کد خبر 1132918
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱

به گزارش مشرق، حسن علیق، کارشناس لبنانی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی لیبانیران منتشر شد به بررسی نقش آمریکا در انفجار بندر بیروت پرداخت: چند روز قبل از انفجار (۸ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱ نظامی آمریکایی در پروازی نظامی به بیروت وارد شدند. آنها در قالب ماموریت آموزش نیروهای ویژه ارتش لبنان آمدند (و به دلایل نامعلوم ارتش لبنان وجود آنها را نفی کرد).

روز ۱۴ مرداد، ۱۳ سرباز برای تقویت یگان حفاظت سفارت آمریکا به بیروت رسیدند. آنها متخصص حمایت دیپلمات‌ها هستند (بر اساس تصاویرشان در شبکه های اجتماعی، برخی از آنها قبلا در حفاظت مقرهای آمریکا در فلسطین اشغالی کار کرده بودند مثل سرباز تراویس اوپرل).

اکثر آنها در عملیات امداد بندر بیروت مشارکت کردند و روز ۱۸ مرداد گروهی متشکل از ۲۶ نفر در پروازی متعلق به دولت آمریکا به آنها ملحق شدند. بیشتر آنها چنین معرفی شدند: فعال در زمینه امور انسانی و امداد و سازمان‌های غیر دولتی. البته اقلا یکی از آنها یعنی ستیو لوبوت در فیسبوکش خود را متخصص امنیتی در وزارت خارجه معرفی کرده است.

وقتی در ۳۱ مرداد لبنان را ترک کردند رییس گروه بازرسان Fbi تام دانی بوکانیللی با آنها بود. اما بقیه اعضای تیم تحقیقات فدرال روز ۷ شهریور لبنان را ترک کردند.

خلاصه آنکه آمریکایی‌ها پیش از انفجار و زمان انفجار در میدان بودند اما گزارش فدرال که به قاضی لبنان ارائه شد چیز پوشیده ای را فاش نساخت. گزارشی فنی بود که خلاصه‌ها و استنتاج‌هایی را مطرح می‌کرد که برطرف کننده شم و تردیدها نبود. گزارش Fbi شامل داده‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نبود و همچنین دلایلی که ترامپ چند ساعت پس از انفجار آن را حمله خواند در بر نداشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس