کد خبر 1142250
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

بتن و واش بتن

بتن ماده ای کامپوزیتی است که عمدتا از سیمان، آب و سنگدانه (شن، ماسه یا سنگ) تشکیل شده است. وقتی این مواد با هم مخلوط می شوند، به صورت خمیر قابل استفاده ای در می آیند که پس از مدتی به تدریج سفت می شود.

واش بتن (washed Construction)درفارسی همان بتن شسته معنی می شود که در حیاط خانه، باغ ها،بام منزل، پارکینگ ها و در سطح شهر در پیاده رو ها، پمپ بنزین ها، پارک ها استفاده می شود. واش بتن شرکت رابین به ما کمک می کند تا محیطی طبیعی و فوق العاده زیبا بسازیم. واش بتن مرکب از سیمان، چسب بتن، سنگ دانه های معدنی با رنگ طبیعی و سایر افزودنی های بتن مانند روان کننده ها است که متنوع هستند و با طرح ها و نقش های طبیعی و زیبا در بازار موجود است، ساخته شده است.

واش بتن یا کفپوش بتنی، محصولاتی با مقاوت و استحکام بسیار بالا هستند. به همین دلیل است که از آن ها در سطح پیاده رو ها که تردد زیاد است استفاده می شود تا به راحتی دچار شکستگی و آسیب نشوند. برای تشخیص کیفیت واش بتن ها با یک چکش فلزی به وسط آن ضربه بزنید، در این حالت اگر کفپوش با شدت و ضربه ی کم شما بشکند یا سنگ های داخلی آن جدا شوند، از کیفیت مناسبی برخوردار نیست؛ اما اگر واش بتن با ضربات شدید و متعدد شکسته شود و یا ترک بردارد از نوع مستحکم و بادوام است. طبیعتا پیشنهاد می شود به خاطر صرفه های اقتصادی، اقدام به خرید واش بتنی کنید که مرغوب باشد تا به صورت بلند مدت از آن استفاده کنید و نیاز به تعویض نداشته باشد.

تاریخچه

اولین بار مصری ها با مخلوط کردن آهک و گچ، ماده ای مشابه بتن تهیه کردند. به طور معمول، پوسته های آهک، گچ یا صدف به عنوان عامل تشکیل دهنده سیمان تا اوایل دهه 1800 استفاده می شد.

فواید واش بتن

جنبه های مثبت متعددی در مورد واش بتن ها وجود دارد:

1. این ماده تقریبا ارزان است و دارای عمر نسبتاً طولانی که نیاز به نگهداری مداوم ندارد.

2. از نظر فشرده سازی قوی است.

3. قبل از اینکه سفت شود ماده ای بسیار قابل انعطاف است که به راحتی می توان آن را شکل داد.

4. غیر قابل احتراق است.

5. مقاوم در برابر لرزش و زلزله

6. قابلیت اجرا و پیاده سازی ساده، که نیاز به ابزار ها و سایل جانبی زیادی ندارد.

7. شما می توانید واش بتن مد نظر خود را از نظر رنگ و مدل انتخاب کنید.

8. واش بتن ها نوعی کفپوش بتنی با مقاومت فوق العاده بالا در برابر گرما، سرما و سایر فشار ها هستند پس به دلیل اصطکاک بسیار زیادی که ایجاد می کنند گزینه ی بسیار رایج و مناسبی برای معابر شهری، پیاده رو ها و پارک ها هستند.

در مقابل مزایای واش بتن، معایب آن بسیار کم است.

محدودیت های بتن

محدودیت های بتن عبارت اند از:

مقاومت کششی نسبتاً کم در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی

مستعد ترک خوردگی است

تولید واش بتن

خصوصیات واش بتن توسط سنگدانه یا سیمان مورد استفاده یا روش استفاده شده برای تولید آن تعیین می شود.

در روش تولید واش بتن، بعد از مخلوط کردن مواد اولیه، بتن حاصله را داخل قالب های مخصوص می ریزند و بعد از قالب دادن به آن از میز ویبره که به کمک فوق روان کننده های موجود در بتن باعث خروج هوا از بتن و تراکم بالای بتن میگردد، واش بتن را داخل اتاق بخار می گذارند. اتاق بخار باعث می شود واش بتن مقاومت بالاتری از حالت طبیعی اش پیدا کند. پس از شکل گیری بتن توسط قالب، لعاب سیمانی روی سنگ دانه های طبیعی با استفاده از فشار آب و سنگ های ساب یا برس های سیمی زدوده می شود تا برجستگی ها و رنگ های طبیعی سنگ دانه ها نشان داده شود. در نهایت کفپوش بتنی مستحم و زیبای ما آماده است.

مقاومت بتن

مقاومت بتن توسط نیروی لازم برای خرد شدن آن تعیین می شود و بر حسب پوند بر اینچ مربع یا کیلوگرم بر سانتی متر مربع اندازه گیری می شود. مقاومت می تواند تحت تأثیر بسیاری از متغیرها از جمله رطوبت و دما قرار گیرد.

مقاومت کششی بتن را می توان با افزودن میله های فلزی، سیم یا کابل بهبود بخشید. در مواردی که تنش های کششی بسیار بالایی انتظار می رود مانند سقف ها یا پل ها، واش بتن می تواند شامل سیم های فولادی پیش ساخته باشد. این امر باعث ایجاد نیروهای فشاری در بتن می شود که به جبران نیروهای کششی سازه کمک می کند.

قالب بندی

قالب وسیله ای است که بتن در آن ریخته و تشکیل می شود. قالب سنتی با استفاده از الوار ساخته می شد، اما امروزه می تواند از فولاد، پلاستیک های تقویت شده با الیاف شیشه و سایر مواد نیز ساخته شود.

قالب ممکن است باشد یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد باشد. امروزه با اتخاذ راهکارهای ترکیبی و نوآوری در قالب بتن و واش بتن ها، کارایی در ساخت بتن در حال بهبود است.

پایداری

بتن ماده ای بسیار بادوام و با نیاز به نگهداری کم است و می تواند با ایجاد جرم حرارتی، به کاهش مصرف انرژی ساختمان های در حال کار کمک کند.

واش‌بتن به عنوان یک نوع ویژه از کف‌پوش ها در محیط‌های خانگی و شهری می‌تواند گزینه ی بسیار خوبی باشد. از جمله مزایای آن ساخت محکم آن، طراحی و رنگ های متنوع است. این خصوصیت ویژه می‌تواند به شما در ساخت محیط مدنظر شما کمک کند.‌ شما می توانید با توجه به برنامه و سلیقه ی خودتان محوطه ی کارگاه، حیاط خانه یا اطراف استخر خود را با کفپوش های بتنی متنوع و رنگارنگ طراحی کنید. واش بتن ها امروزه کاملا داخلی هستند و نیاز به واردات از خارج از کشور ندارند پس بسیاری از هزینه های واسطه ای حذف می شود و شما می توانید بهترین محصول را از داخل کشور و کاملا به صرفه تهیه کنید.

 همچنین توصیه میکنیم کفپوش های پلیمری رابین کفپوش را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهید و از مزایای بی شمار این حصول فوق العاده نیز بهره ببرید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس