کد خبر 1118268
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
بایدن از همکاری رقبای دموکرات قدردانی کرد

بایدن برخلاف رویکرد سرمایه‌سالارانه ترامپ، نگرشی ارزش ‌مدارانه و هنجاری به متحدان آمریکا دارد.

 به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر درباره اولویت سیاست خارجی بایدن نوشت: جیک‌سالیوان مشاور سیاست خارجی سابق جو بایدن در دوران معاونت رئیس‌ جمهوری و هم‌چنین مشاور ارشد سیاست خارجی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 بوده است. او که اکنون نیز مشاور ارشد بایدن در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا است، طی مصاحبه‌ای با اندیشکده شورای آتلانتیک، اولویت‌های سیاست خارجی دولت احتمالی بایدن را شرح داده است:

۱_ ترمیم سیاست داخلی: سیاست خارجی تداوم سیاست داخلی است. ما بدون تقویت زیرساخت‌های فناوری‌های نوین، بهبود حقوق کارگران و مقابله با تبعیض‌ های غیردموکراتیک و نژاد پرستانه نمی‌توانیم موقعیت دیپلماتیک خود را در قبال رقبایمان تقویت کنیم.

۲_ ترمیم اتحادها: بایدن برخلاف رویکرد سرمایه‌سالارانه ترامپ، نگرشی ارزش ‌مدارانه و هنجاری به متحدان آمریکا دارد. در این راستا جبهه‌ای از دولت‌های دموکراتیک در برابر آن‌چه بلوک استبداد و اقتدارگرایی خوانده می‌شود، تشکیل خواهد شد. همچنین تعهدات آمریکا به سازمان‌های بین‌المللی احیا می‌شود.

۳_ به‌روزرسانی ابزارها: آمریکا باید از ابزارهای سخت و نرم در سیاست خارجی به طور متعادل بهره ببرد و صرفاً به نظامی‌گری یا دیپلماسی تکیه نکند. در این خصوص لازم است برخی اتحادها نوسازی و برخی سازمان‌های جهانی اصلاح شوند.

 سالیوان در پایان بیان می‌کند که دولت بایدن در 100 روز اول به پیمان اقلیمی پاریس و توافق برجام باز می‌ گردد. با این شرایط که در پیمان پاریس باید ضمانت‌های نظارتی بر دیگر دولت‌ها تقویت شود و در برجام نیز تضمین‌هایی از ایران، برای آغاز مذاکرات منطقه‌ای اخذ شود.

 به نظر می‌رسد رویکرد سیاست خارجی بایدن را می‌توان اصلاح سیاست خارجی اوباما با تکیه بر مرزبندی‌ با دیگر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بر مبنای ارزش‌های لیبرال ‌دموکراسی غربی نامید. بدین ترتیب که احتمالاً تقابل با روسیه و چین تداوم خواهد یافت و درباره ایران نیز فشارها برای اجماع کشورهای همسو با آمریکا علیه سیاست‌های منطقه‌ای تشدید خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 0
    اینها شعار انتخاباتی هست و بنظر من آمریکا به هیچ توافقی باز نخواهد گشت. برای همین برای ما ایرانی ها هیچ تفاوتی در نتیجه انتخابات نخواهد کرد.
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 3
    دعا کنیم فقط جوی بایدن انتخاب بشه هرچی باشه سیاست هاش کاملا با ترامپ فرق میکنه مثل اصلاح طلبان خودمون هست که به ایران خیانت میکنه اون برعکس به افراطی های امریکا پشت میکنه وبه طرف سوریه وچین وایران میچربه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس