کد خبر 1106554
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۰
گیاهان

در این مطلب چند گیاه خوراکی را معرفی می‌کنیم که برای کاشت آن‌ها نیاز به وسایل باغبانی و همچنین تجربه بالا در باغبانی ندارید.

به گزارش مشرق، به نظر شما چیزی بهتر از این نیست که با کاشت چندین گیاه خوراکی در باغچه یا بالکن خانه خود، غذاهای متنوع‌تری بپزید، رفت و آمد به بیرون از خانه برای خرید را کم کنید و با طبیعت ارتباط برقرار کنید.

چه یک باغبان حرفه‌ای باشید و چه کسی باشید که برای اولین بار این کار را انجام می‌دهد، می‌توانید به راحتی از وجود چنین سبزی‌های معطری در خانه خود استفاده کنید و با دیدن گلدان‌های آن‌ها در کنار پنجره آشپزخانه لذت ببرید. در این مقاله ۱۲ گیاه خوراکی را معرفی می‌کنیم که برای کاشت آن‌ها نیاز به وسایل باغبانی و همچنین تجربه بالا در باغبانی ندارید. همراه ما باشید.

۱- ریحان

برگ‌های روشن و شفاف ریحان و عطر بسیار عالی آن فضای باغچه و یا بالکن خانه شما را دلپذیر می‌کند و به غذاهای تابستانی شما رنگ و بو می‌دهد. بسیاری از افراد کاشت سبزی و باغداری گیاهان خوراکی را با ریحان شروع می‌کنند و تنوع این گیاه به گونه‌ای است که کسی مزه کردن طعم آن خسته نمی‌شود.

می‌توانید این سبزی معطر را در پاییز خشک کنید یا اینکه خرد شده آن را در فریزر نگهداری کنید. ریحان را به راحتی می‌توانید از طریق خرید بذر آن بکارید و پرورش دهید.

۲- مریم گلی

مریم گلی با برگ‌های خاکستری مخملی و نرم، می‌تواند گوشه‌های باغچه وبالکن شما را به زیبایی پر کند. مریم گلی به آب دهی منظم و به مقدار کم نیاز دارد و در تمام فصول در آفتاب کامل (سایه جزئی در گرمای شدید) تولید گیاه می‌کند.

بعد از برداشت این گیاه خوراکی، می‌توانید آن را برای استفاده بیشتر خشک و نگهداری کنید. توجه داشته باشید که همه مریم گلی‌ها خوراکی نیستند، بنابراین قبل از مصرف و کاشت آن‌ها را بررسی کنید. می‌توانید بذر مریم گلی را بکارید، که در این حالت برداشت شما از این گیاه محبوب بیشتر خواهد بود.

۳- آویشن

آویشن به عنوان یکی از رایج‌ترین گیاهان دارویی، گیاهی راحت برای کاشت و پرورش است. می‌توانید گیاه آن را داخل گلدان قرار دهید و یا بذر آن را داخل خاک بریزید تا رشد کند.

این گیاه خوراکی به نور خورشید، زهکشی مناسب و آب دهی متوسط نیاز دارد. با این مقدار مراقب کم می‌توانید آن را پرورش دهید و در بیشتر غذاهای خود آن را اضافه کنیدو از طعم عالی آن لذت ببرید. مانند مریم گلی، همه گونه‌های آویشن خوراکی نیستند، بنابراین قبل از کاشت آن‌ها را بررسی کنید. آویشن را می‌توان از راه کاشت بذر یا نهال پرورش داد.

۴- اسطوخودوس

اسطوخودوس به تنهایی هم از نظر خاصیت گیاهی و هم از نظر تزیینی، در صدر لیست گیاهان محبوب در باغداری به شمار می‌آید. انعطاف پذیری، تحمل کم آبی و این واقعیت که این گیاه به عنوان آهنربا برای زنبورهای عسل عمل می‌کند، نشان می‌دهد که چرا این گیاه بومی مدیترانه‌ای برای بسیاری از افراد گیاه محبوبی است.

فراموش نکنید که این گیاه، یک گیاه عالی برای درست کردن نوشیدنی‌های بسیار لذیذ تابستانی است. از میان گونه‌های در دسترس این گیاه یکی را انتخاب کنید و آن را در گلدان و یا به طور مستقیم در زمین بکارید.

۵- شوید

شوید یکی از معدود گیاهان موجود در این لیست است که هنگام کاشت آن از طریق بذر، بهترین عملکرد را دارد. بذر این گیاه خوراکی را در آفتاب کامل در تابستان بکارید. این گیاه در خاک سنگ‌دار نیز رشد می‌کند، اما برای رشد نیاز به زهکشی مناسب و فضای کافی دارد.

کاشت شوید به صورت سالانه است، اما این گیاه می‌تواند با تولید بذر برای سال بعد دوباره رشد کند. اگر می‌خواهید از به وجود آمدن بذر جدید جلوگیری کنید، گل‌های این گیاه که بالای این گیاه قرار دارند را کوتاه کنید و دانه‌های آن را جمع کنید، تا در زمانی دیگر و در محلی دیگر آن‌ها را دوباره بکارید.

۶- پونه کوهی یا مرزنجوش

پونه کوهی، یکی دیگر از گیاهانی است که نیاز به تلاش زیاد ندارد. گیاه پونه کوهی یا مرزنجوش را در محلی بکارید که نور و رطوبت نسبتاً خوبی دریافت کند و زهکشی خوبی داشته باشد. برگ‌ها را درست هنگامی که جوانه‌های آن گل داد، برداشت کنید. این گیاهان از طریق کاشت بذر به خوبی رشد می‌کنند.

۷- نعناع

می‌توانید نعناع را در یک گلدان در آشپزخانه خود پرورش دهید و از طعم جادویی آن در سالاد و کنار غذا و در نوشیدنی‌ها و دسرها، تنها با اضافه کردن یک یا دو برگ لذت ببرید.

در آفتاب کامل تا سایه جزئی بهتر رشد می‌کند و میزان آب دهی متوسط را ترجیح می‌دهد. این گیاه در صورت کاشت، به دیگر نقاط باغچه نیز گسترش پیدا می‌کند، بنابراین بسیاری کاشت آن در گلدان و به وسیله بذر را پیشنهاد می‌دهند.

۸- رزماری

بسیاری از افراد، فراموش می‌کنند که این گیاهان خوشبو حتی خوراکی نیز هستند. رزماری بر روی صخره‌ها به صورت آبشاری یا در پاسیوها به صورت گیاهی آویزان مشاهده می‌شود، که با افزایش نور خورشید و گرم شدن هوا رشد آن‌ها بیشتر می‌شود و به همین دلیل است که در مناطق گرمسیر بیشتر جواب می‌دهد.

در مناطقی که دمای آن سرد است، یا در مواقعی که باغچه یا فضای بازی برای پرورش این گیاه وجود ندارد، رزماری در گلدان‌ها به خوبی رشد می‌کند و به راحتی می‌توان آن را داخل خانه پرورش داد. یک مقدرا کوچک از عطر و رایحه آن تقریباً می‌توانید تا فرسنگ‌ها دورتر حس شود. بذر این گیاه موجود است، اما کاشت این گیاه به صورت رشد کرده نسبتا بهتر جواب می‌دهد.

۹- علف لیمو

اگر دوست دارید سراغ خوراکی‌های عجیب و غریب بروید و از آن برای سوپ‌های فصلی، چای‌ها و موارد دیگر استفاده کنید، علف لیمو را پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه پر آفتاب، در آفتاب کامل تا سایه جزئی با آب دهی متوسط رشد خواهد کرد.

گرچه این گیاه در زمستان به خواب زمستانی می‌رود و دیگر از سبزی آن خبری نیست، اما در بهار دوباره سبزی خود را به دست می‌آورد و زنده می‌شود. علف لیمو در آب و هوای معتدل بهتر جواب می‌دهد، حتی می‌توان آن را در یک گلدان کاشت و داخل خانه آورد. بهترین راه برای پرورش این گیاه، استفاده از قلمه این گیاه و کاشت آن است.

۱۰- جعفری

انواع جعفری، به تمام غذاها و خوارکی‌ها طعح لذیذ می‌دهند. اگرچه جعفری به عنوان یک محصول تابستانی در آب و هوای سردسیر کاشته می‌شود، اما باغبانانی در مناطق گرمتر نیز می‌توانند جعفری را در طول سال پرورش دهند.

حتماً منطقه‌ای از باغچه یا بالکن خود را انتخاب کنید که بعد از ظهرها سایه باشد، زیرا گرمای بیش از حد تابستان می‌تواند برگ‌های گیاه را بسوزاند. جعفری را از طریق بذر می‌توان به راحتی کاشت.

۱۱- ترخون

ترخون به عنوان امضای اصلی آشپزی فرانسوی شناخته می‌شود که خاصیت دارویی بسیار فراوانی دارد. ترخون فرانسوی به دلیل ارزش غذایی، مزه و بویی که دارد و شبیه به رازیانه یا شیرین بیان است، بسیار محبوب است.

کاشت ترخون کمی نسبت به باقی گیاهان سختی دارد؛ ترجیح این گیاه سایه‌های بعد از ظهر و آب دهی متوسط است، اما از نظر طعم بهترین است. ممکن است باغ‌داران در اقلیم‌های دورتر به ترخون روسی یا ترخون مکزیکی روی آورند که رشد آن‌ها آسان‌تر است، اما طعم ترخون فرانسوی را ندارند. ترخون فرانسوی از طریق قلمه و بذر کاشته می‌شود.

۱۲- پیازچه

پیازچه و همچنین نوع دیگر به اسم پیاز کوهی، هر دو از نظر طعم و مزه مانند سیر عمل می‌کنند و غذاها را طعم لذیذی می‌دهند. این گیاهان چند ساله با رشد سریع در منطاق خنک دارای ساقه‌های لوله‌ای شکل سبز رنگ هستند که در بهار و تابستان دارای گل‌های خوراکی هستند.

آن‌ها را از طریق کاشت بذر و در آفتاب کامل پرورش دهید. این گیاه می‌تواند با پخش کردن بذرهای خود بیشتر شود، بنابراین حتماً آن‌ها را بعد از اتمام فصل دوباره در باغ خود خواهید داشت.

داشتن تمام این گیاهان خوراکی در خانه نعمت هستند و کار شما را در آشپزی راحت می‌کنند. حتما آن‌ها را در بالکن و یا باغچه خانه خود بکارید و از دیدن رشد آن‌ها لذت ببرید.

منبع: وینوک

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 1
    بارک ا... مشرق این مطالب را بزار تو را چه به سیاست و دغل بازی و پدرسوختگی.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    0 4
    یه کم انصاف داشته باشید-جناب مشرق درمورد همه چیز تیتر میزنه ازطبیعت تا حوادث وسیاست وخوراکی هاووو ادم بدنیست تشکر نمی کنه ولی اینقدر نمک نشناس نباشه تاجایی که بنده درجریانم جناب مشرق واقعیات را می نویسه حتی کامنت امثال شما را که بوی دشمنی میداد منتشرفرمودند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس