کد خبر 1148056
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
بورس نمایه

شاه منصوری تحلیل‌گر بازار سرمایه می‌گوید تا پایان سال محرک منفی که باعث ریزش بازار شود وجود ندارد بنابراین انتظار داریم شاخص تا پایان سال به نزدیکی ۲میلیون واحد برسد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بعد از ریزش‌های سنگین در ۴ماه گذشته، شاخص کل در طول دو هفته اخیر کمی رنگ سبز به خود پوشاند تا شاید برای سرمایه‌گذاران جذاب شود و آن‌ها را به بازار پر ریسک سهام بکشاند. ناگفته نماند، این آرایش سبز رنگ تابلوی بورس هم کمی موفق شد و ۵۷۰میلیارد تومان پول حقیقی را روز دوشنبه وارد بورس کرد.

بیشتر بخوانید:

دو اهرم فشار بر بورس

الان شاخص کل بر روی ۱میلیون ۳۵۷ هزار واحد قرار گرفته است که نسبت به اوایل هفته پیش حدود ۱۵۰هزار واحد رشد کرده که به گفته فعالین بازار باز احتمال ادامه این روند تا هفته دیگر هم وجود دارد. حقوقی‌ها بازار هم به نظر می‌رسد که کمی کوتاه آمدن و از سهم‌ها خود شروع به حمایت کردند، که از جمله می‌توان به گروه پالایشی‌ها، خودروی‌ها، فولادی‌ها اشاره کرد که برخی از صاحب‌نظران می‌گویند که افزایش قیمت نفت و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی یا همان کامودیتی‌ها باعث شده که سهام این گروه‌ها رشد کند که به نظر فعالین بازار این تنها بهانه‌ای برای رشد است چرا که از مدت‌ها پیش روند افزایشی را در قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها مشاهده می‌کردیم.

شاخص هم وزن با رشدی که در این مدت داشته، حتی زمانی هم که شاخص کل نزولی بود روند صعودی خود را حفظ کرد، نشان می‌دهد که اوضاع سهم‌های کوچک و متوسط بازار هم خوب است. این شاخص در آخرین روز معاملاتی خود بر روی عدد ۳۹۰هزار واحد قرار گرفت که حدود ۰.۷۷درصد رشد را نسبت به روز قبلی نشان می‌دهد. 

بازار، در جهت پاسخ به درخواست مخاطبان مبنی بر تحلیل روزانه بازار، سعی می‌کند که نظرات کارشناسان متعدد اعم از تکنیکال، بنیادی و اقتصاددانان را در خصوص روند شاخص کل و بازار بپرسد. توصیه می‌شود که سهامداران در زمان خرید یا فروش سهم حتما با یک کارشناس و یک فرد متخصص مشورت بگیرند. این تحلیل و نظرات بیشتر به منظور افزایش دیدگاه شما در خصوص روند بازار سرمایه است.

شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه با نگاه تکنیکالی می‌گوید که که بازار در نزدیکی ۱میلیون ۵۰۰ هزار واحد یک مقاومتی دارد و به سهامداران توصیه می‌کند که در خرید خود در این نقطه کمی دقت کنند.

پیشنهاد می‌کنم اگر افراد دانش لازم در زمینه نوسانگیری  را دارند وارد فضای نوسان‌گیری شوند اما ذکر این نکته مهم است که این کار ریسک‌های خاص خودش را دارد

دکتر اسفندیارشاه منصوری در مورد آخرین وضعیت بازار از نگاه تحلیلی خود، گفت: همانطور که به کرات گفته بودیم، نقطه حمایتی که ما پیشبینی کردیم روی نقطه ۱میلیون ۲۰۰هزار واحد بود و مشاهده کردید که شاخص این نقطه را تاچ(رسیدن به نقطه حمایتی) کرد و سپس واکنش مثبت نشان داد. دامنه ۱ میلیون ۲۰۰هزار واحد همزمان شد با انتخابات آمریکا که سناریوی مهمی در پیشبینی‌هایمان بود، این انتظار را داشتیم، با انتخاب شدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، نوسانات قیمت دلار رو به پایین باشد و باعث شود سایر بازارها با رکود مواجه شوند و این مورد هم محقق شد.

شاه منصوری اضافه کرد:  چشم انداز که ما برای دلار تا پایان سال تصور کردیم نوسان در دامنه ۲۴تا ۲۸ هزار تومان است و این امر باعث شود که جذابیت سایر بازارهای موازی کاهش پیدا کند و بازار بورس یک مقداری جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور را سبب یک اطمینان نسبی برای بازار سرمایه دانست و گفت: با ریاست جمهوری بایدن بازار به یک اطمینان نسبی رسیده که کشور دیگر با شوک جنگ و شوک‌های سیاسی خاص مواجه نمی‌شود و یک ثبات سیاسی در داخل و خارج حاکم خواهد شد،  این موضوع می‌تواند باعث بهبود امنیت سرمایه گذار در بازار سرمایه و حاکم شدن متغییرهای بنیادی در خرید و فروش سهام در این بازار ‌شود. در کنار انتخابات آمریکا  با انتشار خبر کشف واکسن کرونا، قیمت کامودیتی‌ها و کالاهای اساسی در بازارهای جهانی  افزایش پیدا کرد که در پی افزایش قیمت این کالاها در بازارهای بین المللی، سهم‌های مرتبط با این کالاها در بورس ما رونق پیدا کرد مانند سهام شرکت‌های فولادی، سنگ آهنی، مس و روی و پتروشیمی‌ها که متناسب با افزایش قیمت جهانی این محصولات سهامشان برای سرمایه‌گذاران بازار بورس داخل جذاب شد. به همین ترتیب شما نگاه می‌کنید که بازار مثبتی را  در این روزها تجربه می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که نقطه حمایت بعدی در کدام عدد شاخص است؟ گفت: به طور کلی و به عنوان یک تکنیک،  از نظر فنی همچنان شاخص کل در کانال نزولی قرار دارد  و طی این روزها از کنال نزولی خارج می‌شویم اما بعد از آن، روند رشد را تا نقطه بعدی مقاومت طی خواهیم کرد و در ادامه ما با یک خط مقاومت در دامنه ۱میلیون ۵۰۰هزار روبه رو می‌شویم که به عنوان یک مقاومت مهم بازار در مسیرمان  وجود دارد که سرمایه‌گذاران در ان دامنه شاخص باید مراقب باشند و با احتیاط خریداری کنند.

شاخص ۲میلیون واحد تا پایان سال ۱۳۹۹

شاه منصوری به این سوال که تا پایان سال شاخص به چه نقطه‌ای دست پیدا خواهد کرد؟ این گونه پاسخ داد: پیشبینی بنده این است که با توجه به محرک‌های خوبی که از نظر مسائل سیاسی، اقتصاد داخلی و قیمت جهانی کالاها که در حال رخ دادن است و همچنین سودآوری خوبی که شرکت‌ها در ۶ماهه اول سال داشتند و در صورت ادامه سودآوری در ۶ماهه دوم سال این احتمال وجود دارد که در دامنه ۱میلیون ۵۰۰ یک توقف کوتاه داشته باشم ولی در ادامه روند روبه رشد دستیابی شاخص کل به عدد دو میلیون واحد به دلیل عدم وجود محرک منفی خاصی که بخواهد باعث ریزش بازار شود در این بازه زمانی تا پایان سال دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: انتظار بر این است که بازار سرمایه بتواند تا پایان سال بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران بکند اما حواسمان باید باشد که در انتخاب سهام در بازار سرمایه از این به بعد دقت لازم را داشته باشیم و سهام ارزنده را خریدار کنیم. شرایط بازار به گونه‌ای است که مثل گذشته نمی‌توانیم هر سهمی را که انتخاب می‌کنیم انتظار سودآوری چندانی از آن داشته باشیم و باید با احتیاط و تحلیل سهم‌های را که ارزش سرمایه گذاری و پیشبینی سودآوری بالاتری دارند را انتخاب کنیم.

این کارشناس در مورد نوسان‌گیری در این روزهای بازار گفت: پیشنهاد می‌کنم اگر افراد دانش لازم در این زمینه را دارند وارد فضای نوسان‌گیری بشوند اما  ذکر این نکته مهم است که این کار ریسک‌های خاص خودش را دارد. همچنین پیشنهاد می‌کنم افراد به هیچ وجه بدون دانش نوسانگیری نکنند.

بیشتر تحلیل‌گران و صاحب‌نظران بازار پیشنهاد می‌کنند که این روزها زمان بسیار مناسبی برای ورود به بازار است و سهامداران سعی کنند با مشورت با یک متخصص سهم‌های که دارای بنیاد خوبی هستند را خریدار کنند.

منبع:سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس