دادگاه نمایه

اقدام قوه قضاییه در به نتیجه رساندن پرونده هفت سنگان با واکنش‌های گوناگون و تحسین برانگیزی از ناحیه برخی از مسئولان و کارشناسان همراه بوده است.

به گزارش مشرق، ۲۸ آبان ماه بود که رأی بدوی پرونده هفت‌سنگان صادر شد. به موجب این رأی، کلیه مجوزات و پروانه‌های غیرمجاز صادره (شامل حدود ۱۰۰ فقره پروانه ساختمانی) ابطال و حکم به قلع و قمع بنا و مستحدثات نیز در اراضی هفت سنگان صادر شد و برای تعدادی از متهمان مجازات‌های متناسب نیز تعیین شد؛ این در حالیست که پرونده برای رسیدگی به اتهام برخی از متهمان مفتوح است و با رعایت موازین قانونی به زودی رسیدگی خواهد شد.

موضوع از کجا شروع شد؟

پرونده موسوم به هفت سنگان یک موضوع قدیمی است؛ این اراضی که در مجاورت کارخانه فرنخ و مه نخ قزوین و در مکانی خوش آب و هوا و نزدیک سه کیلومتری قزوین قرار دارد، در اوایل انقلاب اسلامی جهت احداث شهرک مسکونی کارگران در نظر گرفته می‌شود که اجرایی نمی شود.

نهایتا در سال ۱۳۸۵ کل زمین به مساحت ۲۵ هکتار و در حالیکه محصور و در چهار دیواری بود، در تملک ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) قرار گرفته و در سال ۱۳۹۳ به شرکت تعاونی مسکن دادگستری استان قزوین واگذار شد.

این موضوع ارتباط مستقیم با دادگستری ندارد؛ چرا که شخصیت حقوقی شرکت تعاونی مسکن، یک شخصیت مستقل از دادگستری است. متعاقب آن با واگذاری اراضی به اشخاص از ناحیه شرکت تعاونی که بخشی از آن‌ها از کارمندان دادگستری قزوین و بخش اعظمی از مجموعه‌های دیگر مثل دانشگاه آزاد، شهرداری، استانداری و ... بوده‌اند و به محض شروع عملیات احداث بنا از طرف شرکت تعاونی، از ناحیه جهاد کشاورزی قزوین علیه شرکت تحت عنوان تغییر کاربری اعلام جرم شد که به علت اینکه بخشی از مالکان از کارمندان دادگستری هستند، رسیدگی به این پرونده در استان قزوین با حاشیه‌هایی همراه بود.

با این حال از همان نخستین روزهای آغاز به کار ریاست قوه قضاییه رسیدگی به پرونده مذکور مورد توجه ریاست قوه قضاییه قرار گرفته و با تعیین قاضی ویژه از قضات باتجربه استان تهران گام جدی و مهمی در راستای مبارزه با فساد و تخلفات احتمالی درون قوه قضاییه برداشته شد.

اقدام قوه قضاییه در به نتیجه رساندن پرونده هفت سنگان با واکنش های گوناگون و تحسین برانگیزی از ناحیه برخی از مسئولان و کارشناسان همراه بوده است.

آیت‌الله رییسی امید را در دل ملت زنده کرده‌اند

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با اشاره به صدور رای بدوی پرونده هفت سنگان و تعیین مجازات‌های متناسب پیرو این پرونده گفت: بنده به عنوان نماینده و وکیل مردم از آیت‌الله رییسی به دلیل تمام زحماتی که تاکنون در قوه قضاییه کشیده‌اند تقدیر و قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رییسی امید را در دل ملت زنده کرده‌اند، افزود: از این رو مردم به عدالت جمهوری اسلامی دلخوش و دلگرم شده‌اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به هر صورت قوه قضاییه تنظیم کشور را و البته مجلس هم تنظیم دولت را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه انضباط بخشی و سلامت کشور به قدرت و مدیریت قوه قضاییه معطوف می‌شود، بیان کرد: قوه‌ای که می‌کوشد تا دیگران را تنظیم و سلامت بخشی را ترویج دهد، خودش نمی‌تواند ناتنظیم و ناکوک باشد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس تاکید کرد: متاسفانه ما در برخی مواقع می‌دیدیم که ناتنظیمی و عدم سلامت بخشی به چشم می‌خورد که از جمله آن در استان قزوین بود و به پرونده هفت سنگان هم مربوط می‌شد.

سیاهکلی تصریح کرد: با این حال اینکه صاحب قدرت ابتدا خود را تنظیم می‌کند و به خودش نهیب می زند و اصلاح را از خود شروع می‌کند؛ این مسئله می‌تواند عظمت قدرت و جایگاه قدرت را افزایش دهد بنابراین وقتی قوه قضاییه می‌آید و با تخلفات درون دستگاهی خود برخورد می‌کند این خود گویای افزایش قدرت، توانمندی، سلامت و شجاعت این قوه است که از این بابت هم بنده مجدداً از مدیریت آیت الله رییسی در این زمینه تقدیر و تشکر دارم؛ چرا که ایشان کار بزرگی را آغاز کرده‌اند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس اظهار کرد: این قبیل اقدامات از سوی قوه قضاییه موجب تأثیر در جامعه و کشور خواهد شد.

سیاهکلی بیان داشت: بنده در مراجعات مردمی می‌بینم که واقعا مردم از قوه قضاییه تقدیر و تشکر دارند که این خود گویای عملکرد مثبت این قوه در نزد مردم است؛ لذا این اقدامی که شروع شده است میزان رضایتمندی و اعتماد به قوه قضاییه را در مردم افزایش داده و امیدواریم پاکسازی تا انتها ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: قطعاً برخورد قوه قضاییه با تخلفات درون دستگاهی پیرو پرونده هفت سنگان مفید و موثر بوده است و بنده در این راستا از مدیریت قوه قضاییه تقدیر و تشکر دارم.

آیت الله رییسی در پرونده هفت سنگان به داد عدالت رسید

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین با اشاره به صدور رای بدوی پرونده هفت سنگان اظهار کرد: این موضوع در شهر ما حساس شده بود و همه منتظر بودند این ماجرا به کجا خواهد رسید.

امام جمعه قزوین گفت: در هفت‌سنگان موضوع کسانی که از جایگاه مسئولیتی خود سوء استفاده کردند مطرح است. یعنی مسئولی که امضاء آن‌ها اعتبار دارد با سوء‌استفاده از جایگاه خود چیزی را به مردم و علیه عدالت و قانون تحمیل می‌کند. در این پرونده تعدادی از مسئولین کلیدی دست به دست هم داده بودند و یقین داشتند کار آن‌ها پیش می‌رود.

وی افزود: از طرفی در این پرونده حق مسلم از بیت‌المال مطرح بود. اینکه زمین‌های درجه یک به تعاونی مسکن فروخته شده و جای سوال داشت. یا کسانی سوء استفاده کرده بودند و برخی مسئولین تعدادی از زمین‌ها را به آشنایان خود واگذار کرده بودند. در حالی که در قلب زمین‌های ناب کشاورزی ساختمان سازی می‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه آیت الله رییسی در پرونده هفت سنگان به داد عدالت رسید، گفت: مردم می‌خواستند عدالت قوه قضاییه را تماشا کنند. وقتی این خبر منتشر شد و دستگاه قضا حکم بدوی پرونده هفت سنگان را اعلام کرد شادی و امیدواری نسبت به عدالت بین مردم جان تازه گرفت.

عابدینی بازخورد مردم از اعلام رای بدوی پرونده هفت سنگان را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: در این باره پیامک‌ها و اظهارات مردم را اگر جمع‌آوری کنیم کتابچه فاخری از تحسین مردم نسبت به این اقدام و رییس قوه قضاییه تدوین می‌شود.

آیت الله عابدینی در پایان ضمن تشکر از رییس قوه قضاییه گفت: همچنین از قاضی پرونده که با شجاعت کار را پیش برد و به عدالت بی تفاوت نبود تشکر کرده و این اتفاق را به همه و جامعه قضات تبریک می‌گویم؛ چرا که پرونده هفت سنگان آبرو و عزتی است که به عنوان سرمایه اجتماعی شامل حال دستگاه قضا شد.

ریاست قوه قضاییه عزم جدی و اراده مصممی در مبارزه با فساد دارند

محمدرضا رهبرپور، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: ریاست قوه قضاییه در دوره اخیر نشان دادند که عزم جدی و اراده مصممی در مبارزه با فساد دارند و در راستای تحقق این هدف و آرمان ازپایش و پالایش خودشان و مجموعه تحت مدیریت خودشان ابایی ندارند و برایشان خط قرمزی در این زمینه وجود ندارد.

رهبرپور گفت: قوه قضاییه به عنوان یگانه متولی و مجری عدالت کیفری نقش کلیدی و راه گشایی در مبارزه با فساد در جنبه و ابعاد مختلف آن ایفا می‌کند. این مبارزه و مقابله باید کاملا مبتنی بر قانون حق، عدل و انصاف و بدون هر گونه اغماض و جانبداری صورت بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه اظهار کرد: این بیانات مقام معظم رهبری نشان دهنده اولویت و اهمیت بسزای مبارزه با فساد در درون ساختار و تشکیلات قضایی کشور است و اینکه اگر فساد در این دستگاه که خود متولی و مسئول مبارزه با فساد است ریشه تنیده و نهادینه شود تا چه اندازه می‌تواندآسیب زا، مشکل ساز و هزینه زا باشد و موجبات سلب اعتماد عمومی و از بین رفتن سرمایه اجتماعی واطمینان خاطر مردم در مبارزه عادلانه با فساد باشد.

رهبرپور تاکید کرد: البته مدیران قضایی کشور از جمله ریاست قوه قضاییه در دوره اخیر نشان دادند که عزم جدی و اراده مصممی در مبارزه با فساد دارند و در راستای تحقق این هدف و آرمان از پایش و پالایش خودشان و مجموعه تحت مدیریت خودشان ابایی ندارند و برایشان خط قرمزی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که دستگاه قضایی در مسیر مبارزه با فساد باید به طور جدی مراقبت کند تا از پایبندی به موازین و اصول دادرسی عادلانه تخطی نکند و خدای ناکرده گرفتار اتهام زنی‌ها و پرونده سازی‌هایی که گاه با شعار عدالت خواهی و مبارزه با فساد رنگ ولعابی موجه، مردم پسند و عوام پسند به خودش می‌گیرد، نشود.

این استاد حقوق افزود: ثانیا نحوه اطلاع رسانی در مسیر رسیدگی‌های قضایی کاملا شفاف و بیطرفانه و وفق موازین آیین دادرسی کیفری صورت بگیرد. این نکته را باید مدنظر قرار گیرد که تا حکم قطعی نشده فردی که در دادگاه حاضر شده متهم به فساد است حتی اگر آن فرد از اعضای دستگاه قضایی یا از هر مجموعه دیگری باشد این فرد متهم است نه مفسد فی الارض.

وی در پایان گفت: باید در اطلاع رسانی پیگیری‌های قضایی از هرگونه نمایش‌های رسانه‌ای یکسویه و اعلام مجرمیت قطعی برحذر بود تا اگر در مراحل بالاتر فرد تبرئه شد یا حکم به مجازاتی متوسط یا کمتر از متوسط دریافت کرد اعتماد عمومی جامعه مورد آسیب قرار نگیرد. اطلاع رسانی‌ها باید مبتنی بر موازین عادلانه و وفق آیین دادرسی باشد و در در دام فرافکنی نیفتادیم.

با درمانگری قوه‌قضاییه تلخی هفت سنگان شیرین می شود

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در نیز با اشاره به صدور رأی بدوی پرونده هفت سنگان و تعیین مجازات‌های متناسب پیرو این پرونده، اظهار کرد: جا دارد که از اقدامات عدالت‌مندانه دستگاه قضایی و اقدامات این دستگاه در مبارزه با فساد تشکر و قدردانی کنیم.

وی افزود: در موضوع پرونده هفت‌سنگان نیز باید از اقدامات رییس قوه قضاییه و همکارانشان و نیز پیگیری سیستم قضایی استان قزوین تشکر ویژه کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: هرچند ماجرای هفت‌سنگان قضیه تلخی برای مردم قزوین است؛ اما با درمانگری قوه‌قضاییه، ان‌شاءالله این تلخی به شیرینی تبدیل خواهد شد.

محمدبیگی ادامه داد: آنچه که در پرونده‌های این چنینی مردم را بسیار حساس می‌کند و باعث پیگیری آن ها می‌شود، بحث مهم عدالت و برخورد توأم با همه اقشار جامعه است، بدین معنا که مردم انتظار تبعیض و برخورداری بعضی افراد از رانت به سبب مسئولیت یا داشتن نقش در جامعه را ندارند، اینکه عده‌ای بیایند و تصور کنند نسبت به دیگران برتری دارند، زمین‌هایی را در اختیار بگیرند، تغییر کاربری اتفاق بیفتد و مجوزهای غیرقانونی صادر شود، در مردم احساس بی‌عدالتی و تبعیض ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به برخورد درون دستگاهی قوه قضاییه پیرو پرونده هفت سنگان بیان کرد: پیگیری امام جمعه و همینطور مردم انقلابی و جوانان مطالبه‌گر استان قزوین در ماجرای هفت سنگان، در برخورد با عاملان این ماجرا جای قدردانی دارد و نشان می‌دهد جامعه ما با ارزش‌های مردم‌سالاری دینی به پیش می‌رود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس اظهار داشت: عدالت در انقلاب ما مهم‌ترین شاخصه و دستاورد است و روی آن تأکید می‌شود و برای حفظ این دستاورد نیز شاهدیم که قوه قضاییه حتی در سخت‌ترین شرایط به موضوعات ورود پیدا می‌کند و به تقویت نظام اسلامی کمک می‌کند.

محمدبیگی تصریح کرد: بدون شک، اقدامات بدون تبعیض دستگاه قضایی در جراحی درون خود، در برخورد با عاملان تخلف زمین‌های هفت سنگان ولو آنکه برخی از متهمان از درون این قوه باشند، سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به سازوکار اجرای عدالت را بسیار افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس بیان داشت: هم‌اکنون ما شاهدیم که در چندسال اخیر با پیگیری و به ثمر رسیدن پرونده‌های مبارزه با فساد و حتی برخورد با بزرگ‌ترین عامل فساد درون دستگاه قضایی که با شجاعت تمام انجام شد، مردم چگونه به تحقق عدالت امیدوار شدند.

وی ادامه داد: صدور حکم دادگاه بدوی پرونده هفت‌سنگان هم گرچه تا قطعی شدن حکم و اجرای احکام و نیز تعقیب متهمان و محکومان راه زیادی در پیش دارد و باید روال قضایی خود را طی کند، اما نوید بخش پایان یک تلخی بزرگ روی دل مردم این استان قزوین بود، مردمی که تحمل بی‌عدالتی، تبعیض و رانت را روی زمین‌های هفت‌سنگان نداشتند.

این نماینده مجلس در پایان اظهار کرد: سرمایه‌های اجتماعی کشور ما اعتماد مردم به مسئولان است، هرچقدر ما بتوانیم روند اجرای عدالت را در جامعه بهبود ببخشیم و محقق کنیم، هرچقدر که در رفع تبعیض در جامعه اقدام کنیم و از سوگیری‌های ناعادلانه جلوگیری کنیم و یا فاصله طبقاتی را رفع کنیم، به همان میزان به اعتمادسازی بین مردم و مسئولین کمک کردیم و این بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی برای موفقیت کشور است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    8 0
    درود به شرف تمامی کسانی که در عملکردشان خدا را در نظر دارند و بر اساس قانون عمل می کنند خصوصا قضات با شرف
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 2
    این موضوع ارتباط مستقیم با دادگستری ندارد... شوخی است یا جدی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس