گفتگو|تشریح علل افول سیاسی و اجتماعی آمریکا از زبان فواد ایزدی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امیدی نداریم که افرادی که در وزارت امور خارجه هستند، قدم‌های مثبتی بردارند و امید داریم که از سوی آنها و برخی گروه‌ها در کشور، قدم‌های منفی برداشته نشود.

به گزارش مشرق، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد شکست آمریکا در شورای امنیت برای تصویب قطع‌نامه علیه ایران، اظهار داشت: دلیل این شکست این بود که کشورهای اروپایی با آمریکا همراه نشدند. دلیل این کار اروپایی‌ها نیز این بود که آنها به برجام علاقمند هستند.

وی ادامه داد: به این دلیل که برجام به صنعت هسته‌ای کشور خسارت‌های فراوانی وارد کرده و می‌کند، اروپایی‌ها می‌خواهند برجام را حفظ کنند. از همین رو بود که اروپایی‌ها از همان اول با دولت ترامپ اختلاف نظر داشتند و به کاخ سفید می‌گفتند فعلاً در برجام بمانید، چراکه بسیاری از بازه‌های زمانی که در توافق هسته‌ای وجود دارد، هنوز فرا نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

این تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: اروپایی‌ها به آمریکا می‌گفتند که در برجام باقی بمانید و از ظرفیت‌های موجود در آن استفاده کنید. اروپایی‌ها تحلیل آمریکا مبنی بر اینکه با خروج از برجام، واشنگتن می‌تواند امتیاز بیشتری از تهران بگیرد و یا حتی باعث سرنگونی جمهوری اسلامی شود را درست نمی‌دانستند؛ ولی کاخ سفید روی تحلیل خود پافشاری کرد.

ایزدی افزود: با توجه به اینکه تحلیل آمریکا درست از آب درآمده است، اروپا حاضر نیست تا با ایالات متحده همراهی کند و از همین رو بود که در جلسه شورای امنیت شاهد بودیم که تلاش کاخ سفید برای تصویب یک قطع‌نامه ضدایرانی شکست خورد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا گفته بود در صورت شکست قدم بعدی فعال کردن مکانیسم ماشه خواهد بود، عنوان کرد: مکانیسم ماشه به معنی پایان برجام است؛ ولی همین موضوع مجدداً در کاخ سفید و یا برخی از افرادی که پیش‌تر جزو دولت دونالد ترامپ بودند، مورد اختلاف است. به طور مشخص می‌توان به مقاله جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در وال‌استریت ژورنال اشاره کرد که در آن همان دلایل علاقه اروپایی‌ها به برجام را دلیل حفظ برجام دانسته بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: برخی از مخالفان استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه در خود ایالات متحده معتقدند که اگر این مکانیسم اجرایی شود، در نهایت ایران از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد و این موضوع سبب می‌شود که خسارت‌هایی که به صنعت هسته‌ای کشورمان وارد شده بود، جبران شود.

ایزدی با اشاره به نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا که قرار است سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شود، تصریح کرد: برخی در کاخ سفید و اطرافیان ترامپ معتقدند که اگر در انتخابات جو بایدن پیروز شود و دولت دموکرات سر کار بیاید، به دلیل وجود زیرساختی به نام برجام، با ایران همکاری خواهد کرد و از همین رو، تلاش می‌کنند کاری انجام دهند که برجام فروبپاشد.

وی تاکید کرد: همچنین اطرافیان ترامپ معتقدند که اگر وی بتواند مجدداً در انتخابات پیروز شود، می‌تواند به یک توافق جدید با ایران دست پیدا کند. آنها معتقدند که دولت روحانی به توافق جدید با آمریکا علاقه‌مند است و در فرصت باقی مانده به پایان دولت دوازدهم، قطعاً با آمریکا به یک توافق خواهد رسید.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: برخی روزنامه‌ها در داخل عکس بایدن را تمام قد منتشر می‌کنند و این نکته بسیار عجیب است، چرا که بنده ندیدم که در آمریکا چنین کاری صورت گیرد. نباید حال ذوق زدگی و شیفتگی نسبت به انتخابات آمریکا در داخل کشور وجود داشته باشد، چرا که ما چند بار این موضوع را تجربه کردیم.

ایزدی یادآور شد: در سال ۲۰۰۸ که باراک اوباما به ریاست جمهوری رسید، برخی در داخل مدعی بودند که مشکلات در کشورمان حل خواهد شد. در مقابل اما شاهد بودیم که تحریم‌هایی که در دوره اوباما وضع شد، بسیار بدتر از تحریم‌ها در دوره بوش و ریگان بود.

وی بیان کرد: امیدی نداریم که افرادی که در وزارت امور خارجه هستند، قدم‌های مثبتی بردارند و امید داریم که از سوی آنها و برخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در کشور، قدم‌های منفی برداشته نشود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    54 7
    از مغزهای استعمارزده توقع عزت و اقتدار داشتن ، ساده لوحی است ، کاش در فرهنگ و سیاستمان افرادی چون سرباز شهید قاسم سلیمانی داشتیم . در این کارزار علاوه بر سر ، آبرو می خواهد
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      20 14
      10:37 فرمایش جنابعالی کاملا صحیحه ولی متاسفانه از اعضاء باند نیویورکیها انتظار بیشتری نمیشه داشت!!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    38 30
    به امثال تو هم امیدی نیست موج سواران حرفه ای آمریکا رفته
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      11 31
      خفه بابا
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      30 26
      به 10:43 ـــ تو اگر صداقت داری ــ که بعید است داشته باشی ــــ حد اقل یک مرگ بر آمریکا یا چیزی در این زمینه می نوشتی تا مطمئن شویم از بهائیان تفرقه انداز مزدور نیستی!!!!
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      25 26
      دردت اومده که طرف رفته دشمن=کدخداُ را ُخوب شناخته وحالا نقاط ضعفش رو ُبه صورت استادانه مطرح میکنه ؟! تقصیر خودت نیست ُقلبتون در محبت کدخدا گرفتاره !
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      12 17
      اینو نگی چی داریید بگید از شما تکرار چی ها هم بیش از توقعی نیست رقصندگان دلار هزاری تضمین دهنده دولت کلید ساز بنفشتون تضمین کری چی شد
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      22 2
      برو این لینک رو ببین snn.ir/003arh در این فیلم وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دکتر فواد ایزدی، تاکید می‌کند که آمریکا «نمیتواند» از برجام خارج شود و اگر خارج شود مقبولیت خود را از دست خواهد داد. این فیلم بخشی از نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی است که در فاصله ۲۳ تیر تا روز تصویب برجام در مجلس، برگزار شد و در آن کارشناسان حقوق و روابط بین الملل حضور پیدا کردند و از ظریف و عراقچی و ... درباره برجام پرسیدند. در این فیلم وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دکتر فواد ایزدی، تاکید می‌کند که آمریکا «نمیتواند» از برجام خارج شود و اگر خارج شود مقبولیت خود را از دست خواهد داد.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      23 13
      خدا حفظش کنه، واقعأ این دکتر ایزدی صاف میزنه تو برجک این غربگداها جوری که شروع میکنن به هزیون گفتن!!!!
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    20 9
    واقعیت برجام این بود که صرف نظر از خسارت اسفناک این معاهده بین المللی که متوجه کشور مان گردید .اولا ثابت گردید که نمی توان به آمریکا و سیاستمداران سفاک آنها که دشمن خونی ملت ایران و انقلاب اسلامی است در پای میز مذاکره نشست چون آنها جز نابودی این نظام به چیزی قایل نیستند. لذا میبنیم که به طور یک جانبه و با نادیده گرفتن مفاد برجام دشمنانه و خبیثانه تحریم ها را لحظه به لحظه افزایش دادند با حد اکثر فشار های متعدده . دوما علیرغم اینکه مضرات و زیان فزاینده آن بر همگان ملموس بوده لذا هنوز مسئولین اجرایی قبول ندارند و در خواب غفلت به سر می برند . سوما باید به آقایان دست اندکار برجام گفت که ترامپ احمق و دستگاه دیپلماسی اش بودند که با خروج ار برجام و علنی نمودن آن اکنون در باتلاق مکانیسم ماشه گیر کرده اند که شاید لطف خفیه الهی بود وگر نه در صورت ماندن در برجام به آسانی می توانست مکانیسم ماشه را به اجرا در آورد . چهارم شما شکست سیاسی امریکا را در این رابطه به موفقیت خودتان نسبت ندهید چرا که اوضاع و احوال سیاسی و اجرایی تان پر از افتضاح کاری است .
  • ۱۴۰۰ IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    7 6
    بایدن=ظریف
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    6 3
    خدا رو ئر ماه عزای سید الشهدا قسم میدهیم؛؛؛در مرگ منافقین و خائنین به کشور تعجیل نماید.
  • US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    3 7
    وقتی آقای ایزدی به عنوان یک خبره سیاسی تازه متوجه شده اند که امیدی به این وزارت خارجه نیست تکلیف بقیه مردم روشن است. ای بسا همین وزیرخارجه کاندید ریاست جمهوری شود و مردم هم به او رای بدهند.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    5 3
    نصف سیاسیون مملکت شده اند ستاد بایدن نصف دیگر شده اند ستاد ترامپ. همه باید عضو ستاد سید علی آقای خامنه ای باشید.
  • SE ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 4
    عده ای نادان هنوز نفهمیده اند توبه گرگ مرگ است
  • SE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 6
    استیضاح و خلع دولت واداده روحانی بزودی آغاز خواهد شد
  • US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    3 7
    برجام به صنعت هسته‌ای کشور خسارت‌های فراوانی وارد نکرده! صنعت کذایی هسته‌ای به اقتصاد ایران ضربه شدیدی زد. هسته ای که حتی به اندازه همان یک ذره هسته هم در تولید دارو و برق موثر نبود و روزگار مردم ایران را به خاک سیاه نشاند.فقط تبلیغات و سیاه نمایی...
    • NL ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      عربستان هم اخیرا داره کیک زرد برای غنی سازی تولید می کنه پاکستان بمب داره قزاقستان غنی سازی اسراییل بمب ترکیه از امریکا بمب اتمی خریده در پایگاه اینجرلیک چرا به ایران گیر دادن!...اونها تحریم کردن که تو اینو بگی
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      0 3
      فیلسوف چه حوری به این نتیجه رسیدی؟ ملا رفتی
  • سید حسن IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 3
    ماتجربه کرده ایم کسی دلش به حال ما نمیسوزد .باید به خود وخدایمان اتکا کنیم
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    2 2
    امیدی به هیجی وهیچکس نیست
  • علی خان IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    0 0
    جورج بایدن یک سگی است دومی نداره کسی که طرح تجزیه خاورمیانه براش از نون شب مهمتره نه تجزیه بلکه درگیری های مسلمین تا صدها سال . البته سگ زرد داداش شغال است . غیر مسلمانها همه به خون مسلمین تشنه هستند چون بویی از انسانیت نبردن .
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    تعجب آور است یعنی غربزده ها در نظام آنقدر قدرت و نفوذ دارند که باید همیشه استرس مذاکره آنها با آمریکا را داشته باشیم
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باز هم عدهای درصدد گرم نگهداشتن تنور مذاکره با شیطان هستند راستی چرا ؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس