چاپگرهای سه بعدی دارای موادی به نام فیلامنت هستند. فیلامنت پرینتر سه بعدی با کیفیت از رشته هایی پلاستیکی (پلیمری) ساخته شده و به صورت رول در بازار به فروش می رسند. این مواد مصرفی پرینترها، دارای رنگ، ضخامت و جنس های گوناگونی هستند. در این مطلب درباره فیلامنت و انواع آن با شما صحبت کنیم.

ساخت یک فیلامنت خوب

همانطور که اشاره کردیم، فیلامنت ها از رشته هایی پلیمری ساخته می شوند. این رشته ها که در دو ضخامت 75/1 و 3 میلی‌ متری تولید می شوند، در دمای ذوب خود تغییر حالت می دهند. با کمک فیلامنت، بخش نازل پرینترهای سه بعدی لایه ها را بر روی هم قرار داده و قطعه را می سازد. اندازه ضخامت فیلامنت را باید با توجه به اندازه خروجی نازل پرینتر تهیه کنیم.

البته نکته قابل توجه این است که صرفا پرینترهای سه بعدی از فیلامنت استفاده نمی کنند، بلکه این رشته های سیمی توپر، دارای مصارف صنعتی مختلفی هستند. این رشته های پلیمری با دستگاهی به نام اکسترود ساخته شده و با توجه به کیفیت ساخت نیز، با هم متفاوت هستند.

یک فیلامنت خوب و با کیفیت دارای ویژگی های مختلفی است. این ویژگی ها عبارتند از:

· قطر یکسان در تمام طول خود: یک فیلامنت با کیفیت در تمامی طول خود دارای قطر یکسانی است و تفاوت قطری ندارد.

· عدم بو در هنگام حرارت دهی: فیلامنت خوب در اثر حرارت دیدن از خود بویی متصاعد نمی کند.

· عدم وجود حباب های هوا: وجود حباب هوا در درون فیلامنت باعث خرابی آن شده و کاهش ظرافت مواد مصرفی را به دنبال دارد.

· مرغوبیت جنس مواد اولیه: هرچه جنس مواد اولیه از مرغوبیت بالاتری برخوردار باشد، کیفیت خروجی کار نیز بالاتر می رود.

· عدم وجود شکستگی در طول فیلامنت: وجود شکستگی و قطعی در فیلامنت، باعث نرسیدن مواد به اکسترودر و معیوب شدن کار می شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که فیلامنت ها در اثر گرما روان شده و مجددا به حالت اولیه خود برنگشته  و همینطور قابلیت بازیافت ندارند.

انواع فیلامنت

همانطور که اشاره کردیم، فیلامنت ها دارای انواع مختلفی هستند که به برخی از آنها در این بخش می پردازیم.

· فیلامنت PLA جزء رایج ترین فیلامنت محسوب می شود. سهولت در استفاده، یکی از ویژگی های بارز آن است. خاصیت تجزیه پذیری PLA یکی دیگر از ویژگی های مقبولیت این ترموپلاستیک است. نیاز به دمای پایین تری برای پرینتر دارد و در هنگام گرما بی بو است. تنوع رنگ در این نوع رشته پلیمری بالاست.

· فیلامنت PLA WOOD از 30% چوب و چسب پلیمر تشکیل شده است. در هنگام پرینت، بوی چوب در هوا متصاعد می شود. بعد از پایان کار قابلیت سمباده و پولیش دارد.

· فیلامنت های متال دارای خواص PLA هستند که به آن موادی مانند مس، برنز و برنج اضافه می کنند. این رشته های پلاستیکی سریعا منجمد شده و برای چاپ کردن قسمت های معلق مناسب هستند.  فیلامنت متال در اثر پولیش همانند یک فلز می شود.

· برخی از فیلامنت ها در اثر حرارت، تغییر رنگ می دهند. این فیلامنت ها که "تغییر با دما" نام دارند، دارای رنگ دانه های ترموکرومیک هستند. برخی از مدل های آن، در سرما بنفش و در گرما نارنجی می شود. این نوع فیلامنت برای انواع لیوان چای و لوازم دکوری و تزیینی مناسب است.

· ABS، نام نوعی دیگر از فیلامنت است. فیلامنت ABS از ترموپلاستیک ارزان بوده و با دوام و سبک است. از این نوع مواد مصرفی پرینتر، برای لوگوهای بازی و کلاه دوچرخه سواران استفاده می شود.

برخی دیگر از انواع فیلامنت

در این بخش به سه نوع دیگر از متریال چاپگرهای سه بعدی می پردازیم.

· فیلامنت فلورسنت، در برابر نور UV عکس العمل نشان داده و اصطلاحا BLACK LIGHT هستند. 

· نوع GLOVE این محصولات، در دو رنگ آبی و سبز عرضه می شوند. نوع گلاو دارای فسفر بوده و رنگ سبز آن به سفید و رنگ آبی آن به فیروزه ای تبدیل می شود. خاصیت جالب  فیلامنت  GLOVE این است که در روز نور را جذب کرده و در تاریکی نور را ساطع می کند.

· "کلیر" نام نوع دیگری از مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی است. فیلامنتCLEAR  بی رنگ بوده و پس از پرینت و پولیش به صورت شیشه ای و کاملا شفاف در می آید.

چنانچه می خواهید در زمینه صنعت پرینت سه بعدی اطلاعات کامل و درستی به دست آورید، به سایت هرون مراجعه کرده و با کارشناسان این شرکت گفتگو نمایید. شرکت هرون که یک مرجع کامل برای خرید انواع پرینترهای سه بعدی و مواد اولیه آن یعنی فیلامنت و رزین است؛ در سال 1394 تاسیس و شروع به کار کرد. این شرکت می تواند تمامی قطعات پرینترهای سه بعدی اعم از قطعات الکترونیکی، مکانیکی و مواد مصرفی را در اختیار شما قرار دهد. کارشناسان هرون شما را راهنمایی نموده تا انتخاب درستی در زمینه خرید این محصولات داشته باشید. با مراجعه به سایت هرون می توانید به روزترین اخبار و اطلاعات را از تکنولوژی های پرینتر و اسکنرهای سه بعدی به دست آورید. علاقمندان ورود به این تکنولوژی می توانند راهنمایی های لازم را در این حوزه با مجموعه هرون کسب کنند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس