کد خبر 1119897
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
بورس نمایه

برخی فعالان بازار می گویند: بورس امروز برای صعود روز راحتی دارد اما برخی دیگر نگران یک شنبه هستند:عرضه های اولیه و اتفاقات سیاسی بر بورس شنبه سایه انداخته است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، امروز برای بورس تهران روز واقعه است؛ روزی که از دید برخی معامله گران اگر بتواند در کانال یک‌میلیون و 700 هزار بماند، امید برای عبور از سقف یک‌میلیون و 700 هزار واحدی بیشتر می‌شود. از دید این گروه عبور از این سقف دو پیام دارد: ابتدا باعث می‌شود بازدهی سهام کماکان وارد مدار منفی نشود. بورس تقریبا در یک سال گذشته هیچ گاه دو ماه با بازدهی منفی پشت سرهم را تجربه نکرده است.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بورس در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود؟

دیگر اینکه شکستن سقف یک‌میلیون و 750 هزار واحد، خروج بازار از فاز اصلاح عنوان می‌شود. به تعبیر برخی از سهامداران، با این اتفاق شاخص کل از دست خرس(نماد ریزش) فرار می‌کند.

در مجموع برای شروع بورس در هفته جاری سه خط فکری را می‌شود از دو زاویه بررسی کرد.

خوش‌بینان و دلواپسان سعادت‌آباد

در طیف فعالان داخل بازار دو گروه وجود دارند: برخی فعالان بازار با اتکا به اتفاقات هفته قبل معتقدند شاخص همچنان صعود می‌کند. این گروه با توجه به افزایش ارزش معاملات در هفته گذشته و بالا رفتن درجه نقد شوندگی احتمال می‌دهند عدد شاخص امروز نیز صعود باشد. میانگین ارزش معاملات هفته قبل 16 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته‌ی پیشین 14.5 درصد رشد داشت. علاوه بر این خبرهای مثبت منتشرشده برای حمایت از بازار نیز از دید این گروه در کمک به شاخص اثرگذار است.

ازجمله این خبرها تصویب تخصیص یک درصد از ورودی صندوق توسعه ملی است که از دید این گروه از معامله گران موجب بهبود انتظارات و رشد بیشتر شاخص خواهد شد.

اما گروه دیگری هستند که تأکید دارند: اتفاقات پیرامون سیاست خارجی و مساله حذف معافیت‌های تحریمی شورای امنیت بر اساس برجام، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برگزاری مناظره‌های دو گزینه آینده کاخ سفید می‌تواند عامل احتیاط و تعادل در بورس باشد.

 از دید این گروه، مسائل بیرونی به‌اندازه‌ای هست که اخبار مثبت حمایتی را حداقل برای یک دوره‌ای تحت‌الشعاع قرار دارد و پس از کنار رفتن ابر سیاه (نماد نا اطمینانی) بورس می‌تواند برای روند خود تعیین جهت کند.

دوپینگ دلاری یا جنگ ندارها برای دارا دوم

گروهی دیگر بر منظر بنیادی اتفاقات در هفته گذشته و پیش رو تأکید دارند. این گروه از تحلیل‌گران می‌گویند افزایش نرخ‌های جهانی کالاها، موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های کامودیتی محور می‌شود با توجه به وزن این نمادها در بورس، صعود شاخص کل اتفاقی دور از انتظار نیست.

بررسی نمادهای بزرگ کامودیتی محور نشان می‌دهد: در سه ماه گذشته تعداد روزهای مثبت فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) بیشتر از روزهای منفی آن‌ها بوده است.

همچنین مقایسه حجم خریدوفروش سه ماه گذشته‌ حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در این سه نماد نشان می‌دهد که حقیقی‌ها هم بیشتر خریده‌اند و هم بیشتر فروخته‌اند.

اما گروهی دیگر بر این اعتقاد هستند که شنبه و یکشنبه دو روز مهم برای بازار هستند.

 یکشنبه مهلت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم (دارا دوم سابق) تمام می‌شود که ممکن است موجب شود برخی سهامداران که طالب این عرضه اولیه هستند سهام شرکت‌های کوچک و متوسط خود را بفروشند تا در آخرین لحظات در این پذیره‌نویسی شرکت کنند. این اتفاق موجب خواهد شد فشار فروش در بازار بیشتر شود.

حجم عرضه‌ها در آخر وقت چهارشنبه نیز شاهدی بر این تحلیل عنوان می‌شود. مهلت تمدیدشده پالایش یکم فردا تمام می‌شود. در سبد این صندوق، نام ۴ سهام شرکت پالایشگاهی نفت تهران (شتران)، نفت اصفهان (شپنا)، نفت تبریز (شبریز) و نفت بندرعباس (شبندر) به چشم می‌خورد.

 سقف خرید سهام در این صندوق ۵ میلیون تومان گزارش‌شده، اما سرمایه‌گذارانی که تا سقف ۲ میلیون تومان از «دارا یکم» را خریداری کرده‌اند، تنها می‌توانند ۳ میلیون تومان از واحدهای «پالایشی یکم» را خریداری کنند. علاوه بر این روز یکشنبه عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد وسپهر نیز انجام می‌شود.

 هم‌زمانی این دو عرضه اولیه ممکن است به دلیل جذابیت قیمتی که دارد موجب فشار فروش سهامی‌ شود که در حال حاضر ارزندگی کمتری دارد اگر متقاضی لازم برای عرضه این سهام نباشد شاخص هم وزن حداقل روز سختی را پشت سر خواهد گذاشت. در این صورت با توجه به اینکه دوره نقاهت بورس سپری نشده، سرمایه گذاران دو دل با نزولی شدن شاخص ممکن است به سوی در خروج هجوم ببرند. نکته دیگر در خصوص کاهش اثر ارز از دید این گروه است. زیرا با توجه به جنگ روانی آمریکا در فعال سازی مکانیسم ماشه، قطعا بازارساز ارزی تلاش خواهد کرد که نرخ ارز را مدیریت کند.

اگر نرخ ارز نوسان رو به پایین داشته باشد عمده‌ی تحلیل‌های کوتاه مدت موضوعیت خود را از دست خواهند داد و مرغوبیت سهم های کامودیتی محور به حجم تبلیغات انجام شده نخواهد بود. در مقابل اگر بازارهای رقیب نوسان زیادی کند، امکان دارد رقابت بازارهای جذاب به نفع بورس تمام نشود. زیرا تصور رسیدن بورس به سقف هنوز تصوری قوی است اما درباره بازارهای دیگر ممکن است بر اساس بازدهی بورس و عقب ماندگی رقبا از آن نظر دیگری باشد.

قدرت بال تورمی

رویکرد سوم را می توان گفت اقتصاددانان نمایندگی می کنند، برخی از اقتصاددانان با توجه به کسری بودجه دولت و چشم انداز تورمی شاخص بورس را نمادی از حرکت روی بال انتظارات تصور می کنند و احتمال می‌دهند شاخص سوار بر این بال کماکان بالا رود.

اما گروه دیگر با اشاره به مدیریت پایه پولی در میانه تابستان، روند فروش اوراق دولتی در نیمه نخست و افت شدید نرخ ماهانه تورم در شهریور، امیدوار هستند فضا برای مدیریت کسری بودجه به شکل کمتر تورمی فراهم شود. در این حالت بورس شانس زیادی برای صعود در میان مدت ندارد.

برای اینکه منظور این گروه درک شود کافی است سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی مرور شود. به گفته‌ی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی سه ماهه ابتدایی امسال 2.8- بوده است.

تحلیل‌گران معتقدند در غیبت متغیرهای بنیادین اقتصادی مانند رشد اقتصادی پایین و بهره‌وری اندک واحدهای اقتصادی، تکیه بر عامل انتظارات فقط می‌تواند توضیح‌دهنده‌ی این باشد که در صورت بدتر شدن وضعیت اقتصادی، بورس می‌تواند بر بال تورم رشد کند. این خطر در کمین بازار بورس است که با عوض شدن شکل انتظارات بر اثر هر حادثه ای روند بورس معکوس شود.

منبع: اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    آقای کارشناس میدونی نوسانگیری حقوقی ها که اکثرا دولتی هستند یعنی چه؟ گند زدن به بازار را به عرضه اولیه و دارا دوم ربط ندهید لطفا. گندش درآمده.از قوه قضاییه تقاضای ورود داریم.در این بازار وقتی حقوقی 800ملیون فقط در یک سهم میفروشه ربطش به 1000سهم عرضه اولیه سهمیه بندی چیه؟؟ 90درصد صفهای فروش کار حقوقیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس