کد خبر 1102583
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲
بحرین و اسپانیا

یک روزنامه اسپانیایی فاش کرد که شاه بحرین به پادشاه سابق اسپانیا مبالغی را به عنوان رشوه داده تا وجهه‌اش را در غرب بهبود ببخشد.

به گزارش مشرق، روزنامه اسپانیایی «الموندو» فاش کرد که «خوان کارلوس» پادشاه سابق اسپانیا از «حمد بن عیسی بن سلمان آل خلیفه» شاه بحرین رشوه دریافت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، گزارش روزنامه الموندو نشان می‌دهد که دوستی میان بحرین و اسپانیا که از دهه‌ها قبل وجود داشته، اکنون به یک بخش از تحقیقات قضایی در سوئیس تبدیل شده است؛ تحقیقاتی که هدف از آن واکاوی شبهه‌های مربوط به فساد خوان کارلوس و روابط او با عربستان سعودی است.

بیشتر بخوانید:

پادشاه سابق اسپانیا کشورش را ترک می‌کند

طبق این گزارش، شاه بحرین مبلغی حدود ۱.۷ میلیون یورو (معادل ۱.۹ میلیون دلار) به حساب بانکی سوئیسی خوان کارلوس به عنوان هدیه حواله کرده است تا وجهه بحرین را که به ناقض حقوق بشر شناخته می‌شود، بهبود بخشد.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود همچنین اشاره کرده که خوان کارلوس (پدر پادشاه کنونی اسپانیا) از سال ۲۰۱۱ تاکنون تقریبا شش بار به بحرین سفر کرده است؛ آن هم در اوج انقلاب‌های موسوم به بهار عربی که بحرین را نیز دربر گرفت.

هدایای عربستان سعودی و بحرین

پیشتر روزنامه بریتانیایی «تلگراف» نیز در این خصوص گزارش داده بود که خوان کارلوس سال ۲۰۰۸ نهادی مبهم به نام «Lucum» در پاناما تأسیس کرد که حساب سوئیسی این نهاد کمکی را که ادعا می‌شود مبلغ آن ۶۵ میلیون یورو بوده است، از شاه سعودی دریافت کرده است.

دو سال پس از این اقدام،  مبلغ این حساب به مقدار ۱.۷ میلیون یورو افزایش یافت که ادعا می‌شود شاه بحرین همان کسی بوده که به منظور «تقدیر از جایگاه پادشاه خوان کارلوس اول در شبه جزیره عرب» این مبلغ را به حساب یادشده واریز کرده است.

این گزارش به نقل از «مریم الخواجه» شهروند بحرینی و دختر یک فعال حقوقی که به علت مشارکت در اعتراضات نُه سال پیش در منامه به حبس ابد محکوم شد، نوشت که «به هیچ وجه نباید اقداماتی از این دست عادی‌سازی شوند، دیکتاتورهای ثروتمند و فاسد کشورهای حاشیه خلیج [فارس] روشی برای تأثیرگذاری بر رؤسای کشورهای غربی پیدا کرده‌اند آن هم از راه رشوه دادن با نام هدیه».

در این گزارش همچنین اشاره شده است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون، بحرین طی تلاش‌هایی که برای از بین بردن مخالفان خود به کار گرفته، وحشیانه عمل کرده است بطوریکه صدها فعال‌ را زندانی یا تبعید کرده است و از مجازات اعدام به عنوان سلاح سیاسی خود بهره گرفته است.

سفرهای پی‌درپی

این روزنامه اسپانیایی همچنین نوشته است که سفرهای پی‌درپی خوان کارلوس (قبل و بعد از زمانی که قدرت را در اسپانیا برعهده داشته است) در زمان سرکوب‌گری‌ها صورت گرفته است. کارلوس در صدر هیأت‌هایی رسمی به همراه وزرا و بازرگانان اسپانیایی در برخی مناسبت‌ها مانند مسابقات فرمول یک (Formula One) به عنوان مهمان خصوصی شاه بحرین به منامه سفر کرده است.

مسئله «روابط مبهم» پادشاه سابق اسپانیا با یکی از بی‌رحم‌ترین رژیم‌های عربی به پارلمان اسپانیا نیز باز شد بطوریکه در ماه مِی گذشته «خوان بالدوفی» عضو و سخنگوی ائتلاف اسپانیایی «کامبرومیس» از دولت خواست تا موضع خود در قبال نقش حقوق بشر در بحرین و همچنین روابط میان دو کشور را توجیه کند.

«گابریلا زافالی» عضو بخش اسپانیای سازمان «آمریکایی‌هایی برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین» در این ارتباط گفت: «واکنش‌های خلاصه‌وار بود و به سؤال‌ها پاسخ نداد».

خرید باشگاه کوردوبا

در گزارش روزنامه الموندو اشاره شده است که اسپانیا به بخش اصلی راهبرد خانواده سلطنتی بحرین تبدیل شده است تا وجهه این کشور را پس از کسب مالکیت باشگاه فوتبال کوردوبا بهبود ببخشد.

«الخاندرو دِل کاستلو» فعال اسپانیایی در این خصوص می‌گوید: «روابطی تنگاتنگ میان دو کشور برقرار است که با خرید باشگاه کوردوبا استوارتر شده است؛ اما نمی‌دانیم که آیا این واقعا علت سکوت اسپانیا در قبال کارشکنی‌ها است یا خیر».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    واه واه واه ! چه كارهاى زشتى ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس