کد خبر 1104742
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
دست‌های پشت پرده توزیع و واردات خوراک دام و طیور

یک مرغدار گفت: دستهای پشت‌پرده در توزیع و واردات دام وجود دارد که به نرخ دولتی تحت عنوان روباری خریداری کرده و در انبارهای گسترده‌ای در شهرستان‌ها ذخیره می‌کنند و به چهار برابر قیمت به مرغداران می‌فروشند.

به گزارش مشرق، سعیده مشایخی یک مرغدار نائینی، ابعاد دیگری از دست‌های پشت‌پرده توزیع و واردات خوراک و دام و طیور کشور را که باعث کمیاب شدن در بازار و رسیدن به قیمت چهار برابری شده، فاش کرد. 

مشایخی با طرح این سؤال که چگونه می‌شود خوراک دام و طیور با ارز دولتی وارد بشود، اما در سیستم توزیع دولتی تحت عنوان «بازارگاه» وجود ندارد، اما در بازار سیاه و در دست دلالان به چهار برابر قیمت موجود است، گفت: همین الان به هرکدام از این دلال‌ها و واسطه‌ها که در هر استانی هم وجود دارد زنگ بزنند ده‌ها تن خوراک دام دارند و بلافاصله ارسال می‌کنند در حالی که اینها ارز دولتی گرفته‌اند و ما در سیستم توزیع دولتی آنها را پیدا نمی‌کنیم. 

این مدیر تولیدی که فوق‌لیسانس مدیریت صنعتی دارد، گفت: 8 انبار دولتی در بندرعباس و دو انبار در شمال کشور برای ذخیره خوراک دام و طیور وجود دارد اما دلال‌ها و واسطه‌ها صدها انبار در استان‌ها دارند مثلا در اصفهان 300 تا 400 انبار ذخیره واسطه‌ها درست کرده و یا اجاره کرده‌اند و خوراک را در آنجا انبار می‌کنند و به چند برابر قیمت می‌فروشند. 

بیشتر بخوانید:

وی گفت: حال سؤال اینجاست دلالان چگونه محموله‌ها را با عنوان روباری خریداری می‌کنند؟ آیا گمرکات کشور خروجی ندارد؟ آیا به آنها نظارتی نمی‌شود؟ 

وی افزود: این دلالان و واسطه‌ها خوراک دام را خریداری می‌کنند بدون اینکه مرغداری داشته باشند، باید در خروجی‌های گمرکات مجوزهای مرغداری بررسی نمی‌شود؟ نمی‌دانند که این محموله‌ها به کجا می‌رود؟

وی در پاسخ به اینکه منظور شما از روباری چیست، گفت: برخی محموله‌ها که با تریلی به استان‌های دیر ارسال می‌شود در مسیر خریداری می‌شوند بدون اینکه جایی تخلیه شود. واسطه‌ها محموله‌هایی که به تریلی بار زده شده است خریداری می‌کنند و به انبارهای خودشان هدایت می‌کنند. 

مشایخی تأکید کرد: این دلال‌ها و واسطه‌ها از یک سرمنشأیی تغذیه می‌شوند. اولاً مافیای واردات وجود دارد که شرکت‌های زیرمجموعه و همچنین دلال‌ها و واسطه‌ها گوش به فرمان او هستند. 

* اتصال واسطه‌ها به افراد بالاتر

وی تأکید کرد: مگر می‌شود این واسطه‌ها به این راحتی کار خود را بی‌عیب و نقص انجام دهند و کسی هم به آنها چیزی نگوید. مطمئنا آنها به سیستم‌هایی وصل هستند و سیستمی کار را پیش می‌برند بنابراین کار باید از ریشه بررسی شود. 

در بخش اختصاص ارز، در بخش نظارت و بررسی همه اینها باید کنترل شوند وگرنه این واسطه‌ها نمی‌توانند کار خود را به خوبی پیش ببرند. 

* فروش خوراک دام بی‌کیفیت به قیمت چهار برابر

مدیر مرغداری تصریح کرد: محصولاتی که واردکنندگان وارد می‌کنند، ارزش غذایی ندارند و بی‌کیفیت هستند. آنها مدت زیادی روی کشتی می‌مانند و به همین دلیل در برخی مواقع مثل خاک هستند. به هوا بیندازی باد می‌برد. برای یک تریلی 25 تنی نمی‌توانیم بیش از 21 تن ذرت بار کنیم به خاطر اینکه سبک و بی‌کیفیت شده‌اند. 

وی تأکید کرد: 6، 7 تا بیشتر واردکننده خوراک دام وجود ندارد. نظارت بر آنها کار سختی نیست اما باید اراده‌ای بر انجام این کار باشد. 

مشایخی گفت: دنیایی که نرخ دولتی آن 2 هزار و 470 تومان است در بازار آزاد 8 هزار تومان می‌فروشند در حالی که همه اینها ارز دولتی گرفته‌اند چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی گفت: زمانی که در مجلس برخی نمایندگان اعلام می‌کنند که باید ارز خوراک دام و طیور حذف شود، بسیاری مقاومت می‌کنند، اما واقعیت این است با اینکه ارز دولتی می‌گیرند ولی قیمت داخلی ما نزدیک به قیمت جهانی است بنابراین هیچ فرقی نکرده است. فقط سؤال اینجاست که این تفاوت قیمت به جیب چه کسانی می‌رود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کلانتری IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    همه را به اقای رئیسی بسپارید. انشاالله درست میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس