کد خبر 1134069
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
بورس نمایه

برای دومین ماه متوالی حقیقی‌ها در مقام فروشنده ظاهر شدند و با ترس از افت بیشتر قیمت‌ها فرار را بر قرار ترجیح دادند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس تهران در حالی معاملات اولین ماه پاییز را با افت ۵/ ۱۱ درصدی به پایان رساند که شاهد خروج حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم. به این ترتیب برای دومین ماه متوالی حقیقی‌ها در مقام فروشنده ظاهر شدند و با ترس از افت بیشتر قیمت‌ها فرار را بر قرار ترجیح دادند. ضمن آنکه دومین رکورد بزرگ خروج سرمایه‌ حقیقی در تاریخ بورس تهران ثبت شد. در این میان گروه‌های متوسط و بزرگ بازار با بیشترین خالص فروش سهامداران خرد مواجه شدند. در این شرایط اما بودند صنایعی که مورد توجه پول‌های حقیقی قرار گیرند و خالص خرید مثبتی را ثبت کنند. این گروه‌ها اما عمدتا در زمره صنایع کوچک و غالبا تک‌سهم بازار قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

بورس به سمت تعادل بنیادین

رصد ورود و خروج سرمایه حقیقی در مهر

پرونده منفی‌ترین ماه تاریخ بورس تهران در حالی بسته شد که گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بودند. در این میان بانک صادرات با بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها به میزان یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان مواجه شد. دو بانک ملت و تجارت نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند. به این ترتیب در مجموع ۲۱ روز معاملاتی مهرماه، «وبملت» و «وتجارت» به ترتیب شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۸۳۴ و ۵۰۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. بانکی‌ها در مهرماه با افت ۴/ ۶ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند.

صنایع کامودیتی‌محور نیز اولین ماه پاییز را با خروج سرمایه حقیقی به پایان رساند. در این میان گروه فلزات اساسی با محوریت دو شرکت بزرگ این گروه و البته بورس تهران یعنی «فولاد» و «فملی» شاهد خالص فروش ۳هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها بودند. گروه فلزات اساسی در این ماه شاهد افت ۳/ ۲۴ درصدی شاخص صنعت خود بود.

پتروشیمی‌ها نیز در ماهی که گذشت با خروج پول‌های خرد از گردونه معاملات سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. در این راستا در مجموع معاملات مهرماه، گروه محصولات شیمیایی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۶۲۶ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران خرد بازار بود. در این میان سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس بیشترین خالص فروش حقیقی به میزان ۴۸۲ میلیارد تومان را تجربه کرد.

در ادامه سه گروه چندرشته‌ای صنعتی در غیاب غول بزرگ این گروه یعنی «شستا»، فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی نیز بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها در مهرماه را ثبت کردند. در مجموع این گروه‌ها اولین ماه پاییز را با خروج یک هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. خالص فروش ۴۰۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها در سهام پالایشی‌ طی معاملات مهرماه در حالی رقم خورد که بازگشت توجه سهامداران خرد به شرکت‌های موجود در پرتفوی صندوق‌های ETF دولتی سبب شد تا در برخی روزهای معاملاتی مهرماه، شاهد خالص خرید مثبت حقیقی در زیرمجموعه‌های پالایشی باشیم. موضوعی که سبب تعدیل نسبی خروج پول حقیقی در گروه فرآورده‌های نفتی شد.

کانون‌های داغ بورس‌بازی در مهرماه

در مجموع معاملات اولین ماه پاییز در مقابل خروج پول حقیقی از ۳۲ گروه بورسی، شاهد خالص خرید مثبت این گروه از بازیگران سهام از هفت صنعت بودیم. در این میان گروه مخابرات با دو نماد «اخابر» و «همراه» شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. این موضوع در شرایطی رقم خورد که شاهد افت ۳/ ۲۰ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه گروه مخابرات در مهرماه بودیم. گروه زغال‌سنگ با تک نماد«کطبس» و سایر معادن با تک نماد «کماسه» دیگر گروه‌هایی بودند که مهرماه را با خالص خرید به ترتیب ۴/ ۱۰ و ۵/ ۵ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به پایان رساندند. سه گروه محصولات کاغذی، لاستیک و پلاستیک و انتشار و چاپ از دیگر صنایع کوچک بورس تهران بودند که در ماه گذشته با اقبال سهامداران خرد همراه شدند.

در میان شرکت‌ها اما نام شرکت‌های کالامحور نیز در لیست خرید حقیقی‌ها به چشم می‌خورد. از این رو «کاما» با خالص خرید ۳۳۵ میلیارد تومانی از سوی بازیگران خرد بورس تهران همراه شد. دو سهم پالایشی یعنی «شپنا» و «شتران» نیز خلاف دیگر هم‌گروهی‌هایشان موردتوجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۷۰ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.

در آخرین هفته مهرماه چه گذشت؟

دومین عقب‌نشینی بزرگ هفتگی بورس در سال ۹۹، در هفته منتهی به ۳۰ مهرماه با افت بیش از ۵/ ۹ درصدی شاخص کل سهام رقم خورد. در این هفته با یک روز کاری کمتر، شاهد خروج ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم.

یکشنبه: در اولین روز کاری هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران با افت ۳ درصدی مواجه شد. در این روز سهامی به ارزش ۹۳۹ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد. در این میان پتروپالایشی‌ها بیشترین خروج حقیقی را شاهد بودند و در مجموع با خالص فروش ۳۹۰ میلیارد تومان سهامداران خرد مواجه شدند. فلزی‌ها نیز با تجربه شرایطی مشابه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۲۲ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. روز یکشنبه در زیرمجموعه بانکی، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت، اقدام به خرید ۶۰ میلیون سهم «وبملت» کرد. این روند در سهام بانک صادرات با خرید ۱۰ میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات و ۱۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار سهمی توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه دنبال شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت نیز ۱۰۰ میلیون سهم «وتجارت» را از بازار جمع‌آوری کرد. در این روز «شبندر» نیز شاهد خرید ۱۵ میلیون سهم خود توسط بانک رفاه کارگران بود.

دوشنبه: ۲۸ مهرماه همزمان با افت ۴/ ۳ درصدی نماگر اصلی بورس تهران، شاهد انتقال سهامی به ارزش ۸۹۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این روز فلزات اساسی بیشترین خالص فروش حقیقی به ارزش ۱۹۴ میلیارد تومان را تجربه کردند. زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی نیز شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۶۷ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار بودند. پالایشی‌ها نیز این روز را با خروج ۱۵۴ میلیارد تومانی سرمایه‌ حقیقی پشت سر گذاشتند.

سه‌شنبه: در روز میانی هفته گذشته شاخص سهام ۳ درصد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد و سهامداران خود در ادامه خروج خود از گردونه معاملات سهام، خالص فروش ۴۸۰ میلیارد تومان را رقم زدند. در این روز نیز باز بیشترین خالص فروش حقیقی در گروه‌های بزرگ کالایی ثبت شد. روز سه‌شنبه بانکی‌ها مجددا شاهد خالص خرید مثبت حقوقی‌ها در زیرمجموعه‌های خود بودند و در مجموع انتقال سهامی به ارزش ۳/ ۱۳ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. در این گروه ۱۰ میلیون سهم بانک ملت توسط گروه مالی ملت و ۳۵ میلیون سهم دیگر آن از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد. در بانک صادرات نیز شاهد جمع‌آوری ۲۰ میلیون سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات بودیم. ضمن آنکه صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه نیز اقدام به خرید ۸/ ۷۰ میلیون سهم «وبصادر» کرد. این روند در «وتجارت» با خرید ۲/ ۲۵ میلیون سهمی از سوی صندوق بازارگردانی تجارت ایران دنبال شد.

در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز سهامداران عمده یعنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اقدام به جمع‌آوری ۳ میلیون سهم «کچاد» از بازار کرد. این سهامداران عمده روز سه‌شنبه ۳ میلیون سهم «کگل» به‌عنوان دیگر غول معدنی بورس تهران را نیز خریداری کرد. در میان پالایشی‌ها نیز بانک رفاه کارگران، ۲ میلیون دیگر از سهام «شبندر» را به پرتفوی خود افزود. این روند در سهام شرکت نفت سپاهان با خرید ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار سهمی توسط گروه پتروشیمی تابان دنبال شد.

چهارشنبه: در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته از هیجانات منفی معامله‌گران تا حدودی کاسته شد و شاخص سهام نیز در یک رفت و برگشت در نهایت به افت ۵/ ۰ درصدی تن داد و در محدوده یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی آرام گرفت. در این روز خالص فروش حقیقی‌ها نیز کمی تعدیل شد و به ۲۶۸ میلیارد تومان رسید. در این روز در مقابل خروج ۸۳ میلیارد تومانی پول حقیقی از زیرمجموعه‌های پالایشی، شاهد خالص خرید ۷۴ میلیارد تومان این گروه از معامله‌گران در گروه محصولات شیمیایی بودیم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 1
    سقوط بورس ، سقوط و فرو پاشی اقتصاد مملکت است . حالا دولت از بورس حمایت نکند . دوم اینکه با این وضع هیچ سهام etf توسط مردم خریداری نخواهد شد و دولت با این کارش از همه بیشتر ضرر خواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس