کد خبر 1117593
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا طی یادداشتی در باره ابعاد رزمایش ارتش در خلیج فارس و دریای عمان در کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر نوشت:

۱- این رزمایش یک مانور و تمرین روتین سالیانه بوده که ارتش در زمین، هوا و دریا انجام می دهد و برخلاف برخی اظهار نظرها در واکنش به  اتفاق خاصی انجام نشده است.

۲- از سال ۹۷ استراتژی ایران در "خلیج فارس" از واقع گرایی تدافعی به واقع گرایی تهاجمی تغییر یافته است. به همین علت از سال ۹۷ سپاه و ارتش در این شاخاب بر خلاف سابق تمرینات هجومی و تصرف ساحل انجام می دهند.

در این رزمایش نیز علاوه بر عملیات های موشکی، پهپادی، سطحی و زیرسطحی، پیاده کردن نیرو و به خصوص نفربرهای bmp  از ناو لاوان، نکته ای بسیار مهم بود که البته توسط رسانه های داخلی و خارجی نیز برجسته شد.

۳- در استراتژی واقع گرایی تهاجمی، اگر کشور به کار گیرنده این راهبرد از ناحیه کشورهای دیگر خطری حس نماید، مبادرت به حمله پیشدستانه و یا حتی پیشگیرانه خواهد کرد تا کانون خطر را متلاشی کرده و ابتکار عمل در میدان از دستانش خارج نشود و جمهوری اسلامی نیز برای برخورد با کشورهای جنوبی خلیج فارس این راهبرد را موفق تشخیص داده و آن را برگزیده است.

۴- تهدید ضمنی این رزمایش بیش از همه، متوجه امارات متحده خواهد شد، زیرا تنها کشور عربی که هم در خلیج فارس و هم دریای عمان ساحل دارد، این شیخ نشین کوچک بوده و اخیرا هم اتحادش با اسرائیل و برخی رفتارهای تخاصم آمیز دیگرش، حساسیت سران تهران را برانگیخته و ممکن است کاسه صبر جمهوری اسلامی در قبال اقدامات ابوظبی رو به پایان باشد.

۵- با توجه به تقسیم کار صورت گرفته در نیروهای مسلح و واگذاری امنیت دریای عمان به ارتش، اگر عزم مقابله با امارات جدی باشد، این سازمان نظامی از ناحیه شرق و سپاه پاسداران از شمال و غرب می توانند به سهولت از طریق اقدامات آفندی با این کشور برخورد کنند.

۶- رزمایش بزرگ ارتش در پهنه ۲ میلیون کیلومتر مربعی و همزمان عملیات نیروی زمینی سپاه در غرب ، نشان دهنده قابلیت نیروهای مسلح ایران برای درگیری در چند جبهه و مقیاس های بسیط است.

۷- یکی از اقدامات نداجا، مجهز کردن شناورهای لجستیک و غیر رزمی قدیمی به لانچر موشک های کروز بوده که در این رزمایش نیز به وضوح دیده شد. این ابتکار، قدرت آتش و قابلیت درگیری نیروهای شناوری این یگان رزمی را به صورتی چشمگیر افزایش داده است.

و در نهایت باید گفت راهبرد ارتش برای نبرد کلاسیک (که مزایا و مضرات خود را دارد) به نوعی مکمل استراتژی جنگ نامتقارن سپاه پاسداران است که در صورت بروز هرگونه تنش در خلیج فارس و یا دریای عمان می تواند مشکلات زیادی را برای طرف های درگیر ایجاد نماید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    14 10
    ارتش جمهوری اسلامی ایران، نه ارتش ایران
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      8 3
      مورد 3 و 4 رو خیلی عشق کردم. الحق که زبان گویای شعار انقلاب داخلش هست...
  • علی خدایی IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    12 2
    ارتش و سپاه و کل نیرو های مسلح باید همیشه قدرتمند باشند و با پیشرفت های تسلیحاتی با ساخت انواع اقسام سیستم سامانه ها بروز مقاوم و فولادین باشیم نیرو دریایی ایران بزرگ ارتش و سپاه باید در دور دست ها ناوگانمان را برای عملیات های برون مرزی بفرستیم
  • جانم فدای وطن FR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    4 1
    بسم الله النور.باسلام و احترام خدمت تک تک ارتشیان دلاور و شجاع دست تک تک شما را میبوسم واز شما نهایت تشکر و قدر دانی را دارم خدا قوت به تک تک شما.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس