حافظ قرآن نابینا در دانشگاه فرهنگیان پذیرش نشد

گناباد - نرگس خدادادی، حافظ نابینای قرآن که از دوره نوجوانی به آموزش کلام وحی هم مشغول است، امسال به رغم مجاز شدن در دانشگاه فرهنگیان، به دلیل قوانین موجود، از راهیابی به آن محروم شده است.

به گزارش مشرق، در سند تحول آموزش و پرورش بر نقش محوری معلم تاکید شده و آمده است: برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، نقش معلم (مربی) به‌عنوان هدایت‌کننده و اسوه‌ای امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی است.

بیشتر بخوانید:

پرچمدار پارالمپیک: فقط یک روز با فرد معلول زندگی کنید

بر همین اساس و مطابق با اساسنامه مصوب دانشگاه فرهنگیان، تعلیم و تربیت دانشجو معلمان، مدیران و کارشناسانی با شایستگی‌های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفه‌ای و مسلط برشیوه‌های تربیت اسلامی از جمله وظایف مهم این دانشگاه بیان شده است.

نرگس خدادادی، دانش‌آموز روشندل گنابادی و حافظ قرآن که از دوره نوجوانی به آموزش کلام وحی هم مشغول است، امسال به رغم مجاز شدن در دانشگاه فرهنگیان، به دلیل قوانین حاکم بر این دانشگاه، از راهیابی به آن محروم شد.

بیشتر بخوانید:

اعجوبه قرآنی و علمی به نام حنانه خلفی+ عکس

نرگس خدادادی، بیان کرد: از کودکی علاقه زیادی به شغل معلمی داشتم و امسال پس از اعلام نتایج، ۴۲ اولویت اول از ۵۰ کد رشته انتخابی خودم را به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دادم.

وی افزود: پس از اعلام نتایج، برای مصاحبه به دانشگاه فرهنگیان دعوت شدم که در همان ابتدای مصاحبه عملی، در بخش معاینات پزشکی به دلیل نابینایی رد شدم و اجازه شرکت در مصاحبه تخصصی به من داده نشد.

این حافظ روشندل قرآن که رتبه ۵۰۰ منطقه ۳ و ۲۲۵۰ کشوری را در گروه آزمایشی علوم انسانی کنکور امسال کسب کرده بود، به مشکلات پیش‌روی خود برای موفقیت در کنکور سراسری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه همه منابع لازم برای کسب آمادگی کنکور به خط بریل نبود، دوستان و آشنایان برای من کتاب‌های کمک آموزشی را می‌خواندند و من آنها را حفظ می‌کردم و در مواردی هم از لوح‌های فشرده استفاده می‌کردم.

نگاه متفاوت به معلولیت در قوانین حاکم بر کشور

خدادادی با انتقاد از نگاه متفاوت به معلولیت در قوانین حاکم بر کشور، گفت: من برای روز مصاحبه خودم دو نمونه تدریس آماده کرده بودم ولی متأسفانه حتی اجازه مصاحبه به من ندادند و این خیلی سخت است که یک معلول به خاطر یک محدودیت جسمی، حتی اجازه اثبات توانایی‌های خود را هم نداشته باشد.

نرگس خدادادی که در سال ۹۷ موفق به حفظ کل قرآن شده است، از دوره نوجوانی و پس از حفظ جزءهای ابتدایی شروع به آموزش حفظ قرآن در روستای محل زندگی خود کرد و هم اکنون هم به صورت مجازی، حفظ کلام وحی را به ۹ شاگرد از نابینایان بهزیستی آموزش می‌دهد.

عصمت هاشمی، مادر این دانش‌آموز روشندل هم، اظهارداشت: دخترم در هر شبانه‌روز فقط ۳ تا ۴ ساعت استراحت می‌کرد تا به آرزوی خود که معلمی است، برسد.

با توجه به اینکه کتابهای کمک آموزشی به خط بریل وجود نداشت، دوستان و آشنایان حتی در شرایط وجود بیماری کرونا به منزل ما می‌آمدند و کتاب‌ها را برایش روخوانی می‌کردند

وی افزود: با توجه به اینکه کتابهای کمک آموزشی به خط بریل وجود نداشت، دوستان و آشنایان حتی در شرایط وجود بیماری کرونا به منزل ما می‌آمدند و کتاب‌ها را برایش روخوانی می‌کردند.

مادر این حافظ روشندل ادامه داد: پس از دعوت به مصاحبه شدن، با توجه به شرایط کرونایی، به زحمت وسیله نقلیه‌ای پیدا کردیم و ساعت دو صبح به سمت مشهد به راه افتادیم اما متأسفانه در همان مرحله اول مصاحبه عملی بدون معاینه به دلیل نابینایی، دخترم را رد کردند و او در یک لحظه همه آرزوهایش را از دست رفته دید.

پس از رسانه‌ای شدن این مشکل، مسئولان مختلف کشوری و استانی از جمله استاندار خراسان رضوی، نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار گناباد رایزنی‌های خود را برای حل این مشکل با مسئولان وزارت آموزش و پرورش آغاز کردند و در دیدارهایی با این دانش‌آموز از وی دلجویی کردند.

علی نیری، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، بی‌توجهی به ضوابط قانونی پذیرش دانشجو و عدم مطالعه صحیح دفترچه انتخاب رشته را عامل رد این دانش‌آموز گنابادی عنوان کرد.

ارسال نامه پیگیری برای تعیین تکلیف وضعیت دانش آموز گنابادی به وزارت آموزش و پرورش

قاسم علی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه نامه پیگیری برای تعیین تکلیف وضعیت این دانش‌آموز هفته پیش به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است، اظهار کرد: این مکاتبه به دستور استاندار انجام شده که تاکنون پاسخی از وزارت در این خصوص دریافت نکرده ایم.

امسال ۵۱ نفر به دلایل نابینایی، قد، وزنی، قلبی، ریوی، کلیوی و … در معاینات پزشکی ورودی دانشگاه فرهنگیان استان رد شده اند

وی با اشاره به اینکه امسال ۵۱ نفر به دلایل نابینایی، قد، وزنی، قلبی، ریوی، کلیوی و … در معاینات پزشکی ورودی دانشگاه فرهنگیان استان رد شده اند، اظهار کرد: دانش آموز گنابادی هم مثل این ۵۱ نفر رد شده است.

وی بیان کرد: همه ساله بین یکی و نیم تا دو برابر ظرفیت دانشگاه، به استان‌ها معرفی می‌شوند و اسامی افراد بعد از گزینش و انجام مصاحبه‌های عملی و معاینات پزشکی، بر اساس رتبه کنکور در لیست نهایی قرار می‌گیرد و به عنوان دانشجو انتخاب می‌شوند.

خدابنده با بیان اینکه برخی معتقدند به دلیل اینکه سه درصد استخدامی‌ها در کشور به معلولان تعلق می‌گیرد، سه درصد سهمیه دانشگاه هم به معلولان اختصاص یابد، ادامه داد: تاکنون این سه درصد را در پذیرش دانشگاه نداشتیم و اگر قرار است شیوه‌ها تغییر کند، باید از وزارتخانه اعلام شود.

به صورت مستقل نمی‌توانیم استثنایی قائل شده و برخلاف قوانین عمل کنیم

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: ما به صورت مستقل نمی‌توانیم استثنایی قائل شده و برخلاف این قانون عمل کنیم.

حال جای این سوال باقی می‌ماند که چرا به داوطلبی که در هنگام ثبت نام شرایط جسمی خود را اعلام کرده، اجازه انتخاب این کدرشته محل با شرایط خاص داده شده و برای مصاحبه انتخاب می‌شود و اینکه چرا قوانین کشور به گونه‌ای است که شرایط لازم را برای اثبات توانمندی حافظ قرآنی که کار آموزش قرآن را هم انجام می‌دهد، فراهم نمی‌کند!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • Mohammad Reza US ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 1
    قوانین مزخرفی که همیشه ضررش بیشتر از منفعت آن بوده، نمونه اش بی حرمتی کردن به سه ملیون مهاجر افغانی که علاقمند به کشور عزیزمان ایران هستند و میخواهند که شهروند آن بحساب آیند ولی متأسفانه بخاطر همین قوانین بی در و پیکر تکلیفشان هنوز نا معلوم است.
  • DE ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    3 1
    یک معلول اونم نابینا چند برابر باید نیرو صرف کنه تا به این رتبه عالی برسه. این قانون بوسیله کارشناسان بخش سلامت و فرهنگ مجلس محترم باید تصحیح بشه تا عدالت حداقلی برقرار بشه.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 1
    مسئولان فورا قانون را تصحیح وایشان را ثبت نام کنند.
  • از شهرستان سراب IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 1
    قانون برای رفاه عامه مردم وضع شدند و باید در جاهایی قانون نرمشی داشته باشه تا از حالت سرکوبگرانه و خشک خارج بشه چطور میشه قانون برای آقازاده های خاص تفاوت میزاره در این زمینه ها؟خجالت بکشید لااقل به حرمت اون نابینا بودن
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    7 0
    طفلی مدرس ی نابینایان تدریس میکرد
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 0
    چراازهمون اول در دفترچه کنکور چنین شرطی برای پذیرش نذاشتید الان که قبول شد ردش کردید
    • GB ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 0
      دقیقا
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 0
    کیو بجاش گذاشتید؟
  • DE ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    با کمال تاسف قوانینی که از کاسه صافی اصلاحاتچی های مرفع و شکم سیر عبور کرده و تصویب شده پشتوانه حمایت اجتماعی و عدالت خواهی اجتماعی توش نیست. بنام خدای رحمان و رحیم ، حمایت اجتماعی از معلولین ، مشخصه و ساختارحقوق اولیه جامعه اسلامی ،ایرانی بعنوان الگو برای دیگر کشورهای اسلامی باید باشه. وقتی این کاستی های قانون گذاری رفع بشه و حقوق اجتماعی محرومین تحقق پیدا کنه، میتونیم به الگوی نمونه عالی برای دیگر جوامع اسلامی بعنوان خط کش باشیم. وگرنه بی مایه فطیر است !
  • سمیرا IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    فقط میتونم بگم خاک رس بر ...
  • یک معلم IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 0
    به عنوان یک معلم که می بینم بعضی ازافراد با داشتن یک جسم کاملا سالم ،توانایی وشایستگی تدریس راندارند ،استدعا دارم که ایشون حتما جذب آموزش وپرورش بشوند.معلولیت ،محدودیت نمیاره.ایشون می توانند بعدها درمدارس استثایی تدریس کنند.
  • حمید IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 0
    سلام،واقعا ظلم است، اگه استعداد دااره چرا نمیشه، بترسین از خدا، من که اشک تو چشمام جم شد، کافی بود تو یه کشور اروپایی بود آنوقت میدید چطور بها بش می‌دادند، دست بردار از فکر پوسیده، اگه استیون هافکینگ تو ایران بود همون سالای اول معلولیت میمرد، خجالت داره اونم تو یه کشور اسلامی
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    4 0
    به عنوان یک معلم آموزش و پرورش، با این نحوه گزینش کاملا موافق هستم. افرادی که به این امر گزینش اعتراض دارند، بفرمایند حاضرند که بچه ها خودشان را در کلاسی بگذارند که معلم آن از 90% داده های محیطی محروم است؟ در این که حافظ قرآن هستند بسیار خوب است. ولی آیا می تواند معلم خوبی باشد؟ می تواند نقش تربیتی خویش را در کلاس انجام دهد؟ می تواند ببنید که دانش آموزان چه مشکلی دارند که انها را حل کند؟ بعد مگر خانه داری و مادر بودن مهم ترین رسالت یک بانوی ایرانی نیست.
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      0 0
      معلم هستی که باش پس اگه یک روز تصادف کردی ناقص شدی باید اخراج بشی، بعدشم این خانم میتونه تو مدارس استثنایی فعالیت کنه
  • علی ابراهیمی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    2 0
    معلمی چشم نداره و نمیتونه از روی کتاب بخونه چطور میخواد تدریس کنه؟ کلی دانش آموز بودن با رتبه های بسیارخوب و عالی که حتی به مصاحبه دعوت نشدن بعد یه نابینا دعوت شده اما قبول نشده دارین زمین و زمان رو به هم میدوزین؟ چرا به فکر اونایی نیستین که کلی زحمت کشیدن اما صندلی هایی که حق شون بود فروخته شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس