انتقاد سفیر روسیه از مخالفت سریع آمریکا با پیشنهاد پوتین/ هشدار درباره کارشکنی ترامپ در صورت پیروزی بایدن

سفیر روسیه در واشنگتن گفت: آمریکایی‌ها بدون تأمل و تحلیل جدی، پیشنهاد پوتین درباره تمدید پیمان استارت-۳ رد کردند و بعید نیست ترامپ در صورت پیروزی بایدن در انتخابات تدابیری برای ممانعت از تمدید این توافقنامه اتخاذ کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در ایالات متحده بعید ندانست که "دونالد ترامپ" رئیس دولت فعلی آمریکا تدابیری اتخاذ کند که مانع از آن شود "جوزف بایدن" در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، نتواند توافقنامه اقدامات برای ادامه کاهش و محدود کردن تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-۳) را تمدید کند.

بیشتر بخوانید:

مذاکره ممنوع، حتی شما دوست عزیز

آنتونوف که در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه صحبت می‌کرد، با اعلام این مطلب، افزود، موضع گیری فعلی واشنگتن درباره تمدید پیمان استارت، بسیار "ناراحت کننده" است، چرا که واشنگتن ابتکارعمل "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه درباره تمدید این توافقنامه "بدون هیچ پیش شرط" و "حداقل برای یک سال"، را بدون هیچ گونه تجزیه و تحلیلی و سریعاً رد کرد.

روز گذشته "رابرت او.براین" مشاور رئیس جمهوری آمیکا در مسائل امنیت ملی، پیشنهاد پوتین را "محکوم به شکست" خوانده و با آن مخالفت کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش واشنگتن به پیشنهاد تمدید «نیو استارت» پوتین

سفیر روسیه توضیح داد: روز جمعه، دو انفجار در فضای اطلاعاتی ایالات متحده رعد و برق داشت. اولین انفجار زمانی بود که جهان شنید ولادیمیر پوتین یک گام دیگر به سمت آمریکایی‌ها بر داشته و می خواهد کنترل تسلیحات را نجات دهد. و انفجار دوم - هنگامی بود که آمریکایی‌ها بدون تأمل و به نظر من، بدون هیچ گونه تجزیه و تحلیل جدی، پیشنهاد رئیس جمهور را به ساده گرفته و سریعاً آن را رد کردند.»

وی با یادآوری اینکه دولت فعلی آمریکا از همان ابتدای کار، "نگرش بسیار منفی" نسبت به پیمان استارت داشت، افزود: «ایالات متحده به طور خاص در تلاش است تا دلایل امتناع فدراسیون روسیه از پیشنهادات واشنگتن درباره تمدید این توافقنامه را تحریف کند.»

پاسخ مناسب روسیه به استقرار موشک‌های آمریکایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام

آناتولی آنتونوف همچنین گفت که روسیه قطعاً به استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌ترآمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، پاسخ مناسبی خواهد داد.

وی تأکید کرد: «اگر چنین موشک‌هایی در این منطقه ظاهر شوند، آنها امکان رسیدن به خاک فدراسیون روسیه دارند و بر تاسیسات راهبردی بازدارندگی تاکتیکی هسته‌ای را در معرض خطر قرار خواهند داد. به همین دلیل روسیه اقدامات کافی برای دفع تهدیدات احتمالی را به کار خواهد بست.»

آنتونوف یادآور شد که پس از خروج ایالات متحده از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌تر، مسکو بطور یک جانبه متعهد شد که تا زمانی که طرف مقابل دست به چنین کاری نزده باشد، از استقرار چنین موشک‌هایی خودداری خواهد کرد.

پیش از این، "مارشال بیلینگزلی" نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحات گفته بود که کشورش در حال مذاکره با کشورهای آسیایی درباره استقرار موشک‌های برد متوسط است و ظاهراً این اقدام به دلیل خطری است که چین بوجود آورده است.

سفیر روسیه در آمریکا در پاسخ به سئوال دیگری نیز یادآور شد که مواضع مسکو و واشنگتن در خصوص موضوعات اساسی حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی بر یکدیگر منطبق است.

وی افزود: «این اتفاق به ندرت می‌افتد که مواضع آمریکا و روسیه درباره موضوعی بین المللی منطبق باشد. ولی در رابطه با مناقشه قره باغ چنین است: هر دو کشور   از طرفین خواسته‌ایم تا خویشتنداری کنند، در وهله نخست درگیری‌ها را متوقف کنند و سپس همه چیز را به یک کانال دیپلماتیک منتقل کنند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس