کد خبر 1124061
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
بورس نمایه

بازار بورس در روز دوشنبه با ریزش ۵۴ هزار واحدی همراه بود و از کف حمایت چندین ماهه ۴۰ هزار واحد پایین‌تر آمد. اما با شکست این کف چه اتفاقی در انتظار بورس است؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، شاخص بورس تهران روز گذشته کف مهمی را شکست و به سطح یک‌میلیون ۵۱۵ هزار واحد رسید، که پایین‌ترین رقم در ۸۴ روز گذشته بود. البته رکوردهای بورس محدود به این اتفاق نبود بلکه اعداد دیگری در بورس ثبت شد که می‌تواند روند روزهای آتی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این روند موجب شده گروه خوش بین به برخاستن بورس از کف دره باشند و برخی در انتظار پرتاب شاخص به عمق جدید تر.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی ۶ کارشناس از وضعیت امروز بورس

جهت خوانی بورس از تابلو دیروز

ریزش ارزش معاملات در ابتدای پاییز: در معاملات دیروز ارزش معاملات بازار به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت. برآوردها نشان می‌دهد در معاملات روز دوشنبه، ارزش معاملات بازار ۴۱ درصد کاهش یافت، ارزش معاملات بازار نشان‌دهنده نقد شوندگی بازار است و کاهش آن به معنی افت قدرت نقد شوندگی در بازار سهام است. طبیعتاً این اتفاق خبری خوبی برای معاملات در روزهای آینده نیست خصوصاً که از ابتدای مهرماه تا به امروز ارزش معاملات بازار کاهش معناداری داشته است.

خروج ۷ هزار میلیارد تومان پول: اتفاق در ترکیب سرمایه‌های داخل بورس رقم خورد معمولاً وقتی انتقال سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بیشتر باشد برای سهامداران نماد خوبی است زیرا به ورود پول جدید ترجمه می‌شود اما عکس آن به معنی خروج پول است. دیروز در بورس روی ناخوش ماجرا عیان شد و هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بیرون رفت تا این علامت هم تعبیر جذابی برای علاقه‌مندان به بازار سهام نباشد. از سوی دیگر مجموع رقم خروج پول حقیقی در این دوره بالغ‌بر ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رشد هفتاددرصدی ارزش صف فروش: یکی دیگر از پدیده‌های منفی بورس دیروز صف فروش بود، صف فروش زمانی ایجاد می‌شود که فروشندگان در کف قیمتی مجاز قصد دارند سهام خود را بفروشند اما هیچ خریداری وجود ندارد. هر چه تعداد سهام در صف فروش بیشتر باشد صف فروش سنگین‌تر است. صف فروش زمانی شکل می‌گیرد که وضعیت پیش روی یک سهم منفی ارزیابی شود ارزش صف‌های فروش دیروز در مقایسه با روز یک‌شنبه با حدود ۷۰ درصد افزایش به ۱۱ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش بازار طی دو روز گذشته به ترتیب ۶ هزار و ۸۶۰ و ۱۱ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان بوده است.

فرار حقوقی‌ها از بازار؟

علامت دیگری که می‌توان در بازار سهام ردیابی کرد تحولات در بازارهای رقیب است، خصوصاً بازارهای که در هم‌بستگی مستقیم با بورس قرار دارند. یکی از این رقبا بازار ثانویه اوراق دولتی است که در آن دارندگان اوراق دولتی با خریداران اوراق دادوستد می‌کنند. به جهت آنکه این اوراق از پشتوانه و تضمین مالی دولت برخوردار است به‌عنوان یک بازار بدون ریسک شناخته می‌شود و برخی سرمایه‌گذاران با اهداف مختلف سعی دارند درصدی از سبد سرمایه‌های خود را به این اوراق اختصاص دهند تا از خطر زیان و سوخت شدن پول در امان باشند. وقتی این بازار رونق می‌گیرد یعنی سرمایه‌گذاران نسبت به قبل محافظه‌کارتر شده‌اند و به دلیل نا اطمینانی ترجیح می‌دهند در این بازار کم ریسک پناه بگیرند.

در دور روز گذشته حجم معاملات در بازار ثانویه اوراق دولتی رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است روز گذشته حجم معاملات در این بازار به سقف تاریخی نزدیک شد با توجه به اینکه بازیگران این بازار شرکت‌های حقوقی به‌طور عام و صندوق‌های درآمد ثابت به‌طور خاص هستند این اتفاق می‌تواند به‌منزله سیگنالی برای افزایش جذابیت این بازار بدون ریسک برای بورس باشد. درواقع برخی تحلیل گیران رکوردشکنی‌ها در بازار اوراق دولتی را تابعی از تغییرات در بازار سهام می‌دانند. وقتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت این اوراق می‌روند نشانه‌ای از کاهش جذابیت بازار بورس برای بخشی از معامله‌گران حقوقی بازار است.

سه نماد آزاردهنده بورس

برخی سهامداران می‌گویند اگر سه گروه نبودند شاید بورس برخی روزهای را صعودی پشت سر می‌گذاشت و این‌گونه زرد و سرخ نمی‌شد. پالایشی‌ها، خودرویی‌ها و بانک‌ها سه هستند که از سوی این گروه نمادهای آزاردهنده بازار سهام هستند. برخی می‌گویند بازار باید اجازه دهند ریزش نمادهای این سه گروه به‌طور کامل انجام شود تا بازار بتواند به روند طبیعی خود برگردد؛ اما بخش دیگری خواهان حمایت و تزریق هستند تا هیجان و ترس این بخش به دیگر بخش‌ها سرایت نکند. یک گروه میانه هم تأکیددارند مدل‌های حمایتی مثل سهام خزانهو بازارگردان قوی  در کنار  شفافیت بیشترو  اعلام شرایط آتی می‌تواند مرهمی بر زخم این نمادها بر بازار باشد.

تحلیل‌های فنی: بوسه خداحافظی بر سقف

تحلیل‌های فنی می‌گوید: شاخص کل بورس وارد فاز اصلاح جدی شده است خط اصلاح روند صعودی شکسته شده و بعد از یک پولبک در مسیر نزولی قرار دارد. پولبک در لغت به معنای بازگشت و عقب کشیدن است و تحلیل‌های فنی از آن به‌عنوان بوسه خداحافظی یاد می‌کند. در این حالت سطحی که شکسته شده یک‌بار دیگر لمس می‌شود و پس از آن بازار وارد روند خود می‌شود. در حالت کنونی تحلیل‌های فنی می‌گوید بازار پس از صعود موقت به محدوده شکست شده در قبل در فاز نزولی و احتمال دارد شاخص تا کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار پایین‌تر برود. البته بسیاری از همین تحلیل‌ها تأکید دارد در صورت حمایت و حفظ سطح کانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار و در ادامه یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار شاید حرکت شاخص به شکل دیگری ادامه یابد.

بدبینان و خوش‌بینان به بورس

تحلیل‌گران بدبین معتقدند با توجه به رشد فزاینده دو فصل ابتدایی شاخص کل بازار بورس در مقایسه با بازارهای موازی، این بازار همچنان به تعدیل و اصلاح قیمتی نیاز دارد.

عده‌ای دیگر از تحلیل‌گران اعتقاددارند که بازار نیازی به حمایت برای رشد قیمت‌ها ندارد و معامله‌گران بیش از آنکه به بازدهی فکر کنند، به‌نقد شونده بودن بازار فکر می‌کنند. قوانین جدید نا اطمینانی و بی‌اعتمادی را افزایش داده‌اند و اثر منفی بر بازار می‌گذارند.

در مقابل تحلیل‌گران خوش‌بین با اتکا به ثبات نرخ دلار در زیر سقف ۳۰ هزار تومان و خبرهای مبنی برافزایش درآمدهای نفتی ایران در ماه سپتامبر می‌گویند نقدینگی خارج‌شده از بازار سهام بار دیگر به این بازار برمی‌گردد و روند بازار را تغییر خواهد کرد.

به گفته این گروه جوفروش ایجادشده در بازار با اخبار و اتفاقات اخیر همخوانی ندارد و از نگاه آنان اتفاقاتی در روزهای آینده خواهد افتاد که می‌تواند تأثیراتی روی بازار داشته باشد. اول این‌که حمایت صندوق توسعه ملی در آستانه اجرایی شدن است اتفاق دیگر که خوش‌بین‌ها به آن امیدوار هستند رأی‌گیری در مورد انتخاب وزیر جدید وزارت صمت خواهد بود که احتمال دارد بارأی آوردن رزم حسینی شرایط تا حدودی برای بازار تغییر کند و جو ایجادشده تعدیل شود.

دلار هم سیگنال جذابی برای این دسته از معامله گران است و امیدوارند در بازار سهام که به‌شدت تحت تأثیر بازار کالایی قرار دارد برخی شرکت‌های شاخص ساز را تقویت کرده و جو ریزشی در بازار را تعدیل کند.

منبع: اقتصاد نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • کارشناس IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    32 13
    از امروز برمیگردد
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      به این سادگی بر نمیگرده... دقیقا وضعیت بورس نشان دهنده ی وضعیت اقتصادی کشور هست... تصمیمات ساعتی جهت ایجاد رانت و قوانین جدیدی که با نظر تعدادی دلال به عنوان مشاور که با سعی و خطا و بدون تحقیقات قبلی باعث ضرر و زیان اکثر مردم و سود کلان برای مجریان و رانت کنندگان در تصمیم گیری می شود. این تصمیمات در نظام بانکی .مالیاتی .بیمه ایی و در کل، نظام مالی ما وجود داره که با قوانین غیر شفاف همراه بوده و بعضا روی قانونی هم به خودش میگیره.....
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      1 0
      مگر امریکاست که بگزاریم برگردد نمیگذاریم از طرف دولت و شرکاء خخخخخخخ مرگ بر غربپرستان......
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    70 0
    ...هنوز یادمه هروقت تلویزون رو روشن میکردم اخبار و اون مجریش هی میگفت روزهای طلایی بورس. یا شاخص بوز از مرز 2 میلیون واحد گذشت .....نتیجش چی شد گفتم 150 میلیون پس اندازی که داشتم رو ببرم تو بورس....حالا الان از 150 تومن مونده 87 میلیون . این هم اعتماد به بورس و به قول خودشون کمک به بازار سهام و کمک به اقتصاد کشور...... به خدا اعتماد به حرف های این کارشناسها و تلویزیون و... زندگی ادم رو به باد میده ....نمیدونم چی کار کنم ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      11 0
      به هیچ عنوان به حرف کاشناسای تلوزیون گوش ندید اونا خودشون صاحبان حقوقی ها هستن و دنبال سود دولتم دنبال تبخیر سرمایه مردم و کاهش نقدینگیه شما به پولت دست نزن ناچاری که صبر کنی و نگاه بلند مدت داشته باشی
  • دیده بان IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    58 5
    دو تا وام گرفته بودم برای خرید خونه و گذاشته بودم توی بانک تا بقیه ی پول هم جور بشه و خرید کنم. خوب با اتفاقاتی که در بازار مسکن افتاد که خرید خونه عملا از فکر و اندیشه ام خارج شد. بعد گفتم این پول به جای اینکه توی بانک بخوابه و ابزاری باشه در اختیار بانک برای مکیدن خون مردم، بیارمش توی بورس که حداقل اگر سودی به من میده از ناحیه توسعه ی صنعت و اقتصاد کشور باشه. و این اتفاق برای بنده درست از آغاز سقوط بورس افتاد. یعنی تا وارد بورس شدم شروع کرد به سقوط و امروز که خدمت شما می نویسم تقریبا 50 درصد پولم یعنی حدود 30 میلیون تومن دود شده و رفته هوا. خواستم بدینوسیله از همه ی دست اندرکاران بورس از آقای روحانی و هیئت دولت که دست شون توی جیب مردمه تا خود مدیریت بورس و نیز بانک مرکزی و دیگر عزیزان موثر در بورس تقدیر و تشکر کنم. نوش جان همه تان.
  • فرشید IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    26 5
    تمام این استدلالها و تحلیلهای آبکی طی این چند روز بهانه ای شده دست سهامداران عمده و حقوقی ها تا هر جور میخوان بازار رو بچرخونن . کافی یه نگاه ساده در صفهای فروش به تعداد و حجم سهاما بیندازید با یه تقسیم ساده حجم فروش به تعداد نفرات متوجه میشید که برای هر نفر متوسط بالای 70 - 80 هزار سهم داره فروش میره که همون سهامدارهای عمده میشن . تا سهامدار حقیقی رو مجبور به فروش کنن و بازار رو منفی کنن تا هر موقع که خواستن بازار رو به نفع خودشون بچرخونن . ولی این جور پول دارآوردن از سرمایه اندک مردم خوردن نداره . سهامدارهای کوچک نباید گرفتار این حقه بازیهای کثیف بشن و سهامشون رو با قیمت پایین بفروشن .
  • GB ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 2
    سقوط
  • احمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    سلام دولتی ها میگن برا تامین بودجه از بانک مرکزی استقراض نکردن،صادرات نفت هم که نبوده،دولت ارزی هم به بازار نفروخته، روند تولید و کسب و کارها و واردات نزولی بوده و لذا مالیات و حقوق گمرکی وصولی هم قطعا” کاهش چشمگیر داشته.فقط میمونه یک نکته: «دولت حمایت کرد[!؟]بورس بره بالا سهام حبابی و غیر ارزنده خودشو در اوج فروخت و کسب درآمد کرد. حالا مردم دنبال کدام مقصر میگردند؟! حقوقی کیه ؛مدیر فلان بانک و شرکت دولتی !!بنظر سرمایه مردم چپاول شد رفت! مجلس باید برا صیانت از اموال مسلمین وزیر اقتصاد رو استیضاح کنه
    • وطن پرست IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      0 0
      سلام . در فایل صوتی مدیر کارگزاری فارابی که مشرق به اون اشاره کرد رقم چپاول رو حدود 500 هزار میلیارد گفته که به خزانه هم واریز نشده. یه مسولی هم گفته بود که خرج هزینه های دولت شده !!! مگه کل بودجه دولت چقدر بوده؟؟ کل بودجه دولت در سال 99 حدود2هزار میلیارد بوده تا 500هزار کجا؟؟؟؟!!!
  • احمد IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    وقتی دولت بی کفایتی سر کار باشد طبیعی است سرمایه مردم هم پودر شود!! همه جای دنیا وقتی مشکلی پیش میاید، دولت ورود می کند و مردم خوشحال می شوند اما در ایران ما باید دست به دعا شویم تا دولت به دلیل بی کفایتی ورود نکند!
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    اگر دولت فخیمه بنفش دستوری کار نکنه بورس بالا هم میره. قیمت را دستوری میکشن پایین تا حسابی خرید کنند بعد یکهو فنر را ول میکنند. صعود قطعی است اما مردم بیچاره شدند تا "تعدادی خاص " از سهامداران آماده یک صعود خفن بشوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس