کد خبر 1095027
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴

سختی گیر یا همان دستگاه رسوب گیر ، که به آن نرم کننده آب نیز گفته میشود، سیستمی است که برای حذف برخی ناخالصی ها و املاح موجود در آب استفاده میشود. در دستگاه سختی گیر رزینی، با عبور دادن آب سخت و دارای املاح از میان لایه های دانه های رزین با فشار بالا، نوعی تصفیه آب و حذف رسوبات انجام میشود. جنس بدنه این دستگاه میتواند از فلز و یا فایبرگلاس ساخته شود.

مشکلات ناشی از سختی آب

املاح کلسیم و منیزیم از جمله عمده ناخالصی های آب به شمار می روند. مقدار بیش از حد این املاح، برای مصارف صنعتی و خوراکی مناسب نمی باشد. سختی آب، عامل تشکیل رسوب در لوله ها و اتصالات آب، داخل وسایل و دستگاه های خانگی و صنعتی ، دیگ های بخار، مبدل های حرارتی، برج های خنک کننده و سیستم های سرد کننده و … می باشد. انواع سختی گیر گروه صنعتی ناب زیست راه حل مناسبی برای سختی گیری از آب می باشد.

در آب های صنعتی بالا بودن سختی آب سبب تشکیل رسوبات سخت در جدار لوله ها، دیگ های بخار و آب گرم می گردد که علاوه بر افزایش افت فشار در طول مسیر لوله، سبب کاهش ضریب انتقال حرارت می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات از دستگاه سختی گیر یا به اصطلاح نرم کننده آب استفاده میشود.

بالا بودن سختی در آب های آشامیدنی سبب ایجاد طعم خاص و همچنین در دراز مدت به ایجاد مشکلات مختلف در سلامتی انسان می گردد. حد مجاز سختی آب های آشامیدنی مطابق استاندارد WHO به میزان ۲۵۰ میلی گرم در لیتر بر حسب CaCo3 تعیین شده است.

سختی گیر رزینی چیست

سختی گیر های رزینی پرکاربردترین و رایج ترین نوع دستگاه سختی گیر در بازار هستند. این سیستمها را به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل یونی و همچنین رسوب گیر رزینی نیز میشناسند. از املاح موجود در آب بیشتر کلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوب و باعث گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف میشوند.

راه حل این است که این مواد معدنی از آب گرفته شود و یا اجازه ته نشین شدن به آنها داده نشود. این کار با استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی و فرآیند تبادل یونی و برخی از روش های دیگر قابل اجرا است.

سختی گیرهای رزینی برای نرم کردن آب از تبادل یونی استفاده می کنند. این دستگاه ها در واقع اقدام به تعویض یون های منیزیم و کلسیم موجود در آب با سایر یون ها می کنند. برای مثال سدیم را به پتاسیم تبدیل می کنند. این یون های مبدل به شکل نمک سدیم یا پتاسیم در مخزن مبدل یونی افزوده می شوند. این موضوع باعث می شود که املاح موجود در آب خاصیت رسوب کنندگی خود را از دست بدهند و آب سخت به آب نرم تبدیل شود.

کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی

همان طور که اشاره شد، سختی موجود در آب نه تنها بر سلامتی افراد تاثیر منفی خواهد داشت، بلکه در کیفیت عملکرد وسایل خانگی یا صنعتی بسیار مشکل ساز خواهد بود. از دستگاه سختی گیر در مصارف گوناگونی استفاده میشود که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.             استفاده جهت نرم کردن آب دیگ های بخار و مبدل های حرارتی

2.             استفاده برای سختی گیر آب مورد نیاز برج های خنک کننده و سیستم های سرمایش

3.             حذف سختی آب چاه ، حذق سختی آب های سطحی ، حذف سختی آب لب شور

4.             نرم کردن آب مصرفی صنایع رنگسازی و رنگرزی

5.             سختی گیری آب آشامیدنی

6.             بویلر و راکتور وآب جبرانی

7.             تولید آب با درجه خلوص بالا

8.             استفاده در خشکشویی ها و رستوران های بزرگ

9.             حفاظت از عناصر انتقال حرارت و نازل اسپری

10.            استفاده در فرآیند اسمز معکوس و یا سیستم دیونیزه

11.            جلوگیری از رسوب‌گذاری در دستگاه‌های گران قیمت

12.            پیشگیری از گرفتگی لوله‌های انتقال آب

اجزای تشکیل دهنده سختی گیر

دستگاه های سختی گیر رزینی به شکل استوانه های فلزی هستند که درون آن ها ذرات رزین قرار می گیرد و داخل سطح آن با رنگ اپوکسی پوشش داده می شود تا از خوردگی جلوگیری گردد و طول عمر دستگاه افزایش پیدا کند..

به صورت کلی اجزا یک سختی گیر رزینی به شرح زیر می باشد:

•              شیر تخلیه هوا

•              فشار سنج

•              لوله ورودی آب

•              لوله خروجی آب

•              شیر چند راهه

•              شیر آب نمک

•              رزین

•              آب پخش کن

•              صفحه آب پخش کن

•              لوله خروجی شستشوی معکوس با بک واش

•              شیر تخلیه آب

•              پایه ها

•              آب نمک

•              مخزن آب نمک

•              دریچه بازدید

نحوه کارکرد سختی گیر

در فرایند سختی ¬گیری به  منظور حذف کلسیم و  منیزیم، آب  سخت از میان رزین¬ های تبادل یونی که در داخل مخزن دستگاه قرار دارند عبور داده میشود. رزین تبادل یونی، سدیم موجود خود را با  کلسیم و منیزیم موجود در آب جا به جا می¬ کند. در نتیجه آب عبور داده شده از میان دانه های رزین، بدون سختی و تنها حاوی نمک های سدیم خواهد بود. یعنی در این حالت کلسیم و منیزیم به داخل رزین منتقل شده اند.

رزین سختی گیر دارای ظرفیت محدود می باشد و پیش از آنکه ظرفیت رزین ها اشباع شود، باید عملیات احیا سازی یا همان BackWash انجام شود. فرآیند بکواش با محلول کلرید سدیم یا همان نمک متبلور انجام میشود. هنگامی که رزین کاتیونی با محلول نمک شستشو داده شود، خاصیت سختی گیری خود را باز یافته و دوباره احیا میشود.

انواع سختی گیر رزینی

سختی گیرهای رزینی بر حسب نوع کارکردشان به سه دسته کلی دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم بندی میشوند.

سختی گیر دستی

در تمامی سیستم های سختی گیر رزینی واجب است که به صورت دوره ای رزین شسته شود و شستشوی معکوس (back wash) صورت گیرد تا از رسوب مواد معدنی سخت جلوگیری شود. در سختی گیر رزینی دستی عملیات احیای رزین به صورت دستی و توسط شیر دستی انجام می گیرد.

البته امروزه استفاده از شیر دستی در سایزهای بزرگ دستگاه سختی گیر به کار گرفته میشود. در سختی گیرهای مجهز به شیر دستی کلیه مراحل توسط اپراتور انجام می شود. بزرگ ترین مشکل شیرهای دستی در مکش نمک آنها است.

سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک

مدل دیگر دستگاه سختی گیر با شیر نیمه اتوماتیک می باشد . شیر نیمه اتوماتیک در مدل های مختلف و در سایز های 3/4″  و 1” و  2”  روی سیستم نصب شده و فرآیند سختی گیری و فیلتراسیون را مدیریت می کنند. این نوع شیر ها قابلیت تنظیم در سه حالت به صورت دستی را دارند. اپراتور با آزمایش سختی آب زمان احیاء را تشخیص داده و شیر را در حالت بکواش قرار می دهد.

سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک

در سختی گیر اتوماتیک فرآیند بکواش یا همان احیا رزین به صورت کاملا خودکار انجام میشود و نیاز به اپراتور ندارد. تفاوت سختی گیر تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در نوع شیر کنترلی نصب شده روی دستگاه می باشد. شیرهای تمام اتوماتیک در مدل های مختلف و در سایز های 3/4”  و 1” و 2”  ساخته و استفاده می باشند. شیرهای اتوماتیک میتوانند فرآیند نرم سازی آب و فیلتراسیون را برحسب زمان و یا حجم آب عبوری کنترل کنند.

شیرهای اتوماتیک سختی گیر معمولاً هر 8 ساعت یکبار عمل احیاء را انجام می دهند. مدت زمان هر شیر قابل تنظیم می باشد و بر اساس نیاز قابل تنظیم است. باید به این نکته توجه کرد که اگر مدت زمان بکواش خیلی طولانی شود باعث کم شدن عمر مفید رزین ها خواهد شد.

قیمت دستگاه سختی گیر

تعیین قیمت سختی گیر نیاز به در نظر گرفتن آیتمهای مختلفی دارد. اولین فاکتور حجم مورد نیاز است. همچنین تعداد دفعاتی که در روز سیستم بکواش می گردد ، جنس بدنه (فایبرگلاس، استیل یا گالوانیزه بودن بدنه فلزی) ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن شیرها ، نوع رزین مورد استفاده درون سیستم تصفیه آب همگی در تعیین قیمت نهایی تاثیر خواهند داشت.

طراحی و تولید سختی گیر

گروه صنعتی ناب زیست، به عنوان یکی از فعال ترین تیم های تولید انواع محصولات حوزه تصفیه آب و تصفیه فاضلاب، به عنوان یک شرکت معتبر سازنده سختی گیر این سیستم ها در مجموعه محصولات خود دارد. طراحی و ساخت سختی گیر آب در گروه صنعتی ناب زیست توسط مهندسان و تکنسین های کاملا حرفه ای صورت گرفته است و ظرفیت های مختلفی را با توجه به صنعت و حوزه مورد استفاده دستگاه در نظر گرفته اند.

برای اطلاعات کامل میتوانید به وبسایت www.naabzist.com مراجه کنید و یا برای مشاوره به‌ صورت مستقیم با شماره 021-88721092 تماس حاصل نمایید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس