برخلاف اظهارت و تصورات اغلب فعالان حوزه تلکام که به صراحت عنوان می‌کردند «با اجرای ترابردپذیری، همراه اول مشترکان بسیار زیادی از دست خواهد داد»، اما خروجی آماری اجرای این طرح ملی که به زعم وزیر ارتباطات وقت، «وزن‌کشی واقعی بین اپراتورهاست» ، چیز دیگری می‌گوید!

سابقه ترابردپذیری در کشور

قبل هر چیز اگر با فرایند ترابردپذیری آشنا نیستید، بد نیست بدانید ترابردپذیری شماره تلفن‌همراه فرایندی است که مشترک می‌تواند با حفظ شماره خود از یک خدمات دهنده تلفن‌همراه به خدمات‌دهنده دیگر تلفن‌همراه کوچ کند. این تکنولوژی قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم‌اکنون در بیش از ۷۰ کشور در دنیا انجام می‌شود؛ هرچند سابقه اجرای این طرح در کشورمان به حدود پنج سال قبل بازمی‌گردد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در سال 93 با درخواست از اپراتورها، مقدمات راه‌اندازی این سرویس را فراهم کرد. یکسال بعد در سال 94 در همین راستا طی مراسمی تفاهم‌نامه ترابردپذیری شماره تلفن‌همراه منعقد و مورد توافق قرار گرفت. مطابق این تفاهم‌نامه، راه‌اندازی آزمایشی این سرویس در دهه فجر سال ۱۳۹۴ و راه‌اندازی تجاری این سرویس در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ (روز جهانی مخابرات) انجام عملیاتی شد.

در همان زمان، بسیاری از فعالان صنعت تلکام، وزیر وقت ارتباطات(واعظی) و برخی از مدیران این وزارتخانه که نسبت به هلدینگ مخابرات زاویه داشتند، معتقد بودند با عملیاتی شدن طرح ترابردپذیری، همراه اول با ریزش شدید مشترکین مواجه خواهد شد؛ اما از همان ابتدای کار تا امروز که نزدیک به پنج سال از اجرای این طرح می‌گذرد، همراه‌اول با اختلاف زیادی برنده طرح ترابردپذیری شده است. به‌طوری‌که تعداد قابل‌توجهی از مشترکین دو اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل به‌دلیل سطح خدمات بهتر و فناوری‌های جدیدتر همراه اول، به این اپراتور مهاجرت کرده‌اند.

«همراه اول» چطور برنده رسمی طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه است؟ - مجله آنلاین موبنا

اپراتور ورودی خروجی تراز ترابرد
همراه اول 654537 582661 71876
ام.تی.انایرانسل 632892 626941 5951
رایتل 59838 137665 77827 –

همان‌طور که در جدول ترابردپذیری قابل‌مشاهده است، همراه اول با تراز مثبت 71 هزار و 876 در مقابل تراز منفی رایتل و ورودی ناچیز ایرانسل، با اقبال بیشتری از سوی مشترکین روبرو بوده است.

ام‌.تی.ان-ایرانسل که در سال‌های اخیر حواشی زیادی داشته، با تراز پنج هزار و 951 و رایتل نیز با تراز منفی بیش از 77 هزار مشترک، هر دو بازنده طرح ترابردپذیری بوده‌اند.

در توضیح جدول بالا بد نیست بدانید، به‌طورکلی سه شاخص در موضوع ترابردپذیری مطرح است. ابتدا میزان ورودی به اپراتور، دوم میزان خروجی و سوم ترازی که نشان‌دهنده مجموع مثبت یا منفی جذب مشترک است.

شاخص ورودی تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که از اپراتورهای دیگر وارد اپراتور مورد نظر شده‌اند و به همین ترتیب، شاخص خروجی نیز برعکس، تعداد مهاجران به دیگر اپراتورها را نشان می‌دهد.

اما شاخص سوم یا همان تراز ترابرد حاصل جمع خروجی و ورودی به یک اپراتور است. مثلاً اگر برای اپراتور همراه اول 645 هزار و 537 مورد ورودی و 582 هزار و 661 مورد خروجی داشته باشیم، تراز آن در نهایت 71 هزار و 876 مورد است که نشان‌دهنده وضعیت تراز مثبت این اپراتور است.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که همراه اول در سال‌های اخیر با ارائه فناوری‌های نوین، سطح گسترده خدمات، پوشش‌دهی بهتر و نسل‌های جدید ارتباطی توانسته رضایت مشترکین را جلب کند. به همین دلیل نیز هم‌تراز مثبت ورودی دارد و هم کمترین ریزش مشترکین را تجربه کرده است.

منبع:موبنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    توصیه من به شما خودکفا باشید با اقتصاد مقاومتی....از بنفشها نباشید.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس