کد خبر 1109864
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
جان بابایی

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که روند بستری و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا رو به کاهش است.

به گزارش مشرق، قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که روند بستری و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه از مردم خواهش می‌کنیم این همیاری را ادامه دهند، گفت:با این کار می‌توانیم بار بیماری را به حداقل برسانیم؛ بعد از 6 ماه کار شبانه روزی خدمات کرونایی در بیمارستان‌ها، دستاوردهای خوبی داشته ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: 190 آزمایشگاه تشخیص کرونا را انجام می‌دهند و به اضافه اینکه توسعه سی تی اسکن نیز داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه از دستاوردهای مهم ما فراهم کردن زیر ساخت‌های دوراپزشکی است، گفت: اکنون ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز گرفته‌ایم و بیمه‌ا می توانند خرید خدمات کنند و ویزیت، مشاوره و تصویر برداری بیماران انجام می‌شود.

جان بابایی یادآور شد: در 30 نقطه کشور این زیر ساخت‌ها آماده شده است و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می توانیم در مناطق کم برخوردار ویزیت از راه دور، مراجعه به مراکز تخصصی و فوق تخصصی بدون حضور بیمار انجام شود و خدمات دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه دارو و ارائه خدمات در این حوزه زیر ساخت‌های آن در حال آماده شدن است که در مرحله بعد انجام می‌شود. وزیر بهداشت آیین نامه کلینیکال و دوراپزشکی را ابلاغ کرد تا مراجعات مردم به مطب‌ها و بیمارستان‌ها کمتر شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش کادر درمان برای خدمات غیر تهاجمی در حال انجام است، افزود: تأثیر داروی کورتن در بهبودی بیماران کرونا در مطالعات دنیا ثابت شده است و اگر در روزهای اول مورد استفاده قرار گیرد، مثبت است اما مصرف دیگر داروها باعث کاهش میزان مرگ و میر نمی‌شود.

جان بابایی تصریح کرد: آنچه ثابت شده این است که خدمات پزشکی و استفاده از مراقبت‌ها و وسایل غیر تهاجمی بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر دارد. همچنین به موضوع آموزش‌های کوتاه مدت در استفاده از وسایل غیر تهاجمی توجه کرده‌ایم و یکی از این اقدامات ارتباط بین بیمارستان‌های کوچک با بزرگ است و اکنون در اکثر بیمارستان‌ها تبحر لازم برای استفاده از این دستگاه‌ها را دارند.

وی با اشاره به نگرانی در خصوص فصل پاییز و همراهی کرونا با آنفلوآنزا، گفت: برنامه بسیار خوبی دولت تا پایان سال دارد و 14 هزار تخت بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی و کلینیکی ایجاد می‌شود. البته نمی توانیم بگوییم در آینده مشکلی نخواهیم داشت اما شرایط فعلی کنترل شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت بیان داشت: در خصوص داروی رمدسیویر هیچ مطالعه‌ای در دنیا وجود ندارد که این دارو مرگ و میر کرونا را کاهش می‌دهد و تا زمانی که این اثر بخشی مشخص نشود در پروتکل درمانی کشوری گذارده نمی‌شود و تنها دارویی که در دنیا ثابت شده میزان مرگ و میر را کاهش می دهد کورتن است و در کنار آن نیز داروهای ضد التهابی و ضد انعقادی نیز موثر است.

جان بابایی با اشاره به اینکه هزینه ایجاد یک تخت بیمارستانی حدود یک میلیارد تومان است، افزود: هزینه تخت ویژه 50 تا 100 درصد بیشتر بوده و بین 1.5 تا 2 میلیارد تومان هزینه در بر دارد. 

* در حال تقسیم 3 هزار نیروی متخصص در کل کشور هستیم

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره تمهیدات لازم در تامین کادر درمان بیمارستان‌ها در صورت بروز موج کرونا در پاییز، اظهار داشت: در حال تقسیم 3 هزار نیروی متخصص در کل کشور هستیم و امسال 3 ماه زودتر این تقسیم نیروی متخصص را انجام داده‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت متذکر شد: ظرفیت‌هایی در خصوص نقاهتگاه ها داریم ؛ البته در قبل از این مراکز خیلی استفاده نشد؛ ضمن اینکه موضوع مراقبت و کنترل بیماران در منزل از طریق مجازی توسط پزشکان را هم در برنامه داریم.

جان بابایی با اشاره به هزینه درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: متوسط بین 2.5 میلیون تومان هزینه بیمار در بخش کروناست و اگر به بخش آی سی یو برود هزینه 4.5 میلیون تومان می رسد اما بر اساس مصوبه 5 تا 10 درصد هزینه را بیماران پرداخت می‌کنند؛ به طوری که اگر بیمار از طریق سیستم ارجاع برود 5 درصد و غیر از آن 10 درصد کل هزینه را پرداخت می کند.

وی متذکر شد: بیمارانی که توان مالی برای پرداخت همین مقدار هزینه را هم نداشته باشند با تشخیص واحد مددکاری بیمارستان به صورت رایگان درمان می‌شوند.همچنین باید گفت درآمد بیمارستان‌ها پایین آمده و به طور متوسط 50 درصد کاهش داشته است.

معاون درمان وزیر بهداشت  با اشاره به اثر بخشی داروی کورتن در درمان بیماران کرونایی، توضیح داد: اولا بیمار باید بستری باشد و در حالت سرپایی یا پیشگیری از ابتلا این دارو هیچ تاثیری ندارد.در کنار آن اینترفون و ضد لخته هم موثر است. همچنین داروهای کلرکین و ناپروسکن و مسکن و نیز دی هیدرامین در درمان بیماران سرپایی نیز موثر است  و علائم را کم می‌کند.

جان بابایی متذکر شد: آماری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند دقیقا افراد مبتلا، بهبود یافته و فوتی روزانه است که شفاف اعلام می کنیم. همچنین زایشگاه ها آلوده نیست و جای نگرانی وجود ندارد و ایمن است؛ البته مواردی داشتیم که مادران باردار با آلودگی به ویرس به زایشگاه رفته اند اما بارداری آنها نیز ختم شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    3 15
    ان شاءالله در ماه شهادت اباعبدالله الحسین(ع) با رعایت عزاداران محترم این آمار خیلی کمتر شود.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      19 2
      یعنی کرونا فقط معطل عزاداران حسینی مانده؟ بقیه مهم نیست؟ توی کوه کمپ بزنند یا بعد از گل زدن همدیگر رو در آغوش بکشند یا توی هواپیما کیپ تا کیپ بشینند. پاساژ و بازار گردی هم که خودش واکسن کروناست.
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    بله متوجه شدیم
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    1 0
    جوجه را آخر محرم بشماريد
  • حیدر صالح IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 1
    این روزها فوت با کرونا را با هر علت دیگر غیر کرونا ثبت می شود و روایات کاهش کرونا در این روزها رقم خورد تا بعد ماه محرم الحرام فوت کرونا و غیر کرونا هم کرونا آمار دهند و در آینده افزایش آمار ابتلا را به هیئت ها نسبت دهند آمار غلط خدعه جدید است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس