کد خبر 1134074
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
بورس

به نظر می‌رسد اگر انتظارات سهام‌داران مبتنی بر بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور باشد، روند مازاد عرضه و تشکیل صف‌های فروش می‌تواند در روز شنبه هم ادامه یابد و شاخص کل روز قرمزرنگی را تجربه کند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس مدت‌هاست که از روزهای رویایی خود فاصله گرفته و بر مدار تعدیل و اصلاح می‌چرخد. به نظر می‌رسد که اگر قرار بر ادامه روند هفته پیش باشد، باید در انتظار کاهش بیشتر نماگرهای بورس تهران باشیم. اما عواملی هم وجود دارند که می‌توانند به روند کاهشی بازار خاتمه دهند. عواملی که به کمک بازار می آید که روند نزولی نداشته باشد در سه گزاره دسته بندی می شود.

بیشتر بخوانید:

بورس به سمت تعادل بنیادین

انتشار گزارش شرکت‌ها

روز چهارشنبه آخرین فرصت انتشار گزارش شرکت‌های بورسی بود. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها  در روز آخر گزارش خود را بر روی سایت کدال منتشر کردند، تاثیر اطلاعات منتشره بر بازار در روز شنبه نمایان خواهد شد. گزارش بسیاری از شرکت‌ها نشان دهنده افزایش درآمد و سود آن‌هاست. از این رو، برخی از تحلیل‌گران معتقدند که بورس بر شانه‌ی این شرکت‌ها بالاتر خواهد ایستاد.    

قیمت اسکناس آمریکایی

بعضی از تحلیل‌گران وضعیت بورس در روزهای اخیر را در نسبت به قیمت دلار تحلیل می‌کنند. این گروه معتقدند شدت گرفتن روند نزولی بورس در هفته گذشته تحت تاثیر کاهش قیمت دلار بوده و بازار در روز شنبه می‌تواند تحت تاثیر افزایش قیمت دلار در انتهای هفته پیش، به روند نزولی خود پایان دهد.   

نرخ تورم مهرماه

برخی می گویند خبرهای بد برای اقتصاد برای سهامداران بورسی خبر خوبی است، نرخ تورم ماهانه مهر ماه هفت درصد اعلام شده، این نرخ بالاترین نرخ در دو سال گذشته است و دومین رکورد تورم در بازه ماهانه در دهه ۹۰ است. این نرخ می تواند تحریک کننده انتظارات تورمی باشد و سهامداران را مجددا به سوی بازارهای دارایی بکشاند. در این حالت امکان فشار فروش ها در بورس ممکن است  کم شود.

خبرهای منفی برای بورس

اما بازار سهام با عواملی روبرو است که می تواند روند بازار را کند و حتی بازار را از فاز اصلاح وارد فاز ریزش کند. برخی از این عوامل در درون بازار سهام قرار دارد و برخی نیز از بیرون بازار به بورس تحمیل شود و اجازه نمی دهد شاخص در باند پرواز قرار بگیرد.

تامین نقدینگی

بسیاری از فعالان بازار سهام بخشی از نقدینگی جاری خود را وارد بورس کرده‌اند و نگاهی کوتاه مدت به بورس دارند. این گروه برای تامین نقدینگی روزانه خود به فروش سهام دست می‌زنند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند با توجه به تعطیلی بازارها در روز یکشنبه، این گروه از سهام‌داران در روز شنبه در سمت عرضه بازار خواهند ایستاد و افزایش عرضه‌ها موجب نزول شاخص‌های بورس خواهد شد.

انتخابات آمریکا و بورس

درست یا غلط برخی سهامداران بر عامل انتخابات آمریکا به عنوان یک گزینه اثر گذار بر بازار ها اصرار دارند با توجه به اینکه ۱۰ روز دیگر به برگزاری انتخابات آمریکا مانده این عامل کماکان به عنوان یک ریسک در بازار عمل می کند. بازار روز شنبه می تواند تحت تاثیر این اتفاق نیز باشد به خصوص پس از برگزاری مناظره انتخاباتی و وزن کشی شانس هر دو نامزد. در صورت که بازار تصور داشته باشد روند کنونی قابل دوام نیست طبیعتا در صف خرید قرار نمی گیرد حتی اگر ابهام درباره انتخابات باقی باشد باز هم بورس روز مثبتی را پشت سر نخواهد گذاشت.

پیش بینی بورس شنبه

با بررسی‌ عوامل درون‌زا و برون‌زای موثر بر بورس، در مجموع می‌توان گفت بورس در روز شنبه رمق چندانی برای رشد نخواهد داشت. برخی از تحلیل‌گران بازار سرمایه محدوده‌ی نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را کف حمایتی شاخص می‌دانند، این گروه معتقدند که قیمت‌ها در کمینه‌ترین مقادیر قرار گرفته‌اند و سهام‌داران انگیزه‌ای برای فروش سهام ندارند و در نتیجه بورس بیش از این نزول نخواهد کرد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد اگر انتظارات سهام‌داران مبتنی بر بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور باشد، روند مازاد عرضه و تشکیل صف‌های فروش می‌تواند در روز شنبه هم ادامه یابد و شاخص کل روز قرمزرنگی را تجربه کند.  

منبع:اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    شرایط وضعیت بورس را فقط در میدان عمل مشخص میکند
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 0
    اینقدر پول در بازار نریزید تا پولی ملی ضعیف گردد. اقصاد ایران مانند دوران قاجاری است .هنوز علم اقتصاد در ایران کاربردی ندارد .
  • رستم IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    اگه سهامم رو طلا خریده بودم این بلا سرم نمی آمد این چه بازاریه که سهام برکت 20میلیون برسه هفت میلیون و همه سهام دیگم همینجوریه
  • === IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    1 0
    دزدی به نام بورس به کام اقایان خوش به کام مردم بدبخت زهر ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس