کد خبر 1119401
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
عراق در پی خرید جنگنده پیشرفته «سوخو-۵۷» از روسیه

روسیه در نظر دارد تغییراتی در جهت توسعه بیشتر جنگنده سوخو-۵۷ انجام دهد و برخی کشورها از جمله عراق به دنبال خرید این نسخه از این هواپیمای جنگی هستند.

به گزارش مشرق، طبق گفته برخی رسانه‌ها روسیه به زودی اولین قرارداد فروش جنگنده نسل پنجم Su-57 را امضاء خواهد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «رووداو»، روسیه قصد دارد تغییراتی در جهت توسعه بخش‌هایی از این جنگنده اعمال کند. علی‌رغم اینکه روس‌ها اولین جنگنده سوخو۵۷ را در سال ۲۰۱۷ ساختند، اما تا کنون عجله‌ای برای تولید انبوه از خود نشان نداده‌اند و در این مدت در حال آزمایشات و افزایش کارایی‌های این جنگنده بودند.

به گفته کارشناسان نظامی، سوخو۵۷ دارای قدرت جنگاوری بسیار بالایی است و به زودی وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد. 

بیشتر بخوانید:

مروری بر عملکرد پدافند هوایی و ضد موشکی عربستان سعودی

خشم آمریکا از تمایل بغداد به خرید سوخو ۵۷ روسیه

خبرگزاری چینی «سوهو» نیز نوشته است که نمایندگان تعدادی از کشورها در سفر به مسکو برای خرید سوخو۵۷ با روسیه به مذاکره نشسته‌اند که در میان آن‌ها تعدادی از کشورهای جهان سوم از جمله عراق نیز حضور دارند.

به گزارش این خبرگزاری، محبوبیت این جنگنده موجب نگرانی ایالات متحده آمریکا و متحدانش شده است و سوخو ۵۷ یک جنگ‌افزار راهبردی محسوب می‌شود و اگر در نظر بگیریم که که مسکو این جنگنده را ارزان‌تر از قیمت واقعی‌اش می‌خواهد بفروشد، باید گفت که سوخو ۵۷ برای بسیاری از کشورها مطلوب است.

 هنوز قیمتی برای این جنگنده اعلام نشده است اما باید به مراتب ارزان‌تر از رقیب آمریکایی خود یعنی اف-۳۵ باشد؛ جنگنده‌ای که هر فروند آن ۲۰۰ میلیون دلار فروخته می‌شود و برای کشورهای ضعیف چنین مبالغی سنگین است.

سوخو-۵۷، یک جنگنده چند منظوره برای نابود ساختن انواع اهداف هوایی در مسافت‌های کوتاه و بلند، هدف قرار دادن اهداف زمینی و دریایی و غلبه بر قابلیت‌های دفاع هوایی دشمن است.گفته می‌شود که این جنگنده رقیب اصلی جنگنده‌های «اف-۳۵» و «اف-۲۲» ساخت آمریکاست و در صورت صادرات این جنگنده، وضعیت بازارهای بین‌المللی برای فروش این محصول به نفع روسیه تغییر می‌یابد.

پیش از این نیز محافل داخلی عراقی از اهتمام این کشور برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه سخن گفته‌ بودند، همزمان به گفته این منابع، آمریکا به شدت به دولت و ارتش عراق برای ممانعت از چنین خریدهایی فشار می‌آورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • US ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    9 65
    روسیه سالانه هشت عدد سوخو ۵۷ می‌تونه تولید کنه این یعنی تا ده سال دیگه به کشورهای دیگه نمیتونه جنگنده تحویل بده اول باید سفارش ارتش خودش رو تکمیل بکنه بعد به کشورهای دیگه بفروشه سوخو ۵۷ خرید مناسبی برای عراق نیست حداقل ده سال باید صبر کنند تا جنگنده را تحویل بگیرند وضعیت عراق جوری نیست که بتونه ده سال صبر کنه با وجود اقتصاد خراب عراق خرید چنین جنگنده گران منطقی نیست هزینه نگهداریش هم زیاد است
    • داشی گله IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      44 9
      مگر صنعت روسیه فلج شده که فقط 8 فروند میتواند تولید کند ، مبنای این آمار از کجاست .
    • دانشجوی شریف CA ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      14 4
      یعنی فکر میکنید آمریکا اجازه چنین کاری را به عراق میدهد ؟ عراقی ها یک قرار داد ساخت نیروگاه برق با آلمان ها بستند . بعد آمریکایی ها فهمیدن و با فشار باعث شدن که قرار داد لغو شود . عراق مثل موم در چنگ آمریکاست . خرید سوخو 57 ؟ زهی خیال باطل .
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      5 4
      منبع آمار خود روسیه است خط تولید سوخو ۵۷ فعلآ هشت عدد است پراید تولید نمی کنند که هزاران عدد در سال تولید بشه سوخو ۵۷ جنگنده پیشرفته است و برای اینکه خط تولیدش زیاد بشه باید با چند کشور همکاری بکنه تنها شریک روسیه هند بود که هند از این پروژه خارج شد آمریکا اف ۳۵ ها رو با همکاری چند کشور تولید می کنه به خاطر همین آمریکا بیشتر از روسیه جنگنده نسل پنجم تولید می کنه
    • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      1 0
      باز این دانشجوی نا شریف آمد با پرچم کانادا
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    24 1
    منتظر باش ! آمریکایی که ۱۹ سال کشورتون رو اشغال کرده میزاره شما جنگنده ی روسی بخرید ؟؟ جوک تعریف میکنن
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    55 1
    اینجاست که میفهمیم چرا ما باید در کشورهای همسایه سرمایه گذاری کنیم. دیر یا زود کشوری مثل عراق به دنبال افزایش قدرت نظامی خودش میره و از لاک خودش در بخش نظامی بیرون میاد. و با توجه به استعدادهایی که داره برای تبدیل نشدن عراق آبنده به عراقی مثل زمان صدام و یا کشوری مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس که با ایران خصومت دارند اهرمی مثل حشد الشعبی در درون جامعه ی عراق میتونه کمک کننده باشه. نه به عنوان دخالت در امور این کشور. بلکه به عنوان ضامنی برای تبدیل نشدن عراق به یک کشور متخاصم و اینکه این دوکشور دوست و همپیمان باقی بمونند که مسلما به نفع هر دو طرف خواهد بود
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    6 14
    جنگنده روسی چرته
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      7 3
      امریکا و یانکی در کل چرت هستن حالا کشور، شخص یا جنگنده! ماله کشاشم از خودش بدتر!!
  • US ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 3
    اف 35 قیمتش 100 میلیون دلاره نه 200میلیون
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      13 0
      80 میلیون دلار خیرشو ببینی
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      9 1
      خود جنگنده اف سی و پنج بین 95 تا 110 میلیون دلار قیمت داره بسته به سطح سفارش و نوع سفارش. اما بحث آموزش و تجهیزات جانبی و قطعات یدکی و ... میتونه بین 200 تا 350 میلیون دلار برای خریدار هزینه در بر داشته باشه. برای عراق که هیچگونه زیرساختی برای چنین جنگنده هایی نداره و تقریبا هیچکدوم از موشکهای قابل استفاده توسط این جنگنده رو به عنوان ذخیره در نیروی هوایی خودش نداره احتمالا خرید نزدیک به همون فروندی 350 میلیون دلار برسه. اما سوخو قیمتش نزدیک به 60 تا هفتاد همیلیون دلار تخمین زده میشه و با توجه به آموزش و لجستیک قیمتی بین 120 تا 180 میلیون دلار تخمین زده میشه. که به مراتب ارزانتر از اف سی و پنج هست. از طرفی اف سی و پنج سیستم مرکزیش مستقیم از طرف امریکا کنترل میشه و به راحتی امریکا میتونه زیر نظر داشته باشدش و به راحتی میتونه قابلیت هاش رو در هر زمان که بخواد محدود کنه حتی وسط یک عملیات رزمی. این بزرگترین مزیت برای امریکا و بزرگترین نقطه ضعف برای خریداران اف سی و پنج هست.
  • نادر IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    10 0
    عراقی ها باید اول نظامیان آمریکایی ها را بیرون کنند
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    12 1
    اولاً سوخو-57 هنوز موتور نداره و از موتور قدیمی سوخو سترن 31 استفاده میکنه. دوم اینکه نسخه‌ی ماله‌کشیده شده از سوخو 35 هستش. ما باید سوخو 30 اس‌ام2 بخریم و نسخه تک سرنشینش را هم خودمون تولید کنیم.
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      این از معدود کامنت های کارشناسانه بود. جنگنده های روسی از نظر موتور اصلا نسل پنجمی نیستند. در ضمن میزان پنهانکاری سوخو 57 هنوز اعلام نشده.
    • سلار IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      0 0
      چشم حتما به بچه های بالا میگم
    • امیر IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      0 0
      اگه داستان اس 300 رو به یاد داشته باشید تا گرفتیم باور373 اهم تکمیل شد اهمیت خرید جنگنده الانم تحویل سریع تره تولید انبوه روسیه سوخو 30 و 35 هست که تحویلش سریع تر به نتیجه میرسه چه خط تولید در ایران باشه چه خرید مستقیم صورت بگیره البته تا 1404سال تولید انبوه جنگنده ملی با موتور توربوفن دور از ذهن نخواهد بود این چند سالم میگذره دیگه نگرانی مردم بابت نیروی هواییم برطرف میشه و میتونید به جنگنده ساخت ایران که حرفیم برا گفتن داره افتخار کنید
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 0
    بنظر نمیرسه آمریکا با خرید سلاح برتر عراق موافق باشه . چون اسرائیل مخالف است و اگر موافق بود . قرارداد خودش را انجام میداد . زمان حمله داعش که نیروی هوائی عراق مستاصل بود صحبت از این بود که اف شانزده جز قراردادهای بسته شده بوده اما تا کنون امتناع ورزیده . که آنزمان ایران تعدادی از هواپیماهای عراقی زمان صدام را به عراق واگذار کرد . اینجوری که شنیدم
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 0
    تکنولوژی روس‌ها مزخرفه. هر کشوری هم که از اونا خرید داشته به خاک سیاش نشسته با خدمات پس از فروششون یه چیزایی تو مایه سایپا و ایران خودروهه
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 0
    عراقو ول کنید دنبال آواکس باشید
  • IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 0
    گذشت اون زمون که ایران اف۱۴ میخرید و عراق میگ۲۵ . مگه در خواب سوخو۵۷ رو ببینید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس