کد خبر 1106009
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
واکسن کرونا با موفقیت روی موشها آزمایش شد

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان این‌که آماده می‌شویم که وارد مرحله کارآزمایی بالینی واکسن کرونا شویم گفت: فعلاً حداقل تا یکسال آینده مهمترین نکت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش مشرق، دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران درباره واکسن کرونای ایرانی گفت: با توجه به این‌که کووید19 پیچیده‌ترین ویروسی است که در 100 سال اخیر علم پزشکی با آن روبرو شده است ساختن واکسن برای این بیماری نیز بسیار پیچیده و سخت است. معمولاً وقتی واکسن‌ها ساخته می‌شوند وارد تست‌های حیوانی می‌شوند و بعد از تأیید در این مرحله، مرحله‌ای هست که از دو جنبه ایمن بودن و بی‌خطر بودن و کارا بودن باید مورد بررسی قرار بگیرند.

در همین رابطه:

فیلم/ خبر مهم حریرچی درباره تامین واکسن کرونا

وی افزود: در کارآزمایی‌های بالینی این واکسن‌ها روی تعدادی انسان مورد آزمایش قرار می‌گیرند؛ عمدتاً کارآزمایی بالینی که برای واکسن‌ها طراحی می‌شود سه فاز مهم دارد که در مرحله اول، واکسن برای بررسی ایمن بودن روی تعداد اندکی انسان داوطلب آزمایش می‌شود و اگر جواب مثبت بود و واکسن بی‌خطر بود وارد فاز دوم کلینیکال ترایال (کارازمایی بالینی) می‌شویم که در آن واکسن روی چندصد نفر با گروه‌های مختلف سنی و جنسی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در فاز دوم کارایی نیز علاوه بر ایمن بودن بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: واکسن وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می‌شود که در آن هزاران نفر مورد آزمایش قرار می‌گیرند و کارایی در گروه‌های مختلف بررسی می‌شود؛ اگر واکسن در این مرحله موفق بود با تأیید ارگان‌های ناظر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ما الان فاز ساخت را گذرانده‌ایم و آماده می‌شویم که وارد مرحله کارآزمایی بالینی شویم. معمولاً در حالت عادی ممکن است چندین سال طول بکشد اما با توجه به پاندمی کرونا این مدت کوتاه شده و فکر می‌کنم در عرض یک سال بتوان به انتهای فاز سوم رسید و برخی کشورها توانسته‌اند فاز یک و دو یا دو و سه را برای تسریع در ساخت واکسن پشت سر بگذارند.

بیگلری تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود واکسن کارایی که بتواند از بیماری پیشگیری کند در فاصله زمانی حداقل یک سال تا 18 ماه برای درصد معینی از جمعیت هر کشور قابل توزیع خواهد بود و تولیدات واکسن برای هفت میلیارد جمعیت جهان ممکن است کافی نباشد.

وی افزود: بسیار مهم است که ما از نظر تکنولوژی در ساخت واکسن مسلط باشیم زیرا هریک از این کشورها که بتوانند واکسن را بسازند ممکن است تولید آنها به اندازه کافی نباشد و با تشکیل تیم تحقیقاتی در این زمینه می‌توانیم در صورت تولید واکسن در جهان دانشمندان به این موضوع اشراف کامل خواهند داشت.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان این‌که درباره کرونا این سوال مطرح است که آیا این بیماری اصلاً واکسنی خواهد داشت یا خیر، خاطرنشان کرد: این سؤال وجود دارد که اگر واکسنی ساخته شود در چه مدت زمانی می‌تواند ایمنی برای بدن ایجاد کند. باید صبر کنیم واکسن کرونا وارد مراحل سوم کارآزمایی بالینی شود و وقتی وارد استفاده وسیع در جامعه شود نیز باید دید که آیا برای جمعیت‌های میلیونی نیز مورداستفاده باشد و فعلاً حداقل تا یکسال آینده مهمترین نکته پیشگیری، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    25 18
    ‌ای کاش خدمت همه از جمله کارکنان انستیتو پاستور ایران که مکرر می پرسند این واکسنی رو که ادعا می کنید کجا ساخته اید و تست های حیوانی اش را انجام داده اید، می فرمودند که این مساله یک کار عظیم اما خیلی محرمانه است که در دنیای پر از رقابت امروز و خصوصا مخاطرات دشمنی های استکبار نمی شود جزئیات آنرا افشا کرد . مردم و همکاران مطلع باشند که حملات و تبلیغات سوئی که احتمالا به زودی از سوی بدخواهان آغاز خواهد شد و شاید مغرضان بخواهند دستاورد بزرگ دانشمندان ما را تا انجام آزمون های بالینی واکسن های ساخت روسیه و چین بر روی جمعیت انسانی مردم ایران زیر سوال ببرند، اما هموطنان عزیزمان مطمئن باشند که شخصیت دانشمند و آگاهی همچون جناب آقای دکتر بیگلری و دکتر عمرانی با اشراف کانل بر تخصص و علم ژنتیک ، شخصا بر همه ی مراحل ساخت و کنترل این واکسن به دقت نظارت دارند و شایعات دشمنان کمترین ارزشی ندارد
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      2 8
      واقعا واکسن کرونا را در انستیتو پاستور ایران ساخته ایم !؟؟؟؟ اگر اینقدر توانایی هست پس چرا علی رغم داشتن دانش فنی تولید واکسن هاری دامی و سادهتر بودن ساخت آن واکسن ؛ با گذشت ده سال و هزینه کردن میلیاردها تومان و چندین نوبت اعلام ساخت و صادرات این واکسن توسط روسای این موسسه ، نه تنها واکسن هاری انسانی تولید نشده است! بلکه تولید همان واکسن هاری دامی نیز متوقف شده است!؟ از طرف دیگر بعد از سه سال تخصیص یکصد میلیون یورو برای تولید واکسن های رو تا ویروس و پنوموکوک و پنج سال مطالعات مقدماتی و سروتایپینگ روتاویروس ها در ایران و خرید دانش فنی و اعزام افراد به چین برای آموزش ساخت و کنترل کیفیت این واکسن، نه تنها هیچ اقدام واقعی صورت نگرفته است!؟ بلکه تمام زیرساخت ها و زحمات گروه موسس قبلی تخریب و نابود شده است
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      3 5
      درسته. به لطف همین شخصیت ها جزو 5 تای اول کرونا در جهان هستیم. جوری صحبت می کنید انگار ایران، ایتالیاست.
  • حمید IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    24 0
    ساخت واکسن ضد کرونا یک پروژه فرا ملی است.باید دست و دستان هر کس یا کسانی را که این واکسن را برای نجات جان بشریت می سازند بوسید.حال میخواهد ایرانی باشند یا اهل هر کجای این دنیا.با هر دین و مرام.البته این دولت ها هستند که هر چه حتی جان شیرین مردم را سیاسی میکنند.
    • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      تمام پزشکان ایرانی سلامت باشند اما خنگن چون اعدای بهترین میکنند ولی ماندن تواین واکسن
  • US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    20 18
    به باور من شانس اينكه انستيتو پاستورايران زودتر از رقباى غربى خود واكسن توايدى خود را به بازارعرضه بيشتر است واميدوارانه منتظر اعلام اين موفقيتم
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    45 23
    شما کارت ملی ما بفرستید نمیخواد واکسن بسازید
    • حسین IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      24 21
      قربون دهنت
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 9
      شما کارت ملی ما رو بده نمیخواد واکسن بسازی، شما ماست رو ارزون کن نمیخواد موشک بسازی، شما پراید رو ارزون کن نمیخواد تانک بسازی... متولی کارت ملی یک سازمان جداست، متولی واکسن هم یک سازمان دیگه که اصلا ربطی به هم ندارند. شما کارت ملی میخوای، برو از ثبت احوال پیگیری کن، به انستیتو پاستور چه ربطی داره؟
    • عباس IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      9 1
      با کمال احترام چه ربطی داره ؟ ساخت واکسن با کس دیگه ایه ، کارت ملی هم همینطور ....
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 1
      لابد گودرز هم با شقیقه یه ربطی داره !!!!!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      6 0
      دقیقا حرف درستی زدی کارت ملی مردم و ندادن هنوز. اینا رو اطلاع رسانی میکنن که مثلا ما هم آره ما هم بلدیم
    • علی خدایی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 6
      تو زیادی حرف چرت نزن کارت ملی که میگی نهایتا در بازه زمانی دو ماهه صادر میشه چرا چرت میگی و یا اینکه از خبیثترن هایی نسبت به کشور
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 1
      شما که هنوز شرح وظایف و تخصص افراد رو نمی دونید همون هیچی نگی بهتره
    • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 2
      شماهم یه خورده خود تحقیری مزمن دارید البته واسه تشخیصش نیازی به دانش پزشکی نیست همین جوری داره زار میزنه تو ادبیات تون
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      2 2
      دمت گرم.خندیدیم
    • مجید IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 2
      با سلام اگر همه مثل شما فکر میکردند توی خیلی زمینه ها شاهد همچنین پیشرفت هایی نبودیم . خوشحالم که امثال شما تاثیری در روند پیشرفت کشور ندارد
    • مهدی، گراش IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 1
      چه ربطی داره این دو. ایران از نظر پزشکی و واکسن بسیار سطح بالایی داره. اکثر واکسن هایی که میزنیم و به بچه هامون میزنیم ایرانیه. مگه ایران و ایرانی کیه؟ خودمونیم. شما حتما در کار خودت مثلا رانندگی، بنایی، معلمی یا هرچیزی، موفقی و پژوهشگران هم موفق اند. مسئله خیلی واضح است.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    3 0
    کشوری که کاهو و کلم وارد میکنه میخواد واکسن بسازه خخخ
  • HAMED IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 0
    قدیم میگفتن شما چوب دستت بگیری دزده حساب کار دستش میاد حالا هنوز هیچکس حرفی نزده یارو میگه "حملات و تبلیغات سوئی که احتمالا به زودی از سوی بدخواهان آغاز خواهد شد و شاید مغرضان بخواهند دستاورد بزرگ دانشمندان ما را تا انجام آزمون های بالینی واکسن های ساخت روسیه و چین بر روی جمعیت انسانی مردم ایران زیر سوال ببرند، ا" بابا دست بردار معلومه که نقشه چیه!!
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    7 0
    کشورهای دیگه مسئولانشون به مردمشون میگن حداکثر تا دی ماه واکسن ساخته و به عموم مردم داده میشه. مسئولان ما یه بار یه امیدواری به ما ندادن. همش فقط اینو میگن تا یک سال دیگه تا دوسال دیگه واکسن یا ساخته نمیشه یا دست ما نمیرسه.
  • احمد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 0
    سلام..من تعجب میکنم که یک داروی معمولی مثل ارگوتامین سی که مادرپیرم بدون اون ازدردسرعذاب میکشه میگن موجودنیست
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 1
    من دلم می خواد داوطلب مرحله ی اول باشم . چطور می تونیم درخواست بدیم ؟
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 0
    ههههه خبر خوبی بود اخه امکانتون کجا بود بخواهیم واکسن بسازیم
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    3 0
    عمو شما همین داروهای بدرد نخوره آشغالتون را قیمت خون بابا تون میدید-داروهای خارجی را که تحریم نیستیم را هم گرون میدی یا قایم میکنید برای بازار قاچاق-چطور ممکنه چنین سیستم فاسدی بتونه داروی کرونا را خودش بسازه!مگر بهزهم با تقلب،کپی،قاچاق ودروغ(ازقدیم گقتند دزد آدم بشو نیست-تدبه گرگ مرگه)
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 0
    خدا میدونه چند میایارد تومان برای این دروغه میخواهند بودجه جذب کنند(وزیر ورئیس جمهور هم که از ازدنیا خبر ندارند وجمعه سال بعد میفهمند چقدر بیت المال را غارت کردنند)حداقل بگید کی قول ساخت واکشن را داده وکی بودجه قرار بده و....)
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 0
    عمو دیگه ما که خارجی نیستیم،نفهمیم درمملکت چه خبره-خدا میدونه کدام ژن برتر واقازاده کلک زده میخواد بودجه بگیره به اصطلاح برای داروی کرونای تقلبی یا قاچاق(دزد جماعت غیر ممکنه بتونه کار مثبت بکنه-توبه گرگ مرگه)
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 0
    ایران چندین بار اعلام کرد واکسن ساخته ... هرماه یک واکس کرونا می سازند .
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    متاسفانه انستیتو پاستور برخلاف سابقه درخشان در گذشته دور در سالهای اخیر نه تنها در ساخت واکسن ها و اجرای پروژه های مرتبط موفق نبوده است بلکه تولید واکسن های که در گذشته تولید می کرده است قطع کرده است به علت اینکه گروهی با عنوان هیات امنا و هیئت علمی این مرکز حساس را تبدیل به جایگاهی برای برآورد خواسته های شخصی خود در سایه مدیریت ناکارآمد و مبتنی بر عافیت طلبی کرده اند بسیاری از این بزرگواران در خارج از پاستور دارای شرکت و کارخانه های داروسازی می باشند و حضور آنها در پاستور به معنای سو استفاده می باشد از طرفی گروهی موقعیت را مناسب دریافت اعتبارات کلان برای تولید واکسن های جدید یا توسعه محصولات در پوشش شرکتهای دانش بنیان یا غیره دیدند و ده ها پروژه ناقص و ناکارآمد در مجموعه باقی گذاشتند این موارد باعث سرخوردگی پرسنل شریف و زحمتکش پاستور گردیده است جالب اینکه حتی این مجموعه با این همه ادعا امکانات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در مجموعه خود نکرده است چگونه می توانند واکسنی جدید و با پیچیدگی‌های کرونا تولید کند ؟؟؟؟ با توجه به اطلاعات موثقی که اینجانب به عنوان یک مطلع از داخل این مجموعه دارم حتی قوانین و مقرارت کشوری در سیستم اداری آنجا رعایت نمی گردد و بصورت دلخواه توسط گروهی که دارای منافع شخصی هستند اداره می گردد.
  • شریف IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    سه ساله هست ک من درخواست کارت ملی دادم و هر وقت میرم ثبت احوال میگن کشور دوست و برادرمون چین هنوز نساختش واکسن ایرانی هیچوقت ساخته نمیشه الکی شعار ندین ک ملت فکنن تو آلمانن شما از افغانستانم عقب موندین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس