پاندمی کرونا زندگی را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده است و به گفته متخصصان موجب تبعاتی برای سلامتی روان افراد نیز می­شود. در این شرایط داشتن تفریحاتی سالم می­تواند به کاهش اضطراب و استرس ناشی از کرونا کمک کند. در این مقاله به معرفی تفریحی سالم برای دوران کرونا می­پردازیم.

پاندمی کرونا زندگی و کار را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده است؛ این ویروس خطرناک علاوه بر تبعات اقتصادی و مرگ و میر گسترده در سطح جهان، باعث آسیب­هایی در حوزه سلامت روان افراد شده است. خانه نشینی و محدودیت­های رفت و آمد و کاهش استفاده مردم از تفریحات باعث کاهش سطح تحمل افراد شده و بر عملکرد کاری و هم­چنین روابط آنها در خانه و خانواده تاثیرات منفی دارد. قرنطینه، روزها و روزها در خانه ماندن، کاهش  فعالیت­های اجتماعی و تفریحی تاب و تحمل بسیاری از مردم را ربوده است، به گونه ای که سازمان جهانی بهداشت نیز از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و در مورد افزایش آسیب­های اجتماعی ناشی از آن هشدار داده است. بر اساس  بررسی­های سازمان جهانی بهداشت، شیوع بیماری کووید -۱۹ موجب بروز اختلال و توقف در ارائه خدمات سلامت روان در ۹۳ درصد کشور جهان شده در حالی که تقاضا برای دریافت این نوع خدمات روبه افزایش است.

در حال حاضر گروه‌هایی از محققان در سراسر جهان در حال تلاش برای دستیابی به واکسن هستند و آزمایش‌های متعددی را در این خصوص انجام می­دهند. با وجود این هنوز هم موارد بسیاری در خصوص علائم و دامنه اثرگذاری ویروس بر سلامت انسان مبهم باقی مانده است و در بهترین حالت، ماه‌ها تا زمان تولید یک واکسن مؤثر برای مقابله با این ویروس باقی مانده است. مجموعه این شرایط باعث شده است زیست در دوران کرونا حالتی ویژه پیدا کند و برای گذار از این کوران داشتن نقشه راهی برای سلامت و تفریح به شدت می­تواند به  سلامت روانی افراد کمک کند.

نقشه راه سلامت روان در دوران کرونا

 اثرات و تبعات پاندمی کرونا در مناطق مختلف جهان علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم، با گذشت زمان عوارض و ابعاد تازه‌ای دربخش‌های مختلف زندگی به خود گرفته است، چنانچه کار و زندگی در شرایط پسا کرونا و زیستن با کرونا را متمایز و منحصر به‌فرد از هر زمانی دیگر کرده است و در آینده نزدیک، بازگشت به زندگی نرمال گذشته میسر نخواهد بود، اما داشتن نقشه‌راهی برای رسیدن به وضعیتی که بتوانید با وجود این بیماری به زندگی‌ ادامه دهید می تواند نقش مهمی در کاهش استرس و ادامه فعالیت داشته باشد.

محدودیت­های ایجاد شده برای رفت و آمد و تجمع و توصیه به عدم حضور در اجتماعات موجب شده است بسیاری از برنامه­های تفریحی حذف شده و کاهش یابد. داشتن تفریح باعث کاهش استرس و شادابی شما می­شود؛ وقتی به یک فعالیت تفریحی می­پردازید، ذهن شما از فشار کار روزمره و نگرانی و دغدغه­های خسته­کننده رها شده و برای ساعاتی به استراحت و تجدید قوا می­پردازد. اگرکرونا باعث ایجاد دلهره و اضطراب برای شما شده است، برای سلامت روان خود و داشتن تفریحات سالم برنامه­ریزی کنید.

آسمان منشا آرامش و نجوم تفریحی سالم

آسمان همیشه منشا آرامش برای انسان بوده است. آسمان نظم خاصی دارد که به انسان آرامش داده و وی را به تفکر وامی‌دارد؛ اما زندگی مدرن با آپارتمان‌های بلند و آلودگی‌های تصویری بین انسان و آسمان فاصله انداخته است. اگر بخواهید آسمان را تماشا کنید باید برنامه­ریزی زیادی کرده و به یکی از نقاط خارج از محدوده های شهری سفر کنید اما سفر در دوران کرونا خطرناک و گاهی ممنوع می شود. آیا راهی وجود دارد که آسمان را تماشا کنید بدون اینکه از خانه خارج شوید؟ این کار شدنی است و شرکت خلاق شباهنگ در اقدامی نوآورانه اقدام به برگزاری رصد در محل شما می­کند.

رصد در محل شما

شما می­توانید بدون اینکه از خانه خارج شوید با گروه علمی پژوهشی شباهنگ تماس بگیرید؛ شباهنگام تیمی با تجهیزات کامل نجومی ضمن رعایت پروتکل­های بهداشتی در محل منزل شما حاضر شده و در پشت بام اقدام به برپائی تلسکوپ می‌کنند؛ سپس در محیطی سالم و بهداشتی امکان مشاهده اجرام آسمانی و صور فلکی را برای شما و اعضای خانواده یا دوستانتان فراهم می­کنند. این فعالیت تجربه­ای آرامش بخش است که علاوه بر بهبود سلامت روان می­تواند تاثیرات دیگری داشته باشد از جمله:

· آشنایی با  قدرت خداوند  و یک تجربه معنوی

· ایجاد نشاط و شادابی

· ثبت خاطره­ای خوش و به یاد ماندنی

· تخلیه انرژی و کاهش فشار و استرس

· افزایش دانش در حوزه نجوم

گروه علمی پژوهشی شباهنگ با سابقه چندین سال فعالیت در حوزه نجوم و دارای ثبت اختراع آسمان نمای سیار دیجیتال، علاوه بر برگزاری رصد آنلاین در محل، دوره های آموزشی آنلاین نجوم ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می­کند. در این دوره ها مفاهیم نجوم توسط متخصصین نجوم و در قالبی جذاب ارائه می­شود. مفاهیم ارائه شده در این قسمت برای عموم مردم جذاب بوده و به دور از قالب تئوریک، به صورت ملموس و سرگرم کننده ارائه می‌شود تا ضریب نفوذ و پذیرش آن افزایش یابد. این شرکت نجومی تلاش  داشته است تا دوره هایش هم سرگرمی باشد و هم آموزش یا به عبارتی اجوتیتمنت (Edutainment) که روند بسیار مهم و فزاینده­ای در حوزه آموزش است. این شرکت به عنوان عضوی از زیست بوم خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک پکیج تفریحی آنلاین نجوم  با همکاری سازمان فضائی ایران، انجمن نجوم ایران و پارک ملی علوم و فناوری­های نرم و صنایع فرهگی طراحی کرده است که به عنوان خدمات رفاهی به کارکنان شرکت­ها و سازمان­ها ارائه می­شود. در شرایطی که نابسامانی اوضاع اقتصادی به نوبه خود مشکلات مضاعفی را به جامعه وارد می­کند، این شرکت خلاق تلاش کرده است تا با ارائه تفریحی مقرون به صرفه، خاطره­ای خوش و بیادماندنی برای شما در کنار خانواده و در محیطی ایمن و با رعایت پروتکل­های بهداشتی فراهم کند.

اگر به دنبال ارائه هدیه به یکی از نزدیکان و عزیزانتان هستید و می خواهید آنها را سورپرایز کنید یا می­خواهید تفریحی سالم در کنار خانواده داشته داشته باشید می توانید با شرکت شباهنگ تماس بگیرید و برگزاری رصد در محل خانه یا آپارتمان خود را درخواست نمائید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس