نهج البلاغه

بخشی از خطبه شماره ۱۱۴ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع " پند دادن مردم " که به ترجمه مرحوم دشتی نگارش شده است.

مشرق_ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در بخشی از خطبه ۱۱۴ به بیان صفات دنیا می پردازند.

شناخت دنیا
آری همانا دنیا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونی ها، و عبرت گرفتن است، و از نشانه نابودی، آن که: روزگار کمان خود را به زه کرده، تیرش به خطا نمی رود، و زخمش بهبودی ندارد، زنده را با تیر مرگ هدف قرار می دهد، و تندرست را با بیماری از پا در می آورد، و نجات یافته را به هلاکت می کشاند.

دنیا خورنده ایست که سیری ندارد، و نوشنده ای است که سیراب نمی شود، و نشانه رنج دنیا آن که آدمی جمع آوری می کند آنچه را که نمی خورد، و می سازد بنایی که خود در آن مسکن نمی کند، پس به سوی پروردگار خود می رود نه مالی برداشته و نه خانه ای به همراه برده است.

نشانه دگرگونی دنیا آن که، کسی که دیروز مردم به او ترحّم می کردند امروز حسرت او را می خورند و آن کس را که حسرت او می خوردند امروز به او ترحّم می کنند، و این نیست مگر برای نعمت هایی که به سرعت دگرگون می شود، و بلاهایی که ناگهان نازل می گردد. و نشانه عبرت انگیز بودن دنیا، آن که، آدمی پس از تلاش و انتظار تا می رود به آرزوهایش برسد، ناگهان مرگ او فرا رسیده، امیدش را قطع می کند، نه به آرزو رسیده، و نه آنچه را آرزو داشته باقی می ماند.

سبحان اللّه شادی دنیا چه فریبنده و سیراب شدن از آن، چه تشنگی زاست و سایه آنچه سوزان است نه زمان آمده را می شود رد کرد و نه گذشته را می توان باز گرداند، پس منزّه و پاک است خداوند چقدر زنده به مرده نزدیک است برای پیوستن به آن و چه دور است مرده از زنده که از آنان جدا گشته.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    10 0
    السلام علیک یا امیرالمومنین
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    12 0
    صل الله علیک یا اباالحسن و رحمت الله و برکاته
  • منتظر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    4 0
    یا علی(صلوات الله و سلامه علیه) اگر نبودی آفرینش معنا نداشت پس به حق برگزید خداوند علی و اولاد علی را بر هدایت خلق، پس درود خدا بر محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    5 0
    واقعا چه تعبیر زیبا و دقیق و جامعی یا امیرالمومنین روحی فداک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس