ایروان: ممکن است استقلال جمهوری قره باغ را به رسمیت بشناسیم - کراپ‌شده

نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال «جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی» را به رسمیت بشناسد.

به گزارش مشرق، نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی(جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.

پاشینیان روز یک شنبه و به دنبال دور جدید تنشها با باکو بر سر منطقه قره باغ گفت: «مساله به رسمیت شناختن جمهوری آرتساخ در دستور کار ما قرار دارد. ما باید خیلی جدی بررسی کنیم که آیا باید این گام را برداریم یا نه.»

وی در ادامه اضافه کرد که ایروان همه سناریوها را برای پیشبرد این رویدادها بررسی خواهد کرد.  

روز یک شنبه جمهوری آذربایجان و جمهوری قره باغ کوهستانی از تنشها و درگیریهای شدید نظامی میان دو طرف خبر دادند که باعث کشته و مجروح شدن افرادی از هر دو طرف شده است.  

جمهوری قره باغ کوهستانی یک جمهوری خودخوانده است که به طور رسمی توسط هیچ یک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمت شناخته نمی‌شود اما مورد حمایت ارمنستان قرار دارد و در بعضی کشورها از جمله روسیه، آمریکا، فرانسه، استرالیا و لبنان دارای دفاتر دیپلماتیک غیررسمی است. 

اولین درگیری‌ها بین این دو کشور همسایه از بامداد روز یک شنبه آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم کردند.

باکو از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داده و گفته واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند اطمینان یابند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته است تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند.

رئیس منطقه خودخوانده قره باغ نیز یک شنبه شب به وقت محلی اعلام کرد که دهها سرباز این منطقه کشتهو یا مجروح شده‌اند.

دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    42 7
    تو چطور خاک آذربایجان را مستقل میکنی؟خخخخ
    • AU ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      16 3
      خاک ایران هست نه آذربایجان. اگر خود را ایرانی نمی‌دانی، از سواحل ترکیه یا کوهستانهای مغولستان لذت ببر.
  • CA ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    3 11
    کار اشتباهی هست و مشکل رو بیشتر میکنه بایستی یک پانل حقیقت یاب بیطرف بین المللی ادعاهای دو طرف را بررسی کند و بعد به کشورهای دارای نفوذ مثل ایران و اتحادیه اروپا نتیجه را گزارش کند و در صورت عدم آتش بس موارد تنبیهی در نظر بگیرد.
    • رامین IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
      0 0
      سازمان ملل مگه مرزهایرو مشخص نکرده؟ ارمنستان تو خاک اذربایجان چیکا میکنه
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    17 3
    برنامه ی اسراییل تجزیه و کوچک کردن کشورهای منطقه هست ابله.
  • اصغر IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    10 0
    استقلال خودت زیر سوال هست.لاجرم به آغوش مام میهن باز خواهی گشت.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    19 2
    تو غلط میکنی
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    6 1
    گزارش رادیو دولتی ارمنستان، این وزارخانه در ادامه اعلام کرد: صبح زود دشمن به عملیات تهاجمی خود با استفاده از توپخانه و خودروهای زرهی از جمله سیستم توپخانه سنگین TOS ادامه داد. این خبر مشرق نشون میده ارمنی ها در حال هزیمت هستند و اذری ها در حال پیشروی
  • کریم IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    22 4
    تو غلط میکنی با فرانسه و یونان و سایر نیاکان اروپاییت که در مورد خاک یه کشور مسلمون نظر میدی
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      5 19
      پهلوون پنبه آخه تو کی هستی در مورد این مسائل نظری بدی آن کشور مسلمون مورد نظر تا بن دندان اسراییلی و خائنه عوامل اسراییل از آنجا وارد کشور می شوند شعور هم خوب چیزیه بفهم دوست و دشمن کیه و با عینک توهم و بازی با کلمات دیگران را گمراه نکن
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    8 20
    ارمنستان داره به گروه پ ک ک که سرشاخه گروه پژاکه پول و اسلحه میده
  • رسول IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    14 3
    میگم ایران تو به چه روزی افتادی که بر سر سرزمینهای تو دعواست
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    7 2
    ارمنستان هم از کردهای تروریست استفاده میکنه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    قره باغ خاک اشغال شده اذربایجان این و قطع نامه های سازمان ملل و دیگر مراکز حقوقی دنیا میگن و ارمنستان باید از مناطق اشغال شده خارج بشه تا اتش بس برقرار بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس