کد خبر 1123265
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است نوسان‌گیری در ذات بورس است و به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، مدیریت عملیات شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای، ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه را از شنبه پنجم مهرماه تا اطلاع بعدی اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، زمان سپرده شدن سهام از t+۰ به t+۱ تغییر می‌یابد. لذا انجام معامله روز مجاز نبوده و فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان‌پذیر نیست. همچنین فروش سهام خریداری شده در یک روز امکان‌پذیر نیست و فاصله زمانی خریدوفروش یک سهام خاص حداقل یک روز تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

ثبات بورس با ممنوعیت نوسان گیری روزانه

خریدوفروش سهام در بورس با اهداف و استراتژی‌های مختلفی توسط افراد انجام می‌شود. برخی افراد با افق زمانی بلندمدت وارد بازار می‌شوند، چشم‌انداز برخی افراد، کوتاه‌مدت است و گروه سوم، افرادی هستند که از تغییرات قیمتی روزانه سهام سود کسب می‌کنند. پیام اخیر مدیریت عملیات شرکت بورس، گروه سوم را هدف قرار داده است.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به ایرناپلاس گفت: به نظر می‌رسد در این مقطع زمانی نیاز داریم تا بازار به تعادل برسد. برای اینکه بازار به تعادل برسد لازم است از معاملات هیجانی و صف‌های خریدوفروش دور شویم. بنابراین به‌صورت مقطعی لازم است نوسان‌گیری باتوجه به استراتژی که در نظر گرفته شده است برای مدتی محدود شود تا بازار به تعادل برسد.

دوگانه نوسان‌گیری و تعادل بازار

اشتیاقی درباره تأثیر نوسان‌گیری بر روند بازار گفت: هیجان‌هایی که اکنون در بازار وجود دارد، با نوسان‌گیری‌های روزانه تشدید می‌شود. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد اگر نوسان‌گیری به‌شیوه‌ای که در پیش گرفته شده محدود شود، به وضعیت تعادلی برسیم و وزن سهام‌داری نسبت به نوسان‌گیری در بورس تهران بیشتر شود. در حال حاضر بخش قابل توجهی از افرادی که در بازار سهام حضور دارند، با هدف نوسان‌گیری فعالیت می‌کنند و برای سهام‌داری وارد این بازار نشده‌اند.

وی افزود: با این ممنوعیت مقطعی انتظار می‌رود به مرور زمان، سهام‌داری جایگزین نوسان‌گیری شود و به نقاط تعادلی برسیم و پس از آن، محدودیت‌هایی که اکنون در بازار برای معاملات روزانه و نوسان‌گیری در نظر گرفته شده‌، برداشته شود.

چرا مالیات گزینه مناسبی برای محدودیت نوسان‌گیری نیست؟

این کارشناس بازار سرمایه درباره پیشنهاد تغییر نرخ‌های مالیاتی یا کارمزدی برای نوسان‌گیری به‌جای ایجاد ممنوعیت گفت: در حال حاضر نیز نوسان‌گیری هزینه نیم درصدی را به‌عنوان مالیات برای معامله‌گران به‌همراه دارد. علاوه بر این، ممکن است نوسان‌گیری در حال حاضر و شرایط کنونی برای بازار ما مناسب نباشد، اما در شرایط عادی، یک فعالیت کاملاً عادی و حتی مناسب برای بورس است.

وی ادامه داد: بنابراین اضافه کردن به این مالیات نیم درصدی، راهگشا نخواهد بود زیرا ممنوعیت نوسان‌گیری یک اقدام موقت برای به تعادل رساندن بازار است و نمی‌توان نوسان‌گیری را برای همیشه از بورس حذف کرد. نوسان‌گیری در ذات خود فعالیت مخربی نیست؛ در واقع موجب نقدشوندگی سهم می‌شود. نوسان‌گیری با تأثیری که در صف‌های خریدوفروش به جا می‌گذارد، به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند.

نوسان‌گیری در ذات بازار است

اشتیاقی درباره نیاز بورس به نوسان‌گیری‌ روزانه گفت: نوسان‌گیری در ذات بازار بوده و وجود آن برای بازار ضروری است. با این حال در شرایط کنونی، این محدودیت در بازار ایجاد شده و پس از رسیدن به‌ تعادل، این محدودیت کنار گذاشته خواهد شد و بازار به روال گذشته خود باز خواهد گشت. به همین دلیل پیشنهاد افزایش مالیات برای نوسان‌گیری پس از بازگشت بازار به حالت تعادل، مشکل‌ساز خواهد شد.

وی افزود: ممنوعیت کنونی ایجاد شده حتی می‌تواند از یک روز، به دو روز افزایش یابد یعنی محدوتی که به‌صورت t+۱ در نظر گرفته شده می‌تواند به‌صورت t+۲ در نظر گرفته شود تا هیجان‌های کنونی بازار کنترل و پس از بازگشت تعادل به معاملات بورس و افزایش وزن فعالیت‌های سهام‌داری در مقایسه با نوسان‌گیری روزانه، نوسان‌گیری به‌عنوان یکی از فعالیت‌هایی که در ذات این بازار است، بار دیگر از سر گرفته شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 2
    کاش مردم همصدا و هم پیمان می شدن و تا یک ماه نه می خریدند نه می فروختند تا رانتی ها و بعضی حقوقی های زالو صفت هم به خاک سیاه بشینن
  • محمد IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 3
    حذف اختیار نوسان گیری خیانت به مردمه ما با نوسان گرفتن درد ضرر خودمون رو کم میکردیم هر روز ی سنگ جلو پای سهام دار میندازین لعنت به همتون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس