اين روزها فقط لباس پوشيدن و خانه و ماشين‌مان شبيه به غربي‌ها نيست. کم‌کم رفتارها و حتي اعتقادات و باورهاي بعضي‌هامان غرب‌زده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي مشرق ،لازم نيست خيلي کنجکاوانه و با بررسي دقيق پيش برويد. با يک نگاه ساده در سطح شهر جواناني را مي‌بينيد که طرز رفتار، پوشش و آرايش خود را از ماهواره‌ها الگو گرفته‌اند و خانواده‌هاي ايراني که زماني نقش محوري ايفا مي‌کردند، آهسته‌آهسته از هم فاصله گرفته و جاي مهر و عطوفت اعضاي خانواده به يکديگر را، نگهداري از حيوانات و مهر ورزيدن به آنها پر کرده است.
در واقع با کمرنگ شدن نقش خانواده و دور شدن اعضاي خانه از يکديگر، آنها مي‌کوشند تا خلأ عاطفي‌شان را به سبک غربي‌ها، با نگهداري از حيوانات پر کنند.

ليست بلند حيوانات در بازار سياه
نمي‌دانم چرا وقتي مي‌خواهيد به سراغ هرچيز غيرعادي و يا غيرمجاز برويد از کوچه پس‌کوچه‌هاي محله مولوي سر در مي‌آوريد. از داروهاي کمياب و تک نسخه‌اي گرفته تا انواع و اقسام حيوانات خانگي نظير سگ و گربه و مار پنيگتون و... با سر زدن به اين مکان مشاهده مي‌کنيد که بعضي از جوانان براي خريد اين حيوانات که اغلب شناسنامه و گواهي سلامت ندارند، چند صد هزار تومان يا حتي چند ميليون تومان هزينه مي‌کنند.
خلاصه اينکه اگر در گذشته بعضي از خانواده‌ها در حياط خانه‌هايشان از سگ و گربه و برخي حيوانات اهلي مانند مرغ و خروس نگهداري مي‌کردند، امروزه با پيشرفت جامعه و امروزي شدنمان! بسياري از حيوانات مختلف نظير سنجاب، همستر، خرگوش و حتي خزندگان و آفتاب پرست، به طيف حيوانات خانگي پيوسته‌اند و اين مخلوقات زبان‌بسته خداوند، از گزند خودخواهي و تنوع طلبي اين موجود دوپا، آسايش و زيستگاه طبيعي خود را از دست داده‌اند و از آنجايي که هميشه افرادي سودجو و فرصت ‌طلب در کمين خلأها و جهالت‌هاي جاري در جامعه هستند، اين بار هم چنين افرادي براي خودشان بازار سياهي از فروش انواع و اقسام حيوانات مجاز و غيرمجاز فراهم کرده‌اند.

سردي مراودات انساني مسبب نگهداري از حيوانات
شايد براي شما هم پيش آمده باشد که در يکي از خيابان‌هاي شهر پشت چراغ قرمز در ماشين مدل بالايي کناري‌تان ببينيد يک سگ روي صندلي جلو و در کنار راننده نشسته است و کنجکاوانه و با تعجب به دنياي عجيب و غريب ما آدمها نگاه مي‌کنند.
در جامعه امروز ديگر مانند گذشته سگ‌ها فقط براي نگهباني و يا کارهاي امدادي و کمک به پليس تربيت و به کار گرفته نمي‌شوند. اين حيوان‌ها در کشور ما هم در برخي از خانه‌ها براي خودشان جا باز کرده‌اند و به عضوي از اعضاي خانواده بدل شده‌اند.
اما از مسائل بهداشتي و احکام شرعي نگهداري از حيوانات در خانه، بايد ديد چرا و چه افرادي بيشتر تمايل به نگهداري از حيوانات خانگي دارند.
دکتر شهرام وزيري روانشناس و عضو هيئت علمي دانشگاه در گفتگويي که با مشرق داشت معتقد است مسائل مختلفي که در زندگي ماشيني امروز رخ مي‌دهد سبب فاصله گرفتن اعضاي خانواده از يکديگر شده است. به باور اين روانشناس با ايجاد اين فاصله‌ها و سخت شدن مراودات انساني، نياز انسان‌ها به يک موجود زنده که بتوانند هميشه او را در کنار خود داشته باشند موجب مي‌شود، جداي از مراودات بين فردي به نگهداري از حيوانات تمايل نشان دهند.
دکتر فريد فدايي نيز گرايش نسبتاً بالاي جوانان به نگهداري از حيوانات را ناشي از مدگرايي و تقليد آنها از غرب مي‌داند، به گفته اين روانشناس در بعضي موارد نيز وقتي فرد در ارتباط با محيط و مردم دچار مشکل مي‌شود براي ارضاء حس اجتماعي بودن خود به نگهداري از حيوانات مي‌پردازد. البته اين مسأله در مورد تمام افرادي که از حيوانات نگهداري مي‌کنند صادق نيست.

نگهداري از حيوانات نماد تنهايي انسان امروز
اين را همه ما مي‌دانيم که انسان موجودي اجتماعي است و در جامعه و با روابط بين فردي که او رشد کرده و به بلوغ اجتماعي دست مي‌يابد، هرکدام از ما انسان‌ها دوست داريم که به گروهي تعلق داشته و ديده شويم. اين در ذات ما انسان‌هاست که محبت را طلب کرده و بخواهيم تا محبت و عواطف‌مان را خرج ديگران کنيم. اما اگر فاصله‌هايمان زياد شده و به نوعي احساس تنهايي کنيم بايد چه کرد؟
دکتر اقليما رئيس انجمن علمي مددکاري ايران با تأکيد بر کمرنگ شدن نقش خانواده و تنها شدن افراد، نگهداري از حيوانات را موجب گرم شدن و احساس مفيد بودن و آرامش افراد مي‌داند. به باور اين مددکار اجتماعي افزايش نگهداري از حيوانات در خانه، بيانگر نياز به همدم و هم‌صحبت و نمادي از تنهايي انسان در جامعه ماشيني امروز است.

مدگرايي و چشم‌ هم چشمي قديمي‌ترين ريشه ناهنجاري‌ها
شايد اگر بخواهيم خيلي از چيزها را ريشه‌يابي کنيم به مُدگرايي و چشم‌هم‌چشمي برسيم. در واقع خيلي از افراد حتي در مورد نگهداري از حيوانات سعي مي‌کنند از يکديگر کم نياورند و داشتن سگ و گربه، مار و حتي آفتاب‌پرست را نوعي تجمل‌گرايي قلمداد کنند.
بنابراين مي‌کوشند به هر قيمتي شده، همانند دوست، همسايه يا فاميل خود عمل کرده و حتماً يک حيوان زبان‌بسته را در محدوده اختياري خود زنداني کنند.
وقتي شما در خيابان راه مي‌رويد يا سوار بر اتومبيل خود هستيد شايد کمتر پيش بيايد که فردي در حالت عادي براي شما جلب توجه کند. ولي به طور يقين با ديدن يک سگ در کنار يک فرد و يا در آغوش او، توجه شما به او جلب مي‌شود.
روانشناسان معتقدند گاهي افراد از چنين موضوعاتي براي جلب توجه استفاده مي‌کنند. دکتر وزيري نيز اگرچه نگهداري از حيوانات خانگي را الزاماً بيانگر يک ضعف نمي‌داند اما معتقد است در بسياري از موارد افراد مي‌کوشند تا از اين طريق به نوعي تشخّص يا معنا دست پيدا کنند و در صورتي که فرد بخواهد از چنين راه‌هايي خود را نشان داده و به آن ببالد، مي‌توان نوعي ضعف شخصيتي را در وي مشاهده نمود.

افزايش فاصله ميان اعضاي خانواده با نگهداري از حيوانات خانگي
شايد در يک خانواده با روابطي سرد و فاصله عميق ميان اعضايش، بيشتر به نگهداري از حيوانات خانگي توجه شود. زيرا وجود اين حيوان مي‌تواند هرچند به شکلي کاذب، خلأ تنهايي اعضاي خانواده را پر کند. اين در حالي است که گاهي خود اين کار سبب فاصله بيشتر اعضاي خانواده مي‌شود و فرد آن وقتِ محدودي را هم که براي گذراندن با اعضاي خانواده مي‌گذاشت، اين بار صرف رسيدگي به حيوان شخصي‌اش کند.

حيوانات را قرباني خودخواهي خود نکنيم
دين مبين اسلام و سيره بزرگان ديني‌مان همواره ما را به نيکي کردن به همه موجودات زنده سفارش مي‌کند و از منظر شرعي بايد براي تمامي موجودات و مخلوقات خداوند ارزش قائل بود. اما ارزش قائل بودن براي موجودات زنده به معناي اسير کردن آنها درخواست‌ها و اميال شخصي ما نيست.
به طور يقين نگهداري از حيواناتي نظير سگ، گربه، همستر و سنجاب و ده‌ها حيوان ديگري که هر روز به ليست حيوانات خانگي افزوده مي‌شوند، علاوه بر آنکه حق زندگي طبيعي از اين حيوانات را سلب مي‌کند، سبب بروز مشکلات بهداشتي و عوارضي براي خود ما مي‌شود. پس اگر واقعاً به حيوانات علاقه‌منديم آنها را قرباني خودخواهي‌هاي خودمان نکنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس