کد خبر 1145291
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

بر اساس قوانین کشورمان افراد با ورود به سن 18 سال مشمول خدمت سربازی میشوند.با توجه به اینکه برخی از افراد دارای شرایط خاصی هستند سازمان نظام وظیفه قوانینی را وضع کرده که با استناد به این قوانین میتوانند معافیت سربازی خود را بگیرند. 

انواع معافیت

در یک نگاه کلی معافیت از سربازی به دو قسمت معافیت موقت و معافیت دایم تقسیم میشود

در ادامه در رابطه با هرکدام از این معافیت ها توضیحات بیشتری ارایه میشود.

معافیت موقت

در معافیت موقت مشمولان خدمت که از 18 سال گذشته اند با استفاده از انواع معافیت های موقت که توسط سازمان نظام وظیفه عمومی در نظر گرفته شده میتوانند بطور موقت به خدمت سربازی نروند.

پس از گذشتن دوره در نظر گرفته شده برای معافیت موقت،مشمولان وظیفه دارند تا برای خدمت سربازی خود را معرفی کنند در غیر اینصورت برای آن ها غیبت در نظر گرفته میشود.

انواع معافیت موقت

بشکلی کلی معافیت موقت به 4 بخش معافیت موقت کفالت،معافیت موقت پزشکی،معافیت موقت تحصیلی و معافیت موقت حین خدمت تقسیم میشود.

معافیت موقت تحصیلی

همانگونه که اشاره شد افراد پس از رسیدن به سن 18 سالگی مشمول خدمت سربازی میشوند.

اما بسیاری از افراد با ورود به این سن و شرکت در کنکور قصد ادامه تحصیل در مقطع کاردانی،کارشناسی و مقاطع بالاتر را دارند.

در نتیجه سازمان نظام وظیفه تمهیداتی را اندیشیده تا این افراد با دریافت معافیت تحصیلی بطور موقت از رفتن به خدمت معاف شوند.نکته ای که در این نوع معافیت باید به آن توجه کرد محدودیت معافیت تحصیلی است.

یعنی افراد با ورود به دانشگاه نمیتوانند تا هر زمان که دلشان بخواهد مثلا مقطع کارشناسی را بخوانند.به این نوع محدودیت اصطلاحا سنوات تحصیلی میگویند.سنوات تحصیلی برای هر کدام از مقاطع تحصیلی متفاوت است.

در قسمت زیر مدت زمان معافیت تحصیلی موقت برای هرکدام از مقاطع را میتوانید مشاهده کنید

کاردانی:2 سال و نیم

کارشناسی ناپیوسته:3 سال

کارشناسی پیوسته:5 سال

کارشناسی ارشد ناپیوسته:3 سال

کارشناسی ارشد پیوسته:6 سال

دکتری تخصصی:6 سال

دکتری پزشکی پیوسته:8 سال

معافیت موقت حین خدمت

افرادی که در زمان خدمت خود به دلیل تشدید بیماری،دچار شدن به یک بیماری،حادثه و غیره نتوانند به شکل موقت به خدمت خود ادامه دهند برای آن ها معافیت موقت حین خدمت صادر میشود.پس از بدست آوردن بهبودی خود این افراد باید به خدمت خود ادامه دهند.

معافیت دایم

در این نوع معافیت بطور دایم و بدون نیاز به انجام خدمت برای فرد معافیت صادر میشود.

انواع معافیت دایم

بطور کلی معافیت دایم از سربازی به 2 دسته کلی معافیت های رایج و معافیت های غیر رایج تقسیم بندی میشود.

هرکدام از این بخش ها زیر شاخه های مختلف خود را دارند.

نکته بسیار مهمی که در معافیت ها بجز معافیت پزشکی باید مد نظر قرار داد عدم وجود غیبت است.

معافیت های رایج

بسیاری از افراد هنگامی که مشمول خدمت سربازی میشوند در ابتدا بدنبال گرفتن کار پایان خدمت از طریق معافیت های خاص و رایج هستند.

در اینگونه معافیت ها افراد بر اساس شرایط خاص خود و بدون غیبت های طولانی مدت میتوانند کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

معافیت های رایج به 3 دسته معافیت کفالت،معافیت ایثار گری و معافیت پزشکی تقسیم میشود.

معافیت کفالت

هنگامی که والدین فردی به دلایل مختلف توانایی سرپرستی خانواده را نداشته باشند و یا طلاق گرفته باشند،در این شرایط فرد میتواند معافیت کفالت پدر یا مادر خود را بگیرد.شایان ذکر است که گرفتن کفالت صرفا به والدین محدود نمیشود و فرد میتواند کفالت برادر،خواهر،مادر بزرگ و دیگر اقوام درجه یک خود را که هرکدام قوانین خاص خود را دارد بگیرد.

معافیت پزشکی

در معافیت پزشکی نکته ای که بسیار مهم است در ابتدا مدرک تحصیلی افراد است.زیرا سازمان نظام وظیفه عمومی با توجه به مدرک تحصیلی فرد تعین میکند که آیا بیماری که فرد دارد شامل معافیت پزشکی میشود یا خیر.

بطور مثال فردی را در نظر بگیرید که شماره یک چشم آن 6 است و دارای مدرک لیسانس میباشد،این فرد مشمول معافیت سربازی نمیشود زیرا طبق قانون سازمان نظام وظیفه عمومی افراد دارای مدرک کارشناسی زمانی معافیت پزشکی برای چشم خود دریافت میکنند که نمره یک چشم آن ها بیشتر از 8 باشد.

در قسمت های بالا اشاره کردیم که در انواع معافیت ها عدم وجود غیبت بسیار مهم است اما نکته جالب در معافیت پزشکی این است که بطور کلی غیبت از سربازی و سن برای اخذ معافیت اهمیتی ندارد.

معافیت ایثارگری

سازمان نظام وظیفه برای افرادی که پدران آن ها در سال های دفاع مقدس مشغول دفاع از میهن بوده اند تمهیداتی را در نظر گرفته تا با توجه به شهید بودن،ماه های حضور در جبهه،آزاده بودن پدر و جانبازی بتوانند معافیت ایثارگری دریافت کنند.

هرکدام از موارد گفته شده قوانین خاص خود را برای معافیت دارند.

معافیت های غیر رایج

معافیت های غیر رایج که در واقع عده کمی از افراد بدنبال آن هستند به 4 دسته خدمت سربازی،عفو رهبری،خرید خدمت و معافیت نخبگان تقسیم میشود که به توضیح هر کدام در ادامه میپردازیم.

خدمت سربازی

افرادی که وضعیت جسمانی سالمی دارند و بطورکلی شرایط خاصی برای دریافت معافیت های خاص ندارند را شامل میشود.

اشخاص باید دوره 24 ماهه سربازی را بگذرانند تا کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

عفو رهبری

هرچند سال یکبار بر اساس فرمان رهبری افرادی که سن مشخصی دارند با اعلام سازمان نظام وظیفه مشمول عفو رهبری میشوند.در این نوع معافیت،سنینی در نظر گرفته میشود که این افراد با توجه به سن بالای خود دیگر توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند.

خرید خدمت

در حال حاضر قانون معافیت از طریق خرید خدمت برداشته شده اما ممکن است در سال های آتی دوباره وضع شود.در این نوع معافیت افرادی را شامل میشود که غیبت داشته اند اما غیبت آن ها طولانی نبوده و مشمول عفو رهبری نشده اند.در این شرایط سازمان نظام وظیفه با توجه به مدرک تحصیلی افراد مبالغی را تعین میکرد که اشخاص با پرداخت آن میتوانستند کارت پایان خود را دریافت نمایند.

معافیت نخبگان

افرادی که بر مبنای شرایط سازمان نظام وظیفه نخبه تشخیص داده شوند میتوانند از معافیت یا کسری خدمت بهره مند شوند.

با توجه به توضیحاتی که داده شد میتوانید با مراجعه به سایت سرباز مشاور تمامی اطلاعات درباره انواع معافیت ها و کسری خدمت و همچنین امریه سربازی را مطالعه کنید.


** این محتوا صرفا تبلیغاتی است و مورد تایید مشرق نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس