کد خبر 1115828
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۸
دلار نمایه

نرخ ارز به ویژه دلار چند روزی می شود که مجدد روند صعودی به خود گرفته است و این امر به عوامل متعددی باز می گردد.

به گزارش مشرق، حدود ۲ هفته از صحبت‌های همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تعدیل بازار نرخ ارز می‌گذرد. در همان روزهای محدود دلار با سر به زمین آمد، اما فقط برای مدت بسیار کوتاهی!

قول همتی را جدی گرفتیم و خوشحال بودیم که قیمت ارز در حال سقوط است اما این داستان موقتی به نظر می رسد و پس از چند روز  نرخ ارز چنان روند صعودی به خود می گیرد که حیرت انگیز است و البته ناگفته نماند  این افزایش نرخ دلار روندی نامحسوس داشت.

بیشتر بخوانید:

قیمت‌ها در نبود تدبیر ترمز بریده است

نرخ دلار همچنان پرنوسان است. البته همراه با افزایش قیمت دلار طلا روندی نزولی به خود گرفته است. امروز قیمت دلار در صرافی‌ها ۲۲ هزار و ۹۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد این نرخ از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار تومان بیشتر است.
افزایش قیمت دلار نتیجه افت بازار بورس

یوسف کاووسی مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی اظهار کرد: افزایش یا کاهش قیمت دلار  بستگی به چند عامل دارد که عامل اصلی آن صادرات است. صادرات غیرنفتی به دلیل کرونا و بسته شدن مرزها با مشکلات متعددی روبه رو شده است.

وی ادامه داد: هنوزهم ارزهای بسیاری به کشور بازنگشته اند. قانون بازگشت تامین مالی و بازگشت ارز منجر به نوسانان اخیر دلار شده است. همچنین هرچه بورس افت کند به مراتب دلار افزایش قیمت می خورد.  زیرا مردم سرمایه های خود را از بازار بورس خارج کرده و وارد بازار آزاد و خرید و فروش دلار می کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: وقتی بورس با افت شدید مواجه می شود, این افت شدید روی سایر بازارها اثر خود را می گذارد. افت بورس موجب  کاهش قیمت طلا و افزایش قیمت دلار می شود.همتی قول تعدیل نرخ ارز را می‌دهد، اما دلار همچنان در مسیر صعود!
دولت ابزار عملیاتی و اقتصادی برای کاهش نرخ ارز ندارد

بنیامین اظهری کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص افزایش نرخ ارز  اظهار کرد: دولت ابزار عملیاتی و اقتصادی برای کاهش نرخ ارز ندارد. بنابراین  سعی می کند با فرستادن فرکانس های خبری و ایجاد جو روانی موجب کاهش کوتاه مدت قیمت ارز شود.

وی ادامه داد: این روزها بازار ارز مانند سال ۹۷ ملتهب شده است، اما امسال دلار در تلاش برای فتح کانال ۲۳ هزار تومان است. با این تفاوت که روند دلار در شرایط اقتصادی امروز خطرناک‌تر از دو سال قبل خواهد بود. از این رو نیاز است بانک مرکزی با فضای مجازی که به این وضعیت دامن می‌زنند برخورد جدی داشته باشد.

اظهری  افزود: نرخ تورم در کشور ما بالای ۳۵ درصد است. بنابراین روز به روز شاهد ارزش نزولی پول ملی هستیم. از این رو ‌نمی‌توان نرخ ارز را در یک نرخ پایین ثابت نگه داشت. زمانی که تورم کنترل نشود، پایین آمدن نرخ ارز ممکن نیست.

اظهری تصریح کرد: برخلاف تلاش‌های برخی برای بازگرداندن آرامش به بازار و کاهش نرخ ارز، فشار دلالان بیشتر از بانک مرکزی بوده و با جوسازی‌هایی که در سایت‌های مجازی انجام می‌دهند بازار را ملتهب‌ تر می کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ریزش بازار بورس موجب افزایش قیمت ارز می شود؛ از این رو بسیاری از معامله‌گران برخلاف روزهای گذشته, ارز می خرند  اما به طور کل تمایل برای فروش ارز همچنان بیش از خرید آن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SE ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    6 0
    دلیلش واضح است اما شما نمی خواهید اعتراف کنید. وقتی ایدی کوهن اسراییلی صریحا به مردم ایران می گوید که فورا پولتان را از بورس بیرون بکشید و دلار بخرید، مردم ایران هم فورا اطاعت می کنند و بلافاصله سقوط بورس و بالارفتن دلار شروع می شود. این یعنی مقدرات اقتصادی ایران در تل آویو تعیین می شود.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    ربیعی یادآورشد: "عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت ارز و طلا در میزان افزایش و یا کاهش ارزش بورس تاثیرگذار هستند و هرچه قیمت ارز بالا برود ارزش سهام در بازار بورس  افزایش و هرچه قیمت ارز پایین بیاید ارزش بورس کمتر می شود." سخنان آقای ربیعی را بپذیریم یا سخنان این کارشناس را ؟
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      3 0
      حق با ربیعی است. همه هم می دانیم این افزایش بورس تابعی از بالا رفتن دلار بود.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    فقط بیکفایتی و فساد مسئولین ولاغیر
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    4 0
    ایران تنها کشوریه که قیمت دلاروطلاش از توی کوچه بازارتعین میشه یعنی چندتا دلال میان توی خیابون میگن امروز بازار چه خوبه قیمت روببریم بالا یا میبینن مشتری نیست میگن هزارتومن بیاریم پائین بعد مغازه ها هم نگاه میکنن به اینا سریع قیمت رو میکشن بالابعددولت هم نگاه میکنه به مغزه وصرافی ها دلاررومیکشه بالا وهمش هم تقصیر این مردمه تهرانه که الهی خراب بمانه
  • یوسف شواخی IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    دلیل افزایش دلار خیلی واضح است ما چیزی قابل در خور برای صادرات بجز نفت و گاز نداریم که آن هم تحریم هستیم پس فروش نیست نتیجه دخل چیزی توش نیست تمام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس