دبیر کل سازمان ملل هم خواستار توقف نبرد بین آذربایجان و ارمنستان شد

دبیرکل سازمان ملل متحد با محکوم کردن کشتار غیر نظامیان در نبرد بین آذربایجان و ارمنستان، خواستار توقف فوری درگیری بین این دو کشور شد.

به گزارش مشرق، دبیر کل سازمان ملل متحد یکشنبه‌شب به وقت تهران نسبت به شروع مجدد درگیری بین آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنانی خواستار خاتمه فوری نبرد بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی شد. گوترش  با محکوم کردن کشته شدن غیر نظامیان  در این درگیری، از گفت‌وگوی تلفنی خود با سران دو کشور در آینده نزدیک خبر داده است.

دبیر کل سازمان ملل همچنین خواستار بازگشت سریع و بدون قید و شرط دو کشور به میز مذاکره شده است.گوترش با تاکید بر اهمیت گروه «مینسک» از روسیه، فرانسه و آمریکا خواسته با مذاکره با طرفین درگیر هر چه زودتر به این درگیری  خاتمه بخشند.

برخی از سران کشورهای جهان از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و مقامات ارشد اروپایی همچون «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز  خواستار خاتمه سریع درگیری بین این دو کشور همسایه و شروع گفت‌وگوهای بدون پیش شرط شدند.

نخستین درگیری‌ مجدد بین این دو کشور بامداد یکشنبه (ششم مهر) آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند و مدعی برتری بر طرف مقابل هستند.  باکو از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داده و گفته واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند، اطمینان یابند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان همچنین اعلام «حالت جنگی» کرده و از تمامی نیروهای خود خواسته  تا در آماده‌باش کامل قرار گیرند. مجلس جمهوری آذربایجان نیز عصر یکشنبه  در پی درگیری‌های مرزی با ارمنستان، در برخی شهرها «حالت جنگی» اعلام کرد.

دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    5 4
    یاشاسین آذربایجانا
    • علی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      3 11
      بژی ارمنیا
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      3 0
      این کاربری که گفته بژی ارمنیا نمیدونه که ارمنیها میخوان سرزمین باستانی خودشون که شامل شرق ترکیه و شمال عراق میشه رو باز بگیرتد و اگه ترکیه نبود کردهای این منطقه تار و مار میشدند توسط غربیها و ارامنه
  • FR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    3 1
    به امید بازگشت قره باغ به آغوش اسلام
  • الم IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    1 0
    دبیر کل غلط کرده مگر موضوع دیروز و امروز هست
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    بله اونوقت اگه فرا برسه همین ارمنیها کل کردهای ترکبه رو از سرزمینهای باستانیشون بیرون میکنند فعلا دشمن دشمن من دوست منه و چو فردا اید فکر فردا کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس