ممکن است شما نیز مانند بسیاری دیگر از مالکان سایت‌های اینترنتی، در هنگام راه اندازی وب سایت خود، هاست اشتراکی را انتخاب کرده باشید. اما با رشد و توسعه وب سایت، مهم است که بدانید سرور چیست و چه زمانی نیاز هست آن را به یک سرور بهتر ارتقا دهید. گزینه‌های زیادی جهت ارتقا وجود دارد و ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که سرور چیست و انواع سرورها چه تفاوتی باهم دارند. در ادامه پاسخ به این سؤال را بیان نموده و انواع سرورها و کاربردهای آن را نیز معرفی خواهیم نمود.

تعریف سرور

درواقع سرور (server) یک نرم‌افزار یا دستگاه سخت افزاری است که درخواست‌های انجام شده از طریق شبکه را دریافت می‌کند و به آنها پاسخ می‌دهد. در اینترنت‌، اصطلاح سرور یا سرور مجازی معمولاً به سیستم رایانه‌ای گفته می‌شود که درخواست‌های یک فایل وب را دریافت می‌کند و آن فایل‌ها را برای مشتری می‌فرستد.

بسیاری از کاربران هنگام خرید سرور، درباره مفهوم و تفاوت‌های انواع سرورها و هاست اشتراکی اطلاع زیادی ندارند. کاربران هنگام جستجوی یک وب سرور مناسب، معمولاً به عنوان اولین گزینه، قیمت‌ها را مقایسه می‌کنند. درحالی‌که ابتدا می‌بایست میزان منابع، تعداد کاربران و هدف کلی وب‌سایت خود را در نظر گرفته و با خرید سرور اختصاصی مناسب، مسائلی از قبیل زمان‌های قطعی سرور،  امنیت، کارایی و سرعت ‌وب‌سایت‌های خود را در آینده نیز مد نظر قرار دهند.

سرورها از لحاظ زیر ساخت، انواع متعددی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهید کرد.

معرفی انواع سرور

سرورها بر اساس زیر ساخت به چندین دسته طبقه بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم. البته که توجه داشته باشید نوع سایت شما و میزان منابعی که سایت شما مصرف می‌کند، تعیین کننده اینست که برای میزبانی سایت‌تان از چه نوع سروری استفاده نمایید.

۱. سرورهای اشتراکی

هاست‌های اشتراکی به چندین وب‌سایت این امکان را می‌دهند تا به طور همزمان از منابع یک سرور استفاده کنند. درواقع کاربران معمولاً نمی‌دانند که منابع سرور را با چه کسانی یا با چه وب‌سایت‌هایی به اشتراک می گذارند. هر مشتری معمولاً محدودیت‌هایی در میزان استفاده از منابع سرور مورد استفاده خود دارد، میزان مصرف مجاز توسط شرکت هاستینگ شما تعریف می‌شود.

میزبانی اشتراکی معمولاً ارزان‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای نیازهای آنلاین شماست. با این حال، قیمت پایین‌تر دارای محدودیت‌هایی نیز می‌باشد. از آنجا که اکثر شرکت‌های میزبانی وب فضای ذخیره‌سازی با منابع مشابهی را ارائه می‌دهند، لذا انتخاب شرکتی که می توانید به آن اعتماد کنید بسیار مهم است.

۲. سرورهای مجازی

Vps مخفف Virtual Private Server است. VPS یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی است که می توانید برای وب‌سایت خود انتخاب کنید. در این نوع سرورها، از فناوری‌های مجازی سازی برای فراهم کردن منابع اختصاصی در سرور با چندین کاربر استفاده می‌شود.

سرورهای VPS یک گزینه مناسب، با امنیت بیشتر و پایداری بالاتر نسبت به میزبانی اشتراکی می‌باشد البته با این دید که در آن به منابع کامل سرور اختصاصی دسترسی ندارید. با این حال، هزینه آن ارزان‌تر از سرورهای اختصاصی و یا اجاره کل سرور می‌باشد.

میزبانی VPS معمولاً توسط دارندگان وب‌سایتی انتخاب می شود که میزان بازدید از سایت آنها از سطح متوسط میزبانی‌های اشتراکی، بالاتر می‌باشد اما در آن حدی نیست که به منابع سرور اختصاصی نیازی داشته باشند.

۳. سرورهای اختصاصی

سرورهای اختصاصی اساساً بدان معنی است که وب‌سایت شما سرور مختص خود را دارد. این نوع سرور قدرت و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد، اما معمولاً از قیمت بالاتری برخوردار است.

به عنوان مثال بیشتر وب‌سایت‌ها با یک سرور میزبانی اشتراکی شروع به کار می‌کنند، اما به زودی رشد می‌کنند و میزان مصرف آنها از حد مجاز فراتر می‌رود. حال گزینه‌های شما در اینجا می تواند شامل ارتقا به یک سرور مجازی یا یک سرور اختصاصی باشد. 

۴. سرورهای کلود یا ابری

سرور ابری زیرساخت فیزیکی یا مجازی قدرتمندی است که وظیفه ذخیره‌سازی داده‌ها، پردازش برنامه و اطلاعات را انجام می‌دهد. سرورهای ابری با استفاده از نرم افزار مجازی‌سازی بر روی یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شوند. سازمان‌ها برای پردازش داده و ذخیره اطلاعات از مدل زیرساخت به عنوان سرویس استفاده می‌کنند. آنها می توانند از طریق رابط آنلاین از راه دور به سرور مجازی دسترسی پیدا کنند.

۵. سرورهای کولوکیشن یا دیتاسنتر

سرورهای کولوکیشن مشابه سرورهای اختصاصی می‌باشند، اما با این که تفاوت قابلِ توجه که در سرور اختصاصی مشتریان سرورها و همچنین زیرساخت‌های مورد نیاز برای نگهداری را اجاره می‌کنند. در میزبانی کلوکیشن، شرکت‌ها سخت‌افزارهای شخصی خود را دارند، اما به دنبال افزایش سودمندی آن با اجاره فضای سرور در یک مرکز داده هستند که مزایایی مانند بهبود پهنای باند اینترنت، سیستم‌های خنک‌کننده سرور و کنترل آب و هوا و قابلیت اطمینان بالا  را فراهم می کند. 

کلام آخر

برای انتخاب سرور مناسب، متناسب با نیازهای شما و نیز صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، پیشنهاد می‌شود با تیم پشتیبانی فنی حرفه‌ای وب‌رمز تماس گرفته تا بهترین گزینه را در اختیار شما قرار دهند و با فراغ خاطر به توسعه کسب‌وکار خود در دنیای مجازی بپردازید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس