کد خبر 1121005
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
image-20200921160220-1.png

عضو هیئت رئیسه مجلس ماجرای اعطای خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان مجلس را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار خبری مبنی بر تحویل یک دستگاه خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان مجلس به صورت اقساط اظهار کرد: مجلس باید در هر دوره نمایندگی دو اقدام را انجام داده و برای نمایندگان خودرو و مسکن تهیه کند، چرا که بیشتر وکلای ملت برای رفت و آمد به شهرستان حوزه انتخابیه خود به خودرو نیاز دارند تا بتوانند به روستاها سرکشی کرده و در جلسات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون خدمات کشوری جایگاه نمایندگان مجلس با وزرا برابر است، تصریح کرد: هر کدام از وزیران چند نوع خودرو، راننده و محافظ دارند، اما وکلای ملت مانند وزرا ساختمانی برای استقرار ندارند و در هر دوره یک ساختمان جدید اجاره می‌کنند.

امیرآبادی فراهانی بیان کرد: در دوره‌های قبل ما ۲۵۰ خودرو در مجلس داشتیم که به تعداد آنها راننده وجود داشت، این ماشین‌ها به صورت ماهیانه ۱۲ میلیون تومان هزینه داشتند، بنابراین تصمیم گرفتیم اتومبیل‌ها در اختیار نمایندگان قرار گیرد و نهایتا ماهی ۴میلیون تومان به آنها بدهیم تا بتوانند برای خود راننده استخدام کنند و این امر حدود ۱۱۱ میلیارد تومان در هزینه‌های مجلس نسبت به مجالس هشتم و نهم صرفه‌جویی ایجاد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: ما برای دوره یازدهم مجلس نیازمند خودرو بودیم که شرکت سایپا اعلام کرد؛ اتومبیل ایرانی موجود ندارد و ما حاضر نبودیم برای وکلای ملت خودروی خارجی تهیه کنیم، به همین دلیل وارد مذاکره با ایران خودرو شدیم و این شرکت اعلام کرد که به تعداد نیاز ما پژو پارس و دنا در اختیار دارد، بنابراین ما انتخاب خودرو را به اختیار نمایندگان گذاشتیم که عده‌ای دنا را انتخاب کرده و تعدادی دیگر پژو پارس را برگزیدند.

وی افزود: مجلس برای نمایندگان خودروی ایرانی انتخاب کرد، در حالی که شخص بنده بارها در اتوبان تهران _ قم به دلیل خرابی ماشین در جاده مانده‌ام، بسیاری از اتومبیل‌ها چپ کرده و حتی برخی نمایندگان همسر و فرزندان خود را در سانحه جاده‌ای از دست داده‌اند.

وی افزود: ایران خودرو به ما اعلام کرد که دیگر نمی‌توانیم خودرو را به نمایندگان بدهیم و اتومبیل‌ها را به مجلس واگذار خواهیم کرد، چرا که کمیته خودروی ایران خودرو تصویب کرده که تنها نیروهای مسلح، شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی و اجرایی می‌توانند برای سازمان خود خودرو تهیه کنند، در غیر این‌صورت همه باید در قرعه‌کشی شرکت کنند. بنابراین خودروهای خریداری شده به نام مجلس است، البته ما در حال بررسی هستیم چرا که اگر خودرو در اختیار مجلس باشد وظیفه تأمین راننده نیز بر عهده پارلمان خواهد بود که این امر هزینه بسزایی برای قوه مقننه به دنبال خواهد داشت.

امیرآبادی بیان کرد: بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت تا برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مجلس شورای اسلامی خودروها به صورت اقساطی به نمایندگان واگذار و اقساط آن در طول دوره نمایندگی از حقوق وکلای ملت کسر شود تا با کسر هزینه راننده و بنزین قوه مقننه بتواند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند، البته معتقدم که شفاف‌ترین سازمان، مجلس شورای اسلامی است چرا که هیچ‌کس نمی‌داند که فرماندار، استاندار، وزرا و حتی قضات و روسای بانک‌ها چه تعداد خودرو در اختیار دارند، البته مجلس یک ارگان ناظر بوده و این حساسیت‌ها امری مثبت تلقی می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی حدود ۴ ماه پیش تصمیم گرفتیم برای نمایندگان اتومبیل تهیه کنیم خودروی دنا حدود ۲۲۰ میلیون تومان قیمت داشت و این نرخ در همین مدت زمان کوتاه به ۶۰۰ میلیون تومان رسید، البته از حدود ۳۰۰خودروی تهیه شده بخشی پژو پارس و بخشی دیگر دنا پلاس اتومات است. خودروی دنا به تعدای از نمایندگان که حوزه انتخابیه‌شان با تهران چند صد کیلومتر فاصله دارد، تعلق گرفته است.

وی گفت: نمایندگان برای انجام امور نمایندگی، حضور در جلسات وزارتخانه‌ها و همچنین رسیدگی به حوزه‌های انتخابیه به خودرو نیاز دارند و نمایندگان شهرهایی مانند بندرعباس، زاهدان، ارومیه و مشهد که با تهران فاصله زیادی دارند قطعا نمی‌توانند هر هفته با خودروی خود به حوزه‌های انتخابیه رفته و دوباره به تهران برگردند، بنابراین ما در این زمینه با مشکل مواجهیم و بعضاً برخی نمایندگان در حوزه‌های خود خودرو نداشته و مجلس نمی‌تواند اتومبیل مورد نیاز آنها را تأمین کند.

امیرآبادی فراهانی بیان کرد: ما به مردم حق می‌دهیم با توجه به مشکلاتی که دولت در خصوص خودرو و دیگر مسائل به وجود آورده، نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند، اما مجلس برای تأمین خودروی نمایندگان و انجام امور نمایندگی چه باید می‌کرد؟

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی در سال‌های متمادی به نمایندگان، راننده و خودروی دولتی برای تردد در حوزه‌های انتخابیه و رفت و آمد در جلسات اختصاص می‌داد که این امر باعث تحمیل بودجه کلان به بیت المال می‌شد و هزینه استهلاک راننده و خودرو نیز بسیار بالا بود، بنابراین تصمیم گیری شد که خودرو بدون راننده و با هزینه شخصی در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا به این ترتیب حدود ۱۱۰ میلیارد تومان به نفع بیت المال تمام شود.

وی تصریح کرد: خودروها بر اساس قیمت مصوب شورای رقابت و با رعایت تمام ضوابط خریداری شده و سند آنها به نام مجلس است. بر اساس مصوبه کمیته خودروی وزارت صنعت خودرو به دستگاه‌های اجرایی واگذار می‌شود و مجلس نیز بر همین مبنا اتومبیل‌ها را خریداری کرده است.

امیرآبادی بیان کرد: در هیئت رئیسه مجلس این موضوع  که خودروها برای عدم تحمیل هزینه اضافه به مجلس به نمایندگان واگذار شود یا خیر، تصمیم قطعی گرفته نشده و فعلا اسناد مربوط به این اتومبیل‌ها به نام مجلس است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    4 0
    فقط دقت در بیت المال داشته باشید.
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    15 1
    مگه بقیه که کارمند یا استخدام میشن وسیله یا خونه بهشون میدند این چه رسم غلطی
  • CA ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    2 8
    منطقیه... لطفا منصف باشیم.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
      3 0
      آقازاده ی نمایندگان نیستید از کانادا!!!؟؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    2 7
    زنده باد مجلس انقلابی و جهادی
  • احمد IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    4 1
    مبارک باشه انشااله مواظب باشید شعار ها فراموش شده
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    14 0
    عجب!!! نماینده ها نمی تونن مثل بقیه مردم سر کار حاضر بشن؟ اتوبوس و تاکسی و مترو چه اشکالی داره؟!
  • حامد IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    6 1
    در مملکتی که دکتری 4 میلیون حقوق از آموزش و پرورش می گیرد راننده نماینده 4 میلیون می گیرد؟ در مملکتی که میلیون ها نفر زیر خط فقر هستند نباید به نمایندگان ماشین داد. مثل بقیه مردم. با حقوق خودشان برای خود ماشین بخرند . پراید بخرند. در کشوری که حقوق قانون کار مثلا دو و نیم میلیون است نماینده سوار دنا پلاس می شود؟ اگر می شود بشود اما با پول خودش نه پول مجلس و مردم. مجلس اگر از بیخ نباشد مشکلی پیش نمی آید. اگر وزرا از بیخ نباشند هم مشکلی پیش نمی آید کما این که 4-5 ماه است وزیر صنعت و معدن و تجارت نداریم و وقتی داشتیم وضع همین بود. اگر شش ماه رئیس جمهور هم نداشته باشیم مشکلی پیش نمی آید
  • حامد IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    5 0
    من الان مدیر مدرسه هستم. برای کارهای مدرسه از جمله خرید ها و خیلی کارهای دیگر و رفتن به مدرسه نیاز به ماشین دارم (چون بد مسیر است تاکسی پیدا نمی شود و نیم ساعت باید کنار خیابان ایستاد، اسنپ هم پیدا نمی شود). اما نه به من ماشین می دهند نه خودم توان خرید دارم. حتی پراید. نماینده هم هیچ فرقی نباید با دیگر کارکنان داشته باشد. اینها اگر نماینده امثال من هستند باید با پول خودشان ماشین بخرند نه پول مردم. کسی که ماشین خوب رایگان در اختیارش قرار داده شود چه می فهمد مردم پراید سوار و پیاده را؟ سواره از پیاده خبر ندارد
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    6 1
    اگر مردمی اند چرا تیبا نگرفتند
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 0
    من سی سالمه یه خودرو معمولی دست دوم آرزومه.. چشم امید ما به شما مجلس انقلابی است. خیره ان شاالله
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    9 1
    دسترنج و خروجی ۴ ماهه مجلس انقلابی...
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    4 2
    در هر صورت شبهه وجود داره آقای امیر آبادی دقت کنید
  • پوریا IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    4 0
    واقعا نمیتوانند از وسابل نقلیه عمومی استفاده کنند، اصلا خالا چرا دنا و پژو پارس ، خب مثلا تیبا میگرفتند با این توجیهات ... میخواهید انقلابی باشید و ....مردم تحت فشار معیشتی نماینده مردم دنبال ماشین و... همه خوب حرف میزنند ولی کی خوب این وسط ما که رسیدیم ته خط امیدوارم درباره طرحهای قانونی مثل شفاف سازی و ... هم همینطور پیکری کنید
  • Reza IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    5 0
    هم بیت المال و می خورند هم همون ۱۱۰ میلیاردی که به قول خودشون صرفه‌جویی کردن و می‌خورند هم ماشینا رو میکشید بالا مفت مفت...
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    2 0
    ماهی 12 میلیون تومان برای خودروی صفر می پرداختید!؟؟ للعجب!! ظاهرا هر چه بیشتر توضیح دهند، بیشتر خراب می شوند!!
  • رضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    1 0
    همین کارها رو می کنید که برای انتخابات مینی بوس مینی بوس کاندیدا میان و ثبت نام می کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس