خیابانی

وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر اینکه شرایط کنونی کشور سخت و البته تعالی‌بخش است، گفت: سخت از جنبه تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اعتلابخش از جنبه فرصت‌ها در این شرایط و ظرفیت‌های کشور.

به گزارش مشرق، حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی صنعت، معدن و تجارت صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه رای اعتماد به خود، خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: شرایط کنونی کشور سخت و البته تعالی‌بخش است. سخت به دلیل شرایط تحریمی از سوی دشمنان کینه‌توز این مرز و بوم در نظام بین‌المللی به سرکردگی آمریکای جنایتکار که با شیوع ویروس منحوس کرونا تقارن یافته و بی سابقه ترین و ظالمانه ترین فشار اقتصادی را شاهد هستیم. همچنین اعتلا بخش از این جهت که فرصت‌هایی که این شرایط برای کشور از جهت خودکفایی و بلوغ توانمندی ها و ظرفیت های تولید و صادرات با اتکا به متخصصین داخلی می آفریند قابل توجه است.

وی افزود: مدیریت جهادی و تلاش همه ارکان نظام با در قرار گرفتن کنار هم سه رکن اصلی نظام یعنی حاکمیت مردم و نهادهای انقلابی و جهادی در مدیریت دوران شیوع ویروس کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهش تولید از مصادیق این تعالی بخشی است.

مدرس خیابانی افزود: در این شرایط سخت، تحریم برای ایجاد خود اتکایی و استقلال صنعتی فرصتی بی بدیل و بی نظیر شمرده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال سفره های خالی و کارخانه های تعطیل می گردد تصریح کرد: این دو نقطه، هدف دشمن در ضربه زدن به انقلاب اسلامی است در برنامه‌های اینجانب به این نکته توجه شده تا ضمن توجه به دغدغه های نمایندگان مردم در مجلس حرکتی مبتنی بر اسناد بالادستی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب و قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی و قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در تحقق جهش تولید در وزارت صنعت و معدن شکل دهد.

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه اینجانب در کنار نمایندگان محترم دغدغه معیشت مردم را دارم،‌گفت: در طراحی برنامه‌های خود حول چهار محور اصلی حقوق بخش تولید و جهت تولید با اتکا بر توان ساخت داخل، توسعه سرمایه گذاری و تکمیل طرح‌های تولیدی،‌ توسعه صادرات و کنترل واردات و تنظیم بازار تلاش خواهم کرد تا علاوه بر حفظ آرامش بازار به واسطه تضمین فراوانی کالا با تکمیل طرح های نیمه تمام، احیای واحدهای راکد و تعطیل صنعتی و معدنی و فعال سازی ظرفیت های خالی تولیدی، ضمن عمل به فرمان مقام معظم رهبری، به اشتغال به عنوان یکی از مطالبات به حق ملت شریف ایران عنایت ویژه داشته باشم.

مدرس خیابانی ادامه داد: آنچه که به عنوان برنامه های وزارت صنعت و معدن و تجارت به نمایندگان عرضه گردیده برگرفته از شرایط محیطی و تکانه های بیرونی تحولات داخلی شاخص های کلان اقتصادی و تهدیدها و فرصت هایی است که تحت ۷ محور و ۴۰ برنامه و ۱۷۰ پروژه عملیاتی به منظور بهره برداری از ظرفیت تمامی استان های کشور به خصوص استان های محروم و مناطق مرزی تدارک دیده شده است.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه اطمینان می‌دهم که وزارت صنعت معدن و تجارت در دوره جدید فعالیت خود همچون ماه‌های گذشته با هرگونه واردات بی‌رویه کالا اعم از کالاهای غیر ضروری و اقلام دارای مشابه داخلی به شدت ممانعت می نماید و از این آسیب ممانعت لازم را به عمل می آورد گفت: همیشه بارها اعلام کرده ام به غیر از سه قلم کالا یعنی مواد اولیه کارخانجات و ماشین آلات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی شوند و کالاهای اساسی و ضروری به هیچ وجه اجازه واردات را به کشور نمی دهیم و از سوی دیگر در محضر نمایندگان محترم با هرگونه عدم شفافیت و فساد و رانت در وزارت صنعت و معدن به شدت برخورد کرده با شفاف سازی و تکمیل سامانه‌های الکترونیکی در حوزه های مختلف فعالیت این وزارتخانه در کنار تمرکز زدایی و تفویض اختیار به استان‌ها تلاش خواهم کرد.

وی افزود: در عین حال مجوز زدایی و تسهیل فضای کسب و کار که خواسته به حق فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان خدم و علاقه مند به اعتلای نظام جمهوری اسلامی هست به منظور ورود سرمایه های جدید به بخش های مختلف صنعتی و معدنی که منجر به رونق اشتغال تامین اصل استقلال صنعتی کشور می‌شود را جزو الزامات عملکردی خود دانسته و با انتصاب مدیران شایسته و جوان و پایبند به اعتلای نظام جمهوری اسلامی تلاش خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه بحث هایی که در مورد انتصاب می شود اصلاً به من نمی‌چسبد گفت: در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های متعدد هم گفتم که نه تنها عزل می کنم بلکه  آن فردی که از آن اسم بردید هیچ موقع رسمی به من اعلام نکرده اید. این اسم هم که برده اید همه می‌توانید بررسی کنید که انتصاب ایشان بر اساس ابلاغ وزیر قبلی جهاد کشاورزی بوده است و حتی ایشان قبل از من در وزارتخانه بوده است. ضمن اینکه ما برای انتصاب های مان از همه دستگاه های نظارتی و امنیتی استعلام می گیریم و مگر می توانیم خط قرمزها را رعایت نکنیم؟ خط قرمز ما همین نکته هست که می فرمایید و حتماً در انتصابات لحاظ می‌شود چون ما از خیابانی های تبریزیم و از نوادگان شیخ محمد خیابانی هستیم و چون چیزهایی به ما نمی چسبد. ۲۹ سال سابقه من نشان داده که با چه کسانی کار کرده اند و همکارانم چه کسانی هستند.

وی با بیان اینکه امسال که با فرمایش مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده وزارت صنعت و معدن و تجارت و برنامه های مهم تر از برنامه ساخت داخل و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای مشابه داخل ندارد گفت: یک کالا را برای تولید داخل شروع کند از طریق تعرفه حمایت تشکر کرده اند و در نقطه خودکفایی جلویش را بسته ام. همه کسانی که با من آمده اند دیده اند که ثبت سفارش و واردات کالا ها را تلفنی بسته ام و آقای دکتر جهانگیری شاهد است که فراتر از اختیارات هم جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را گرفته‌ام و خواهم گرفت.

مدرس خیابانی تاکید کرد: به اعتقاد من این است که فرصت تحریم برای اتکا به خودکفایی و استقلال صنعتی مشابه اتکا و استقلال صنایع نظامی و دفاعی یک فرصت بی بدیل است و ممکن است دیگر پیش نیاید. اگر ما نتوانیم امروز تولید را روی پای خودمان نگه داریم شاید دیگر موفق نشویم برنامه‌ای که پیش روی نمایندگان است بر این اساس جهش تولید ساخت داخل و نیز توسعه سرمایه‌گذاری نام گرفته است.

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت ادامه داد:‌ در واقع وزارت صنعت با توسعه جهش تولید و ساخت داخل و افزایش تاب آوری و رفع وابستگی به اقتصاد نفتی که آرزوی دیرینه رهبر معظم انقلاب بود امروز اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم و الان ماهها است که اقتصاد غیر نفتی ما امورات کشور را می گرداند.

وی افزود: این که در هر جلسه می نشینی و می گوییم صادرات غیر نفتی ما مهم است برای همین است که جای نفت را گرفته است. کسانی که می‌گویند آقای مدرس خیابانی باعث کاهش صادرات شده بدانند که سال قبل ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به ارزش تناژ ۱۳۵ میلیون تن کالا با شدیدترین تحریم های بنادر و سیستم بانکی و انتقال پول و کشتیرانی به ۱۰۰ کشور دنیا صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

مدرس خیابانی تاکید کرد: فقط زنجیره فلزات و فولاد ۵۷ میلیون تن و نه میلیارد دلار صادرات در سال قبل داشته است اینکه امسال صادرات را با سال قبل مقایسه می‌کنیم یادمان نرود که مرزهای مان دو ماه تعطیل شد و صادرات ما از خرداد ماه شروع شده است و اکنون مرزهای ما تک به تک بازگشته‌اند و روند صادرات به قبل از دوران کرونا بازگشته است. خبر ندارید که تأثیر اقتصاد کرونا بر دنیا چه شده است. ۴۵% تجارت دنیا کاهش پیدا کرده و اسپانیا ایتالیا و فرانسه صادرات شان ۴۵ درصد کم شده و آلمان پس از تاریخ ۱۹۴۲ کاهش اقتصادی ۷ درصدی را تجربه کرده است و رشد اقتصادی چین پس از بیست سال متوقف شده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: جمهوری اسلامی به کوری چشم دشمنان بدون اتکا به نفت و با اتکا به توان تولید داخلی و صادرات غیر نفتی با شدیدترین تحریم ها و تمرکز بر فرصت تبادل تجاری با همسایگان مرزهای زمینی‌اش قابل تحریم نیست. در همه استانهای مرزی گفتم که اگر کشور می‌خواهد موفق شود فقط باید روی استان‌های مرزی تکیه کند و اگر تا کنون یادمان رفته بود که پتانسیل و ظرفیت استان های مرزی در شرایط عادی چیست امروز راه نجات کشور در تولید و صادرات و تمرکز روی استان های مرزی هست.

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت ادامه داد شک نکنید که اگر ما مثل کشور های دیگر این شرایط تحریم نداشتیم نه تنها امروز صادرات مان بیشتر بود حتی از بسیاری از کشورهای همسایه جلو میزدیم. مقایسه کشور ایران که در شدیدترین تحریم ها هست در شاخص های اقتصادی با دنیا غلط است و متاسفانه کرونا باعث شد مقایسه برابر در حکمرانی نظام جمهوری اسلامی با همه کشورهای دنیا پیش بیاید و کرونا این مقایسه برابر را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در دوران شروع کرونا نگذاشتیم مردم قفسه های خالی را ببینند ولی در بقیه جاهای دنیا دیدند اظهار داشت: صف های طولانی مردم پشت فروشگاه ها برای غذا را دیدند و در آمریکا و اروپا این ها را دیدند ولی در ایران ندیدند. غارت مغازه‌ها و دعوای مردم برای دستمال کاغذی را در اروپا و آمریکا دیدند ولی در ایران ندیدند. از مجلس انقلابی انتظار انصاف می رود. ستاد تنظیم بازار به مجموعه اقتصادی صنعت و معدن و تجارت اجازه نداد که در سال ۱۳۹۸ کوچکترین خللی در تامین کالاهای اساسی باشد. در اوج شیوع کرونا جایی که در فرودگاه های خارجی دعوا سر دزدی ماسک بود تا امروز ۱۱ میلیون عدد ماست تولید کردیم و بعد از فروکش کردن موج اول مجوز صادراتی دادیم و صادرات ماسک و لباس پرستاری و ونتیلاتور و مانیتور و دستگاه اکسیژن‌ ساز را انجام دادیم و در موج دوم متوقف کردیم.

وی افزود: مطمئن باشید که ایران به عنوان بزرگترین اقتصاد کرونایی قادربه صادرات بخش عظیمی از تولیدات است و امروز ۲۲ میلیون عدد ماسک در روز قابلیت تولید داریم و جهش تولید را از چهار مسیر به جلو بردیم. اول استفاده از ظرفیت های خالی که مصداق بارزش تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی است. امسال ۱۵۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی را در مرحله احیا گذاشته‌ایم و 430 واحد صنعتی در ۴ ماه اول امسال روی پا ایستاده اند.

مدرس خیابانی ادامه داد:‌ از ۱۰۲۰ واحد معدنی که تعطیل بوده یک ۱۴۶ واحد معدنی روی پا ایستاده اند. صنعت خودروسازی کشور اولین صنعتی بود که تحریم شد و با خروج غول های خودروسازی فرانسه و کره قرار بود خودروسازی ما تعطیل شود ولی به کوری چشم دشمنان خودروسازی تعطیل نشده و در ۴ ماه اول امسال نزدیکه ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است و پس از دو سال روند کاهشی تولید خودرو امروز ۲۰ درصد افزایش تولید خودروی سواری را در کشور شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران خودرو تولید خود را به ۳۳ درصد رسانده و تحویل خودرو ۴۰ درصد افزوده شده و ۷۱ درصد کاهش تعهدات داشته است گفت: سال قبل یک ۱۹۰ هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ ها بود که امسال زیر ۸۰۰۰۰ خودرو است. 

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه جهش تولید امسال اتفاق افتاد خاطرنشان کرد: اینکه تولید ماشین لباسشویی ۶۸ درصد افزوده شده قابل گفتن نیست و اینکه تولید تلویزیون ۶۰ درصد و شمش آلومینیوم ۵۰ درصد اضافه شده است. امسال ایران با راه اندازی طرح آلومینیوم جنوب به جرگه صادرکنندگان آلومینیوم می پیوندد و ما در فولاد و مس سری از سرها داشتیم و امسال خوشبختم که بگویم آلومینیوم هم جزو فلزات اساسی قابلیت صادراتی پیدا کرده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: ارز لاستیک خودرو را ارزان کردیم و اینکه می‌گویند مدرس خیابانی گران کرده است حواسمان باشد که ما که گفتیم بعضی از ارزهای ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم می نشیند. ارز برنج هندی را نیمایی کردیم و هنوز قیمت برنج دو و نیم برابر شده و کارآمدی ستاد تنظیم بازار این است.

مدرس خیابانی ضمن بیان اینکه اگر ستاد تنظیم بازار نباشد برنج هم باید پنج برابر شود و همه اقلام کالاهای ۴۲۰۰ تومانی را آزاد کردیم،‌ گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی سال ۹۷ به من ارتباط ندارد و بنده از مرداد ماه سال ۹۸ ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای ۱۰ قلم کالای اساسی تخصیص داده‌ام و اینکه با این ارز ۴۲۰۰ تومانی چه چیزی وارد کشور شده حوزه من نیست و باید از افراد دیگری بپرسید.

وی با بیان اینکه به اتاق من آمدند و گفتند که اگر ارز آزاد شود لاستیک تعطیل می شود و رانندگان معترض و خودرو گران خواهد شد،گفت: امروز خودرو ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است و ما اجرای تولید لاستیک سنگین را در برنامه داریم و این خیلی سرافکندگی است که ما ۷۵ درصد لاستیک سنگین را وارد می کنیم. 

مدرس خیابانی ادامه داد: تمرکز ما روی اقلام گلوگاهی مانند لاستیک سنگین و الکترود گرافیتی و و چادر مشکی و الیاف شیشه ای و گیربکس اتوماتیک است که در ادامه در مورد آن خواهم گفت.

وی با بیان اینکه به کوری چشم دشمنان زنجیره تولید فولاد امسال ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است گفت: در همین چهار ماه که من بوده ام ۱۶ میلیون تن به زنجیره فولاد و تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد اضافه شده و اگر اسم این جهش تولید نیست پس چیست؟ چرا داشته های کشورمان را تحقیر و تخریب می کنیم و دشمن شادکن میشویم؟ جهش تولید در سال جهش تولید اتفاق می‌افتد و شرطش این است که اراده داشته باشیم و بقول حاج‌قاسم‌سلیمانی نترسیم و نترسانیم.

مدرس خیابانی با بیان اینکه امروز شرایط سخت کشور ایجاب می کند که قوه قضائیه و مقننه و دولت و همه مردم شریف کنار هم باشند، گفت: اگر حاکمیت مردم و نهادهای انقلابی و جهادی کنار هم باشند در جایی حماسه اربعین می شود و در جای دیگر به حماسه کرونا تبدیل می شود در این شرایط آمریکا تو دهنی می‌خورد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه سال ۹۸ در حوزه پمپ بنزین سال افتخار تنظیم بازار بود علی رغم اینکه همه دشمنان روغن‌داغ اش را هم زیاد کردن نگذاشتیم ادامه پیدا کند و قائل سریع انجام شد، گفت: همین الان چهار میلیون تن انواع کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات است و کالاهای اساسی بی وقفه در کشور ایجاد می‌شود و این در حالی است که به خرید کالای اساسی در دنیا سخت شده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: بعد از شیوع کرونا همه کشورها به فکر ذخیره‌سازی افتاده اند اما ایران با هوشمندی سالهاست که به خاطر تحریم ذخیره سازی می کند و ذخایر استراتژیک دارد و با همین ذخایر استراتژیک توانستم پاسخ تقاضای مضاعف بازار را بدهم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از بلاهای زمینی و آسمانی واردات کالاهای مشابه تولید داخلی است اظهار داشت: امروز تولیدکننده داخلی در جلسات به من می‌گوید که دعا می کنم حتی نتوانیم یک بشکه نفت بفروشیم چون تازه نفس می کشیم و تازه دست شما عجیب نفت بیرون آمده ما این دریای نفت دارایی‌های ما را ندیده بودیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    9 0
    مثل روحانی دغدغه معیشت مردم را داری؟!
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 1
    وجدانا همه اعم از مسئول وغیر مسئول دغدغه معیشتی دارند ولی چنان تحریم های ا جوانمردانه وظالمانه ستون های اقتصاد ما را به لرزه درآورده که از دست هیچ کس کاری ساخته نیست .فقط سه راه مانده یا ریا ضت کشیدن مردم یا مذاکره با آمریکایا هان طرح 25 ساله چین
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    7 0
    خخخخخ اگه به دغدغه ست که منم دارم. حالا باید وزیر بشم؟! برو کشکت رو بساب :/
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      خیلی باحال گفتی
    • وطن پرست DE ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      زنگنه هم ۷ سال پیش وعده داده بود که طی دو هفته کرسنت رو به نفع ایران تموم می کنه. تا الان کرسنت پابرجاست و تا حالا هم سه میلیارد دلار (تو این دوران بی پولی) به ترکیه خسارت پرداخت کردیم.
  • CA ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    ایشون قول میده واردات دسته بیل، سنگ پا، سنگ قبر چینی ...همچنان پابرجاست ولی نه بی رویه!! بجای اینکه بگوید هر چیزی که کشور توان تولید دارد وارد نخواهد شد و اجناس غیر ضروری و لوکس کلا ممنوع شود.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    همش وعده
  • DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    اطمینان می دهم از واردات , بی رویه جلوگیری کنم/ من هم دغدغه معیشت مردم را دارم بین دغ دغ دغ صداش میاد؟ کیه داره دغ میزنه؟ اومدم . فعلا که اوضاع شیر تو شیر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس