کد خبر 1137230
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
پلاسما چطورجان بیمارکرونایی را نجات می دهد؟/ فقط بهبودیافتگان کرونا بخوانند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: استان های شمالی گیلان، مازندران و گلستان و استان های جنوبی مثل بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان به دلیل آمار بالای بیماران تالاسمی بیشترین خون و فرآورده های آن را نیاز دارند.

به گزارش مشرق، بشیرحاجی بیگی، با توجه به کاهش ذخایر خونی گفت: همه ساله با شروع فصل سرما و بارش برف و باران میزان مراجعه مردم برای اهدای خون کاهش می یابد اما امسال به دلیل کرونا این کاهش بیش از حد شده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت اهدای خون در «استان تهران»

وی افزود: در اسفند ماه سال گذشته که با شروع بیماری کرونا در کشورهمراه شد حدود ۳۵درصد ، فروردین و اردیبهشت حدود ۲۵ درصد با کاهش اهداء خون مواجه بودیم. اما در ۶ ماهه ی اول امسال با ۱۰ درصد کاهش روبرو شدیم حتی در کشور های توسعه یافته هم این میزان کاهش یافته بود برخی کشورها تا ۷۰درصد کاهش داشتند. خوشبختانه در کشور ما این کاهش در حد تا ۱۰درصد بوده است اما در برخی شهرهای بزرگ نیاز به خون بیشتری داریم.

بیشتر بخوانید:

پلاسما چطور جان بیمار کرونایی را نجات می دهد؟

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطر نشان کرد: در استان های شمالی گیلان، مازندران ، گلستان و استان های جنوبی بوشهر،خوزستان  و سیستان و بلوچستان بیماران تالاسمی زیادی زندگی می کنند که نیازمند خون های اهدایی هستند.

وی با اشاره به اینکه نگهداری فرآورده های خونی در دمای معمولی برای مدت کوتاهی مقدور است گفت: نیاز به خون و فرآورده ها و پلاکت بطور روزانه است چون مدت زمان نگهداری آن ها محدود است.

حاجی بیگی در ادامه افزود: ما به تمام‌گروه های خونی نیاز داریم در کشور ما حدود ۱۰ درصد گروه خونی منفی و ۹۰ درصد گروه خونی مثبت دارند.  به همین دلیل افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید بیشتر برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با اشاره به تاثیر پلاسما درمانی در بهبود بیماران  کرونایی گفت: بهترین وقت برای اهدای پلاسما در بهبود بیماری در بازه زمانی ۳ ماهه اول بهبودیِ فرد است.

وی تاکید کرد: کرونا به انتقال خون ربطی ندارد. با اهدای پلاسما سیستم ایمنی فردی کاهش نمی یابد چون آنتی بادی به صورت دائمی در بدن ساخته می شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اظهار تاسف از اینکه تنها ۲درصد از کل بهبود یافتگان کرونایی برای اهدای پلاسما مراجعه کرده اند از بهبودیافتگان در خواست کرد به شکرانه بازگشت سلامتیشان با اهدای پلاسما به بهبودی هم‌نوعان خود کمک کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ho3ein021 IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    عجب نامردهایی هستند، اینا که کرونا درمان شدن لطفا بروید پلاسما اهدا کنید
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    من رفتم اهدا کردم هیچ درد و مشکلی ایجاد نمیکند
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    من دو ماهه خوب شدم میتونم هنوز اهدا کنم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس