کد خبر 1121472
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
خودروی دنا خودرو نمایه

اعطای خودروی دنا پلاس به نمایندگان مجلس آنهم با شرایطی بسیار ویژه و با قیمتی ویژه‌تر بمب خبری دوشنبه بود که با اعلام انصراف یکی از نمایندگان مجلس به صدر اخبار رسانه ها تبدیل شد.

به گزاررش مشرق، اعطای خودروی دنا پلاس به نمایندگان مجلس آنهم با شرایط ویژه و با قیمتی ویژه‌تر بمب خبری دوشنبه بود که با اعلام انصراف یکی از نمایندگان مجلس به صدر اخبار رسانه‌ها رفت و مورد انتقاد مردم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

ماجرای خودروهای پرحاشیه نمایندگان

منتقدان این اقدام مجلس که حتی برخی نمایندگان نیز شامل آن می‌شوند بر این تاکید داشتند که در این شرایط کنونی که قیمت خودرو به شدت رو به افزایش است و مردم حتی توان خرید خودروی ساده‌ای چون پراید هم ندارند چرا نمایندگانی که ادعای نمایندگی مردم را می کنند باید حاضر به دریافت چنین خودرویی آن هم با شرایط بسیار ویژه باشند. با این حال برخی از نمایندگان مجلس و حامیان طرح اعطای خودرو به نمایندگان توجیه هایی برای این اقدام داشتند که مرور آنها به برخی ابهامات پاسخ خواهد داد.

* خودرو و مسکن در تهران ابزار کار نمایندگی است؟

این ادعا که باید ماشین و منزل به نماینده داده شود و اینها ابزار کار نماینده است، مردود است. اولا نمایندگان همگی حقوق بالای ۲۰ میلیون می‌گیرند و یا به واسطه مسئولیت‌های قبلی خود مسکن و خودروی مناسبی دارند. این موضوع به خصوص درباره نمایندگان تهران و شهرهای بزرگ بیشتر مصداق دارد چرا که اولا تردد چندانی به حوزه انتخابیه در مسیرهای دور و صعب‌العبور ندارند و ثانیا از قبل در تهران محل اسکان داشته‌اند. همین موضوع درباره نمایندگانی که در ادوار قبلی مجلس هم حضور داشته و از امکانات مشابه مانند وام خودرو و ودیعه مسکن بهره‌مند شده‌اند مصداق دارد.

بیشتر بخوانید:

سیر تا پیاز اعطای خودرو دنا پلاس به نمایندگان؛ از صرفه‌جویی ۱۱۰ میلیارد تومانی تا مالکیت مجلس

همه این ها درحالی است که رهبر معظم انقلاب از سالها قبل در تذکرات متعدد به مسئولان تصریح کرده اند که اگر خودتان ماشین دارید حق ندارید از ماشین اداری استفاده کنید. این موضوع در مجموعه استفتائات ایشان هم درج شده است.

دانلود

*رانت و ویژه‌خواری برای همه بد است به جز نمایندگان

در شرایطی که مردم به سختی و مشقت و آن هم با قرعه‌کشی‌های عجیب و با احتمال بسیار کم و صرف وقت و هزینه و انتظار چند ماهه خودرو دریافت می‌کنند و یا باید در بازار آزاد با قیمت های سرسام‌آور و چند برابر قیمت کارخانه خرید کنند. چطور برای نمایندگان بدون نوبت، بهترین تولید ایران خودرو با قیمت کارخانه و اقساط بلندمدت تهیه می‌شود. اگر این رانت و ویژه‌خواری صاحبان منصب و قدرت نیست پس چیست؟

اشکال اساسی و انحراف عمیق‌تر  از خرید یک خودرو ۶۰۰ میلیونی این است که وقتی اینطور مزایای مادی و حق بهره‌مندی از امکانات در پست‌ها و مناصبی که باید محل خدمت به مردم و کار جهادی برای حل مشکلات کشور باشد را بالا می‌برند؛ به صورت طبیعی دعواهای سیاسی و مادی بر سر دستیابی به این مناصب از سوی افراد فاقدصلاحیت و علاقمند به چنین ویژه‌خواری‌هایی شکل می‌گیرد.

* راه رفتن روی اعصاب مردم با عذر بدتر از گناه

این دست اقدامات در شرایط ویژه امروز که هر روز قیمت‌ها رکورد جدیدی را ثبت می‌کنند و محدودیت‌های اقتصادی و معیشتی بیشتر گریبان مردم را می‌گیرد بیشتر بازی با روان مردم و راه رفتن روی اعصاب آنهاست.

نمایندگان در پاسخ به انتقادات خود را با  مدیران دولتی هم رده خود مقایسه می‌کنند و می‌گویند وزرا و معاونان وزیر چندین خودرو در اختیار دارند و بسیار بیشتر از اینها از این حقوق بهره‌مند می‌شوند. این عذر بدتر از گناه است. مردم به نمایندگان انقلابی رای دادند تا جلوی همین اتفاقات و موارد مشابه را بگیرند، نه اینکه همین موارد بهانه کنند و برای اقدامات مشابه خود توجیه‌تراشی کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • حسین IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    8 2
    بازم دم بچه های عدالت خواه گرم که موضوع رو رسانه ای کردند.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    6 0
    ای خیر ببینی مشرق حرف دل ما رو زدی واقعا ما با یه امیدی به این مجلس رای دادیم نذارید هم خودمون ناامید بشیم هم پیش دشمن سرافکنده
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    7 0
    دهن نگارنده متن بالا رو باید طلا گرفت آقا دمت گرم...
  • احمد IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    1 5
    اگر خودرو،منزل و امتیازی نمی دهید پس برای چه نماینده می شوند
  • میثم IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    3 0
    از رئیس و هیت رئیسه و بقیه دلسوزان مجلس درخواست داریم که این دمل چرکین را از دامن مجلسی که بعنوان مجلس انقلابی شکل گرفته پاک کنند و تا دیر نشده اعتماد مردم را خدشه دار نکنند. کدام نماینده خودرو ندارد . این از غیر ممکن هاست . مگر اینکه خودروی خود را بعد از انتخاب شدن فروخته باشد به طمع خودرو جدید. آقایان نمایندگان این تذهبون. شما با شعار انقلابی و مردمی بودن رای جمع کردید و این گونه توجیه کردن یک حرکت ضد انقلابی قابل قبول نیست.
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    4 1
    در حکومت اسلامی نباید برای مناصب حکومتی و سیاسی پول پرداختی تحت عنوان حقوق ماهانه وجود داشته باشد حتی اگر برای گذران زندگی هم بخواهند بدهند باید حداقل حقوق کارگر را به آنها بدهند و اجازه ندهند تا هیچ یک از بستگان سببی و نسبی مسئول کار تجاری کند آن وقت میبینیم که چند خادم واقعی وجود خواهد داشت
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    1 0
    نمایندگان بجز چند نفر دلسوز ، فقط توئیت می زنند و حرف ، در کمال ناباوری وزیر ورزش استیضاح نشد ، نمایندگان مجلس عموما با توضیحات وزرا قانع می شوند ، دلار شد 27 هزار ، پراید شد 110 م ، اما مجلس کاملا راحت و خونسرد
  • ناشناس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    1 0
    اولا این جنابان برا ی سرکشی به حوزه انتخابی خودشان ازماشینهای استانداری و ... استفاده می کنن ثانیا چرا پژو 405 نمیگیرن اگه پژو 405 هم بود اینطور صف می کشیدند یا نه عطایش را به لقایش می بخشیدند . بنابر این بهتر جناب سخنگو مجلس از توجیهات من داوردی و لا یتچسبک استفاده نکنه
  • عدالت IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    1 0
    اصول گرا از اصلاح طلب بدتر اصلاح طلب از اصولگرا بدتر هر دو از هم بدتر باید این تابوی حزبیت بشکنه مگه اول انقلاب که اون همه مجلس موفق بود نماینده ها از حزب بیرون اومده بودند.اگر این مجلس با چنین تفکراتی بخواهد به کار ادامه دهد باید آن را به توپ بست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس