اخبار ویژه روزنامه ها

روزنامه اقتصادی حامی دولت از رئیس‌جمهور خواست در آخرین سال از دوره ریاست‌جمهوری‌ خود، دولت را از ناهماهنگی خارج کرده و منسجم کند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

گشایش اقتصادی برنامه شفاف می‌خواهد نه غافلگیری

اظهارات معماگونه و غیردقیق رئیس‌جمهور درباره گشایش اقتصادی، با تعجب و انتقاد بسیاری از رسانه‌ها و حتی نشریات حامی دولت مواجه شده است.

آن‌گونه که از گمانه‌زنی‌ها برمی‌آید دولت در نظر دارد ضمن پیش‌فروش نفت با سررسید دو تا سه‌ساله، بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند. این رقم از 50 هزار تا 190 هزار میلیارد تومان گمانه‌زنی‌ها متفاوت است.

آقای روحانی چهارشنبه گذشته گفته بود «طرحی در جلسه سران قوا بررسی شد و نظرات بسیار هم به هم نزدیک بود. اگر صریح به نتیجه برسد و رهبری موافقت کنند گشایشی به لحاظ اقتصادی ایجاد می‌شود.» اما آقای قالیباف رئیس‌ مجلس، دیروز تصریح کرد «اختلافات جدی کارشناسی درباره طرح مذکور وجود دارد و برای حفظ منافع مردم، باید جزئیات طرح به شکل کارشناسی بررسی شود و هنوز طرح، قطعی نشده است.»

روزنامه جام‌جم درباره سخنان رئیس‌جمهور و وعده گشایش اقتصادی در هفته جاری از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: در اقتصاد، چیزی به نام گشایش یک روزه و یک ماهه نداریم. بلکه گشایش اصلی اقتصاد باید مبتنی بر سیاست‌گذاری‌های صحیح و ایجاد اصلاح در روند بودجه‌ریزی و قونین اداره اقتصاد باشد. زمانی که ساختارهای اقتصادی ما اصلاح شود و قوانین مالیاتی به گونه‌ای تغییر کند که مشوق تولید و مانع فعالیت‌های سفته‌بازانه باشد، می‌توان گفت گشایش اقتصادی رخ داده است. از این رو من این موضوع را که نفت به صورت اوراق به مردم در بورس عرضه شود و از گشایش اقتصادی سخن بگوییم، قبول ندارم.

جام جم، مدل اقتصادی سورپرایزی را مورد انتقاد قرار داد. باید توجه داشت هیچ اقتصادی در دنیا با یک تصمیم یا طی یک هفته پویا نشده و دچار گشایش یا تحول اقتصادی نخواهد شد. یکی از تصمیمات یک باره دولت طی سال‌های گذشته تولد پدیده‌ای تحت عنوان ارز 4200 تومانی بود که به منظور یکسان‌سازی نرخ ارز و کنترل بازار ارز اجرا شد. موضوعی که در نهایت منجر به هدر رفت منابع ارزی کشور و کاهش توان دولت در کنترل آن شد.

روزنامه آرمان از روزنامه‌های حامی دولت نیز معتقد است: چیزی به اسم گشایش اقتصادی نداریم. باید بدانیم که با یک اتفاق گشایش اقتصادی صورت نمی‌گیرد، یعنی باید عاقلانه و با تدبیر و آگاهی به آن بپردازیم. اقتصاد بدون اقدامات و تصمیمات سخت نمی‌تواند گشایش اقتصادی داشته باشد، بنابراین اتفاقی نیفتاده که بخواهیم برای آن اسم گشایش اقتصادی را بگذاریم.

این روزنامه در یادداشت دیگری خاطرنشان کرد: گشایش اقتصادی یک بحث آنی نیست که یک شبه ظهور پیدا کند و انتظار داشته باشیم مشکلات اقتصادی و معیشت مردم را هدف خود قرار دهد و بتواند بر آن فائق آید. دولت بحث مربوط به تحریم‌ها و جنگ اقتصادی این هفت سال را نادیده گرفته و یکباره در سال پایانی خدمت خود چنین طرح‌هایی را مطرح می‌کند که می‌تواند تعهداتی برای دولت‌های بعد به عمل آورد و در جای خود قابل تامل است. ضمن اینکه مشخص نیست با توجه به قول‌هایی که عملی نشده این نوع طرح ها که در جای خود می‌تواند موثر باشد و چه سرنوشتی پیدا کند.

روزنامه سازندگی نیز معتقد است طرح پیشنهادی روحانی، طرح حسین مرعشی درباره عرضه بسته‌های نفتی به مردم با سررسید سه سال دیگر است. این روزنامه درعین حال افزود: ماجرای گمانه‌زنی درباره گشایش اقتصادی به موضوع داغ فضای مجازی هم تبدیل شده است. برخی از کاربران فضای مجازی هم به نوبه خود به بررسی این گشایش اقتصادی پرداختند و برخی حالت طنز گرفتند و برخی آمال و آرزوهای خود را مطرح کردند. برخی به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اشاره کردند که 9 سال از تصویبش گذشته اما هنوز اجرا نشده و با استناد به آن گشایش اقتصادی را هم زیرسؤال بردند. برخی نوشتند برای گشایش اقتصادی بهتر است بگویید وزارت صمت و تأمین اجتماعی و نظام بانکی سایه سنگین خودشان را از سر تولید و صنعت بردارند.

پویا ناظران اقتصاددان می‌گوید: «وقتی سیاستمدار بی‌مقدمه وعده خبر خوشی می‌دهد تا مردم را ذوق‌زده کند، در حالی که هیچ کارشناس و اقتصاددانی از محتوای خبر اطلاع ندارد، باید نگران شد.»

روزنامه قدس در این زمینه معتقد است اقدام مدنظر روحانی، تورم را علاج نمی‌کند هرچند که موجب درآمد 50 هزار میلیارد تومانی برای دولت می‌شود. یک کارشناس اقتصادی در این زمینه می‌گوید: اوراق منتشره، دولت را به شدت بدهکار می‌کند. مثلا اگر امسال دولت 50 هزار میلیارد تومان اوراق نفتی منتشر کند، دو سال بعد بالای 100 هزار میلیارد تومان باید برگرداند، اتفاقی که می‌تواند به انباشت شدید بدهی با نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های فعلی بینجامد.

روزنامه جوان، اظهارات رئیس‌جمهور را گیج‌کننده دانست و نوشت: دولتمردان باید بدانند سورپرایز کردن مردم با اظهارات مبهم، به راحتی شدنی نیست و حکمرانی اقتصادی قواعد خود را دارد.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد هم با تیتری تحت عنوان «خدا به خیر کند» نوشته است: فارغ از برنامه دولت که به صورت سورپرایز بزرگ قرار است اعلام شود، طرح معمای سریالی تیم اقتصادی آن نظر داد و باید منتظر جزئیات بیشتر بود، طرح شخص رئیس دولت، اما با واکنش مثبتی در محافل اقتصادی روبه‌رو نشده است. اطلاع‌رسانی دولت درباره «سورپرایز» اقتصادی هفته، یادآور تکنیک شرکت های هرمی برای جذب مشتری است که ابتدا کنجکاوی فرد را برمی‌انگیزانند و سپس بعد از مدت‌ها که فرد به منتهی‌الیه کنجکاوی برای «آن شغل مورد نظر و پرسود» رسید از «سورپرایز» خود رونمایی می‌کنند که البته در بیشتر موارد به ناامیدی مضاعف نیز می‌انجامد.

سؤال این است که اگر گمانه‌زنی‌ها درباره گشایش اقتصادی به اتفاقی بزرگ ختم نشود، چه نتیجه‌ای جز دلزده کردن مردم دارد؟

فراموش نکنیم که سال جاری، به عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده و مشخص نیست در چنین سالی که بنگاه‌های تولیدی با ده‌ها مشکل ریز و درشت مواجهند طرح «معما» و «پازل» چه جایگاهی دارد و چه کمکی به آنها می‌کند؟ این صحبت‌های داود سوری، اقتصاددان، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف نیز جالب توجه است که می‌گوید: «مگر کادوی تولد یا ازدواج است که بدون مشورت و بدون مقدمه برنامه‌ای گشایش‌دهنده در سطح کلان مطرح و اجرا کرد!! این چه گشایش اقتصادی است که وعده سورپرایز آن برای هفته بعد داده می‌شود، این طرز تفکر از نتیجه آن خطرناک‌تر است! خدا به خیر کند!»

چین با دور زدن تحریم‌ها همچنان از ایران نفت می‌خرد

یک رسانه تخصصی نفت در دنیا معتقد است چین بسیار بیش از آن چه اعلام می‌شود، از ایران نفت می‌خرد.

اویل پرایس در این باره نوشت: برخلاف تصورها و آمارهایی که توسط گمرک چین منتشر می‌شود مبنی بر اینکه این کشور از ایران نفتی خریداری نمی‌کند اما اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد چین در حال انباشت نفت خام ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا به سادگی هرچه تمام‌تر است.

داده‌های منتشر شده در تاریخ 26 جولای از گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در ماه ژوئن و برای نخستین بار از سال 2007، هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است اما بنابر برخی گزارش‌ها چین در فاصله یکم ژوئن تا 21 جولای امسال 8/1 میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. براساس این مطلب، عمده این نفت خام وارداتی با تانکرهای گیسل (Giessel) از طریق کشتی به کشتی و از گذر تنگه هرمز منتقل می‌شوند. به علاوه، در همان مدت، 6/8 میلیون بشکه دیگر نیز از مسیر مالزی به چین صادر شده که شامل حمل و نقل به نزدیک مرزهای دریایی مالزی، تغییر ثبت اسناد کشتی مرتبط با مبدا و مالکیت و ادامه سفر به چین است. از آنجا که همه نفت وارداتی از ایران به چین قابل نگهداری در ذخایر حفاظت شده هستند، بنابراین نبود داده‌های واردات از ایران در گمرک چین چندان جای شگفتی ندارد. یعنی چین به راحتی تحریم‌های ایالات متحده را دور می‌زند. ایران در حال حاضر از روش دیگری برای رساندن نفت خود به چین استفاده می‌کند که توسط تهران، به همراه روسیه و خود چین به کار گرفته می‌شود: جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تحویل نفت دریای خزر به زیرساخت های روسی در خطوط لوله ESPO (سیبری شرقی- اقیانوس آرام) و سپس انتقال نفت خام ایران از گذر قزاقستان و سپس به چین. روسیه در حال حاضر از نفت خام ایران در ترکیب نفت ESPO استفاده می‌کند تا بتواند بر نارضایتی اروپایی‌ها از کیفیت نفت خام صادراتی‌اش فایق آید. بدین منظور روسیه از ترکیب نفت شیرین، نفت ایران و نفت سبک بهره می‌برد.

از سوی دیگر ذخایر نفتی در زمانی که عمده عرضه‌کنندگان نفت چین در معرض تحریم‌های ایالات متحده هستند یک امنیت انرژی را برای این کشور فراهم می‌آورد. ایران نیز از این توافق منتفع خواهد شد:‌ عدم توقف تولید نفت که در نوع خود می‌توانست به چاه ها و میادین نفتی آسیب بزند. ایران دیگر مجبور نیست ناوگان نفتکش خود را معطل ذخیره‌سازی نفت کند که هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای دربر دارد. با این حال، مزیت اصلی بحث تامین مالی است.

دولت باید با کالابرگ از طبقات پایین حمایت کند

روزنامه حامی دولت برخلاف نظر برخی مقامات دولتی می‌گوید: لازم است از طریق کالابرگ (کوپن) از طبقات پایین حمایت شود.

اخیرا اسحاق جهانگیری از مخالفت دولت با کالابرگ خبر داده بود. اما روزنامه آفتاب یزد از قول دکتر سید مرتضی افقه اقتصاددان نوشت: «شرایط کنونی ایجاب می‌کند که جمعیتی که زیر خط فقر قرار دارند حمایت بشوند. وزارت تعاون و رفاه قطعا باید تدابیری اندیشیده باشد که این جمعیت بالا به حداقل‌های مورد نیاز دست یابند. یکی از ابزاری که شاید بتواند این حداقل‌های معیشتی را فراهم کند جیره‌بندی، کوپن و یا طرق دیگر است. دولت تاکنون اقدام مناسبی در این راستا انجام نداده است. این اقدام می‌تواند حداقل تا زمانی که مطمئن باشیم نیازهای اساسی این جمعیت انبوه تامین می‌شود مثبت باشد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفته است: گرفتار اقتصاددانانی هستیم که علی‌رغم داشتن سواد و شهرت، انبانی از تئوری‌ها هستند اما قادر نیستند که چگونه این تئوری‌ها را متناسب با ساختارهای ضدتولیدی فعلی استفاده کنند. اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد که چشم‌شان را می‌بندند و می‌گویند قیمت‌ها را آزاد کنید و اما این که با تبعات آن چه کنیم پیشنهادی ندارند. این یکی از گرفتاری‌های ما با اقتصاددانان داخلی است.

این استاد اقتصاد معتقد است: الان نیاز نیست که همه از کوپن استفاده کنند. وزارت رفاه در سال‌های اخیر اطلاعات آماری نسبتا خوبی از افرادی که زیر خط فقر هستند فراهم کرده است که باید توجه داشت در زیر خط فقر هم به دهک‌های پایین‌تر بیشتر توجه شود. طرح‌های حمایتی الزاما می‌تواند کوپن نباشد و به صورت دریافت‌های انتقالی و یا سیستم‌های حمایتی باشد.

در آخرین سال ریاست‌جمهوری تیم اقتصادی دولت را هماهنگ کنید

روزنامه اقتصادی حامی دولت از رئیس‌جمهور خواست در آخرین سال از دوره ریاست‌جمهوری‌ خود، دولت را از ناهماهنگی خارج کرده و منسجم کند.

جهان صنعت می‌نویسد: «آقای روحانی اخیرا گفت:‌ واقعیت‌های اقتصادی کشور نشان‌دهنده آن است که با بهره‌گیری از توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و هماهنگی میان همه ارکان کشور  و انسجام در مدیریت و... اجرای برنامه‌های هماهنگ می‌توان از تنگناهای بی‌سابقه ناشی از فشار حداکثری دشمنان خارج و در جنگ اقتصادی پیروز شد.»

در سخنان بالاترین مقام اجرایی کشور چند نکته را باید در کانون توجه قرار دهیم؛ نکته اول این که متاسفانه در درون دولت و در میان سه فرمانده اصلی اقتصاد یعنی روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و نیز وزیر اقتصاد درباره راه‌های برون‌رفت از تنگناها از جمله درباره راه‌های تامین کسری بودجه و دلایل رشد شتابان نرخ تورم تفاوت نظر و عمل دیده می‌شود و هرکدام راه خود را می‌روند به طوری که رئیس‌کل بانک مرکزی مجبور می‌شود دیدگاه رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره دلیل شتاب بیشتر نرخ تورم و روش‌های تامین کسری بودجه را نادرست بداند و با صراحت بنویسد دلیل رشد بیشتر نرخ تورم برداشت از منابع صندوق توسعه ملی است. آقای همتی این را در جواب آقای نوبخت می‌گوید که پیش از او گفته بود دلیل شتاب گرفتن نرخ تورم، رشد نرخ ارزهای معتبر در بازار ارز است و هر دو این فرماندهان به رفتار بخش دیگر دولت در مورد افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران به مثابه عامل بیشتر شدن نرخ تورم تاکید می‌کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر قرار بر انسجام و سازگاری در میان نهاده یک ضرورت باشد بهتر است ایشان این را در درون دولت جاری و ساری کنند.

از سوی دیگر آقای رئیس‌جمهور باید بدانند و شاید می‌دانند که فشار شدیدی بر شهروندان در این ماه‌ها از نظر تورم شتابان و نیز از دست رفتن شغل‌ها و بیکاری وارد شده است و به نظر می‌رسد بیان نکردن و نگفتن از رنج شهروندان از سوی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و رسانه‌ها کارها را درست کند.

در حالی که نرخ‌ها و قیمت کالاها و خدمات به قول خودتان برخی تا سه برابر شده‌اند اجازه دهید واقعیت‌ها با دعوت مردم به بردباری بیشتر و نیز تشویق دولت به پیدا کردن راه‌های تازه و دوری از راه‌حل‌های کلیشه‌ای گفته شود.

اقتصاد زیرزمینی نتیجه بی‌اعتنایی به شفافیت، انضباط مالی و سلامت اداری

عضو جامعه حسابداران رسمی می‌گوید: عبور از اقتصاد دولتی، حجم اقتصاد زیرزمینی را کاهش می‌دهد.

عباس هشی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان تصریح کرد: اقتصاد زیرزمینی در واقع مفر اصلی فساد مالی و فرار مالیاتی است. مشخصا زمانی که فعالیت غیررسمی با هیچ نظارت و برخوردی همراه نباشد، از هزینه‌های فعالیت اقتصادی چنان کاسته می‌شود که فعالان این بخش جریمه‌های احتمالی را هم با جان و دل می‌پذیرند. در اقتصاد زیرزمینی انضباط مالی حاکم نیست و خروجی نبود انضباط مالی و عدم شفافیت می‌شود فساد. بنابراین پادزهر فساد، شفافیت و انضباط مالی است. انضباط مالی هم یعنی اتکا به حسابداری، حسابرسی و گزارش‌های رسمی حسابرسان.

زمانی که درباره اقتصاد زیرزمینی سخن به میان می‌آید منظور آن بخشی است که در آن شفافیت، انضباط مالی و گزارش حسابرسی دیده نمی‌شود.

در این زمینه باید توجه داشت 15 ماده و پنج تبصره اصل 49 قانون اساسی و همچنین احکام حکومتی به درستی اجرا نشده‌اند. فقط کافی است به پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال 1374 توجهی داشته باشیم که یکی از سه شاه‌بیت آن به انضباط اقتصادی مربوط می‌شود، البته سران سه قوه هم در سال 1380 طی احکامی در راستای تحقق انضباط مالی گام برداشتند. در سال 1385 نیز پیش‌نویس قانون مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری به مجلس رفت و در سال 90 مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را گرفت. در این قانون در 30 ماده توضیح داده شده که فساد چیست، مدیران چه نقشی در این زمینه دارند و بخش دولتی و خصوصی به تفکیک چه وظایفی در این زمینه دارند.

مجری اصل 44 قانون اساسی وزارت اقتصاد است. بخش مالی از جمله حسابرسی و حسابداری هم به این وزارتخانه مربوط می‌شود. از طرف دیگر، وزارت اقتصاد باید بر اساس یک قانون مناسب مالیات بگیرد و خزانه دولت را پر کند. این خروجی اقتصاد زیرزمینی در واقع ریشه در کم‌کاری و تاخیر دستگاه‌های دولتی با مرکزیت وزارت اقتصاد دارد.

ریشه تمام این اتفاقات را باید در اقتصاد دولتی جست‌وجو کرد. این در حالی است که در سال 1386 مقام معظم رهبری به موضوع کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد تاکید داشتند؛ ولی متاسفانه فرمایشات ایشان توسط مجریان قانون به درستی اجرا نشده است.
 

ایران

استقبال طالبان از نقش‌آفرینی مثبت ایران

خبر اول اینکه، سخنگوی طالبان گفت: ما با کشورهای همسایه از جمله ایران تماس داریم زیرا با این کشور مرز طولانی داریم. صدها هزار پناهنده افغان در ایران به سر می‌برد. به این ترتیب ما با ایران گفت‌وگو می‌کنیم. به‌گزارش ایرنا؛ سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در پاسخ به این سؤال که در ماه ژوئن وزارت امور خارجه ایران برای میزبانی مذاکرات بین افغان اعلام آمادگی کرد و طالبان در این مورد چه فکر می‌کند و آیا با طرف ایرانی در این مورد تماس دارد؟ گفت: بله ما با کشورهای همسایه از جمله ایران تماس داریم زیرا با این کشور مرز طولانی داریم.

وی افزود: صدها هزار پناهنده افغان در ایران به سر می‌برند. به این ترتیب ما با ایران گفت‌وگو می‌کنیم. ما در خصوص حل و فصل صلح‌آمیز مسأله افغانستان گفت‌وگو کردیم و در آینده نیز به مذاکره در این خصوص ادامه می‌دهیم. تهران اراده برای حل مسأله افغان ازخود نشان می‌دهد و ما (از مشارکت این کشور) استقبال می‌کنیم.

نگرانی تهران از برنامه مخفی هسته‌ای ریاض

خبر دیگر اینکه، جمهوری اسلامی ایران از «برنامه مخفی هسته‌ای» عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده و از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواسته تا گزارشی درباره ابعاد برنامه‌های هسته‌ای سعودی به اعضای آژانس ارائه کند. به‌گزارش ایرنا، در پی انتشار گزارش‌هایی در برخی رسانه‌های غربی درباره ساخت تأسیسات مخفی تولید کیک زرد در عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد برنامه هسته‌ای سعودی ابراز نگرانی کرده است.این نگرانی از سوی «کاظم غریب آبادی» نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ابراز شده است.

او با اشاره اینکه عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه «بسیار غیرشفاف هسته‌ای» است، گفته است: با وجود اینکه عربستان عضو ان. پی. تی است و توافقنامه جامع پادمان دوجانبه در حال اجرا با آژانس دارد، ولی متأسفانه هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند و با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس نیز تعهدات خود را به‌گونه‌ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.»غریب آبادی با یادآوری اینکه عربستان سعودی هیچ رآکتور فعال تحقیقاتی ندارد که بخواهد دنبال تولید کیک زرد باشد، گفته است: «این موضوع در کنار اقدام‌های پنهانی سعودی‌ها در حوزه هسته‌ای و عدم اجازه ورود به بازرسان آژانس و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه‌، نگرانی‌ها درخصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته‌ای در این کشور را تقویت می‌کند.»

درخواست امریکا از پاکستان برای توقیف یک کشتی ایرانی حامل نفت

دست آخر اینکه، یکی از سناتورهای پاکستانی اعلام کرد: دولت این کشور به درخواست امریکا یک کشتی ایرانی را به خاطر انتقال نفت در بندر کراچی توقیف کرده‌ است.به گزارش فارس، رحمان مالک، دبیر کمیته امور داخلی سنای پاکستان، نسبت به انتقال نفت ایران به این کشور هشدار داد و گفت: این یک مسأله مهم بین‌المللی است و می‌تواند در نهایت به اعمال فشار علیه پاکستان منجر شود.وی با اشاره به توقیف یک کشتی ایرانی در بندر کراچی به خاطر به اصطلاح قاچاق نفت ایران به پاکستان گفت: با توجه به آنکه این‌گونه اقدامات نقض تحریم‌ها علیه ایران است و در پاکستان هم مبنای قانونی ندارد، یک موضوع مهم بین‌المللی است که می‌تواند پاکستان را تحت فشار قرار دهد. این مقام پاکستانی طی هشداری به وزارت کشور پاکستان گفت: این کشتی ایرانی توسط یک سازمان امریکایی رهگیری شده و سپس این سازمان به دولت پاکستان برای توقیف آن اطلاع داده است. این سازمان امریکایی از دولت پاکستان خواسته است تا نسبت به تبعات واردات، صادرات و همچنین پالایش نفت ایران اقدامی قانونی انجام دهد. مالک از سازمان تحقیقات فدرال پاکستان خواست تا تحقیقاتی را درباره طرف‌های درگیر در واردات نفت خام و گازوئیل از ایران به پاکستان در دستورکار قرار دهد.

خراسان

تشویق دولتی برای استادانی که تحریم ها را شکست دهند

با پیشنهاد یک عضو کابینه که مورد تشویق مسئولان ارشد اجرایی نیز قرار گرفته، مقرر شده است با توجه به مجوزهای مندرج در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی در تأمین نیازهای کشور و شرایط مربوط به تحریم، در صورتی که پایان نامه ها یا پروژه ها و مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور منجر به حل یکی از مسائل اساسی در حوزه های مختلف علمی و صنعتی شود، به جای امتیاز فعالیت های پژوهشی مربوط به ارتقای مرتبه استادان دانشگاه ها محاسبه شود.

دستور ویژه برای بررسی طرح های آبی کشورهای همسایه

یک مقام ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از اعضای کابینه، از آن ها خواسته است ضمن بررسی کارشناسی طرح های توسعه منابع آب در کشورهای همسایه، شرایط و میزان تاثیر این طرح ها و پروژه های آتی را در کانون های مشترک مرزی و شرایط جغرافیایی کشورمان بررسی کنند و نتایج آن را برای پیگیری و تحلیل در اختیار دولت قرار دهند.

تذکر ویژه 2 رئیس قوه برای رصد گران فروشی و احتکار

یک نهاد مهم اقتصادی در دولت با ارسال بخشنامه ای خطاب به تعدادی از مسئولان اجرایی، به آن ها متذکر شد با توجه به تاکیدات رئیس جمهور و رئیس دستگاه قضایی مبنی بر تشدید کنترل و نظارت بر گران فروشی و کمبود کالا در سراسر کشور، ضمن تشکیل تیم های نظارتی مشترک میان نهادهای مسئول در دولت و دستگاه قضایی به منظور رصد دقیق مراکز نگهداری و احتکار کالا، برای بررسی ساختمان های مسکونی که به عنوان مراکز نگهداری غیرقانونی کالا استفاده می شوند، اقدام شود.

آرمان

تمرینات وزنه‌برداری در پارکینگ

علی داوودی، وزنه‌بردار ملی‌پوش ایران به خاطر شرایط کرونا مجبور است در پارکینگ خانه تمرین کند. شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های ورزشی مشکلات زیادی را برای ورزشکاران ملی‌پوش به وجود آورده است و این روزها بسیاری از آن‌ها در شرایط سختی مجبور به تمرین کردن هستند. یکی از این نفرات علی داوودی، وزنه‌بردار تیم ملی است که به خاطر تعطیلی سالن‌ها و عدم‌همکاری فدراسیون در پارکینگ خانه‌اش مجبور به تمرین کردن است.

احتمال جدایی حزب کارگزاران از اصلاح‌طلبان

عضو شورای مرکزی حزب کارگران سازندگی از شکل‌گیری یک جریان جدید سیاسی برای انتخابات 1400 در صورت عدم همراهی اصلاح‌طلبان خبر داد. ‌سیدافضل موسوی افزود: اصلاح‌طلبان همراهی کنند یا اینکه ممکن است در این دوره گروه جدیدی تشکیل شود و آرزوی مرحوم هاشمی که اعتدالیون دو طرف جمع شوند و... و گروهی بشوند و رئیس‌جمهور معرفی کنند و شاید حق هم با اینها باشد. هم تندروهای آن طرف و هم تندروهای این طرف را کنار بگذاریم.

بیرانوند علیه مدیران پرسپولیس

علیرضا بیرانوند درباره پوکر پرسپولیس در لیگ برتر گفت: اگر دقت کرده باشید در جشن قهرمانی و اهدای جام نام همه از جمله برخی کارمندان باشگاه را صدا زدند، نام استوکس را هم صدا زدند، اما خبری از نام من نبود. گویی اصلا بازیکن پرسپولیس نبودم. کسی که گوینده ورزشگاه است، اسامی را از روی لیستی می‌خواند که باشگاه در اختیارش گذاشته است، پس باشگاه اسم مرا نداده که صدا بزنند. جالب است حتی وقتی برای دریافت مدالم با باشگاه تماس گرفتم، به من گفتند مدال‌ها تمام شده است، منتظر باش تا پیگیری کنیم و از سازمان لیگ برایت بگیریم.

یارانه 45هزار تومانی برای عهد دقیانوس

نماینده زابل در مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری شفاهی، گفت: اشرافی‌گری، تبعیض و بی‌عدالتی، سم مهلکی برای جامعه است و برخورد با مفسدان به‌خصوص دانه‌درشت ها از مطالبات جدی مردم است. حبیب‌ا... دهمرده تاکید کرد: یارانه 45هزار تومانی مربوط به عهد دقیانوس است و مردم انتظار دارند که یارانه تا صدهزار تومان افزایش یابد. وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان، بخش خصوصی و قرارگاه خاتم (ص) برای اجرای پروژه‌های عمرانی ضروری است.

دردسر جدید برای رئیس ایرانی

رئیس ایرانی فدراسیون فوتبال بلژیک و مالک باشگاه شارلوا بعد از برد شب گذشته این تیم مقابل کلاب بروژ خبرساز شده است. خبرآنلاین نوشت؛ هفته نخست از رقابت‌های ژوپیر لیگ بلژیک شنبه آغاز شد که در یکی از این مسابقات تیم فوتبال شارلوا موفق شده است با یک گل کلاب بروژ را شکست بدهد. بعد از این برد تصویری از مهدی بیات مالک ایرانی تیم شارلوا و پزشک این تیم منتشر شد که ماسک خود را در جشن شادی بازیکنان خود به درستی بر صورت نزده‌اند. همین مساله انتقاد گسترده رسانه‌های بلژیکی را در پی داشته است.

آتش‌سوزی گسترده در چهاردانگه

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از حریق در یک شهرک صنعتی در چهاردانگه خبر داده است. جلال ملکی افزود: حادثه آتش‌سوزی در یک کارگاه صنعتی واقع در شهرک صنعتی چهاردانگه، سایت آلومینیوم کالا به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد. وی با بیان اینکه این محدوده خارج از حوزه استحفاظی شهرداری و آتش‌نشانی تهران است، ادامه داد: بلافاصله سه ایستگاه آتش‌نشانی به همراه خودروی حامل تانکر آب به عنوان نیروی کمکی به محل حادثه اعزام شده است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: سه باب سوله به وسعت 800 متر با کاربری تولید میز و صندلی آلومینیومی در مجاورت هم قرار داشته‌اند که هر سه سوله مسقف دچار حریق شده بود.

دستگیری موتورسواران تیرانداز

تاکنون 9 نفر از موتورسوارانی که در یکی از خیابان‌های حاشیه‌ای شادگان اقدام به تیراندازی و ایجاد رعب و وحشت کرده بودند، دستگیر شده‌اند. در این رابطه سرپرست فرمانداری شادگان با اشاره به اقدام به تیراندازی تعدادی موتورسوار در یکی از خیابان‌های حاشیه‌ای این شهر گفت: تاکنون9 نفر در این خصوص دستگیر شده‌اند. امید صبری‌پور، در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر رژه عده‌ای موتورسوار و اقدام به تیراندازی در شادگان افزود: دو روز پیش تعدادی موتورسوار به دلیل اختلافات طایفه‌ای و در پی اجرای حکم قصاص و اعدام یک نفر، در یکی از خیابان‌های حاشیه‌ای شادگان اقدام به تیراندازی هوایی کرده‌اند.

یک آب هم روی آن پول‌ها خوردم !

صدیقی ‌یک فعال اجتماعی اظهار کرد: جناب آقای زیباکلام، با کلی طمطراق آمدند و کلی وعده به مردم دادند. کنار تمام چیزها قرار بود یک دهکده امید برای سرپل‌ذهاب سازند که هیچ‌کدام شروع نشد. دهکده امید را هم می‌خواستند در کنار مرز عراق بسازند. ایشان قول‌هایی دادند که انجام ندادند. در ادامه، از آن جهت که لازم بود به سخنان آقای زیبا کلام هم توجه شود، از آن جهت که اتهامی به ایشان وارد شده بود، با صادق زیباکلام تماس گرفتیم و اظهارات آقای صدیقی را با ایشان درمیان گذاشتیم‌. پاسخ آقای زیباکلام از این قرار بود: بنده خدمات دهکده امید را ارائه ندادم، حق کاملا با ایشان است. آن پول را هم من خوردم و یک آب هم بالای آن» تمام.

تعطیلی رشته‌های ورزشی پربرخورد

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران گفت: با توجه به اعلام ستاد کرونا مبنی بر منع فعالیت برخی رشته‌های ورزشی پربرخورد، برای چهارمین هفته، فعالیت این رشته‌ها در استان تعطیل است. «رضا گل‌محمدی» اظهار داشت: با دستور استاندار هم‌اینک فعالیت استخرهای شنای سرپوشیده، بدنسازی‌ها و ورزش‌های رزمی تعطیل است که در صورت بی‌توجهی به ابلاغیه با مجموعه‌داران برخورد خواهد شد. وی اضافه کرد: در حال حاضر استان تهران در شرایط قرمز قرار دارد و هرگونه فعالیتی توسط ستاد ملی کرونا و استاندار تهران ممنوع ابلاغ شده‌است. به گفته گل‌محمدی، فعالیت رشته‌های فضای باز، انفرادی، کم برخورد و استخرهای روباز بلامانع است.

آتش‌سوزی در پردیس

مجتمع تجاری پردیس یک در جزیره کیش دچار حریق شده است. انتخاب نوشت: مجتمع تجاری پردیس یک در جزیره کیش دچار حریق شده و نیروهای آتش‌نشانی در محل مستقر هستند. براساس مشاهدات اولیه آتش به نیمی از بازار سرایت کرده است و آتش‌نشانان به سرعت در حال اطفا هستند.‌ گفتنی است به دلیل فاصله‌ای که مجتمع پردیس یک با مجتمع پردیس دو دارد خوشبختانه آتش به این مجتمع سرایت نکرده است. همچنین براساس این گزارش با توجه به اینکه آتش‌سوزی در ساعات اولیه صبح آغاز شده است، هیچ یک از کسبه، مغازه‌داران و مردم در مجتمع حضور نداشته‌اند.

اسنپ به فروش می‌رسد

رالف ماپیتا، مدیر مالی گروه MTN که بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه آفریقاست، اظهار کرد: اگرچه اسنپ جایگاه برتر را در بازار تاکسی اینترنتی ایران در اختیار دارد اما MTN سرمایه‌گذاری در این اپلیکیشن را یک کسب و کار غیراصلی می‌بیند. از سوی دیگر شرکت MTN ایرانسل همچنان برای این گروه کلیدی است. راب شوتر، مدیرعامل شرکت MTN اواخر هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد از بازار خاورمیانه خارج شده است و در بازار آفریقا متمرکز شود. به گفته وی، فضای خاورمیانه پیچیده‌تر شده و این منطقه سهم کمتری در درآمدهای این گروه پیدا کرده است. گروه MTN در اسنپ که روزانه دو میلیون سفر در ایران دارد، 43 درصد سهم دارد.

رئیس دولت اصلاحات کاندیدا نمی‌شود

سیدمحمدعلی افشانی شهردار سابق تهران درباره نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: زمانی می‌شود در مورد فرد خاصی اظهارنظر کرد که خودش اعلام آمادگی کند، هواداران برخی از افراد برای گمانه‌زنی نام آنها را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند با شناختی که از رئیس دولت اصلاحات دارم و با توجه به شرایطی که امروز در جامعه شاهد هستیم او نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد شد. کسانی که از وی نام می‌برند یا رئیس دولت اصلاحات را نمی‌شناسند یا شرایط جامعه را درست تحلیل نمی‌کنند.

ماس در راه مسکو

وزیر امور خارجه آلمان سه‌شنبه به روسیه سفر می‌کند تا درباره برجام و سایر موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای با همتای روس خود به مذاکره و گفت‌وگو بنشیند. هایکو ماس در ابتدا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه دیدار می‌کند و بعد از آن برای شرکت در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالروز امضای قرارداد همکاری بین اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری فدرال آلمان به سن‌پترزبورگ می‌رود. وزیران خارجه روسیه و آلمان در دیدار خود در مسکو درخصوص مسائل کلیدی دستورکار روابط روسیه و آلمان مذاکره می‌کنند و برنامه دیدارهای دو کشور در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تا پایان امسال را هماهنگ خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    احتمال جدایی حزب کارگزاران از اصلاح‌طلبان جنگ زرگریست و میخواهند تا شب انتخابات کلت را مشغول کنند و در تیتر روزنامه ها بمانند و در انتهابات با هم اعتلاف کنند .کارشان تمام است چه با هم چه بی هم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس