کد خبر 1104815
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
المپیک توکیو در هاله‌ای از ابهام

تعویق المپیک توکیو ضرر زیادی به ژاپن و همین طور کمیته بین‌المللی المپیک وارد کرده است.

به گزارش مشرق، به دنبال شیوع کرونا و بعد از مذاکرات مختلف، در نهایت توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در تماسی تلفنی با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن برای تعویق یکساله بازی‌ها به توافق رسیدند.

تعویق المپیک شاید در نگاه نخست کاری ساده به نظر برسد اما این موضوع برای کشوری که با غول‌های اقتصادی همکاری داشته تا بتواند این بازی‌ها را برگزار کند، راحت و ساده نبوده است.

بیشتر بخوانید:

برنامه بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو

تعویق المپیک توکیو ضرر بسیار زیادی را به ژاپن، IOC و همینطور کشورهای شرکت‌کننده زد؛ به طوری که برخی کارشناسان اقتصادی ژاپن اعلام کرده بودند لغو بازی‌ها هزینه کمتری نسبت به تعویق المپیک دارد.

* میلیاردها دلار هزینه با یک ویروس بر باد رفت

ژاپن برای المپیک توکیو بیش از 12 میلیارد دلار هزینه کرده بود که تعویق بازی‌ها هزینه‌های اضافی را در خصوص نگهداری ورزشگاه‌ها به میزبان متحمل خواهد کرد. از طرفی با توجه به فروش آپارتمان‌های دهکده ورزشکاران، نگهداری آنها برای سال آینده بار اضافه‌ای برای میزبان المپیک خواهد بود.

تعویق المپیک توکیو باعث شد تا فروشگاه‌های ارائه محصولات المپیک توکیو نیز تعطیل شوند. تولیدکنندگان محصولات بازی‌های توکیو امیدوار بودند با فروش 5500 محصول دارای مجوز بتوانند 100 میلیون دلار درآمد کسب کنند در حالی که شیوع ویروس کرونا فروشگاه‌های ژاپن را خالی از مشتری کرد.

فروش بلیت بازی‌ها، همکاری با اسپانسرها از جمله تویوتا، بریجستون و پاناسونیک، نگهداری اماکن ورزشی، کاهش توریست و ... همه از زیان‌هایی است که ژاپنی‌ها در طول این یکسال با آن روبه‌رو خواهند بود.

* کرونا چقدر به IOC و توکیو ضرر زد؟

تعویق المپیک باعث شد تا در خصوص هزینه‌های اضافی بازی‌ها چالشی اساسی بین ژاپن و IOC ایجاد شود. IOC پیش از این اعلام کرده برای کمیته بین‌المللی المپیک کاملا مشخص است که تعویق بازی‌ها صدها میلیون دلار هزینه اضافی خواهد داشت. بعد از بررسی‌های مختلف این مبلغ 800 میلیون دلار عنوان شد. 

پیش از این Kyodo news گزارش کرده بود شینزو آبه موافقت کرده ژاپن هزینه‌های اضافی را پرداخت کند که حدود 3 میلیارد دلار است؛ در حالی که دولت ژاپن اعلام کرد چنین توافقی صورت نگرفته. به گفته محققان دانشگاه کانسای ژاپن هزینه به تعویق افتادن بازیهای المپیک به دلیل ویروس کرونا می تواند 5 میلیارد پوند باشد.

توکیو تصمیم گرفت برای کاهش هزینه‌ها "ساده‌سازی" را در دستور کار قرار دهد که برگزاری المپیک بدون تماشاگر، حضور کم تعداد نمایندگان کشورها، حضور تعداد کم ورزشکاران در مراسم افتتاحیه و اختتامیه و .. از جمله پیشنهادات مطرح شده است که هیچ کدام مورد تایید قرار نگرفت.

* کاهش توریست‌ها و افزایش محدودیت‌های مسافرتی

کاهش توریست نیز یکی از مشکلاتی است که ژاپنی‌ها با آن روبه‌رو هستند. اقتصاددانان ژاپنی در مصاحبه‌های مختلف از عدم حضور مسافران خارجی در ژاپن و تاثیر آن بر اقتصاد این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

این کارشناسان براین باور هستند واکسن ویروس کرونا یک تا 3 سال زمان نیاز دارد تا ساخته و مورد استفاده قرار بگیرد به همین دلیل همین مدت زمان لازم است تا اقتصاد بهبود یابد. 

ژاپنی‌ها پیش‌بینی می‌کردند در زمان المپیک 40 میلیون توریست به این کشور سفر کنند اما با بحران کرونا، ژاپن مجبور شد مرزهای خود را به روی بیش از 100 کشور جهان ببندد. از طرفی این کشور در نظر داشت برای پیشرفت مناطق مختلف ژاپن، کمپ‌های تمرینی برای کشورهای شرکت‌کننده فراهم کند اما کووید 19 تمام برنامه‌های سامورایی‌ها را بهم ریخت.

با توجه به برگزاری المپیک توکیو، صدها هزار شغل در ژاپن ایجاد شد، ساخت و سازها در هتل‌ها و رستوران‌ها رونق گرفت اما بحران کرونا باعث شد تا سکوتی مرگ‌بار در این کشور حکم‌فرما شود. حالا با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کووید 19 هنوز مشخص نیست بازی‌های المپیک در تاریخ جدید اعلام شده برگزار خواهد شد یا خیر، هر چند برنامه جدید بازی‌های المپیک توکیو مشخص شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس