کد خبر 1099356
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳

پرورش و نگهداری از مرغ در فاز صنعتی ، باید با توجه به نیاز بازار و شرایط محیطی انجام پذیرد. در این نوشتار به صورتی کلی به بررسی سوداوری پرورش مرغ و روش های پرورش این پرنده خواهیم پرداخت .

مرغ جزو پرندگانی می باشد که به صورت گسترده ای در سالن های پرورش و همینطور در خانه های روستایی پرورش داده میشود. نیاز بازار به تخم مرغ و گوشت و همینطور پر این پرنده سبب شده است که پرورش دهندگان این پرنده روز بروز افزایش یابند . اما چگونه باید به سراغ پرورش این پرنده رفت ؟ ایا بدون داشتن اطلاعاتی از بازار هدف ، پرورش چنین پرندگانی کار درستی است ؟

مرغ به دو نوع مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار دسته بندی میشود . چگونگی پرورش با توجه به بازار هدف و روش های نگهداری کاربران دسته بندی میشوند.

در پرورش مرغ با توجه به نوع پرورش موارد زیر باید مد نظر گرفته شود :

· متراژ محل نگهداری

· سیستم تهویه محل نگهداری

· سیستم گرمایش محل نگهداری

· تامین انرژی و آب پرندگان

· سیستم های دانخوری و آبخوری

· چگونگی فروش پرنده یا فراورده های آن

· و ...

محل نگهداری :

محل نگهداری پرندگان باید در مناطقی خارج از محدوده ی شهری در نظر گرفته شود چرا که آلودگی های ناشی از این محل موجب آزار ساکنین و در نتیجه دستور تخلیه به مرغداری خواهد شد .

از سویی دیگر در طراحی ساختمان مرغداری توجه به جهت باد و در نتیجه طراحی سیستم تهویه ی بهینه از اهمیت بالایی برخوردار است . با استفاده از باد می توان به میزان قابل توجهی دما و تهویه محیط را به صورت کم هزینه تری مدیریت کرد .

متراژ محل نگهداری با توجه به نوع نگهداری پرنده متفاوت میباشد . اگر قصد نگهداری پرنده در قفس را دارید، به ازای هر 100 متر مربع امکان نگهداری از 2000 پرنده وجود دارد . در صورتی که قصد نگهداری پرنده در خارج از قفس را دارید ، به ازای هر 100 متر مربع امکان نگهداری از 400 تا 500 مرغ را خواهید داشت .

سیستم تهویه :

یکی از مهمترین اصول آموزش پرورش و نگهداری مرغ ، توجه به سیستم های تهویه می باشد. با توجه به اینکه سیستم تنفسی پرندگان بسیار حساس می باشد ، وجود هوای پاک و سبک در محیط نگهداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. عدم توجه به این مورد سبب ضرر و زیان های بسیاری می شود.

سیستم های تهویه شامل پنجره ها و فن های هواکش می باشند که بر اساس اصول مهندسی باید در محل مشخص شده قرار بگیرند . بخصوص در فصول گرم سال این سیستم ها از اهمیت بسیار بالایی در پرورش طیور برخوردار می باشند .

سیستم گرمایش :

سیستم گرمایش مرغداری شامل هیتر ها ، بخاری ها و جت هیتر ها می باشد که در جهت افزایش هر چه بهتر دمای محیط نگهداری پرندگان در فصول گرم مورد استفاده قرار میگیرند . با توجه به تولید هوای گرم از فضله ی پرندگان ، این هوای گرم به سمت بالای سالن منتقل می شود. در نتیجه هوای سرد در نزدیکی کف سالن مستقر شده و کاربر نیاز به افزایش دما خواهد داشت.

در نتیجه ی این امر هزینه های نگهداری افزایش می یابد. از این رو سیستم های پنجره ای اتوماتیکی تولید شده اند که با استفاده از شیوه هایی از پیش تعیین شده ، هوای تازه را از بیرون به سمت سقف سالن منتقل میکند و هوای گرم محبوس شده در این منطقه را به حرکت در می اورد . در نتیجه ی این امر هوای سالن گرم شده و نیاز به استفاده از سیستم های گرمایشی تا حدودی کاهش می یابد . بدین ترتیب مصرف انرژی کاهش می یابد.

تامین انرژی :

تامین انرژی از طریق گاز شهری و یا گازوئیل صورت میگیرد .نگهداری گازوئیل نیاز به تانکر های مخصوص دارد . همچنین سیستم های هیتر نسل جدید امکان استفاده به صورت دوگانه سوز را دارند. بدین صورت که مخاطب با تغییر سیستم سوخت رسانی امکان استفاده از هر کدام از انرژی های گاز یا گازوئیل را خواهد داشت .

آبخوری و دانخوری :

در مراکز پرورش بزرگ از دانخوری ها آبخوری های اتوماتیک استفاده میشود تا رفت و آمد اپراتور ها به داخل محل نگهداری طیور کاهش یابد. آبخوری های اتوماتیک خود به چند دسته تقسیم میشوند که مدرن ترین آنها آبخوری نیپل نام دارد . در این آبخوری ، آب با نوک زدن پرنده در اختیار آن قرار میگیرد. در نتیجه میزان تلف شدن آب به حداقل میرسد و همچنین امکان مرطوب شدن محیط اطراف و در نتیجه ایجاد الودگی از بین می رود.

دانخوری های اتوماتیک نیز در مراکز پرورش بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. در این سیستم نیز در زمان هایی مشخص دان به صورت اتوماتیک داخل دانخوری شارژ شده و پرنده از ان استفاده می کند .

نکات مهم پرورش مرغ :

در پرورش مرغ علاوه بر موارد اشاره شده ، یکسری نکاتی نیز وجود دارد که توجه به آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد :

- بازار فروش مرغ گوشتی با بازار فروش مرغ تخم گذار متفاوت است. با توجه به اینکه مرغ در کمتر از 45 روز به بلوغ میرسد و قابل کشتار است ، در مجتمع های بزرگ بیشتر از مرغ های گوشتی برای پرورش استفاده میشود .

- از سویی دیگر مرغ های تخم گذار با توجه به افزایش روز افزون استفاده از تخم مرغ و میزان بالای تخم گذاری در برخی نژاد ها، بخصوص در مرغداری هایی که دارای سیستم های نگهداری طیور در قفس هستند ، انتخاب مناسبتری می باشند.

- قبل از اقدام به برپایی سالن های پرورش، روش های فروش گوشت و تخم پرنده را به دقت مورد بررسی قرار دهید. چرا که در زمان ارائه ی طیور به بازار ، امکان نگهداری طیور وجود نداشته و سالن برای پرنده های جدید باید آماده سازی شود .

- تهیه دان برای پرندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است و با توجه به افزایش قیمت دان ، توجه به مراکز تهیه دان با قیمت مناسب باید مورد نظر قرار گیرد.

نتیجه گیری :

پرورش مرغ در وحله ی اول نیازمند کسب دانش در زمینه ی پرورش و بازاریابی محصول تولیدی میباشد . وبلاگ فروشگاه چیکن هچ ، محلی مناسب برای کسب اطلاع در مورد روش های پرورش طیور ، انتخاب نژاد مناسب جهت پرورش ، بررسی دقیق سودآوری پرورش انتخابی ، تغذیه مناسب پرورش و ... می باشد . آماده سازی چنین منبعی به منظور کمک هر چه بیشتر به افرادی می باشد که قصد ورود به این کسب و کار رو دارند و اطلاعات چندی در این حوزه ندارند.

با مطالعه ی این مقالات و با مشورت از افراد بومی شاغل در این کار، میتوانید نقشه ی راهی مطمئن در جهت موفقیت هر چه بیشتر برای خود ترسیم کنید .

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس