کد خبر 1141957
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
خودرو نمایه

شیوا گفت: در شرایط فعلی که قیمت ارز نزولی است ما نیز این موضوع را در سه ماهه اخر سال ملاک قرار می دهیم و شاید مردم در سه ماهه پایانی سال متناسب با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهند بود.

به گزارش مشرق، رضا شیوا امروز در نشست خبری با اعلام اینکه شرایط تحریم باعث شد تا تولید خودرو کاهش پیدا کند، اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش نرخ تورم،  نقدینگی سرگردان مردم به سمت بازار خودرو رفته و همین امر شکاف قیمتی کارخانه تا بازار را افزایش داده است.

وی با اعلام اینکه افزایش تقاضا و کمبود عرضه عاملی شد تا شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار هر روز افزایش پیدا کند، گفت: در این شرایط خودروساز مدعی است که پیوسته در تولید زیان ده است و باید افزایش قیمت بیشتری را اعمال کند. اما به اعتقاد ما بازار خودرو همچنان انحصاری است و چون سهم قابل توجهی از بازار در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد، باید خودرو  در قالب دستورالعمل قیمت گذاری شورای رقابت فروخته شود.

* قیمت گذاری شورای رقابت آنهم در شرایط فعلی منصفانه است/ مانع زیاده خواهی تولیدکنندگان می شویم

رئیس شورای رقابت با تاکید براینکه ما در تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو هم به دنبال حفظ حقوق مصرف کننده و هم تولیدکننده هستیم، افزود: ما نمی توانیم در قیمت گذاری ها به گونه ای عمل کنیم که تولید کننده با زیان روبرو شود. اما مانع زیاده خواهی آنها نیز نخواهیم شد. به اعتقاد اعضای شورای رقابت قیمت گذاری خودرو در شرایط فعلی مطابق با دستورالعمل منصفانه است.

شیوا به پیشنهادات مختلف در مورد قیمت گذاری خودرو اشاره و تصریح کرد: برخی معتقدند خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود عده ای دیگر خواستار فروش خودرو در بورس هستند اما در شرایط فعلی با وجود بازار انحصاری قیمت گذاری خودرو باید مطابق با دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود. البته باید با همکاری وزارت صنعت و واحدهای نظارتی شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار با افزایش حجم تولید از بین برود.

وی اضافه کرد: برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو فعلا موضوع قرعه کشی مطرح است به نحوی که محصولات در قالب این طرح با شرایطی خاص به متقاضیان فروخته می شوند. از زمانی که فروش خودرو به صورت قرعه کشی انجام شده میزان شکایت مردم به شورای رقابت کاهش قابل توجهی پیدا کرده است اما برخی می گویند این قرعه کشی خودرو طرح مناسبی نیست و باید راهکار دیگری برای فروش خودرو به کار گرفته شود. من در پاسخ می گویم اگر راهکار دیگری دارید پیشنهاد کنید تا وزارت صنعت و دستگاه های مربوطه آن را بررسی و در نهایت به یک جمع بندی برسند.

* مردم نباید تاوان هزینه های سربار خودروسازان را بدهند

رئیس شورای رقابت در خصوص تغییر قیمت خودرو هر سه ماه یک بار متناسب با نرخ تورم بخشی گفت: وضعیت نهاده های تولید و تغییرات قیمتی آنها عاملی شد تا ما در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو تغییرات قیمتی را هر سه ماه یک بار به تصویب برسانیم به نحوی که با اخذ نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تغییر قیمتها هر سه ماه یک بار اعمال می شود.

شیوا همچنین ادامه داد: البته خودروسازان هنوز این موضوع را مورد قبول نداشته و میگویند باید افزایش بیشتری در قیمتها اعمال شود. این درحالیست که مردم نباید تاوان هزینه های سربار خودروسازان را بپردازند، هزینه های سربار به هیچ عنوان در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو مورد توجه قرار نگرفته و در قیمت گذاری ها ملاک نیست.

وی با انتقاد از اینکه در شرایط فعلی با وجود اعلام قیمتهای جدید نه مصرف کننده دل خوشی از شورای رقابت دارد و نه تولیدکننده، تصریح کرد: مردمی در طرح های پیش فروشی شرکت می کنند هنوز نمی دانند کدام خودرو با کدام قیمت به آنها در اینده فروخته می شود. جالب اینجاست شایعات قیمتی نیز در فروش این خودروها مطرح می شود اما در زمان تحویل خودرو با قیمت هایی روبرو می شوند که به هیچ عنوان با شایعه های شنیده شده تناسبی ندارد.

شیوا با اشاره غیبت چند ماهه شورای رقابت در تعیین دستورالعمل خودرو آن هم در بهمن ماه ۹۷ گفت: شواری رقابت در بهمن ماه ۹۷ از حوزه قیمت گذاری خودرو خارج و در اردیبهشت ماه ۹۹ مجددا به حوزه قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کرد، به محض حضور ما نرخ تورم افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود و متناسب با ان باید افزایش قیمتهایی در انواع محصولات اعمال می شد. ما در آن مقطع موقتا لحاظ کردن شاخص بهره وری و کیفیت را در دستور العمل نادیده گرفتیم تا بتوانیم به حالت عادی دست پیدا کنیم. در شرایط فعلی قرار است در سه ماهه اخر سال موضوع بهره وری و کیفیت نیز در تغییرات قیمتی ملاک قرار گیرد.

*با کاهش دلار خودرو هم ارزان خواهد شد

وی با بیان اینکه البته خودروسازان اصرار به تغییرات قیمتی خودرو آن هم هر ماه داشتند، افزود:  در شرایط فعلی که قیمت ارز نزولی است ما نیز این موضوع را در سه ماهه اخر سال ملاک قرار می دهیم و حتی می توان گفت مردم در سه ماهه پایانی سال متناسب با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهند بود.

رئیس شورای رقابت با تاکید براینکه شورای رقابت ۱۰۰ درصد با پیش فروش خودرو مخالف است، گفت: برای مدیریت شکاف قیمت کارخانه تا بازار باید بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در تولید فراهم و عرضه خودرو افزایش پیدا کند، در این شرایط می توان گفت که در اینده می توانیم شکاف قیمتی را برطرف کنیم.

شیوا در خصوص برنامه شورای رقابت برای قیمت گذاری محصولات مونتاژی چینی شرکت ها گفت: در محصولات چینی قرار بود ورود پیدا کرده و دستورالعملی را ویژه آنها تعیین کنیم اما چون سهم آنها از بازار اندک است می خواهیم در بخش خودروهای لوکس که قابل رقابت با محصولات سایر شرکتهای خودروسازی است قیمت گذاری ها را آزاد کنیم تا متناسب با بازار قیمت آنها تعیین شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    8 0
    خدایا تو شاهد باش.....
    • علیرضا CA ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
      0 0
      برادر ما هرچه گرونی به خوردمون میدن از سر همین ملت خودمونه که مقداری اتحاد نخریدن این خودروهای آشغال وبی کیفیت رو ندارن
    • سید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      1 1
      البته شاید ارزان شود و شاید هم نشود و حتی شاید گران شود!
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    11 0
    دیگه حالمون از نق زدن این دوتا بچه ننریعنی سایپا وایران خودروبهم میخوره تولیداتون با یک پنجم این قیمت هم ارزش خریدنداره نمیدونم چراملت به بهانه ازارزش نیفتادن دارایشون هجوم میبرن برای ثبت نام وقت تنبیه این دوبچه ننرباعدم خریدفرانرسیده؟
  • Ali IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    4 0
    آرزوهای برباد رفته خودرو ساز ها محال است بگذارند مردم اب خوش از گلویشان بالا رود
  • Ali IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    آرزوهای برباد رفته مافیا محال است بگذارند مردم اب خوش از گلویشان پایین رود
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    شورای رفاقت
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    قطعه سازها خودشون از این دوتا شرکت هستند به قیمت بالا قطعه میفروشند به خودشون بعد شرکت میگه قیمت تمام شده بیشتر از اینهاست. داریم ضرر میکنیم. ‌خیلی واضح حساب سازی میکنند.نظارت صفر.بیچاره ما ملت
  • مسعود IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    یکسال توی نوبت کوئیکR را سایپا به مشتریان ۱۴۰ میلیون تومان میفروشه نوی بازار ۱۴۰ میلیون تومان کسی نمی خره این چه بازاری برای ملت است
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    من نمیدونم شما که با دلار ۳۰ تومنی قیمت بردین بالا الان که کاهش قیمت ارز داریم باز هم میخواهید قیمت رو بالا ببرید
  • علی IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    4 0
    انشاله آقای شیوا به وعده خود عمل کند وقیمت کارخانه فعلی که به اندازه ۳سال بلکه بیشتر بنفع خودرو ساز افزایش یافت در پایان سال حداقل ۲۵ درصد کاهش یابد انشاله
  • مهران IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    مردم سایپا و ایران خودرو نخرید! یه ماشین ارزان قیمت وارد کنند هردو شرکت زمین میخورن !اینقدر گفتیم زبانمون مو درآورد !
  • ج IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 0
    وقتی مردم همیشه در صحنه برای همه چی صف میکشن چرا باید چیزی ارزون بشه به خدا که الان تازه روز خوشی مونه
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    شما واردات رو آزاد کنید، خودرو خود به خود ارزون میشه.
  • علیرضا IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    واقعا این قیمت گذاری شورای رقابت خجالت آور است کارگر و کارمندی که با هزار امید وآرزو پارسال یک خودرو ثبت نام کرده از کجا پول تکمیل وجه را که سرسام آور بالا رفته تهیه کند. واقعا شرمتان باد این چه حمایت از مصرف کننده است این نابود کننده است.
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    اگر شورای رقابت نباشد ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟؟؟ فلسفه وجودی و خاصیت شورای رقابت چیست ؟؟؟
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    چطور خودرو سازهای خارجی ماشین های روز به نصف قیمت اینها تولید می کنند ولی اینها ماشین های ۵۰ سال پیش با قیمت های گزاف به مردم قالب می کنند ککشانم نمی گزه باید واردات را آزاد کنیم یا بازار رقابتی را
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    میگن ماداریم ضررمیکنیم اگه صادرکنیم به سودماست کمترچرندبگویید خوب منتظرچه هستید همینکاربکنیدوحلب پاره هایتان راصادرکنیداینا فکرمیکنن ما ازدنیا خبرنداریم کارشناسان خارجی بعدازتست سمنداولا اعلام کردن که این اصلا ماشین نیست قطعات که اصلا استانداردنیستن وباتعجب ازاینکه مردم سوارهمچین وسیله ای میشن نهایت ارزش ان رازیز1000دلاربراوردکردفیلمش تواینترنت هست بقیه ماشینها که اوضاعشون خیلی بدتره یعنی ماشین ایرانی اصلا بالای 20 میلیون ارزش خریدنداره بعدبی انصافها شما که ازوضعیت اقتصادی ومعیشت مردم خبردارین چرابااین حرفهای نسنجیده نمک به زخم مردم میپاشید ازخدابترسیدازاه مردم بترسید ایناهمه ازبی تدبیری دولت هست
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    اگه قراره کار به شاید و اما برسه نقش شما دقیقا تو شورا چی هستش؟؟؟ اصن یکی بیاد این پست مدیریتی رو که کلی حقوق و مزایا برای مجموعه اش داره تعریف کنه -شورای رقابت یعنی چی وقتی رقابتی وجود نداره و قیمتهای از جای دیگه تعیین میشه
  • ناشناس IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    دلم میخواد برم بمیرم و این مسئولاش نبینم
  • مجید IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    دستورافزایش قیمت خودرو بصورت فصلی با مجوز شورای رقابت واثرگذاری نرخ ارز صورت می گیرد افزایش قیمت درفصل پاییز 25% اعلام شده است ولی سایپا کوئیک را 40%افزایش داده چرا شورای رقابت وارد نمی شود چطور برای افزایش قیمت هر فصل تصمیم می گیرند ولی برای افزایش حقوق کارگران سالانه چرا اثر بخشی تورم تاکنون 75%برای خودرو سازان بوده پس افزایش حقوق آخر سال نیز باید 75% به بالا باشد درآخر سال بانک مرکزی تورم را 15% اعلام میکند به سود سرمایه دار وکارخانه دار دولت به ضرر کارگر ومصرف کننده
  • سعید IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    ارز ۴۰درصد کاهش داشته.قیمت خودروهای تحویل آذر رو تعدیل کنید تا عدالت رعایت بشه‌.امسال سه بار علیه مردم افزایش دادان،حالا یه بارم به نفع مردم کاهش بدن.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    کدوم کاهش ارز که باز رفت رو ۲۷۰۰۰
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    چرا شاید؟
  • سعید IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا نباید مردم تاوان خودرو ساز را بدهند این بی انصافیست
  • آخرین بازمانده IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    اگه بخاد ارزون بشه دقیقا همین نمیذاره !
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    2 0
    تیبا 24 میلیون رو کردید 87 میلبون.... تنها از سال 97 تا 99! بس نیست!؟