کد خبر 1134631
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
مهدی فضائلی نمایه

کارشناس مسائل سیاسی گفت: علاوه بر مبانی شرعی، شرایط کشور انسجام و یکپارچگی را اقتضا می‌کند.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی پیرامون بیانات رهبر انقلاب در جلسه با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا پیرامون عدم اهانت به رئیس جمهور، اظهار داشت: هم در زمان امام خمینی (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، یکی از مبانی حکمرانی هر دو بزرگوار، حمایت از مسئولین مختلف و به خصوص از دستگاه اجرایی کشور بوده و جلوگیری از تضعیف قوای مختلف به ویژه قوه مجریه یکی از مبانی رهبر انقلاب است.

وی افزود: از مبانی دیگر هم بحث توجه و تاکید به رعایت موازین شرعی و دینی و دستورات الهی ماست؛ چون وجه تمایز مهم نظام اسلامی با نظام‌های غیر اسلامی همین است.

فضائلی ادامه داد: اگر به این دو مبنا توجه داشته باشیم، مسئله ای که رهبر انقلاب در دیدار با اعضای ستاد مقابله با کرونا مطرح کردند، مشخص می‌شود که حمایت از قوه مجریه و شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس دستگاه اجرایی و شخصیت اول رسمی کشور حتی در بین آحاد مردم هتک حرمت شرعی است چه برسد به مسئولین.

وی با بیان اینکه علاوه بر مبانی شرعی، شرایط کشور انسجام و یکپارچگی را اقتضا می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: بحث‌هایی که مطرح شد به خصوص با توجه به اینکه به انتخابات سال آینده نزدیک می شویم اگر اتفاق می افتاد، می‌توانست برای کشور خسارت های زیادی را به بار بیاورد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما باید مجموعه بیانات رهبر انقلاب را با هم دیگر ببینیم، گفت: اگر قرار باشد به یک بخش توجه شود و بخش دیگر کم‌رنگ باشد یا بی‌توجهی شود، آثار و نتایج حاصله مطلوب نخواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: در این جلسه از یک طرف رهبر انقلاب تاکید بسیار جدی بر بخش سلامت داشتند و بر ضرورت مبنا قرار گرفتن نظرات وزارت بهداشت در این بخش تاکید شد تا هر محدودیتی که مدنظر وزارت بهداشت برای تامین سلامت جامعه به عنوان اولویت اصلی و اول هست، اعمال شود و دستگاه‌های دیگر در آن دخالتی نکنند.

وی افزود: در کنار این اعمال محدودیت‌ها، مشکلاتی برای بخش‌هایی از کشور به وجود می‌آید و صنوفی تعطیل و عده‌ای بیکار و معیشت‌شان دچار مشکل می‌شود که در این بخش باید دولت حداکثر تلاشش را بکند که برای این اقشار و صنوف، بسته‌های حمایتی تامین شود و این گروه‌ها را پشتیبانی کند تا خسارت کمتری ببینند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: البته همه می‌پذیرند که شرایط عادی نیست و اینطور نیست که به لحاظ معیشتی هیچ کاستی‌ نداشته باشیم ولی باید دولت حداکثر تلاش خود را بکند. 

فضائلی در عین حال با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کشور و دولت، اگر قرار باشد که همه این مسئولیت به عهده دولت گذاشته شود طبیعتاً از عهده آن بر نمی آید، ‌خاطرنشان کرد: لذا حضرت آقا قبل از ماه مبارک رمضان، بحث کمک مومنانه را مطرح کردند و تا الان چند بار روی بحث حرکت‌های خیریه توسط خود مردم تاکید داشته‌اند تا کسانی که تمکّن و توانمندی دارند، در هر میزانی که می توانند به کسانی که در این شرایط آسیب می‌بینند، کمک کنند تا کل جامعه با کمک همدیگر و دولت بتواند از این شرایط خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از نتایج بسیار مهم کمک رساندن و خیریه توسط خود مردم جلب رحمت الهی هست، گفت: این کمک‌ها آثار مستقیمی دارد که اگر یک فرد خیر، عده‌ای را به لحاظ معیشتی تامین کند، این کمک یک آثار وضعی دارد و بر اساس آموزه‌های دینی ما اگر به همدیگر رحم و کمک کنیم، خداوند متعال رحمت و لطف بیشتری شامل حال جامعه خواهد کرد.

فضائلی با بیان اینکه رهبر انقلاب از شیوع کرونا و از اسفند سال گذشته تاکنون اقدامات متعددی را برای موضوع کرونا داشته اند که شامل دیدار با ستاد ملی و تاکیدات و دستورالعمل هایی که لازم بوده و مجوزهایی که برای برداشت از صندوق ذخیره و موارد دیگر می‌شود،‌ تصریح کرد: اقدامات متعددی را رهبر انقلاب برای مقابله با کرونا و پشتیبانی از مسئله برای تسهیل کار داشته‌اند و دیدارهایشان با سران سه قوه و مسئولان ارشد کشور و فرماندهان لشکری به قوت خودش هست و انجام می‌شود ولی این دیدار اولین دیدار از این جنس است که جمعی از مسئولان کشور به صورت حضوری با آقا دیدار داشته باشند؛ چون قبلاً این دیدارها تصویری بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه، برگزاری چنینی جلساتی توسط رهبر انقلاب در این شرایط نشان دهنده اهتمام ایشان به مسئله خطیری هست که امروز همه شئونات کشور اعم از اقتصادی و بحث‌های دیگر را تحت تاثیر خودش قرار داده است، گفت: در این شرایط که کرونا هم اوج گرفته و شرایط ویژه‌ای را به لحاظ میزان ابتلا و تلفات برای کشور به وجود آورده، برگزاری این جلسه نشان‌دهنده اهمیت این موضوع و اهتمامی هست که رهبر انقلاب به موضوع کرونا و تاکید ویژه به مسئولان امر برای پیگیری جدی این مسئله در ادامه اقدامات قبلی‌شان داشته‌اند.

وی افزود:‌ ضمناً با توجه به بیانات خود رهبر انقلاب در این جلسه که راهبرد را تامین سلامت جامعه تعیین کردند و بخش‌های دیگر مثل اقتصاد و امنیت را در اولویت بعدی مطرح کردند، به عبارتی هرچند موضوع مستقیم جلسه دیروز رهبر انقلاب کرونا بود ولی به دلیل آثار و تبعات اقتصادی و جنبه‌های دیگر، این جلسه آن جهات را هم در بر می‌گیرد.

فضائلی با تاکید بر اینکه یکی از نمودهای رهبری الهی در ماجرای کرونا و از جمله در بیانات اخیر رهبر انقلاب خود را نشان داد و تمایزهایی که نظام و رهبر دینی با نظام های مادی و غیر الهی دارد، نشان داده شد، اظهار داشت: برای مثال در یک مقطع عده‌ای بحث مدیریت علمی را مقابل مدیریت فقهی قرار دادند و دوگانه مدیریت علمی و فقهی را مطرح کردند. یکی از بحث‌هایی که ما در تبیین و تایید نظام دینی داریم، این است که نظام دینی بر همه جهاتی که در امور مادی برای سلامت و امنیت و معیشت جامعه لازم هست، تاکید دارد و اتفاقاً تاکیدش بیش از نظام‌های غیر دینی هست.

وی افزود: علاوه بر آن، به ابعاد دیگری هم توجه دارد که نظام های مادی نسبت به آن بیگانه هستند. برای مثال در بیانات رهبر انقلاب، ایشان به مبانی حکمرانی مبتنی بر نیازهای ضروری جامعه یعنی تاکید بر سلامت و سیاستگذاری در این حوزه و همچنین بقیه اسباب و مسببات مادی که می تواند این موضوع را تأمین کند و معیشت جامعه را در حد مقدورات مورد توجه قرار دهد، توجه دارند و نسبت به آن رهنمود و ارائه طریق می‌کنند. 

فضائلی ادامه داد: علاوه بر همه اینها، ایشان به عنوان عاملی که می تواند این اسباب و عوامل و ابزار مادی را موثر کند،‌ به آن بعد معنوی یعنی دعا و استغفار توجه و تاکید می کنند؛ و تاکید بر این دارند که چیزی که به این اسباب و مسببات روح می‌دهد و آنها را اثربخش می‌کند، بحث‌های معنوی هست و این چیزی است که جوامع غیر دینی نسبت به آن غافل و بیگانه‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: می‌بینیم در نظام استکباری آمریکا با همه داعیه‌اش، در این شرایط کرونا دولتمردانشان نسبت به کرونا چه رفتار غیرمسئولانه‌ای را نشان دادند که مورد تمسخر بخش دیگری از این جامعه و حتی جهان قرار گرفتند.

 وی با اشاره به منشاء موج جدیدی از کرونا که بر اساس گزارش رئیس جمهور و وزیر بهداشت در جلسه با رهبر انقلاب، بحث این بود که ویروس جهش یافته در این مرحله از اروپا وارد شده است، گفت: این بحث مهمی است که باید مراقبت های لازم انجام شود، چون ما خاطرمان هست که در ابتدای شیوع کرونا، عده‌ای موجی راه انداختند که منشا کرونا چینی هست و از این طریق ارتباطات‌مان با چین را زیر سوال بردند.

وی افزود: اولا هر منشایی دارد که در آن مقطع چین بوده و امروز اروپا منشاء این جهش جدید هست، باید مورد توجه قرار بگیرد و بدانیم که این موج جدید از اروپا شروع شده و برخی بی‌توجهی‌ها در قرنطینه و برخی سفرها باعث شده که موج جدید به جامعه ماهم رخنه کند؛ لذا باید در این زمینه دولت و دستگاه های مسئول مراقبت های بیشتری را داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    2 0
    به عمل کار براید به سخن دانی نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس