مسکن اجتماعی نمایه

وزارت کشور طرحی با نام ساخت واحدهای مسکونی کوچک اندازه با زیرساخت قانونی مصوبه سال ۹۵ دولت درباره مسکن اجتماعی را به هیئت دولت داده است.

به گزارش مشرق، پس از آنکه شهرداری تهران طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری را مطرح کرد، به دلیل مخالفت وزارت راه و شهرسازی با این طرح، اجرای آن در هاله‌ای از ابهام بود؛ با این حال شهرداری تهران از موضع خود عقب نشینی نکرد.

معاون شهردار تهران: حداقل مساحت مسکن در طرح تفصیلی ۳۵ متر است ولی درخواست کرده‌ایم ۲۵ متر شود

بیشتر بخوانید:

متوسط قیمت یک متر زمین در تهران ۲۵ میلیون +جدول

گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در این باره گفته بود حداقل مساحت واحد مسکونی که برای شهر تهران در طرح تفصیلی مصوب و تعریف شده ۳۵ متر مربع بوده است اما ما در سازمان نوسازی شهر تهران پیشنهاد داده‌ایم که کف مساحت این واحدها ۲۵ متر باشد.

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران، در صورتی که وزارت کشور پیشنهاد ما را تأیید کند مشوق‌هایی برای اجرای آن از جمله ساخت و استفاده از آن وجود دارد و ما در این خصوص ۲ پیشنهاد داده‌ایم.

با توجه به اینکه اصلاح طرح تفصیلی شهر تهران می‌بایست در شورای عالی شهرسازی و معماری انجام شود و از سوی دیگر، وزارت راه و شهرسازی با ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری مخالف است، لذا شهرداری تهران برای عملی کردن طرح خود، به دنبال اخذ مجوز از وزارت کشور است. این اظهار نظر معاون شهردار تهران در حالی است که بر اساس طرح تفصیلی پایتخت، کف مساحت مسکن در تهران ۵۰ متر است نه ۳۵ متر!

جزئیات طرح مسکن «کوچک اندازه» وزارت کشور چیست؟

از همین رو، وزارت کشور نیز طرحی را با نام ساخت واحدهای مسکونی «کوچک اندازه» به کمیسیون امور زیربنایی دولت با ریاست وزیر راه و شهرسازی داده و به عنوان متولی شهرداری‌ها، خواستار صدور مجوز دولت برای ساخت واحدهای کوچک اندازه با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی شده است.

پایه و زیرساخت قانونی طرح مورد تقاضای وزارت کشور، آئین نامه اجرایی بند «چ» ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تأمین نیاز مسکن اقشار آسیب پذیر، اصل ۳۱ قانون اساسی که با عنوان اصل «حق مسکن» شناخته می‌شود، ماده ۱ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۷۸ مجلس، بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و مصوبه مسکن اجتماعی هیئت وزیران در ۲ اسفند سال ۹۵ اعلام شده است.

در این طرح که مساحت و متراژ واحد مسکونی مورد نظر (کوچک اندازه) تعیین نشده و قرار است متراژ واحدهای کوچک اندازه هر شهر را شهرداری همان شهر تعیین کند، دو روش اجاره داری و فروش برای ایجاد تعادل بخشی در بازار مسکن و نیز خانه دار شدن اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

سهم شما از آزادی؛ ۲۵ متر !

دهک‌های ۱، ۲ و ۳، زنان سرپرست خانوار و زوج‌های جوان در اولویت هستند و در صورت داشتن ظرفیت، دهک‌های ۴ و ۵ هم می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

ملاک دهک ۱ تا ۳ بودن نیز داشتن درآمدی معادل کمتر از نصف حداقل حقوق اعلامی وزارت کار تعیین شده است. خانوار هدف، نباید تا ۱۰ سال قبل از تصویب این طرح در دولت، مسکن داشته و از ابتدای انقلاب تا کنون، نباید از خدمات مسکن دولتی مانند خانه سازمانی یا زمین دولتی استفاده کرده باشد.

وزارت خانه‌های راه و رفاه به همراه سازمان ثبت اسناد مکلف به در اختیار قرار دادن اطلاعات خانوارهای مشمول، به شهرداری‌ها هستند. ضمن اینکه موضوع برچسب نخوردن مسکن اقشار کم درآمد نیز در این طرح لحاظ شده و باید در هر مجموعه مسکونی، تنها حداکثر ۴۰ درصد واحدها، به اقشار آسیب پذیر تعلق یابد و مابقی به سایر اقشار واگذار شود.

موازی کاری وزارت کشور با وزارت راه و شهرسازی

در طرح ارائه شده از سوی وزارت کشور آمده: خانه‌های کوچک اندازه اجاره‌ای حداکثر تا ۵ سال به خانوارهای مشمول اجاره داده می‌شود و برای خانه‌های کوچک اندازه فروشی نیز در پایان کار صادره از سوی شهرداری‌ها، طرح خانه کوچک اندازه درج خواهد شد.

خانه‌های کوچک اندازه اجاره‌ای باید با وساطت مؤسسات اجاره داری حرفه‌ای به خانوارهای مشمول واگذار شده و مجوز مربوطه برای تأسیس این مؤسسات، مشترکا از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های هر استان صادر می‌شود.

جالب اینکه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز طرح مستقلی در خصوص نحوه اجاره داری حرفه‌ای طراحی کرده که به گفته محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، طرح اجاره داری حرفه‌ای وزارت راه در کمیسیون اقتصاد دولت به تصویب رسیده است؛ به نظر می‌رسد طرح وزارت کشور که به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده، موازی کاری و مشابهت‌هایی با طرح اجاره داری وزارت راه و شهرسازی داشته باشد!

مسکن اجتماعی چه بود و چرا شکست خورد؟ / ‏‬ طرح تفصیلی تهران چه می‌گوید؟

طرح مسکن اجتماعی که از سوی عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان طرح جایگزین مسکن مهر به دولت ارائه و تصویب شد، هیچ گاه رنگ عمل و واقعیت به خود نگرفت و نهایتاً تعدادی از واحدهای مسکن مهر که در برخی از شهرها متقاضی نداشت، به عنوان مسکن اجتماعی به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی واگذار شد؛ وزیر سابق راه و شهرسازی نیز توانست با این معدود واگذاری‌ها، گزارشی از اجرای مسکن اجتماعی برای ارائه به مجلس و مردم برای خود دست و پا کند.

این احتمال وجود دارد که وزارت کشور برای جلب نظر مثبت وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک اندازه از سوی شهرداری‌ها که احتمالاً نظردهنده نهایی این طرح است، بار دیگر به طرح شکست خورده مسکن اجتماعی متوسل شده است.

این در حالی است که بر اساس طرح جامع مسکن، واحد مسکونی مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی در تهران حداقل ۷۵ متر مربع و در سایر شهرها، ۹۰ متر مربع است؛ ضمن اینکه شورای عالی شهرسازی نیز در طرح تفصیلی شهر تهران، حداقل واحد مسکونی که به رسمیت شناخته را ۵۰ متر مربع می‌داند.

شهردار تهران: ساخت مسکن کوچک متراژ و حمایتی در قانون شهرداری‌ها آمده است

پیروز حناچی شهردار تهران در این خصوص در گفت‌وگویی اعلام کرد: ساخت مسکن حمایتی در تمام دنیا بر عهده شهرداری‌هاست؛ در قانون شهرداری‌های ایران نیز اشاره‌ای به این موضوع شده است اما به عنوان مأموریت مهم تلقی نشده است.

وی با بیان اینکه دولت هم مایل است که شهرداری‌ها در این زمینه ورود کنند و شهرداری‌ها نیز ظرفیت اجرای این طرح را دارند، گفت: با طراحی‌های فاخر می‌توانیم کاری کنیم که با حداقل زیربنا، حداکثر بهره وری را برای زوج‌های جوان و نیز افرادی که حضور آنها در بازار مسکن، تأثیر جدی می‌گذارد، داشته باشیم.

به گفته شهردار تهران، مقدمات اجرای این طرح آغاز شده و امیدوارم آن را به نتیجه برسانیم و الگوی موفقی در این خصوص به دیگر شهرها ارائه دهیم.

حناچی: می‌توانیم خانه ۴۰ متری را طوری طراحی کنیم که اندازه مسکن ۸۰ متری استفاده شود!

حناچی درباره متراژ مورد نظر نیز تصریح کرد: از آنجایی که این طرح، نوعی اقدام سوبسیدی و یارانه‌ای محسوب می‌شود، نمی‌تواند مساحت بالایی داشته باشد؛ اما می‌توانیم ۴۰ متر را به گونه‌ای اجرا کنیم که به عنوان یک واحد ۸۰ متری مورد استفاده قرار گیرد!

وی با تأکید بر اینکه میکس شدن این واحدها با واحدهای سایر اقشار از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: باید کاری کنیم که این واحدهای اقشار آسیب پذیر در کنار واحدهای مسکونی طبقات برخوردار و طبقات متوسط جامعه قرار گیرد؛ نباید مُهر کم درآمدها بر پیشانی ساکنان واحدهای ۲۵ متری بنشیند.

حناچی نقطه کلیدی اجرای طرح مسکن ۲۵ متری را زمین دانست و گفت: حمایت نهادهای حاکمیتی برای تأمین زمین خانه‌های ۲۵ متری، از مهم‌ترین مراحل اجرای این طرح است.

معاون مسکن وزیر راه: با ساخت واحدهای ۲۵ متری مخالفیم

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در گفت‌وگویی که ۹ تیرماه امسال با خبرنگار مهر داشت، ضمن مخالفت با ساخت واحدهای ۲۵ متری، در پاسخ به پرسشی درباره موافقت دولت با ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۳۰ متری اظهار داشت: ساخت خانه‌های ۲۵ متری پیشنهادی بود که شهرداری تهران ارائه کرده و این پیشنهاد هنوز رسماً به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: فلسفه اعلام این پیشنهاد از سوی شهرداری بر اساس برداشت آنها از موضوعی با نام «خانه‌های کوچک» در دنیا بوده است.

پیشنهاد معاونت مسکن، توسعه اجاره داری حرفه‌ای است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است که به زودی بسته مربوط به آن تدوین خواهد شد. در این سازوکار، سطح سوم اجاره‌داری تهیه شده که چیزی شبیه راه‌اندازی پانسیون‌های خصوصی است و افرادی که برای اشتغال یا تحصیل و درمان و امثال آن به صورت مجردی یا بدون خانواده به پایتخت کوچ می‌کنند، در آن مستقر می‌شوند و محلی برای سکونت آنها است.

الگوی مصرف مسکن در تهران، واحد ۷۵ متری است

محمودزاده تصریح کرد: چنین فردی توانایی مالی اجاره کردن واحد ۷۵ متری که متراژ الگوی مصرف مسکن در پایتخت محسوب می‌شود را ندارد بنابراین مجبور به سکونت در چنین واحدهایی خواهد بود. به نظر می‌رسد آنچه شهرداری تهران به عنوان واحدهای ۲۵ متری مطرح کرده، برگرفته از این تفکر باشد.

وی یادآور شد: ما از نظر مسائل اجتماعی با این ایده شهرداری موافق نیستیم و درباره آن نظراتی داریم ضمن اینکه دولت تاکنون هیچ موضعی درباره این پیشنهاد اعلام نکرده و موافقتی با آن نداشته است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بر اساس تجربیاتی که از ساخت واحدهای مسکونی کوچک در تهران داشته‌ایم، نظر ما با ساخت خانه‌های ۲۵ متری، منفی است ضمن اینکه مسائلی که شهرداری تهران در این خصوص اعلام کرده بر اساس مفاهیم اقتصادی است.

محمودزاده تأکید کرد: ما باید ابتدا طرح مورد نظر شهرداری را ملاحظه و درباره آن مذاکره کنیم تا بتوانیم در خصوص آن اظهارنظر کنیم اما تاکنون هیچ مرجع دولتی درباره این طرح شهرداری، اعلام موافقت نکرده است.

خانه ۲۵ متری اقشار کم درآمد بر اساس قیمت هر متر مسکن در تهران؛ یعنی ۵۲۵ میلیون تومان!

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی وزارت کشور به بهانه مسکن اجتماعی، دنبال اخذ مجوز واحدهای مسکونی کوچک متراژ برای شهرداری‌هاست که حتی در صورت تصویب این طرح در هیئت وزیران، واحدهای مسکونی مذکور بر اساس آخرین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران، اعلامی از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تیرماه، ۲۱ میلیون تومان است.

بنابراین واحدهایی که قرار است به اسم تأمین مسکن اقشار کم درآمد احداث شود، ارزشی شاید تا ۵۲۵ میلیون تومان داشته باشند؛ بنابراین با احتساب دهک‌های ۱ و ۲ به عنوان دهک‌های نیازمند تأمین مسکن که مستمری کمتر از ۱ میلیون تومان در ماه از نهادهای حمایتی دریافت می‌کنند یا زوج‌های جوان در صورت دریافت حداقل حقوق وزارت کار (ماهیانه ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) و نیز با توجه به اینکه اعطای تسهیلات مسکن زوجین از محل اوراق تسهیلات مسکن یکم که اقساط ماهانه این تسهیلات (۲۴۰ میلیون تومان در تهران)، کمی بیش از ۴ میلیون تومان است، عملاً معلوم نیست کدام اقشار کم درآمد می‌توانند چنین واحدهایی را تملک کنند؟

متن کامل طرح مسکن کوچک اندازه وزارت کشور از اینجا قابل دریافت است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    17 2
    مسکن اجتماعی؟ .......... یا مٌسّکِن فردی؟ ........
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      2 0
      دلخوش به این مقدار نباشید...
    • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      7 3
      مسکن اجتماعی یا سلول انفرادی
    • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      5 0
      دولت بی تدبیر و نا امید کننده اقشار ایرانی گویا فقط میخواست از مسکن مهر دوخوابه ۸۵ متری انتقام بگیرد و حاضر نگردید که ان طرح مسکن مهر را پیگیری کند چون طرح دولت قبل از خودش بود الان هم رسیده به انفرادی بیست و پنج متری .. در این بین مردم بازیچه سیاست اصلاح طلبان شدند
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      3 1
      من مجرد سی ساله خونه بابامم اگه اینا باشه راحت زندگی میکنم به خدا راضیم نه بابام پول داره برام خونه بگیره مثل شما تف اصلاحات
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      0 2
      حالا الان که چنین طرحی تصویب نشده خانه های مجردی وجود ندارد ؟ طرف مجرده این محله نتونه می ره محله پایین تر و ته تهش اطراف شهر یجارو بالاخره می گیره چرا نمی خواهید به اثرات مثبت این طرح مثل برداشته شدن بزرگ ترین سنگ مقابل پای جوانانی که قصد ازدواج و خرید خانه (هر چند کوچک ولی بعدا پیشرفت) فکر کنید ؟ کارتون فقط لجبازیه التماس مغز .
  • سید IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    11 2
    در این خانه های 30 و 40 و 60 و 80 متری مگر چند بچه را می شود جای داد!؟!؟!
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      16 0
      سید جان منظورشان احتمالا بچه گربه هست !!! خخخخخخخخخخخخخ
    • DK ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      8 1
      کسی که پول نداره نباید بچه بیاره این نهایت خودخواهیه
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      1 0
      اون بچه بزرگ میشه و احتمال داره در نهایت تنهایی زندگی کنه و کسی همراهش نباشه- ظلم فقط مادی نیست ظلم روحی و معنوی اینده بچه ها را هم در نظر بگیرید
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    14 0
    بهتره به مدت شش ماه همه دخیلان در این طرح را بهمراه خانواده وادار به زندگی در این سلولها کنید و خواهید دید پس از شش ماه اثری از این طرح باقی نخواهد ماند!!
  • CA ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    5 1
    این تذهبون!؟باصطلاح مسئولین، اگر خون گریه کنید بازم کافی نیست.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    7 0
    مسکن مجردها
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      3 1
      اصلاح طلبا خونه مجردی می سازن؟! برای چی؟
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    5 7
    به نظرم این طرح اشکالی نداره بهتر از بی مسکنی هست. نباید ما مثل کشورهای غربی فکر کنیم یک عده حقوق نجومی بگیرند و یک عده در فقر باشند. وقتی در کشور خیلی ها مسکن ندارند جلوگیری از ساخت خانه های کوچک فقط انکار واقعیت هست و کمکی به فقرا نمی کند.
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      15 3
      قصد توهین ندارم اما تو شهر ما مکان های که برای مرغ و خروس هامون می سازیم گاهی تا 40 متر هم می رسه. درسته مسئله ی تراکم جمعیت هم هست. اما دیگه نباید در این حد به شعور ملت توهین کرد. هر چند می شه گفت نوش جون ملتی که با برجام نخونده قر می دادن!
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      1 0
      برادر 20:58 متن رو کامل نخوندی. برادر طرح برای تهران هست. وگرنه با پول خونه 25 متری تو تهران که حداقل 250 میلیون میشه (کف قیمت ) تو بعضی شهرا ویلای 400 متری واسه خودت بسازی. شما واسه تهران و شهرایی که قیمت بالاست یه فکری بکن که اونایی که ندارن حداقل ماهی 2 میلیون اونم منطقه متوسط و پایین شهر اجاره بدن چیکار کنن؟ رو پشت بوم یا پارک چادر بزنن؟
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    8 3
    چاره ای نیست، این مسکن های توهین آمیز را بسازید!
    • یاسر SG ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      1 0
      گند بزنه مملکت داریتون رو
  • فقط خدا IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    0 0
    اصلا ساخت این خانه های ۲۵ متری صلاح نیست.واقعا خجالت نمیکشن با این طرحشون. خونه مجردی هم ۲۵ متر کمه.چه برسه به خانواده. جز توهین به ملت عزیز،چیزی نیست. این ملت حقشون مسکن خوب و راحت و بزرگ هست.لیاقت ملتی که همه سختی رو تحمل میکنن،این نیست بخدا. عوض مسکن رایگان در اختیار مردم قرار دادن،فقط توهین میکنید. بسه توروخدا.چقدر بکشیم.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    زندان اجتماعی آقایون تو خونه های هزار متری و مشغول لفت و لیس و اختلاس مردم تو خونه 25متری واقعا دارین به مردم توهین میکنید خدا به دادشون برسه
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    یحتمل بزودی متراژ قبر در قبرستان نیز کوچکتر میشود تا بلکه محل دفن به همه برسد/از درآمد سرشار به کجا رسیدیم، با دست فرمان سرخه ای در پایان عمر دولت پُر کار او، چه بسا معادن نمک اطراف سرخه نیز برای منظوری خاص رزرو شود!
  • رضا IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    خوراکِ خونه تیمی میشه،اونم تو طهرون....
  • ناشناس IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    کاش حداقل همینم میدادن برای منه جوونه متاهل که دستم هیچ جا بند نیست.پس انداز کمی دارم.توی یه خونه سی متری مستاجرم.الان رهن همین 30متر بهمراه اجاره شده خداتومن.کارگرم.چه کنم.چاره ای نیست.
  • احمد قاسمی IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    آقایان دولت تدبیر و امید به واحدهای مسکونی مهر بالای 75 مترمی گفتند قوطی کبریت به 25 متری چه می گویند لابد چوب گبریت
  • محمد IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    3 0
    لانه موش هم خوب است لااقل دوتا موش دران جا می گیرد خجالت بکشید با این مملکت داری ودولتمندی تون ننگ براین دولت رانت یه عده قلیلی در ویلاهای چند هزار متری واکثریتی حتی نمی تواند بیستو پنج متر که هیچ ده متر مسکن وسر پناه برای خود تهیه کنند وهمینطور مردم کشور را معطل نگه‌داشتند وجمعیت کسور را دارند پیر‌می کنند ونسل کشی می کنند کثیف ترین دولت تاریخ بوجود امده کشوری به نام ایران دولت بی درد ورانت روحانیه که از پشت خودرو وکاخ ومیزهای انچنانی کشور را اداره می کند از حال مردم اطلاع لفظی وشنیداری دارد وبه هیچ وجه درد مردم را درگ نمی کند وبا مردمه کسورش همراه نیست
  • بصير IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 1
    اينجور ساختن مسكن ودر اين ابعاد كوچک برای حل مشکل مسکن نیست چون لیبرالهای وطنی هیچ وقت به فکر نیازهای ملت نبوده ونخواهند بود والا اگر بودند اوضاع مسکن اینجوری نبود این هم بعد از 7 سال حکومت این از خدا بی خبر ومتکبر. اینها این خونهای کوچک میسازند تا به مقصودشان برسند واین بنیان خانواده را همانند غرب از هم بپاشند البته بعد از ازاد سازی مهوارها وبعضی کانلهای فساد واباحگری در تلگرام واینستگرام ووو درشبکهای اچتماعی که تاحدودی به خواستشان بفضل همت وزیر محترم ا تباطات که جمع کثیری از خانوادها وجوانان به بی راهه وتوسط همین کانالها از هم پاشید ویا به تباهی کشانده شدن وخیلی از جوانها اعم از دختر وپسر در حال حاصر به دنبال خانه مجردی میگردن واین به نوبه خود فساد زاست
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    مسیولین یانمی فهمن یاخودشونو زدن به نفهمی کشوری که سنگ اهن تمام مصالح ساختمانی از خود مردم است ارزو یه خونه ۵۰ متری به دل جوان مردم مونده حالا ببین روزانه چه بر سر جوان ما میاد خواهشا مردم دیگه بیدار شوید اگه یه معدن سنگ اهن تنها میدونستید چقدردرامد داره حالا بماند چیزا دیکه
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    خاک توسرتون خونه من 67.6 متر هست یه نفر هم هستم نمیشه توش نفس کشید اینخانه های 25 متری را اولیش را برای شهردار و پرسنل دزد شهرداری و شورای شهر و نمایندگان مجلس بسازید و هبه کنید بهشون ... ببینیم بعد از یک سال ادمی از این خونه ها میاد بیرون یا همه سقط کردند بعد به مردم پیشنهاد کنید اول موش ازمای گاهی خودتون باشید .
  • مستمری بگیر IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    آخه این چه طرح مسخره ای اون که حقوقش یه میلیون یا یه میلیون وخورده ای چطور میتونه ماهی 4 میلیون برا خریدن مسکن بامتراژ کم روبده روحانی کلاه توبزار قاضی
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    اولا،25*25=625 در ثانی چرا به خانه های انفرادی می گویید اجتماعی.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    یک دفعه بفرمایید سلول انفرادی بسازید. با امکانات ویژه و زندانی کنید
  • شاپوز IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 0
    خاک بر سرتون با این پیشنهادتون عوضی ها اگه ۲۵متر جای زندگی هست برا خودتون بسازید دزدای عوضی
    • F IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      0 0
      وحشتناکه، خیلی وحشتناک
  • لیلا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    اول فکر و مشورت کنید شهرداریها مخ ندارند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    در کشور های خارجی که خانه به این حد کوچک نیست حداقل ۳۵ به بالا نه ۲۵ متر ۲۵ متر جای یک دست مبل ۷ هم نمی شود
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 1
    بزرگترین مشکل پیش رو برای ازدواج دختر پسرها بحث مسکنه چون باید نصف درآمدشان را بدن بابت اجاره و سال بعد هم قراردادسنگین تری بنویسن و آنطرف درآمد سالانه شان مثلا از 4 تومن بشه 4.5 و قیمت خانه متری 2 3 میلیون تومن بره بالاتر یعنی زندگیه هی عقب گرد می کنه و خانه دار شدن از حالت آرزو هم خارج می شه اما اگر بتونن همان ابتدا با حدود 300 میلیون تومان یک خانه 25 متری بخرند و سندشو بزنن زیر بغلشون ، می توانند آن اجاره ماهی 2 میلیون تومان را پس انداز کنند وام های خانگی شرکت کنند و ... کلی هزینه جابه جایی و حمل و نقل از حاشیه شهر و ... هم ندن و البته از خانه دار شدن با قیمت های جدید باتورم بیشتر جا هم نمانند ریال شان به مسکن تبدیل شده باشه اینجوری می توانند زندگی رو به جلویی داشته باشن و دو سه ساله بتونن خانه بزرگ تری بخرند و بعد باز خانه بزرگ تر و اگر این تومخی جوانان برطرف بشه با ازدواج کلی از معضلات اجتماعی و ... هم حل خواهد شد ، ضمن اینکه این 25 متر را با چیزی که تو خانه های بزرگ تان می بینید مقایسه نکنید تو طراحی و معماری و چیدمان می شه فضایی حداقل 40 متری داشت .
  • مهدی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    به نظر من یه چیزی خورده خواسته اسمش بپیچه. زیاد به دل نگیرید انسان های احمق و نادان زیاد هستند که بخواهند دیوار کج بسازند.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    زندان انفرادی ،البته اگر مسولین حاضر شدند با خانوادشان داخل این گونه خانه ها زندگی کنند ،وجدانن مردم هم زندگی میکنن
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    چرا نظر مرا چاپ نکردید؟
  • M CA ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    به نظر خانه ۲۵ متری هیچ فرقی با قبر نداره هر کی فوت کرد در خانه را ببندید و بشه محل زندگی اخرت .
  • پارسا IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    درود. به خدا سوگند که نزدیک به ده میلیون جوان بیکار وجود دارد که ماهیانه کمتر از دویست هزار تومان درآمد دارند و هیچگاه اسمی از آنان برده نمیشود.
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    مملکت ما ملتی که باید به احادیث ایمه توجه بشه که میگن خونه هاتون بزرگ بسازین اونوقت اونا میخوان زندان بسازن فشار مالی کم میشه درست اما فشار روحیشو چطور مخوان جبران کنن کسی که توخونه ۲۵متری زندگی کنه دیگه اعصاب براش میمونه این همه زمین برن قشنگ خونه بسازن برا مردم
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    خب همین اول به ما بگید که میخواییم خونه ی ابدیتونو در این متراژ بهتون بدیم. همونجا زندگی کنید و در آخر هم هنونجا دفن بشید. اسمش رو هم بذارید خانه های ۲۵ متری ابدی. والا
  • سیدمهدی IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ لَمَّا حَضَرَ عَلِی بْنَ الْحُسَینِ الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَی صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یا بُنَی أُوصِیک بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَکرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ یا بُنَی إِیاک وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیک نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ؛ حضرت باقر علیه السلام فرمود: پدرم علی بن الحسین هنگام وفات مرا در آغوش گرفته فرمود: پسرم تو را وصیتی می کنم که پدرم هنگام وفات به من نمود از جمله سفارشی که نمود این بود که فرمود: بترس از این که ستم روا داری به کسی که جز خدا ناصری ندارد.» اصول کافی ج2 ص 332
  • ح م IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    علی برکت الله،اگه اشتباه نکنم درزمان ساسانیان تحصیل و...فقط مختص اشراف ونجیب زادگان بود،ولی درزمان تدبیربان ناامیدیان باستی هلیزهاوویلای چندهزارمتری ازان خودشان ومسکن ۲۵ متری ازان کسانی است که هنوزکمی پول دارندومسکن۵/متردر۲مترهم برای امثال من که نه پول دادم ونه وابستگی بجائی!!!عجب کرامتی
  • غمخوار IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    ساخت سلول انفرادی برای مردم و ساخت ویلا برای خودشون
  • مهدی IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    الان خود نمایندگان مجلس و دولت مردان اون کاخ هاشونو ول کنم بیان توی این آلونک‌های 25متری زندگی کنن
  • محمد IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 0
    آگه راست میگیرد د اول یه خونه دو متری برای خودتان بسازید یه چند سالی ..رو به آن عادت بدین بعد آگه راضی بودید یه ۲۵ متری هم برا مردم بسازید. ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس