن پنالتی توسط منشا جلو آمد و بعد از اینکه پنالتی را گرفت دستور تکرار ضربه داده شد. در صورتی که اگر از سیستم رادیویی استفاده شود در همان لحظه کمک به داور اعلام می‌کند و نیازی نیست که داور وسط به کنار خط بیاید و بازیکنان هم اطراف او  و کمک‌داور حلقه بزنند. ارتباط رادیویی به نظر من می‌تواند تا 40 درصد اشتباهات و مشکلات در تصمیم‌گیری را کاهش دهد.

کارشناس داوری فوتبال ایران افزود: به امید خدا هفته به هفته شاهد قضاوت‌های بهتری باشیم. در یکی دو هفته اخیر اتفاقات زیادی در لیگ برتر از لحاظ داوری افتاد چون داوران از قضاوت دور بودند اما در آینده شرایط بهتر می‌شود. کمیته داوران هم بهتر است بیشتر به جوانانی که شجاعت دارند حتی هنگامی که تصمیم اشتباه می‌گیرند آن را برگردانند و تصحیح می‌کنند، میدان بدهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس