خودرو‌های برقی

خودروهای برقی مانند خودروهای بنزینی و سایر خودروها، دارای قابلیت‌های مختلفی هستند که می‌توانند نیازهای مختلف رانندگان را برآورده کنند.

به گزارش مشرق، مدت‌هاست تب تولید خودروهای برقی در دنیا بالا رفته است، چرا که این دسته از خودروها جدا از اثرات مثبت بر محیط زیست، ناجی تقاضا برای برخی فلزات و مواد معدنی نیز شده اند.

تقاضا برای خودروهای برقی (همزمان با افت فروش سایر خودروها) هرچند طی سه ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است، با این حال با توجه به بهبود اوضاع بازار خودرو و کمرنگ شدن قرنطینه در کشورهای مختلف،خودروهای برقی‌ نیز خیزی دوباره در فروش داشته اند.

این موضوع می‌تواند در آینده فروش برخی مواد معدنی به ویژه نیکل و کبالت نیز اثرگذار باشد. ویژگی خاص خودروهای برقی در طراحی، باطری‌هایی است که روی آن‌ها به کار رفته است.

ساخت این باطری ها، بیشتر با استفاده از فلزاتی مانند نیکل و کبالت انجام می‌شود، بنابراین طی سال‌هایی که از طراحی و تولید خودروهای برقی می‌گذرد، ارتباطی تنگاتگ میان آن‌ها شکل گرفته است. تا پیش از خودروهای برقی، مواد معدنی مورد نیاز صنعت خودرو غالبا به فولاد، آلومینیوم و مس محدود می‌شد، اما خودروهای برقی‌ سبب شدند فلزات نیکل و کبالت نیز به این لیست اضافه و ارتباط بیشتری بین خودروسازی و معدن شکل بگیرد.

به نوعی می‌توان گفت فروش نیکل و کبالت طی چند سال گذشته از ناحیه رونق تولید خودروهای برقی رشد قابل توجهی داشته و این رشد به ویژه در مورد نیکل همچنان ادامه خواهد داشت.

خودروسازان جهان مدت هاست به این نتیجه رسیده اند که آینده بازار به مدل‌های برقی و هوشمند تعلق دارد و از همین رو پی در پی در حال توسعه این محصولات هستند. طبق پیش بینی موسسات معتبر جهان، فروش خودروهای برقی تا پنج سال دیگر بیش از چهار برابر رشد خواهد کرد و طی سال ۲۰۳۰ نیز از مرز ۲۵ میلیون دستگاه فراتر می‌رود.

با توجه به فروش دو میلیون دستگاه خودروی برقی‌ در سال ۲۰۱۹ میلادی، تعداد خریداران این خودروها تا ۱۰ سال دیگر حدودا ۱۳ برابر خواهد شد و این رشد کماکان و تا وقتی برقی‌ها نبض بازار را در دست بگیرند، ادامه خواهد داشت.

با توجه به نیاز دائمی خودروهای برقی به باطری، طبعا تا سال‌ها بازار فلزاتی مانند نیکل و کبالت از ناحیه این محصولات داغ خواهد بود، البته مشروط بر اینکه دولت‌ها به حمایت یارانه‌ای خود از خودروهای برقی ادامه دهد.

در اوایل تولید خودروهای برقی، دولت‌های مختلف به ویژه در اتحایه اروپا و البته چین، با توجه به تبعات زیست محیطی مثبت این محصولات و نقش آن‌ها در کاهش آلودگی هوا، سیاست‌های تشویقی به ویژه ارائه یارانه خرید را در دستور کار قرار دادند. این حمایت‌ها سال‌ها ادامه داشت، اما اخیرا این حمایت ها کاهش یافته و این موضوع تاثیر منفی روی تقاضا برای خودروهای برقی گذاشته است.

حالا گویا برخی دولت‌ها قصد دارند حمایت‌های یارانه‌ای را احیا و حتی افزایش دهند، زیرا به دلیل قیمت بالای خودروهای برقی، جامعه محدودی امکان استفاده از آن‌ها را دارند. البته در مورد خودروهای برقی، فقط بحث قیمت در میان نیست و مسائلی دیگر مانند پیمایش پایین و ضعف زیرساختی نیز از جمله فاکتورهایی هستند که با رفع آن‌ها می‌توان مشتریان بیشتری را جذب این محصولات کرد.

در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ در مرحلۀ نخست یک خودرو دوگانه برقی-بنزینی رونمایی شد و برای اولین بار در ایران نمونۀ آزمایشی خودرو تمام برقی از دی ماه سال ۱۳۹۶ در کشور رونمایی شد که گامی بلند هم در صنعت خودرو کشور و هم در فناوری‌های وابسته به تولید موتور برقی به شمار می‌آید.


اجرایی شدن طرح تولید خودرو برقی نیاز به زیرساخت دارد

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی، گفت: استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی نیاز به زیرساخت دارد. از طرف انجمن خودروسازان در جلسات شورای شهر پیشنهاد داده ایم که در صورت استفاده از خودروهای برقی باید ساختمان ها به این سیستم برق مجهز شوند بدین معنا که برق پارکینگ در هر ساختمان باید به واحد مالک وصل شود.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: زمانی که فرد اتومبیل خود را در پارکینگ می‌گذارد برق به آن متصل شده و تا صبح شارژ می‌شود، اما اکنون چنین زیرساختی فراهم نیست. در دنیا تعداد خودروهای برقی و هیبریدی محدود و تولید اندکی دارد. مشکل دیگر استفاده از خودروهای برقی، شارژ شدن باتری این خودروهاست.

نعمت‌بخش تصریح کرد: خوشبختانه خودروسازان کشور نمونه‌سازی خودروهای هیبریدی و برقی را انجام داده‌اند و هم‌اکنون منتظر هستیم تا نظر دولت را در این باره بدانیم. اکنون دولت تعرفه این خودروها را کاهش داده، اما اصولاً ساخت این خودروها ۴۰ درصد گران‌تر از خودروهای بنزینی بوده و ممکن است استقبال مردم از این خودروها کم باشد.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: ساخت خودروهای هیبریدی نیاز به حمایت دولت دارد چرا که با استفاده از این نوع خودروها در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهیم کرد.


خودروهای برقی مصرف انرژی را کم نمی‌کنند

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  درباره استفاده از خودروهای برقی، گفت: خودروهای برقی مانند خودروهای بنزینی و سایر خودروها دارای قابلیت های مختلفی هستند که می توانند نیازهای مختلف رانندگان را برآورده کنند.

او بیان کرد: یکی از ویژگی های اصلی خودروهای برقی این است که رانندگان می توانند برای شارژ از منبع برق استفاده کنند و نیازی به بنزین ندارند. این قابلیت خودورهای برقی باعث تمایز آنها را خودروهای هیبریدی می شود. این خودروها موتور احتراق داخلی را با توان باتری تکمیل می کنند ، اما نمی توانند به آن وصل شوند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: استفاده از خودروهای برقی مزایا و معایبی دارد؛ خودروهای برقی مصرف انرژی را کم نمی‌کنند چرا که نیازمند برق بوده و تولید این نوع انرژی توسط نیروگاه ها بسیار هزینه بر است.

کاکایی ادامه داد: خودروهای هیبریدی و برقی با داشتن تکنولوژی‌هایی خاص به شدت وابسته به کشورهای معدودی هستند. با واردات این نوع خودروها به دلیل تکنولوژی خاص، وابستگی‌مان به کشورهای تولید کننده آن افزایش می‌یابد که در شرایط کنونی و تحریمی این کار بسیار خطرناک است.

او گفت: واردات خودرهای برقی  باعث خارج شدن ارز از کشور می‌شود که به هیچ عنوان از نظر اقتصادی به صرفه نیست. با افزایش قیمت بنزین دولت تنها پول را در کشور جا به جا می‌کند، اما با واردات این دسته از خودروها نقدینگی از کشور خارج می‌شود.

هرچه هست، با توجه به آینده درخشانی که انتظار خودروهای برقی را می‌کشد، بازار برخی فلزات و مواد معدنی نیز متناسب با رشد آن‌ها صعود خواهد کرد تا خدمات متقابل خودروسازی و معدن بیش از گذشته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 1
    تا دست مافیای نفتی قطع نشود محال است بگذارد چنین اتفاقی بیفتد
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 1
    نه . به نظرم این تمدن متلاشی میشه و به عصر اسب و شتر بر میگردیم .
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    3 0
    قرار بود پارسال مپنا خودرو برقي تمام ايراني رو بسازه، چي شد پس؟! اينم لاف بود؟ زماني كه شما دارين لاف ميزنين بقيه دنيا دارن كار مي كنن
  • حامد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    3 0
    کارشناسا و تکنسینای توبی داریم ولی متاسفانه رانت خوارا و منفعت طلبا نمیگذارن این سرزمین روی خوش ببینه
  • جواد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    6 0
    اون زمانی (سال 1382)که آقای جمشید آرین مدلهای خودروهای برقی رو ساخت و لیبرالها و غرب زدگان وطنی جلوش رو گرفتن باید به فکر امروز بودن یکیش خانم ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست بود که در جواب نامه نوشته بود این خودروها هیچ آینده ای در جهان نخواهند داشت. ولی اولین خودروی برقی جهان 6سال بعداز آرین ساخته شد تصور کنید الان ایران چه پیشرفتی کرده بود در دنیا اما مافیای خودرو نگذاشت.
  • مهران IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 1
    یک دوچرخه برقی گرفتم ایرانی بعد دو ماه خراب شدش الان دارم با رکاب زدن سوارش میشم.فکر کن ماشینش چی میشه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 0
    با برکناری نعمت بخش می توان نفس راحتی کشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس