سعید نمکی نمایه

وزیر بهداشت با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، گفت: در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونه حیوانی (میمون) هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.

به گزارش مشرق، سعید نمکی وزیر بهداشت در یک ارتباط اینترنتی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، گفت: در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونه حیوانی تا میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.

نمکی با بیان اینکه تا دو الی سه هفته آینده کار آزمایش واکسن بر نمونه انسانی را آغاز خواهیم کرد افزود: تمام اقدامات ما در این زمینه منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است. گزارش این اقدامات از امروز به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به ابهاماتی که در زمینه واکسن کرونا وجود دارد، بیان کرد: گام‌های موثری برای دسترسی به واکسن بر می‌داریم اما همچنان ابهاماتی درباره میزان ماندگاری و اثرگذاری در مورد واکسن کرونا وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم تمام تحریم‌های ظالمانه در زمینه ساخت داروهایی که حتی تاثیر کمی در درمان کرونا داشتند مانند فاویپیراویر و رمدسیویر فعال بودیم و اکنون تولیدات خود را مصرف می‌کنیم. در مورد واکسن نیز چنین است و امروز بعد از ظهر در جلسه دوم اِمرو، نتایج تحقیقات خود را اعلام می‌کنیم. در مورد واکسن پلتفرم‌های متعددی دنبال شده است و حدود ۷ گروه تحقیقاتی بر تولید واکسن کار می‌کنند که از روز اول بر فرایندهای انجام شده نظارت داشتم.

وزیر بهداشت افزود: مشکلات زیادی برای واردات واکسن آنفلوانزا برای کشور ایجاد کردند و به جز افزایش قیمت، موانعی برای واردات این واکسن ایجاد شده که همکاران من در وزارت بهداشت در تلاش هستند تا این موانع را بر طرف کنند.

وی گفت: قرار بود واکسن آنفلوانزا از ۱۵ شهریور در اختیار مردم قرار گیرد اما با موانعی که ایجاد کردند، به تاخیر افتاد با این حال در بسیاری از کشورهای اروپایی هم واکسیناسیون آنفلوانزا را از ۱۵ اکتبر شروع می کنند.

وزیر بهداشت افزود: با توجه به استفاده گسترده مردم دنیا از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای مهار کووید۱۹ در بسیاری از کشورها شیوع آنفلوانزا کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و این مساله کمک موثری است که امسال نگرانی کمتری در مورد این بیماری داشته باشیم.

نمکی ادامه داد: با این حال واردات و توزیع واکسن آنفلوانزا در کشور برای گروههای پر خطر انجام می شود، ۱.۵ میلیون واکسن تاکنون برای زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج به صورت رایگان در شبکه بهداشتی تزریق شده و محموله بعدی این واکسن ها نیز تا یک ماه آینده برای توزیع رایگان بین افراد پر خطر وارد کشور و توزیع می شود.

وی گفت: با این وجود می دانیم ایمنی زایی واکسن آنفلوانزا علیه این بیماری ۱۰۰ درصد نیست و حداکثر ایمنی زایی آن بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است و این طور نیست که هر کس این واکسن را تزریق کند، به بیماری آنفلوانزا گرفتار نمی شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر توزیع واکسن آنفلوانزای رایگان برای گروههای پر خطر، محموله های وارداتی این واکسن با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به زودی در داروخانه ها با قیمت مصوب توزیع می شود و البته به بخش خصوصی اجازه داده شده این واکسن را با ارز نیمایی یا حتی ارز آزاد هم وارد کنند که قیمت آن تعیین خواهد شد.

وی درباره موج جدید کرونا در کشور گفت: موج جدید این بیماری از امواج قبلی سنگین تر است و به صورت تصاعدی موارد ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است، در مورد پر بودن تخت های بیمارستانی نیز در تلاشیم به گونه ای مدیریت کنیم که مردم سرگردان نشوند، مردم نباید نگران تخت خالی برای بستری باشند، با دستور مقام معظم رهبری از ظرفیت تخت های بیمارستانی بیمارستانهای نیروهای مسلح و تامین اجتماعی استفاده می کنیم.

نمکی ادامه داد: وزارت بهداشت در این شرایط از ظرفیت استراتژیک خود برای ارائه خدمات استفاده می کند و در این راستا بسیاری از خدمات غیر اورژانسی و عمل های غیر ضروری به تاخیر می افتد و ظرفیت بیمارستانی آن برای پذیرش بیماران کووید۱۹ استفاده می شود، ممکن است درآمد اختصاصی بیمارستانها کم شود یا برخی جراحی ها به تاخیر بیفتد اما پذیرش و درمان بیماران اورژانسی مانند افرادی که در معرض سکته هستند، متوقف نمی شود. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • NZ ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    25 13
    امیدوارم تولیدات خودمان با اطمینان خاطر هر چه زودتر در اختیار عموم قرار گیرد.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    24 13
    آقا چرا میمون بیچاره؟ رو زیبا کلام و تاجزاده و حصریون امتحان کنین اقلا تو زندگیشون به یه دردی خورده باشن!!!
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      2 4
      خیلی نادانی
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    31 0
    میمون زیاد داریم، کدوم میمون ؟
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    12 9
    درود به این دانشمندان
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    18 13
    نمونه انسانی خواستین میتونین روی عزیزان دولتی و مجلسی مبتلا به کرونا استفاده کنین اگر جواب داد که هیچی اگر هم جواب نداد و مردن کسی دلتنگشون نمیشه
  • DE ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    16 6
    موفق باشید دانشمندان عزیز ایرانی . خدا قوت آقای نمکی و کلیه کادر درمان . دست مریزاد
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 2
    آقای نمکی عزیز من ازت تشکر میکنم به خاطر اقدامات مثبتی که انجام دادی ولی در مجموع بهت میگم چرا با سازمان جهانی بهداشت WHO همکاری میکنی؟ مگه نمیدونی سازمان جهانی بهداشت WHO بخشی از «نظم نوین جهانی» امروزی هست و اطلاعات و آمار مهم سیستم بهداشتی ایران رو از شما میگیره و میده به استکبارجهانی و آمریکا که دشمن بشریته....یه نصیحت برادرانه بهت میکنم...یادت باشه «نظم نوین جهانی» ابزار استکبارجهانی برای سلطه بر بشریت هست و در راستای جلوگیری از ظهور منجی موعود تشکیل و تاسیس شده و سازمان جهانی بهداشت WHO هم که یک سازمان موذی و جاسوس و کثیف و جنایتکار و آب زیرکاه هست و بخشی از «نظم نوین جهانی» هست....شما به عنوان وزیر بهداشت هرچه زودتر همکاری با سازمان جهانی بهداشت WHO رو قطع کن و به اسلام و مسلمانان و ملت ایران بیشتر از این خیانت نکن آقای نمکی عزیز
  • DE ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 1
    علت فوتی های بسیار زیاد ایران مصرف دارو های ضد ویروس بی ارزش و مصرف کورتن است . واکسن هم اثر پیشگیری طولانی مدت نخواهد داشت . چون افرادی در طی چند ماه دوباره دچار کرونا شده اند. تنها راه پیشگیری از مرگ ناشی از کرونا کاهش التهاب مزمن است. بالاخره مجبور به قبول ان خواهید شد.
    • DE ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      2 0
      همشهری قربونت این کامنتت رو به انگلیسی در سایت وزارت امور خارجه کی امریکا بنویس اینقدر آدم اونجا نمیرن .ایران که به حرفت گوش نکردند لااقل دانشمندان امریکایی به حرفت گوش کنند مردم امریکا نجات پبدا کنند. .دانشمندهای اونها هم بیسوادن کمکشون کن .
  • محمدایوب IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 6
    چراروی میمون. ؟؟؟؟
  • DE ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 0
    آزمایش واکسن ایرانی روی میمون نتیجه مثبت داد قبل از تزریق واکسن میمونه غرب گدا و عاشق و کشته مرده اروپا و غرب بود و از غرب تقلید میکرد . بعد از تزریق واکسن میونه مانند یک انسان روی دوپای خود ایستاد و برای اولین بار در زندگی نگاه به داشته های خود کرد
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    2 3
    اون حیوان بیچاره چرا.؟!
  • DE ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 6
    واکسنی که تایید و استاندارد جهانی ندارد ، می تواند خطرناک باشد و فرد را به کرونا مبتلا کند .. حالا یک مدتی هم مردم نگران را با واکسن مشکوک وطنی سر کیسه کنید ..
  • CA ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 2
    نمیدونم چرا یاد یاد فرستادن میمون به فضا افتادم، خخخخخ
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    ضمن قدر دانی و خسته نباشید خدمت همه دست اندر کاران دانشمندان که در عرصه مبارزه و تهیه و تولید دارو و واکسن تلاش همه جانبه بخرج میدهند . همانطور که قبلا از علمای طب از جمله مسئولین مربوطه شنیده شده بود حداقل یک تا دو سال زمان میبرد تا واکسن موثر تولید گردد و اینکه کشورهائی از قبیل روسیه و چین و کره جنوبی در ارتباط با سارس و تولید واکسن فعال بوده اند و بر طبق همان پایه بنابر نوشته های خبری در پی تولید واکسن کوید 19 روسیه و بعد چین اقدام به تولید و در روسیه توزیع نموده اند .. حال چگونه و چرا ما با توجه به پیشینه صحبت دوستان بر زمانبر بودن و اینکه حتی در مورد سارس تا آنجائیکه اطلاع داریم کاری نمیکردیم . اکنون با انتشار این خبر روبرو شده ایم . ابتدا با مسرت از دستاورد محققان کشور و آرزوی توفیق در مراحل بعد . امیدواریم این واکسن تحت هیچ گونه عاملی قرار بر تولید و بعد توزیع نباشد که با اگر و اما همراه باشد . انتظار است تا مراحل تائید آن از جمله سه مرحله انسانی آن با حوصله و سنجش صحیح و دقیق صورت پذیرد تا با خیال راحت و محکم و مستدل انشاالله بثمر و تهیه و توزیع شود تا برگ زرین دیگری بر افتخارات ملی و بهداشتی کشورمان افزوده و موجب اتفاقات خیلی خوبی در آینده سلامتی جامعه خود و دیگر جوامع بشری شود . اینجور که مطلع شدم دلیل عملکرد کشورهای آسیای جنوب شرقی بخصوص چین ژاپن و کره جنوبی نسبت به بقیه در برابر ویروس کرونا خوب و موثر بوده . تجربه مقابله نه چندان دور آن کشورها در برابر ویروس سارس بوده است . که عامل مهمی برای مراقبت و برخورد با این ویروس بوده است .
    • علی IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 0
      سلام تجربه اون کشورهای جنوب شرق آسیا!! آمار هند و برزیل و مکزیک و ترکیه و کل اروپا و حتی آفریقا رو چی می گی اخوی آمار فوتی ها در ایران شده حدود7 درصد مبتلایان جدید!!کل دنیا حدود یک درصد شده یه جای کار داره لنگ میزنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس