جهش تولید

تعطیلی کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های جدی در کشور بود که سبب کاهش رونق تولید و افزایش واردات شد.

به گزارش مشرق، اعمال تحریم‌های ظالمانه توسط غرب و به دنبال آن، افزایش فشارهای اقتصادی موجب شد تا به نوعی مشکلات اقتصادی بسیاری دامن‌گیرمان شود.

از این رو رهبری معظم انقلاب، با تدابیر حکیمانه خود چند سالی است با انتخاب شعار سال، حول محور جهش و رونق تولید تاکید بر حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی و احیای واحدهای تعطیل شده یا از کارافتاده دارند.

بیشتر بخوانید:

تشکیل قرارگاه سلامت و معنویت با مشارکت روحانیت در سپاه

در این رهگذر، سپاه پاسداران که همواره و در همه زمان‌ها آمادگی و حمایتش را از بخش‌های مختلف در جامعه اعلام کرده است، این‌بار نیز همچون همیشه پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب با اقدامی جهادی پا به میدان گذاشت و اقدام به احیای کارخانه‌های تعطیل شده کرد.

چراغ این واحد صنعتی تولید پوشاک هشت سال پیش یعنی در سال ۹۰، به دلیل معوقات بانکی همچون بسیاری از دیگر واحدها در اوج تولید به خاموشی گرایید تا به معنای واقعی کلمه و به تعبیر مدیرعاملش دچار مرگ شود.

صدور اجرائیه غیرقانونی بانک سبب شد این کارخانه از همه خدمات بانکی محروم و چراغش روز به روز کم‌سوتر شود تا جایی که اعضای هیئت مدیره نه حق داشتن کارت بانکی داشته باشند و نه ثبت سفارش و مابقی ماجرا...!

  علی‌رغم مقاومت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، به جهت نگه داشتن نیروهای متخصص و آموزش‌دیده تا دوسال، باز هم افاغه نکرد و کارخانه عملا تعطیل شد.

احیای کارخانه‌های تعطیل؛ خونی تازه در رگ‌های صنعت

 مدیرعامل واحد صنعتی تولید پوشاک با عنوان "شیراز پوپلین"، از آن روزهایی سخن گفت که مشکلات به سختی بر وی غلبه کرده بود، معوقات بانکی از یک سو و بیکاری نیروهای متخصصی که سال‌ها زمان صرف آموزش‌شان کرده بود از دیگر سو، همه و همه منجر به تعطیلی این کارخانه شد.

غلامرضا سیلی با اشاره به سیستم بانکی ناکارامد، اظهار داشت: این شد تا بانک‌ها با عنوان سودهای غیرواقعی و اعمال قراردادهای صوری، واحدهای صنعتی را بدهکار خود کنند.

بیشتر بخوانید:

روحانیون در کنار مدافعان سلامت از ضدعفونی معابر تا پرستاری

وی با اشاره به ارزشمند بودن املاک صنعتگران و واحدهای صنعتی گفت: از آنجا که املاک واحدهای صنعتی املاکی ارزشمند است بانک‌ها نیز در صورت عدم توان واحد تولیدی در پرداخت معوقات، املاک را تصاحب می‌کنند و این آسیب بزرگی به مجموعه می‌زند.

وی در ادامه از روزهایی سخن گفت که در اوج نا امیدی سپاه پاسداران به سراغ‌شان آمد.

مدیرعامل کارخانه شیراز پوپلین با اشاره به این مهم، بیان کرد: پس از تعطیلی کارخانه تا دوسال نیروهایمان را حفظ کردیم، تلاش کردیم و حتی املاک کارخانه‌ای را که می‌توانستیم اجاره دهیم نگه داشتیم اما درست در کورسوی نا امیدی و زمانی که تصور می‌کردیم همه چیز تمام شده است برادران سپاه یک روز برای بازدید از کارخانه مراجعه کردند.

حمایت سپاه و دادگستری از واحدهای صنعتی از کار افتاده قابل ستایش است

وی با اشاره به پیگیری جدی نسبت به بازگشایی و احیای کارخانه اظهار داشت: سرهنگ حمیدی و سرهنگ علیپور، مقامات ذی‌صلاح را به کارخانه آوردند که پس از بازدید و ابراز تاسف نسبت به شرایط پیش آمده، اقداماتی انجام دادند که توانستیم ظرف مدت پنج روز کارخانه را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل این واحد تولیدی، ضمن تشکر از فرمانده سپاه فجر و رئیس کل دادگستری فارس به دلیل تلاش و پیگیری جهت راه‌اندازی این واحد و ده‌ها واحد تولیدی دیگر، یادآور شد: برگزاری ویدئو کنفرانس با رئیس قوه قضائیه و استفاده از رهنمودهای ایشان در کنار زحمات دوستان نامبرده و همچنین پیگیری صمت، مشکل ما را حل کرد.

ببینید:

فیلم/ سرلشکر سلامی: روح جهاد زنده شده است

سیلی با تاکید بر اینکه وقتی پشتکار وجود داشته باشد و تفکری بر آن حاکم شود، قطعا هیچ واحد تولیدی تعطیل نخواهد شد،گفت: ضمن اینکه باید بگویم این افراد وظیفه‌ای در این حوزه بر عهده ندارند اما برای حمایت از اقتصاد و پیشگیری از بیکاری، برای عمل به وظیفه شرعی وارد میدان شده و مشکل ۶۰ کارخانه را رفع و رجوع کردند.

گرچه این واحد تولیدی پیش از این ۴۰۰ نفر نیروی کار داشت اما امروز و پس از راه‌اندازی مجدد ۱۵۰ نیرو به کار گرفته است، اما می‌توان امیدوار بود که با رونق تولید روز به روز شاهد افزایش تولید و افزایش اشتغال باشیم.

کارخانه شیراز پوپلین، در گذشته ظرفیت تولید دو هزار و ۵۰۰ دست پوشاک را  داشت که امروز این عدد به ۵۰۰ دست کاهش یافته است؛ چرا که آموزش نیروهای تخصصی به زمان نیاز دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.گفتنی است این کارخانه بعد از شیوع کرونا بخشی از تجهیزات خود را به تولید ماسک اختصاص داده است.

آنچه مسلم است اینکه تلاش برای بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و رونق تولید به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود چنانچه تا کنون از سوی مسولان سپاه و قوه قضائیه اینگونه مشاهده شده و همت آنان منجر به راه‌اندازی دوباره ۶۰ واحد تولیدی در سطح استان شده است.

سیلی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه امروز هیچ گونه بدهی به بانک نداشته بلکه طلبکار نیز هستیم گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های یاد شده مشخص شد که نه تنها به بانک بدهی نداریم بلکه دو و نیم میلیارد تومان نیز طلبکار هستیم  و این کمکی برای افزایش تولیدمان خواهد بود.

وی همچنین خواستار پیگیری معضلات بانکی در واحدهای تولیدی از سوی نمایندگان مجلس شد و افزود: اگر در مرحله قانونگذاری به این مهم توجه و در مقابل اجرائیه‌های غیرقانونی محکم ایستادگی شود قطعا اوضاع بهتر خواهد بود و جلوی بسیاری از تخلفات بانکی گرفته خواهد شد.

سیلی خاطرنشان کرد: اما اگر قانونی تصویب نشود، این اختلال همواره در نظام صنعت خودنمایی خواهد کرد و دلنگرانی‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت، لذا از نمایندگان مجلس استدعا دارم که به جدیت پیگیر این موضوع باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 1
    ممنونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس