پاسخ قطری‌ها به منتقدان جام جهانی با عکس نیمکت پرسپولیس!

عکس منتشر شده از نیمکت پرسپولیس در خلال بازی با السد، شکار مناسبی برای عکاسان قطری بود تا با یک ترفند تبلیغاتی جواب منتقدان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بدهند.

به گزارش مشرق، به دور از برتری شیرین پرسپولیس ایران مقابل السد قطر و ناکامی میزبان لیگ قهرمانان آسیا، تصویری جالب توجه در ورزشگاه اجوکیشین سیتی قطر به ثبت رسیده است که حرف‌های زیادی در دل خود دارد؛ تصویری که نشان می‌دهد قطر چطور برای پاسخ دادن به انتقادات آماده شده است. شاید در نگاه اول این تصویر چندان جلب توجه نمی‌کند اما نشان می‌دهد که قطری‌ها تا چه اندازه در انتخاب تصاویر هوشمندانه عمل کرده‌اند تا در سال‌های منتهی به جام جهانی به نگرانی اهالی فوتبال در جهان پاسخ دهند.

نیمکت‌نشین‌های پرسپولیس یعنی سیدجلال حسینی، علی شجاعی و ... در حالی مشغول تماشای بازی تیمشان هستند که پتویی را روی خود کشیده‌اند تا خودشان را از سرمای دستگاه های تهویه داخل ورزشگاه در امان نگه‌دارند. این در شرایطی است که سایت‌های هواشناسی، دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد را برای شهر دوحه نشان می‌دهند اما دماسنج در داخل ورزشگاه روی عدد ۲۲ یا ۲۱ درجه سانتی‌گراد جا خوش کرده است.

بیشتر بخوانید:

غیبت شجاع برای تمرین پرسپولیس در قطر

این وضعیتی است که قطری‌ها برای تمام ورزشگاه‌های جام جهانی تدارک دیده‌اند تا میزبانی کم نقصی را در برابر تمام فوتبال‌دوست‌ها و توریست‌های جام جهانی ۲۰۲۲ انجام دهند. آن‌ها برای حل معضل آب و هوا در این منطقه کویری، خنک‌کننده‌هایی را در اطراف ورزشگاه در نظر گرفته‌اند که باعث کاهش دمای هوا در داخل ورزشگاه می‌شود. با این اتفاق، جای هیچ نگرانی خاصی برای هواداران و اهالی فوتبال باقی نمی‌ماند که می‌توانند بدون احساس گرما و شرجی هوا، از دیدن فوتبال لذت ببرند.

کما اینکه جام جهانی به جای شهریور، در آذر ۱۴۰۱ (نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۲) برگزار می شود و طبیعتا هوا در این مقطع از سال در دوحه بسیار مطبوع و بهاری است و برای توریست‌ها و مسافران در دوحه اذیت کننده نخواهد بود و برای فرار از سرمای پاییز و زمستان در اروپا و بخش شمالی کره زمین، زمان مناسبی است که به هوای مطبوع خلیج فارس در این فصل از سال پناه بیاورند.

*قطری‌ها سرمایه‌های خود را هدر می‌دهند؟

این تغییر بزرگ درباره دمای یک اتاق یا یک واحد مسکونی نیست، بلکه قطری‌ها توانستند با استفاده از تکنولوژی و هزینه‌های هنگفت، خودشان را برای بزرگترین رویداد فوتبالی که حدود دو سال دیگر برگزار می‌شود، آماده کنند و نهایت استفاده را از معرفی این کشور توسعه یافته به جهانیان ببرند.

اگر چه سوالاتی برای هر کسی وجود دارد که ورزشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی بزرگ برای کشوری که جمعیتش از دو میلیون نفر تجاوز نمی‌کند، به چه کاری می آید؟ آیا قطر سرمایه‌های نفتی و گازی خود را دور ریخته و این یک اشتباه پرهزینه است یا قطری‌ها هوشمندانه پای در راه برگزاری جام جهانی گذاشته‌اند؟

باید پاسخ این سوال را از خود قطری‌ها پرسید. قطر برای تمام مجموعه‌های بزرگ و ورزشی خود از معماری نوین بهره برده که قابلیت تغییر کاربری دارند و می‌توان از این سازه‌ها برای امور دیگری استفاده کرد. به طور مثال، ورزشگاه اجوکیشن سیتی (شهر آموزش)، همانطور که از نامش بر می‌آید مناسب یک مکان ورزشی نیست و با اتمام جام جهانی تغییر کاربری خواهد داد و به دانشگاه و محلی برای تحقیقات و مطالعات علمی تبدیل خواهد شد!

شاید اینطور به نظر می‌رسد که قطر بدون فکر و صرفا برای خودنمایی و ارضای علاقه‌مندی‌های کودکانه خود قصد برگزاری جام جهانی را دارد اما آن‌ها با مشاوره گرفتن از بهترین افراد در بخش‌های مختلف، یک برنامه بلند مدت را برای توسعه این کشور و جلب توجهات و سرمایه‌گذاری در قطر در نظر دارند تا کشورشان را همانند سنگاپور - که مرکز اقتصاد آسیای شرقی است -  از یک کشور محروم به قطب اقتصادی خاورمیانه تبدیل کنند.

شیوع ویروس کرونا و برگزاری لیگ قهرمانان آسیا به صورت متمرکز در قطر، یک توفیق اجباری و اقدام هوشمندانه از سوی مقامات فوتبال و همینطور کشور قطر بود تا از الان به نگرانی‌ها پاسخ دهند و منتقدان برگزاری جام جهانی در این کشور کویری را قانع کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    این متنهای توجیه کننده نظام سرمایه داری در سایت شما چه می کنند؟ خیر. قطر این کارها صرفا برای خوشی و عیش چند شیخ و شیخ زاده دارد انجام می دهد و قیمت آنهم بیگاری در حد بردگی از کارگران خارجی در آب وهوای شرجی بالای 55 درجه دوحه است. فقرا باید فدا شوند تا چند روزی اشراف و ثروتمندان لذت کثیفی ببرند. قطر و سایر کشورهای ارتجاع عرب با ایجاد یک ویترین شیک از برجها و محلات ثروتمند شیخ های خرامخوارشان کاری کرده اند که شما هرگز زندگی مردم فقیر بومی و کارگران خارجی این کشورها را نبینید. به خدا قسم حامیان این اسراف ها و تبذیر ها با مرتکبان آنها شریک و جهنمی هستند.
    • حسام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      88 24
      اول خودتو معرفی کن بعدش هم کمی مطالعه کن صحبت از چند روز لذت کثیف نیست .. صحبت از سرمایه گذاری برای نسل های اینده است عیب شما اینه که چشم بسته و عجولانه قضاوت میکنید مثل حسین شریعتمداری اگر کمی مطالعه داشتید میدانستید که قطر به خاطر همین سرمایه گذاریهاست که بالاترین درامد سرانه در دنیا را دارد کشور قطر غیر از نفت و گاز هیچگونه صنعت دیگری به غیر از توریسم ندارد و خوب توانسته است بااختصاص منابع درامدی نفت و گاز به سرمایه گذاری اصولی در زیر ساخت های مناسب توریستی گامهای بلند به سوی پیشرفت بردارد 40 سال از انقلاب ما گذشته است به قطر و امارات که همسایه ما هستند نگاه کنید: نگاه کنید که قطر بعد از برگزاری چندین دوره موفق جام ملتهای اسیا و بازیهای اسیایی اکنون به رویایی بزرگ که همان برگزاری جام جهانی فوتبال است جامه عمل پوشانده است و هر سال مسابقات معتبر مانند رقابتهای تنیس جهانی در ان برگزار میشود که خود موجب جذب گردشگران خواهد شد و همانطور که در متن امده بعد از جام جهانی 2022 فوتبال ،مکانهای ساخته شده تغییر کاربری داده و به یک مکان اموزشی و علمی مدرن تغییر خواهد یافت هیچ میدانید میزبانی رویداد عظیم جام جهانی فوتبال چه میزان درامد نصیب کشور قطر خواهد کرد ؟؟؟!!!!! قطر با سرمایه گذاریهای عظیم و اینده نگرانه چشم به اینده دوخته است به رفاه و خوشبختی ملت قطر ...و این گناه نیست اما کشور ما 40 سال بعد از انقلاب تقریبا هیچ ! تنها ورزشگاه کامل و آبرومندانه کشور ما همین ورزرشگاه آزادی است که برای میزبانی بازیهای اسیایی 1974 تهران ساخته شد
    • کاوه IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      66 15
      جان مادرت حرف مفت نزن اصلا معلوم هست از چی حرف می زنی گربه دستش به پی نمیرسه میگه بو میده همین امثال شماهاست که با این منطقتون مملکت رو دارید به گند می کشید
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      50 14
      تفکر امثال شماست که وضع ما الان این است!
    • سعید زنجانی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      46 16
      چرت نگو مشدی، توجیه کننده نظام سرمایه داری یعنی چی، خودمون نداریم از این حرفا میزنیم
    • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      20 12
      بخشی از حرفهای شما کاملا درسته ولی بخش زیادی از حرفهای دوستمون(حسام) هم درسته .به نظر من ما قدری کوتاهی داشتیم در این زمینه های سرمایهگذاری و جذب توریسم . اما درجواب دوستمون حسام بگم که دراین چهل سال درسته ورزشگاه کم ساخته شده ولی در حال حاضر 5ورزشگاه فولاد ارنا، استادیوم تراکتورسازی، استادیوم اما رضای مشهد، استادیوم نقش جهان و استادیومی که در شیراز درحال ساخته شدن هست همگی جزئ استادیوم های با کیفیت و یکی مث فولاد ارنا جزئ ورزشگاههای خوب دنیاست.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      30 3
      طرز فکرت در این حده دیگه. مشالا تو کشور ما که آقازاده ها و اختلاف طبقاتی بیشتر به چشم می خوره و این همه بریز و بپاش. وقت کردی یه سر شمال تهران به سمت جنوب تهران بیا ببین چه خبره
    • حامد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      16 6
      حرف مفت نزن قطر مثل مملکت ما نیست که هرکی هر کاری دلش میخواد می‌کنه و میدزده و کسی بهش نمیگه بالای چشمت ابرو اونجا برنامه ریزی با دید بلند وجود داره و این به نفع مردمش هست قطر بهشت روی کره زمین هست
    • SE ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      11 4
      بشکند آن دستی که کامنت من در پاسخ حسام سرمایه دار را درج نکرد. بشکند دستی که نگران گرسنگان جهان نیست و این اسراف وحشیانه را توجیه می کند.
    • shima IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      5 1
      مختار کی بودی تو؟؟؟
    • حسین IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      1 0
      همین امثال تو با تفکر تو از تو دارن اداره میکنه که وضعیت ما اینه
    • آرش IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      1 0
      احتمالا نویسنده متن خودش در قطر کارگری می‌کنه که اینقدر ناراحته از سرمایه‌گذاری صحیح قطری ها ! عزیز بیا ایران کارگری کن کسی دعوتنامه نفرستاده برایتان خوبه اختلاس کنند ببرند کانادا باهوش
    • مهدی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
      1 0
      قیمه هارو نریز تو ماستا دیگه همین امثال شما بودیدالان ما هژار سال از ذنیا عقبی
  • مری IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    19 1
    بروبابا
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      9 13
      چه افتخاری نصیب لنگ شده حا داره یه ستاره اضافه کنن کنار اون ستاره جعلیشون به مناسبت این دستاورد بزرگ
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      4 0
      ستاره جعلی فقط جام چهار جانبه کوپا امجدیه
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    52 17
    شر و ور نگو برو زندگی و رفاه مردمش رو ببین بعد بگو خوش گذرونی شیوخ.. انگار واسه پسرش استادیوم زده!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    50 9
    خوشا به حالشون بدا به حال ما
  • سینا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    23 6
    خیلی جالب بود
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    17 1
    تنوع زنتیکی که قطر از خیلی وقت پیش سرمایه گذاری کرده بود فراموش نشه داره نتیجه میده اول بازیکن خارجی آوردن بعد مربی های خارجی با کیفیت قهرمانی آسیا میزبانی جام جهانی و یک روند رو به رشد صعودی
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    8 12
    برید سری به ورزشگاه های افریقای جنوبی و برزیل و آتن بزنید ببینید ورزشگاه های 80 یا 90 هزار نفری به چه کارشون می آد؟ تیم ها در ورزشگاه های کوچکتر بازی می کنند و هزینه اش هم کمتر است و ورزشگاه دارد خاک می خورد.
  • FR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    21 25
    کشور مراکش پادشاه فاسدش که خود را امیرالمومنین مسلمانان میداند . این کشور سالانه بیش از ۱۰میلیون توریست وارد این کشور میشوند ‌. و نتیجه توریستی هم اکنون رقابت تنگاتنگی با تایلند دارند یعنی تمام همجنس بازان اروپایی و شیوخ عرب سالانه هجوم می برند به این کشور . خواهشآ اینقدر توریست توریست نگید که آفتی بیش نیست
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      11 4
      یونان و ایتالیا هم جزو مقاصد توریستی دنیا هستن ولی کسی برای همجنس بازی و این چیزا نمیره اونجاها
    • SE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      9 4
      یونان و ایتالیا هم مقصد فحشا و الکل هستند.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    15 10
    یکی از وزوزکهای استقلال بدون توجه به توان فنی قطری ها در رسانه ها حرف بی ربطی زد که این عکس و این تحلیل شما گویای خوشحالی اکثریت ایرانی ها از همسایه خوب بودن متقابل ایرای ها است - البته قطریها که در حق همسایگی اندازه ی حرمت ایرانیان را همیشه نگهداشته اند البته قطری ها هم می دانند پرسپولیس نظر اکثریت ایرانیان را دارد.
  • KR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 2
    کی روش رو مفت از دست دادیم. این جام جهانی بهترین فرصت بود تا بهترین نتیجه رو با کی روش بگیریم. قطر هم قطعا بهترین امکاناتش رو در اختیار ایران میذاشت. امکاناتی که در هیچ جام جهانی دیگه در اختیارمون نبوده. حیف شد واقعا. بهترین فرصت رو به سادگی از دست دادیم
  • حمید IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    26 3
    بحث رو فراتر از این ظواهر ببریم درسته که قطر به ظاهر یه سری امکانات و پیشرفتها داشته اما باید دید این سبک کاملا تقلیدی و کپی برداری شده از غرب نهایتا منجر به رشد و تعالی انسان و ارتقای انسانیت میشه؟! پاسخش رو در همون جوامعی که قطر ازشون تقلید میکنه به وضوح میشه دید امتیاز و افتخار تفکر و فرهنگ ناب انقلاب اسلامی اینه که انسانیت رو بارور میکنه و ارتقا میده فقط همین تفکره که منجر به تولید حججی ها و سلیمانی ها در دنیای مادی امروز میشه ولاغیر! یاعلی
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      6 7
      فعلا ک‌داریم از همه کشور های دیگه عقب میفتیم و روز ب روز مردم بیشتر فقیرتر و بدبخت تر میشن و خدا میدونه چند نسل باید بسوزه
    • TR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      8 9
      بدبخت کسی است که اسراف و زندگی قارونی شیوخ عرب را خوشبختی می داند!
  • پویان ورزشی پور IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 2
    واااای واقعا محشر بووود کفففف کرذم آخر تنکووولوژیه
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    7 4
    برعکس ما دزد و اختلاس ندارن، برعکس ما اگه مدیریت خوب و هوشمندانه دارن
    • TR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
      6 6
      دزد ندارند چون برداشت شیخ ها و شیخ زاده ها از درآمد نفت و از عین قانون است! یعنی قانونی برای رفاه دزدها.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    6 4
    آرامبخش که مصرف کنی تو تابستون هم لرز میکنی
  • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 0
    شما منتقدین سرمایه گذاری های قطر برای توجیه بدبختی مردم ایران اینجور قطر رو می‌کوبید و دلیلش هم اینه که نونتون از همین حرفا و خیانت ها در میاد. قطر کشوری کویری که فقط نفت داشت و الان در اوج رفاه مردمشون هستن و به چه برنامه های بلند مدتی فکر میکنه ولی ایران ما باید تو صف قرعه کشی های ماشین های ایران‌خودرو و سایپا باشیم 100 ملیون هم باید بدیم بعد قبولی در قرعه کشی... چه قدر مردم حقیر شدند بعد شما حرف از تجمل گرایی شیوخ قطر می‌زنید. خودتون رو زدید به اون راه
  • سیاست الدوله IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    مسئولین ما ببینن اعراب بظاهر عقب مونده با چه آینده نگری کشور رو پیش میبرن آنوقت اینجا اگر جنگ قدرت و چوب لاچرخ رقیب گذاشتن فرصتی بزاره وقتی بقدرت میرسن اول منافع شخصیه بعد منافع گروهی ودر آخر اگر بخوان واراده ای برای خدمت به ملت و کشور باشه بیشتر از نوک دماغشان رو نمیبینن
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    1 0
    سلام می بینی همه نسبت به شما جبهه گرفتن .حق دارن و داریم .یعنی همه اینها که نظر دادن اشتباه میکنن دوست عزیز به ما میگن عوام .ما رفاه نسبی میخایم .شما کارشناس باشی یا نباشی .نمیتونی از واقعیت فرار کنی .ما عقب افتاده شدیم حتی تو منطقه .به لطف اختلاس گرها و حامیانشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس