چین

همکاری فزاینده چین با ایران در عرصه‌های مختلف نمادی از تغییر راهبرد پکن در برابر واشنگتن است و اشتیاق این کشور را برای مقاومت در برابر سیاست‌های یکجانبه آمریکا نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» هنگ‌کنگ چین نوشت که همکاری فزاینده چین با ایران در عرصه‌های مختلف نمادی از تغییر راهبرد پکن در برابر واشنگتن است و اشتیاق این کشور را برای مقاومت در برابر سیاست‌های یکجانبه آمریکا نشان می‌دهد.

«ساوت چاینا» روز یکشنبه در گزارش خود آورده است که فرقی نمی‌کند در آینده چه‌کسی سکان کاخ سفید را در اختیار بگیرد هرچه می‌گذرد اشتیاق بیشتری از سوی چین برای مقابله با آمریکا دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روزنامه به شکل‌گیری جبهه‌های مختلف مقاومت در برابر آمریکا اشاره کرده و نوشته است این‌که چه‌کسی در آمریکا روی کار بیاید، شاید دیگر تفاوت زیادی نداشته باشد زیرا جهان کاملاً متحول شده است و کشورهایی هستند که تمایل به مقابله با آمریکا نشان می‌دهند.

گزارش به سیاست‌های چین می‌پردازد که شکل بسیار رادیکال‌تری در برابر آمریکا گرفته است و این‌که پکن صراحتاً رودرروی آمریکا ایستاده است از سوی دیگر افزایش همکاری‌هایش با تهران نیز نشان می‌دهد که چه تحولاتی در راه است.

ساوت چاینا افزایش همکاری چین با ایران را یکی از جسورانه‌ترین تلاش‌ها از سوی پکن در راستای تحولات ژئوپولیتیک ارزیابی کرده و نوشته است: امروز دیگر کشورها اعتمادشان را به واشنگتن از دست داده‌اند.

گزارش تأکید کرده است ایران و بسیاری از کشورهای دیگر هرگز به امضای آمریکا پای یک پیمان و توافقنامه اعتماد نخواهند کرد امروز همه می‌خواهند از وابستگی خود به آمریکا بکاهند و اگر بتوانند وابستگی کمتری به تجارت آمریکا و دلار آمریکا داشته باشند.

 «وانگ یی» وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با همتای روس خود از یکجانبه‌گرایی و زورگویی آمریکا سخن به میان آورد که به نهایت رسیده است و گفت: آمریکا عقل، اعتبار و اخلاق خود را از دست داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    10 6
    تغییر راهبرد؟ یعنی چینی ها تجارت چند هزار میلیاردی رو میذارن زمین تا تجارت 60 میلیاردی با ایران رو ادامه بدن؟
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      4 5
      نه، یعنی وقتی اربابت شروع کرده به جفتک اندازی، چینی‌ها فهمیدن در آیندهٔ نزدیک دیگه تجارت چندهزار میلیاردی ای با امریکا در کار نیست از الان دارن تو کل دنیا مثل آفریقا، آسیا و غیره دنبال بازارجدید می‌گردن و سرمایه گذاری میکنن. فقط کافیه به کشورهایی که آمریکا تحریم کرده جنس بفروشن و ازشون نفت و گاز و اینها بخرن مثل روسیه، ایران، ونزوئلا، کوبا، کرهٔ شمالی و... جای آمریکا رو کاملا پر میکنه و از سلطهٔ دلار هم بر جهان جلوگیری میکنه. میدونم نمیتونی باورکنی ولی باید با نظم نوین جهانی بسازی جانم!!!!
    • رستم IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      5 4
      فقط منافع مالی مطرح نیست. امنیت انرژی (نفت) برای چین حیاتی است. چین روزانه 10 میلیون بشکه نفت وارد میکند. چین میداند که آمریکا ممکن است روزی نفت خلیج فارس را برای چین نا امن کند. قدرتمند شدن ایران به مفع چین است.یک بازی برد - برد .
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      4 1
      نه دیگه دقت نمیکنی! چین دیگه سوئد و فرانسه و ژاپن نیست چین دومین اقتصاد جهان و اولین اقتصاد جهان در آینده نزدیک خواهد بود. منافع و سرمایه گذاری های چین در آمریکا همونطوری که برای چین سود داره برای آمریکا هم سود قابل توجهی داره. پس آمریکا نمیخواذ و نمیتونه با چین بهم بزنه. اگر اینکار رو بکنه دیگه فشار آوردن بر ایران از لحاظ اقتصادی و سیاسی خیلی خیلی پر هزینه میشه جوری که اصلا نمی صرفه که به خاطر عدم پایبندی به تحریم های ایران بخواد کل معاملاتش رو با چین بهم بزنه پس این کار رو هرگز انجام نمیده چون منافع و سود و آینده خودش درمیونه. در عمل هم همیت اتفاق افتاده میبینیم که چین با طیب خاطر داره با ایران قرارداد امضا میکنه و آمریکایی ها فقط به واکنش های مجازی اکتفا کردن
    • پاسخ به 11:33 IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 5
      دوست عزیز تجارت آمریکا با چین یک تجارت دو طرفه هست . همانطور که آمریکا بزرگترین شریک تجاری چینه ، چین هم بزرگترین شریک تجاری آمریکاست و این دو کشور بیشترین تجارت رو در دنیا باهم دارند . حالا همان طور که خودت گفتی آیا آمریکا حاضر است به خاطر ایران و به خاطر 60 میلیارد دلار ،تجارت چندهزار میلیارد دلاری با چین رو متوقف کنه ؟ این طوری خودش هم ضرر جبران ناپذیری میبینه .
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 7
    توافقنامه همکاری 25 ساله با چین واقعا باعث مرگ آمریکا میشه .منطقه کاملا شکل و قیافه اش عوض میشه .کشورهای حوزه خلیج فارس ترمزشون کشیده میشه . دیگه لال میشن.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      0 2
      چین پارسال 40 میلیارد دلار از عربستان (بخوان آرامکو) نفت خریده. قراردادشون هم بسیار بسیار طولانی مدت هست. چین رسماً مهمترین شریک تجاری عربستان بوده و کلی هم سرمایه گذاری کرده در عربستان. از بسیاری از کشورهای عربی منطقه هم با قراردادهای سنگین و طولانی مدت نفت میخره مثل عراق، کویت، عمان، امارات و در صنایع سنگین و راهبردی این کشورها هم کلی سرمایه ریخته. حالا چطوری شما نتیجه گرفتی که چین ترمز این کشورها رو میکشه من موندم. چین یک کشور بشدت سرمایه دار هست و اصلاً در روابطش با کشورها برخلاف امریکا دنبال مباحث سیاسی نیست؛ فقط منافع اقتصادی خودش مهمه براش. و اینه که ما دلواپیسم!!!
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 7
    بهترین فرصت برای ما هست که همکاری مونو با چین و روسیه توسعه بدیم هم وضع مردم خوب بشه هم تو دهنی محکمی به این یانکی‌ها و عمله های داخلی‌شون بزنیم.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 6
    منظور از همکاری فروختن خاک ایران واسه کمک به سوریه و لبنان و عراق یمن هست ؟؟ راهبرد جالبیست
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      4 2
      لطفا با مدرک صحبت کنین
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      4 1
      این کامنتای مسخره رو که معلومه از طرف چه افکاری گذاشته میشه رو چرا منتشر میکنید؟! ده روزه تا ما تحتشون سوخته که چرا ایران راهی پیدا کرده که تحریم های آمریکا رو بی اثر کنه. خودشونو دو نیم کردن تو شبکه های اجتماعی ولی این کار فایده ای نداره. ما راهمون رو پیدا کردیم
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      3 1
      شما برو شوهر دادن بحرین رو ماله بکش!
  • DE ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 1
    کرونا نشون داد امریکا نامرد تمامه و سیستم گلوبال یک فریب نئولیبرال ها به مردم دنیا بیش نیستش. دراین معرکه هرکشوری باید روی پای خودش بایسته باز افرین به چین که در مقابل امریکا قدی علم کرد تا اینقدر زورگویی و قلدری نتونه بکنه. ایران موقعیت جغرافیایی خیلی عالی بعنوان کریدور جهانی داره که میتونه با این امکان از مبادلات تجاری کشورهای دور و برش سودمند بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس