کد خبر 1148015
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۳
طلاب در بیمارستان گلستان اهواز

پزشک فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری به چند سوال مهم در مورد کرونا پاسخ داد.

به گزارش مشرق، محمدرضا هاشمیان، در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود، در بخش کرونای بیمارستان‌ها پزشکان به بیماران نزدیک نمی‌شوند و تنها پرستاران علائم مبتلایان را مورد بررسی قرار می‌دهند و به پزشک اعلام می‌کنند و پزشک برای آن‌ها نسخه می‌نویسد، گفت: این مسئله در همه بیمارستان‌ها وجود ندارد و ما انتری را داشتیم که در بخش کرونا کار می‌کرد و به این بیماری مبتلا شد؛ برای برخی پروژه‌ها حتما باید پزشکان درگیر باشند و در بخش ICU پزشکان در سطح‌های مختلف اعم از رزیدنت، متخصص و فوق تخصص با توجه به شرایط کاری که وجود دارد، فعالیت می‌کنند. ممکن است، برخی کارها را من انجام ندهم و رزیدنت انجام دهد، ولی کارهای پیچیده‌تر را خودم انجام می‌دهم.

بیشتر بخوانید:

ابداع پلاسمای سرد برای نابودی ویروس کرونا

وی ضمن اشاره به اینکه برای انجام یکسری از اقدامات واجب است که پزشکان حضور داشته باشند، ادامه داد: در خصوص این که پزشکان از دور دستی بر بیمار دارند باید گفت پرستار به بیمار نزدیک‌تر است و در بخش‌های ICU و قسمت‌های دیگر نه تنها پرستاران بلکه افرادی که خدمات آن بخش را انجام می‌دهد ساعت‌های بیشتری در کنار بیمار هستند، این مسئله همیشگی است و مربوط به کشور ما هم نمی‌شود و هویت کار است و برای همین است که به زحمات پرستاران در کشور ما ارج داده‌می‌شود. اینکه پزشکی از نزدیک بیمار را معاینه نکند امر شخصی است و البته شایسته نیست و بیماران باید توسط پزشک ویزیت شوند و برخی پزشکان به هر حال عذرها و گرفتاری‌هایی دارند و شاید این امر از آن جهت باشد.

با وجود امکان ابتلای مجدد آیا می‌توان به واکسن کرونا اعتماد کرد؟

پزشک فوق تخصص بخش مراقب‌های ویژه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه یک فرد ممکن است، چند بار به کرونا مبتلا شود، چطور می‌توان به واکسن خوش‌بین بود؟، اظهار کرد: اولاً هر فردی که به کرونا مبتلا می‌شود، باید تیتر Igg او را آزمایش کنیم، ممکن است فردی نوع خفیف کرونا را بگیرد و یا شدت پاسخگویی بدن او به بیماری به نحوی باشد که بدنش سطح آنتی‌بادی بالایی نداشته باشد و این امر بستگی به طبیعت فرد دارد و هر فرد بهبودیافته که سطح آنتی بادیش بالا نباشد از دوباره درگیر شدن به این بیماری مصون نیست و ممکن است سه باره هم بیمار شود و اگر هر بار که بیمار شود، تیتر lgg او بالا نباشد مجدداً کرونا می‌گیرد.

وی افزود: عملیات ساخت واکسن کرونا به نحوی است که بالاترین ایمنی را برای بشر داشته باشد و در حال حاضر که تعداد زیادی شرکت در دنیا روی این واکسن کار می‌کنند و بودجه صرف می‌کنند برای این است که بشر در مقابل این بیماری به حدی از سطح ایمنی برسد، اما این بحث مطرح است که آیا می‌توانیم با استفاده از این واکسن ماه‌های بسیاری در مقابل کرونا ایمن باشیم؟ در این خصوص باید بگویم که این گونه نیست و وضع در مورد واکسن آنفولانزا هم همین طور است و ایمنی این واکسن تا یک سال آینده تضمین دارد و درباره واکسن کرونا برخی از کمپانی‌ها تا الان ۶ ماه یا ۳ ماه را گذرانده است یعنی یک فصل و دو فصل را رد کرده‌اند.

آیا از شدت کرونا کاسته شده‌است؟

هاشمیان در این خصوص که گفته می‌شود سرعت شیوع کرونا افزایش پیدا کرده، ولی از شدت آن کاسته شده‌است، توضیح داد: در این مورد در داخل کشور هیچ مطالعه‌ای انجام نشده است و این مطلب مبنای علمی ندارد؛ ژنی که در ایران بتوانیم دقیقاً روی آن نظر بدهیم یکی دو ژن ثبت شده، اما نمی‌توان گفت این ژن ضعیف‌تر شده‌است و برای مثال ژن ایران ضعیف‌تر شده و ژن افغانستان ضعیف‌تر نشده است؛ این ژن اصلاً در ایران تولید نشده که بخواهیم درباره این جنبه صحبت کنیم. باید همکاران من در زمینه ژنتیک این بحث را مطرح کنند و تا آنجایی که من می‌دانم ژن‌هایی از ایران ثبت شده، ولی این که بخواهیم نظر بدهیم و بگویم ژن‌های ایرانی ضعیف‌تر شده‌اند، هیچ مطالعه‌ای در این مورد چاپ نشده‌است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس